Luchtfilter wordt nat.

yamvirago

MF'er
11 jul 2020
64
19
Het luchtfilter van mijn Yamaha Virago XV1100 (1988) wordt nat.
Het komt vast door de benzine vanuit de carburateur maar ik vraag me af wat ik dan zou moeten vervangen aan de carburateur ?
Heeft iemand dit ook al eens aan de hand gehad en hoe was het op te lossen ?
Ik heb het vermoeden dat ik dit moet vervangen maar weet het niet zeker.
 
Eerst de afstelling van brandstof/ zuurstof mengel eens checken, staat te rijk afgesteld ?

Carburateur brommers hebben vaker onderhoud nodig dan injectie brommers.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de motorfiets al vanaf 1990 en er is nog nooit aan de afstelling gesleuteld. Maar misschien is het een oplossing natuurlijk.
 
Waarschijnlijk vuil in de carb(s). Een flesje wynn's in de tank doet wonderen.
 
Ik denk het ook, als het tenminste benzine is wat je gevonden hebt.
Dat is het enige wat uit de carburateur komt neem ik aan.
Hij rijd en start goed alleen raar dat er aan de aanzuiging vocht naar buiten komt.
Dat gaat dus in tegengesteld richting.
 
Oké, maar de vervuiling zit ook in het aansluit rubber naar de carburateur toe dus ik neem aan dat het daarvandaan komt.
 
Oké, maar de vervuiling zit ook in het aansluit rubber naar de carburateur toe dus ik neem aan dat het daarvandaan komt.
Dat hoeft niet het geval te zijn. Maar je kunt toch wel zien of het benzine is (schoon) of olieresten (vies)? Steek je vinger er in en ruik er aan.
 
Ik zou alles schoonmaken en de verbindingsslang van de carterontluchting even loshalen.
 
Ga ik doen en dan gelijk de carburateurs onder handen nemen. Kijken of daar iets mee loos is.
Wat kun je doen als het aan het slangetje ligt van het carter ?
 
Daar kan vuil uitkomen, van gecondenseerde carterdampen. Vooral als er veel korte ritten mee zijn gemaakt. Of als de zuigerveren lekken, dan komen er extra veel gassen uit.
 
Als het vettig is, dan is het olie en geen benzine. Olie kan inderdaad vanuit de carterventilatie in de luchtfilterkast komen.
 
Misschien helpt het al als je het slangetje van het carter naar de luchtfilterbox van binnen schoon maakt.
 
Dan kan het dus zijn dat het slangetje van het carter olie dampen naar het lucht filter stuwt. En dat de carburateur deze dampen aanzuigt waardoor de aansluiting naar de carburateur vettig word. Als ik het slangetje dan niet in het luchtfilter laat uitkom moet het opgelost zijn.
 
Dan kan het dus zijn dat het slangetje van het carter olie dampen naar het lucht filter stuwt. En dat de carburateur deze dampen aanzuigt waardoor de aansluiting naar de carburateur vettig word. Als ik het slangetje dan niet in het luchtfilter laat uitkom moet het opgelost zijn.
Ja, maar het slangetje moet geen vuil aan kunnen zuigen. De luchtfilterkast is de beste plek om hem te laten uitkomen.
 
Ja dat geloof ik ook. Missiën ff de compressor op het slangetje zetten om schoon te blazen.
Verder kan ik me er geen voorstelling van maken dat er een slangetje aangesloten zit om lucht aan te zuigen naar het carter en dat het toch andersom gaat werken. Dus oliedampen naar het luchtfilter.
 
Die slang zit er niet om lucht aan te zuigen naar het carter,maar net andersom.
Het is de bedoeling dat carterdampen naar het luchtfilter gaan om zo mee verbrand te worden samen met het benzinemengsel.
Daardoor kan het dus een beetje vettig zijn in het luchtfilterhuis.
Je kan die slang afkoppelen,maar dan moet je het gat in de airbox dichtmaken en een filtertje op de slang zetten.
Anders kan er vuil via de slang in je motorblok komen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan