Luchtfilter vervangen, rare pruttel?

Neejij

MF'er
30 jul 2011
123
0
Waarschijnlijk word dit mijn eerste sleutelblunder topic maar dat risico neem ik voor lief.

Ik heb net de bougies en het luchfilter van mijn Kawasaki ZZR-1100 D2 uit 1994 vervangen. De vorige eigenaar had een K&N luchtfilter gemonteerd. Ik heb deze luchtfilter vervangen voor een "normale" luchtfilter.

Nu heb ik hem net even gestart en nu klink mijn motor dus als een opgevoerd koffiezetapparaat... B|

Meteen alles weer losgehaald en gecontroleerd maar ik kon geen foutje(s) ontdekken.

Ik heb ook al even een stukje gereden en zelfs tijdens het rijden merk ik niets vreemds. (afgezien van het gepruttel)

Weet iemand misschien wat ik over het hoofd zie?
 
Wat is precies je probleem?

Bij de ZZR's kan je, afhankelijk van je filter en demper, een aanzuig geluid horen indien hij lucht aanzuigt. Dat is normaal. Kan zijn dat je dit bij de KN eerder hoorde dan nu.

Maar wat is precies het probleem?
 
Waarschijnlijk is de motor afgesteld op je open K&N filter, dus zal hij nu iets anders lopen..?
Verder hoor je hem wellicht wat minder 'aanzuigen' als hij met het andere filter deed.
Ik denk - op basis van wat je zegt - dat je alles goed hebt gedaan en het geluid zo hoort (weet je gelijk waarom de vorige eigenaar dit K&N filter had gemonteerd :) )....
 
Wat is precies je probleem?

Bij de ZZR's kan je, afhankelijk van je filter en demper, een aanzuig geluid horen indien hij lucht aanzuigt. Dat is normaal. Kan zijn dat je dit bij de KN eerder hoorde dan nu.

Maar wat is precies het probleem?

Het probleem is dat ik naast het normale geluid een overeenstemmende pruttel erbij heb gekregen. Wanneer de motor gewoon in z'n vrij draait is de pruttel echt belachelijk hard hoorbaar. Ik kan mij niet voorstellen dat dit normaal is.
 
Wellicht per ongeluk een van de luchtdichte verbindingen los gestoten, of het deksel zit niet goed in de groef van het luchtfilter. Makkelijk te testen: Haal het luchtfilter er uit en start de motor, als je dezelfde "gorgel" hoort dan zat de boel (net) niet goed.
 
Wat CB-Sacco zegt denk ik.
Een luchtslang losgetrokken wat een plopperig geluid maakt als deze niet is aangesloten.
Controleer de boel nogeens zou ik zeggen. :)
 
wat CB-Sacco zegt.
Waarschijnlijk een slangetje los wat een soort plopperig geluid maakt indien deze niet is aangesloten op de luchtfilterbox.

Problemen met internet hier..sorry voor de bijna dubbelpost
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! Morgen alles nog maar is nalopen.

maar waarom zou je een K&N filter vervangen, die zijn toch long-life of niet ??

http://www.knfilters.com/search/app...+Year&make=KAWASAKI&model=ZZR1100&engine=1100

Ik denk dat de vorige eigenaar van mijn zzr het originele luchtfilter zomaar heeft vervangen voor een K&N filter zonder de motor opnieuw te laten afstellen.

Ik hou alles zelf het liefst origineel maar het feit dat ik niet met de afstelling wil knoeien blijft de voornaamste reden.
 
Laatst bewerkt:
waarom prop je het K&N er niet weer even in, als alles weer bij de oude is dan ligt het aan het filter en niet aan jou.

Als je vervolgens dat filter gewoon schoonmaakt en er weer in propt ben je helemaal klaar, bewaar je dit ori filter voor noodgevallen.


mvg

db
 
Bedankt voor de reacties! Morgen alles nog maar is nalopen.Ik denk dat de vorige eigenaar van mijn zzr het originele luchtfilter zomaar heeft vervangen voor een K&N filter zonder de motor opnieuw te laten afstellen.

Ik hou alles zelf het liefst origineel maar het feit dat ik niet met de afstelling wil knoeien blijft de voornaamste reden.

Het kan juist omgekeerd zijn: Doordat er een open filter in zit (en wellicht sportdempers?) zou ik juist denken dát hij al is afgesteld, en je afstelling NU dus niet meer origineel is.
Je hebt dan kans dat hij niet helemaal lekker loopt als je er weer een origineel filter op zet!
 
K&N schoonmaken en er terug in.

Loopt hij weer goed? Dan was de motor op de K&N afgesteld.

Loopt hij nog niet goed? Dan heb je ergens een slangetje vergeten. ;)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer even bezig geweest. Er was inderdaad een slangetje losgeschoten. Deze liep van het motorblok naar het luchtfilterhuis.

Net even gestart en de motor loopt perfect met een "normale" filter en de nieuwe bougies!
 
Terug
Bovenaan Onderaan