Luchtfilterbox Kawasaki ZL600 vervangen door 4 losse luchtfilters

Thim

Rookie
13 dec 2022
2
1
Ik heb de luchtfilterbox van mijn ZL600 uit 1986 verwijderd en rechtstreeks op de 4 carburateurs luchtfilters (met gaas) geplaatst. De motor loopt nu goed stationair, maar als ik het gas open draai slaat hij af. Ik heb al nieuwe sproeiers besteld maat 85-88-90-92-94-95-98-100-102 en 105.

Wat kan/moet ik aanpassen?
 

Bijlagen

  • Luchtfilter.JPG
    Luchtfilter.JPG
    18,6 KB · Weergaven: 42
  • Sproeiers.JPG
    Sproeiers.JPG
    15,8 KB · Weergaven: 47
  • IMG_5039.jpg
    IMG_5039.jpg
    434,4 KB · Weergaven: 44
Dat is dus de vraag, de enige manier om daar antwoord op te krijgen is door de motor op een bank af te laten stellen.

Dan loopt hij bij die luchtdruk, luchttemperatuur en luchtvochtigheid goed. Veranderen deze waardes dan zal de motor minder lopen. De airbox zit er niet voor niets op.....
 
Het staat idd stoer en wordt veel gedaan. Het is dus mogelijk, maar wat MOET er gebeuren?
Ik heb een filmpje op youtube gezien van iemand die dan andere sproeiers installeerde, maar dat zou dus niet nodig zijn als we ‘m anders afstellen.
 
Het staat idd stoer en wordt veel gedaan. Het is dus mogelijk, maar wat MOET er gebeuren?
Ik heb een filmpje op youtube gezien van iemand die dan andere sproeiers installeerde, maar dat zou dus niet nodig zijn als we ‘m anders afstellen.
Het staat sneu..... en levert een hoop onnodige herrie op. Maar buiten dat.

Je zult andere sproeiers moeten monteren, mogelijk andere gasnaalden en de motor af stellen op een bank. Maar het werkt dan alleen ideaal onder die omstandigheden.

Is het een andere temperatuur, andere luchtvochtigheid en andere luchrdruk klopt de afstelling al heel snel niet meer omdat je de airbox kwijt bent.
 
Het staat sneu..... en levert een hoop onnodige herrie op. Maar buiten dat.

Je zult andere sproeiers moeten monteren, mogelijk andere gasnaalden en de motor af stellen op een bank. Maar het werkt dan alleen ideaal onder die omstandigheden.

Is het een andere temperatuur, andere luchtvochtigheid en andere luchrdruk klopt de afstelling al heel snel niet meer omdat je de airbox kwijt bent.

Hoe zorgt de aanwezigheid van een airbox ervoor dat de invloed van deze zaken beperkt blijft?
 
koop dit ipv losse sproeiers :

zoals je ziet is het meer dan enkel de hoofdspoeiers vervangen. en voor 250euro extra is het ineens afgesteld.
 
Laatst bewerkt:
Hoe zorgt de aanwezigheid van een airbox ervoor dat de invloed van deze zaken beperkt blijft?
kijk eens in een carb. waar de lucht in komt....zie je al die gaatjes???
luchtstroming ..flow....de buisjes in de airbox zijn er niet zomaar in gezet, anders waren een paar schroeven en een platte plaat wel genoeg en makkelijker om te monteren
 
kijk eens in een carb. waar de lucht in komt....zie je al die gaatjes???
luchtstroming ..flow....de buisjes in de airbox zijn er niet zomaar in gezet, anders waren een paar schroeven en een platte plaat wel genoeg en makkelijker om te monteren
goede losse filters (of trechters, of gewoon niks, open carbu's) houden die kanaaltjes ook open, dat is dus geen juiste uitleg voor Rody zijn claim
 
Hoe zorgt de aanwezigheid van een airbox ervoor dat de invloed van deze zaken beperkt blijft?
Doordat de airbox als een "wachtkamer" functioneert. De aangezogen lucht stabiliseert zich daar en warmt vaak iets op, er heerst in de airbox een contantere omgeving dan in de buitenlucht. Vaak ook "geholpen" doordat de carterontluchting en in uitkomt.
 
als het klopt van dat "iets opwarmen", verlegd dat het temperatuur-gebied van de lucht enkele graden naar boven, maar blijft die nog steeds variabel, dus ik volg niet.
een identieke motor die in het binnenland van Australie rijdt zal nog steeds andere sproeiers nodig hebben dan 1 die in de Noorse winters rijdt.
 
als het klopt van dat "iets opwarmen", verlegd dat het temperatuur-gebied van de lucht enkele graden naar boven, maar blijft die nog steeds variabel, dus ik volg niet.
een identieke motor die in het binnenland van Australie rijdt zal nog steeds andere sproeiers nodig hebben dan 1 die in de Noorse winters rijdt.
Je hoeft het niet te volgen, een airbox is belangrijk voor het goed lopen van een motor onder verschillende omstandigheden. De invloeden van buitenaf zijn dan een stuk beperkter dan met losse filters door het stabiliserende effect. Plus dat er niet direct vocht aangezogen kan worden. De onderdruk in het aanzuigtraject is veel beter te regelen door de ingangsopening van de airbox en nog vele factoren.
 
Dat de onderdruk, de luchtstroom en het geluid beïnvloed word door de airbox klinkt erg logisch. Vind het alleen lastig te begrijpen hoe dit ook invloeden van temperatuur en algemene luchtdruk (atmosferische druk, i.e. hoogte of ander weer) kan beinvloeden
 
Dat de onderdruk, de luchtstroom en het geluid beïnvloed word door de airbox klinkt erg logisch. Vind het alleen lastig te begrijpen hoe dit ook invloeden van temperatuur en algemene luchtdruk (atmosferische druk, i.e. hoogte of ander weer) kan beinvloeden
De airbox beinvloedt de atmosferische druk niet, maar de verandering daarin wordt in de airbox voor een groot deel teniet gedaan door oa. carterontluchting, opwarming, onderdruk in airbox door grootte instroomopening en dan heb je ook nog de vorm van de airbox die voor luchtstromingen en pulsen zorgt.
 
goede losse filters (of trechters, of gewoon niks, open carbu's) houden die kanaaltjes ook open, dat is dus geen juiste uitleg voor Rody zijn claim
kijk maar eens naar de wervelingen , heb je ooit met dubbele webers gewerkt om te tunen, daar had je niet alleen een setje sproeiers bij, maar ook verschillende venturis, en aanzuigkelken, allemaal om de juiste luchtgolven te verkrijgen , en als je die luchtstromen gaat verstoren juist bij CV carbs, kun je rare verstoringen krijgen..
Zet ze er maar eens op op een bank, en dan zonder..dan zie je direct het verschil
 
Uiteraard heeft een goede airbox voordelen, dat ontken ik niet.

Waar ik niet mee akkoord ga is de claim dat met losse filters afgesteld op een bank het alleen zou werken onder die omstandigheden.
dat geldt voor alle carbu's en met carbu's zul je altijd een compromis moeten maken afhankelijk van de temperatuur- en luchtdruk/hoogteverschillen van waar je overal gemiddeld rijdt. Met of zonder airbox.
 
Uiteraard heeft een goede airbox voordelen, dat ontken ik niet.

Waar ik niet mee akkoord ga is de claim dat met losse filters afgesteld op een bank het alleen zou werken onder die omstandigheden.
dat geldt voor alle carbu's en met carbu's zul je altijd een compromis moeten maken afhankelijk van de temperatuur- en luchtdruk/hoogteverschillen van waar je overal gemiddeld rijdt. Met of zonder airbox.
dan niet... de praktijk wijst anders uit.

Natuurlijk is het met airbox ook een compromis, alleen is de situatie wel een stuk stabieler.
 
Laatst bewerkt:
dan niet... de praktijk wijst anders uit.

Natuurlijk is het met airbox ook een compromis, alleen is de situatie wel een stuk stabieler.
Precies dat, mijn opgevoerde Katana 1100 (1230) liep perfect op de testbank met open filters op de standaard gemonteerde CV carbs.
In de praktijk met rijwind op hogere snelheden en zeker met zijwind waren de carbs af en toe helemaal de weg kwijt tot doodvallen aan toe.

Ik heb het opgelost met een mooi setje flatslides. :9
 
en mijn GPZ600 (CV carbu's) en Z650 (non) CV's) reden zowel zomer als winter perfect met losse filters.
enkel tijdens een vakantie in de bergen in Zwitserland heb ik eens ter plaatse de naalden van de GPZ wat armer gezet voor ritten over hoge colls
 
Terug
Bovenaan Onderaan