luchtgekoeld sneller warm?

DUC-zilla

Die hard MF'er
25 okt 2001
424
0
onbekend
is een luchtgekoelde motor sneller op temperatuur (bij 15 tot 20 graden buitentemperatuur)?
ik heb zo'n olie direct meter(i.p.v. olievuldop) van motozoom (louis) komt niet verder dan 60 graden (behalve met een slakkegang in de stad(max 90graden gezien)) maar olie werkt pas optimaal bij 80 graden, is dat een probleem of klopt die 80 graden niet(heb een oliekoeler), en als ik naar mijn werk ga komt hij tot 30 graden vindt het monster denk ik niet zo leuk, dus helaas wat vaker met het automobiel |( '(
 
lucht gekoeld is eerder warm dan vloeistof gekoeld ja(je hoeft namelijk niet een hoop KVS op te warmen) maar ik neem aan dat ze bij het ontwerp van de motor rekening hebben gehouden met de juiste olie temp, aangezien deze zeer belangrijk is bij een luchtkoeler.ik vrees dat je op de verkeerde plek meet?
 
(bij 15 tot 20 graden buitentemperatuur)?
als ik naar mijn werk ga komt hij tot 30 graden
Na hoeveel km's is dat? Ik denk nl. dat na 1 à 2 km's deze temp al wel bereikt moet zijn.

Ik zou er vanuit gaan dat 60°C jouw motor's bedrijfs-temperatuur is en dat je bij die temp voluit kunt gassen. Maakt niet uit of je op de verkeerde plaats meet, want stel dat je olie eigenlijk 80°C is (terwijl jij 60 meet) dan heb je gewoon een 6op8 omrekenfactor. De afwijking in jouw temp-meting is nl. procentueel.

Bij 30°C zou ik errug rustig doen met de toeren nog. (Bijv 6000 als de max 12000 is)
 
ik heb zo'n olie direct meter(i.p.v. olievuldop) van motozoom (louis) komt niet verder dan 60 graden (behalve met een slakkegang in de stad(max 90graden gezien))

...en als ik naar mijn werk ga komt hij tot 30 graden vindt het monster denk ik niet zo leuk, dus helaas wat vaker met het automobiel |( '(

Ik heb mijn olietemp ook weleens gemeten (gs550=luchtgekoeld), eerste minuten gebeurt er niets en daarna stijgt het pas. Bij gewoon rijden word m'n carterolie ook niet warmen dan zo'n 70 graden. Bij stilstand loopt het altijd op tot 100 en soms 130 graden.

Dagelijks 30 graden als maxtemp vind je motor idd niet zo heel leuk. Maar dat is toch niet erg?
Ik moet zelf 10 min. fietsen naar mijn werk maar ben deze hele week al met de motor geweest. Met de motor is het om de een of andere reden altijd 10-50 km :] :)
 
Na hoeveel km's is dat? Ik denk nl. dat na 1 à 2 km's deze temp al wel bereikt moet zijn.

Ik zou er vanuit gaan dat 60°C jouw motor's bedrijfs-temperatuur is en dat je bij die temp voluit kunt gassen. Maakt niet uit of je op de verkeerde plaats meet, want stel dat je olie eigenlijk 80°C is (terwijl jij 60 meet) dan heb je gewoon een 6op8 omrekenfactor. De afwijking in jouw temp-meting is nl. procentueel.

Bij 30°C zou ik errug rustig doen met de toeren nog. (Bijv 6000 als de max 12000 is)

dat is na ongeveer 8 km weet ook niet of de olie echt tegen de oliedop geslingerd wordt en of dat, als dat gebeurt, net na de oliekoeler is??
 
een nadeel van een lage olie temperatuur/korte stukjes is dat de benzine en/of water in de olie (daar ontkom je niet aan)er niet eruit verdampen en zo dus een nadeelige invloed hebben op de werking van de olie.
als olie op een goede tempratuur wordt gebruikt is beter. als de olietemp. laag blijft dan blijft de olie te dik. als de olie teheet wordt dan is te dun. waardoor, in beide gevallen,de smeering minder goed is en slijtage toeneemt.
de bedrijfs temp. van olie ligt wel tussen bepaalde waarden, welke weet ik niet precies.maar denk maar ~80°c (voordat het naar de lagers, ect gaat)
een ezelsbrug voor de taken, op volgorde van belangrijkhied, van olie is: Koegras
koe= koeling
g=geluidsdemping
r=reiniging
a=afdichting(m.n. zuigerveren)
s= smering

alleen al de koude loop ,na het starten, geeft al een zeer hoge slijtage van het blok.
je kan beter een motorblok hebben die 200.000km/1jaar bijna alleen warm heeft gereden, dan een die 100.000/5jaar alleen bijna korte stukjes met veel koude starts.
 
idd,veel korte stukjes rijden waarbij de motor niet warm wordt is heel slecht, je krijgt daardoor een slechtere smering en als je dan een keer wél je motor goed warm rijdt dan heb je kans op een carter explosie. o ja de bedrijfstemp van een luchtgekoelde motor is makkelijk 100-120 graden.
 
idd,veel korte stukjes rijden waarbij de motor niet warm wordt is heel slecht, je krijgt daardoor een slechtere smering en als je dan een keer wél je motor goed warm rijdt dan heb je kans op een carter explosie. o ja de bedrijfstemp van een luchtgekoelde motor is makkelijk 100-120 graden.

carter explosie is m.n. dat doorstarten van de motor zonderdat ie aanslaat en als carter vol met benzine dampen zit dan is een vonkje voldoend om je carter eronderuit te blazen.
 
kan ook door het volgende komen: cilinder wanden zijn koud ->benzine slaat neer -> stroomt naar benden het carter in -> vlampunt olie daalt sterk door de benzine. wanneer je vlampunt dan heel laag wordt kan het gebeurne dat het bij 100 graden ofzo al gaat branden -> carter explosie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan