Luchtfilter vraag

TNT

MF veteraan
10 nov 2004
1.576
0
Maasbracht
Ik wil mijn standaard luchtfilter op mijn 2000-er Fireblade vervangen.
Wellicht een K&N of BMC.

Nu zie ik op de website van BMC dat ik in principe 3 opties heb:
- vervangingsfilter
- vervangingsfilter type race (for track use only)
- losse kelken

Dat laatste is het mooiste, maar is het ook beter?
Wat is het verschil tussen de "gewone" en het race-filter?

:) TNT :)
 
Je moet sowieso een andere carb setup.
Waarschijnlijk presteert die minder op lage toeren en juist meer op hoge.
Een goede afstelling blijft alleen mogelijk op een vermogensbank.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nu een laser brulpijp onder liggen, en je merkt al dat hij daardoor minder soepel loopt.
Het plan is er een PCIII op te zetten (injectie he) om hem perfect te laten lopen.
Vandaar dat een K&N of BMC filter nu wel kan, omdat hij doordoor waarschijnlijk nog slechter gaat lopen (toch?) en dit toch wordt verholpen.

Maar de vraag is nog steeds: zit er een verschil tussen de kelken en het platte filter? En wat is het verschil met de race-filter?

:) TNT :)
 
vervangingsfilter: laat even veel lucht door als de OEM
race filter laat meer lucht door (dus gaat armer lopen zonder PC)
kelken laten NOG meer lucht door, maar vereisen wel wat aanpassingen aan het inlaat traject. (en dus ook een PC nodig)
 
bel ten cate op en vraag het hun ,heb hetzelfde gedaan bij hoegee toen ik een open uitlaat op mijn gsxr750(k2) had gemonteerd,ik heb toen een race filter laten monteren en mijn chip laten herschrijven voor 200 euro was ik klaar,9 pk gewonnen en hij pakt nu naadloos op vanaf 2000 toeren :Y
 
Laatst bewerkt:
vervangingsfilter: laat even veel lucht door als de OEM
race filter laat meer lucht door (dus gaat armer lopen zonder PC)
kelken laten NOG meer lucht door, maar vereisen wel wat aanpassingen aan het inlaat traject. (en dus ook een PC nodig)

Een K&N vervangingsfilter laat toch meer door of niet?

:) TNT :)
 
bel ten cate op en vraag het hun ,heb hetzelfde gedaan bij hoegee toen ik een open uitlaat op mijn gsxr750(k2) had gemonteerd,ik heb toen een race filter laten monteren en mijn chip laten herschrijven voor 200 euro was ik klaar,9 pk gewonnen en hij pakt nu naadloos op vanaf 2000 toeren :Y

Wat bedoel je precies met "mijn chip laten herschrijven". Je bedoelt dat je je mengsel hebt veranderd zonder PCIII oid ? Kan je hier iets meer over vertellen. 200 euro is trouwens niet gek veel geld voor een afstelbeurtje... *D
 
hey
volgens mij heb je toch kelken voor de blade 2000/2001 waarbij je gewoon een vervangings filter kan gebruiken?.
de blade heeft standaard onevenheden in de luchtfilter en door de kelken word het allemaal even groot en ademt het beter (net als spaghetti spruitstuk alles even lang).
kan dat ik me vergis hoor maar waar ik me keleken heb besteld vertelde mij dat de luchtfilter behouden kan worden dus ben ok benieuwd.
alleen voor mij is het nog 2 a 3 weken wachten voor ze de race colector binnen hebben dan kan pas de bochten en alles er op worden gezet en dan de nieuwschierigheid naar de pk's en koppel natuurlijk haha.
mocht ik meer horen over de kelken dan zal ik het je laten horen.

ps
pc en juiste afstelling is zeker nodig ander is er grote kans dat je blok stuk loopt.

Groet Ricardo
 
Laatst bewerkt:
Ik wil mijn standaard luchtfilter op mijn 2000-er Fireblade vervangen.
Wellicht een K&N of BMC.

Nu zie ik op de website van BMC dat ik in principe 3 opties heb:
- vervangingsfilter
- vervangingsfilter type race (for track use only)
- losse kelken

Dat laatste is het mooiste, maar is het ook beter?
Wat is het verschil tussen de "gewone" en het race-filter?

:) TNT :)

vervangingsfilter:
Is gewoon een standaard filter. Niet origineel maar heeft wel dezelfde eigenschappen als een origineel filter.

Vervangingsfilter type race (for track use only)
Dit is bijv een K&N filter. of BMC. Als je deze monteerd moet je ook de carburatie aanpassen. Veelal dmv andere (grotere) sproeiers en andere naalden. Vaak wordt een dynojetsetje hier toegepast. Maar afstellen middels testbank is eigenlijk noodzakelijk. Je kan hierbij wat vermogenswinst behalen. Veelal gaat dit ook in combinatie met een open uitlaat.

Losse kelken:
Hierbij wordt er per carburateur een los filter gemonteerd. Een zogenaamde powerfilter. Hierbij is ook afstelling middels testbank noodzakelijk. Ook open uitlaten e.d.
Nadeel is dat ze erg gevoelig zijn voor vocht, vuil e.d. Omdat ze open in de lucht zitten. Niet verscholen zoals een vervangingsfilter.
 
Jij bedoeld een velocity stack?

ik zou het niet weten
jullie worden veel te technische hier op het forum haha.
ik was bij mark van madracing en ik heb daar dus ontstekings vervroeger, bochten + colector (bos superbike demper houd ik er op) en uitraard zit er powercommander op en kelken besteld.
maar over de keleken had hij het dat het met vuil wel mee valt want je behoud gewoon een luchtfilter.
dus is nog even afwachten hoe dat gaat zitten met vuil en vocht.
maar dat wat jij hier bedoeld is volgens mij net even iets anders dan de kelken die besteld zijn.
ik wacht af en als het echt niks is of veel vuil naar binnen word gezogen dan haal ik dat er wel af.
ben alleen nieuwschierig wat het gaat doen met de pk's en koppel, ik zit nu op de 138 achterwiel pk's met alleen demper+colector en pc3 (denk dat ik toch wel 5 a 10 pk er bij moet kunnen pakken en koppel schijnt heel veel verschil in te gaan zitten)

Dus sorry dat ik het dan mis had en er dus geen filter op kan

Groet Ricardo
 
Terug
Bovenaan Onderaan