Luchtige kleding, ken ik iets misschien niet?

gisteren en vandaag door NL Belgie, Luxemburg en beetjeDLD gereden temperatuur was best hoog jas half open vizier open
motorjeans met open ventilatieritsen en motorschoenen. was best te doen maar als je stil staat wordt het snel warm onder je kont.
Wegen in de Ardennen worden wel steeds slechter, volgende keer gaan we naar Luxemburg en Eiffel.
 
Gewoon alles geventileerd kopen en een motor met weinig windbescherming.

Iedereen heeft natuurlijk een andere ervaring van warmte.
Ik zat vandaag te werken in een omgevingstemperatuur van 39°C aan een motorblok van 2 ton die nog 70°C was, dat was goed warm en ik zweette veel maar het viel nog mee.
Mijn vriendin vond het vandaag echt warm op haar airco gekoelde kantoor, het werd toch wel 26°C.
Op de motor heb ik het alleen te warm als ik stilsta en de koelventilator staat te draaien omdat de motor 106°C is.
Klinkt bekend. Ik werk in een fabriek waar het ongeveer 10 graden warmer is dan buiten. En de machines, mallen van 2 stuks 2 ton staal welke soms 80+ zijn.

@TS ik heb een hyperkewl vest en zolang er lucht langs komt is hij fijn koel om te dragen. Met de jas een stukje open of met een doorwaai jack, beide werken denk ik prima. Ik deed het met de jas een stukje open en dat was een goretex rukka.
 
@Monomuis het word doorwaai en idd zo vulbaar koelvest. Helm kijk ik ff wat ik tegenkom.
We gaan in september, niet hoog hoog seizoen maar nog warm zat.
Ik heb meerdere gopro’s waar ik genoeg accu’s voor heb.

Zo'n koelvest is echt lekker. Wel duur. Maar denk wel z'n geld waard.
September kan nog warm zat zijn, met name het stuk in Texas, New Mexico en Arizona. En eigenlijk California natuurlijk ook wel. Ik was het even kwijt, maar pakken jullie 'm vanuit Chicago of ergens halverwege? Ik hoop dat je de videobeelden later nog eens gaat delen, leuk om te zien, maar ik ben dan naast motoren ook zwaar Amerika-verslaafd. 16x sinds 2008 er geweest. Nooit op de motor, altijd auto met airco. :+ Maar er waren echt wel wegen dat ik flink baalde geen motor onder mijn kont te hebben. Maar goed, met auto heeft zo ook zijn voordelen.
 
Heb gisteren en vandaag met 38 graden naar het strand gereden en weet dat ik dat niet voor langere tijd ga doen als ik er niet heel dik voor betaald word. :X
 
Zo'n koelvest is echt lekker. Wel duur. Maar denk wel z'n geld waard.
September kan nog warm zat zijn, met name het stuk in Texas, New Mexico en Arizona. En eigenlijk California natuurlijk ook wel. Ik was het even kwijt, maar pakken jullie 'm vanuit Chicago of ergens halverwege? Ik hoop dat je de videobeelden later nog eens gaat delen, leuk om te zien, maar ik ben dan naast motoren ook zwaar Amerika-verslaafd. 16x sinds 2008 er geweest. Nooit op de motor, altijd auto met airco. :+ Maar er waren echt wel wegen dat ik flink baalde geen motor onder mijn kont te hebben. Maar goed, met auto heeft zo ook zijn voordelen.

Kan bij het racen ook van pas komen zo'n vest. Ik heb er daar al wel 1 maar dat is niet veel meer als een shirt met wat stukken die vocht net ff langer vast houden. Maar na 20min is die weer droog als ik van de baan kom :P

Ja idd, heb een beetje gekeken maar warm zat! We pakken de hele route en ik zal er zeker nog een edit van maken, alleen dan moet de laptop eerst weer mee werken want momenteel slaat die bij zware belasting vast. Ik hoop hem weg te sturen als ik naar Amerika ga. Voor daar zoek ik nog een netbook/notebook om de filmpjes op te kunnen slaan.


Heb gisteren en vandaag met 38 graden naar het strand gereden en weet dat ik dat niet voor langere tijd ga doen als ik er niet heel dik voor betaald word. :X

Eigenlijk word ik ervoor betaald. Het staat op mijn pa's bucketlist en ik mag mee. Staat dan wel tegenover dat ik de route moet maken en veel moet regelen, kleine investering!
 
Ben met deze temperaturen ook niet meer zo'n fan van doorwaai kleding, denk dat isoleren zelfs beter voelt.
Ga het morgen eens proberen met het adventure 4 seizoenen pak zonder alle voeringen en genoeg ventilatie ritsen.

Zelfde bedenkingen heb ik met de keuze van een jethelm.
Gisteren en vandaag de eerste kilometers met de systeemhelm open gereden, de zon brandt op je gezicht en de warme wind zorgt niet voor de verkoeling die je wenst. Helm dicht geklapt en later zelfs het vizier bijna geheel gesloten en enkel de lucht van de ventilatie openingen binnen gelaten. (C3 Pro)
Beetje hetzelfde idee, je ventileert en isoleert.
Ik hoef gelukkig maar 30 a 40 minuten en dat vind ik lang genoeg met deze temperaturen.
Met 30 graden is het een heel ander verhaal, dan is een jethelm en een doorwaaipak waarschijnlijk een prima keus.
 
Ben met deze temperaturen ook niet meer zo'n fan van doorwaai kleding, denk dat isoleren zelfs beter voelt.
Ga het morgen eens proberen met het adventure 4 seizoenen pak zonder alle voeringen en genoeg ventilatie ritsen.

Zelfde bedenkingen heb ik met de keuze van een jethelm.
Gisteren en vandaag de eerste kilometers met de systeemhelm open gereden, de zon brandt op je gezicht en de warme wind zorgt niet voor de verkoeling die je wenst. Helm dicht geklapt en later zelfs het vizier bijna geheel gesloten en enkel de lucht van de ventilatie openingen binnen gelaten. (C3 Pro)
Beetje hetzelfde idee, je ventileert en isoleert.
Ik hoef gelukkig maar 30 a 40 minuten en dat vind ik lang genoeg met deze temperaturen.
Met 30 graden is het een heel ander verhaal, dan is een jethelm en een doorwaaipak waarschijnlijk een prima keus.

Het zal hoe dan ook een compromis worden, ene keer is doorwaai ed beter, andere keer isoleren.
 
Ben met deze temperaturen ook niet meer zo'n fan van doorwaai kleding, denk dat isoleren zelfs beter voelt.
Isolatie is beter zodra jij minder warmte opwekt dan de buitenlucht je op kan warmen. Anders houdt het enkel de verfrissende bries van je lichaam af waardoor het vele zweten niet helpt je af te koelen en je veel sneller moet stoppen.
 
Zelfde bedenkingen heb ik met de keuze van een jethelm.
Gisteren en vandaag de eerste kilometers met de systeemhelm open gereden, de zon brandt op je gezicht en de warme wind zorgt niet voor de verkoeling die je wenst.

Dat komt omdat je bij een gewone systeemhelm het vizier niet dicht kunt doen als de helm openstaat. Bij een jethelm kun je het vizier wel dicht doen en schijnt de zon niet rechtstreeks op je huid. Terwijl je wel voldoende luchtcirculatie hebt.

Met mijn Shark Evo helm rijd ik met deze temperaturen altijd met de helm open (kaakdeel naar achteren geklapt) waardoor het effectief een jethelm is. Morgen lekker op pad naar de Eifel. Ik vind het bij lange na nog niet te warm om motor te rijden, op vakantie zoek ik dit weer juist op.
 
Dat komt omdat je bij een gewone systeemhelm het vizier niet dicht kunt doen als de helm openstaat. Bij een jethelm kun je het vizier wel dicht doen en schijnt de zon niet rechtstreeks op je huid. Terwijl je wel voldoende luchtcirculatie hebt.

Met mijn Shark Evo helm rijd ik met deze temperaturen altijd met de helm open (kaakdeel naar achteren geklapt) waardoor het effectief een jethelm is. Morgen lekker op pad naar de Eifel. Ik vind het bij lange na nog niet te warm om motor te rijden, op vakantie zoek ik dit weer juist op.

Tegenwoordig heb je dan vaak een zonnevizier.
Alhoewel mij geleerd is geen meter te rijden zonder de kinbak dicht.... wil het wel eens gebeuren dat ik op die manier rondrij.

Vandaag was mijn probleem dat ik m'n helm dicht moest doen, de rijwind was domweg te heet in m'n gezicht ? :X



Heb gisteren en vandaag met 38 graden naar het strand gereden en weet dat ik dat niet voor langere tijd ga doen als ik er niet heel dik voor betaald word. :X

bedoel je dan naar t strand of 38 graden of rijden :?

Ik word er redelijk voor betaald, maar heb vandaag toch echt alleen het noodzakelijke gereden.
Ik hou toch al niet zo van warmte, vandaag voelde voor mij aan als dat het echt niet gezond zou zijn.

 
Ik rij met dit weer gewoon lekker in een T-shirtje hoor. Smelten in mijn motorpak stel ik nog even uit tot mijn vakantie begint
 
Ik rij met dit weer gewoon lekker in een T-shirtje hoor. Smelten in mijn motorpak stel ik nog even uit tot mijn vakantie begint
Dat vind ik weer wat te ver gaan. Ik doe altijd minimaal een jas, helm en een stel handschoenen aan. En als het even kan stevige schoenen maar dat komt niet altijd uit.
Maar ik snap de gedachtegang goed, een risico op grotere gevolgen bij een val of een grotere kans op een val.
 
Ik hou toch al niet zo van warmte, vandaag voelde voor mij aan als dat het echt niet gezond zou zijn.

Ik geef je groot gelijk! De terugweg rond de klok van vijf voelde al niet zo bevoordelijk voor de gezondheid dat ik echt niet wil weten hoe heet het aangevoeld moet hebben met de zon op z'n heetste punt.


Ontopic: mijn warme temperaturen outfit wijkt eigenlijk niet veel af van bij comfortabele temperaturen.

Kleding: doorwaaipak met leer textiel combi. Ik heb geen koelvest, maar improviseer deze door een hemdje nat te maken, werkt een klein halfuurtje als koelvest en dan weer een plens water erover voor het volgende stuk rijden. Voor een reis als die jij gaat maken zou ik ook investeren in een vest.

Zo graag als dat ik morgen mijn jeans aan wil, want casual Friday en scheelt een verkleedpartij, doe ik het niet ivm warmte van de motor. Met m'n doorwaai voel ik de warmte ook maar veel minder intens. (Revit Ignition - zit een verwijderbare regenvoering bij)

Handschoenen, dunne leren geperforeerde zomer handschoenen met, zoals Mike aangaf, een korte schacht/polsstuk zodat je polsen kunnen koelen en er wat rijwind je mouw in kan. (Richa ?)
Moet zeggen dat dit normaal de perfecte handschoen is, maar met de hitte van vandaag voelde het op sommige momenten aan alsof m'n handvat verwarming op het hoogste standje aanstond. Daarnaast is zwart denk ik niet zo slim bij deze temperatuur: de rug van m'n handen had het goed warm gedurende de rit, iets waar ik anders nooit last van heb.

Schoenen: hangt ervan af, vandaag de laarzen gepakt omdat ik vanochtend laat was en ik die sneller aan heb, dat ging prima qua temperatuur. Sneakers waaien wel lekker door en zitten ook lekkerder op het moment dat je een stukje gaat lopen. (Stylmartin Sunset EVO)

Helm: mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een integraal met genoeg ventilatie mogelijkheden. Vandaag echter bleef elk klepje en schuifje dicht gezien de lucht als een oven aanvoelde.

My 2 cents, hope this helps!
 
Laatst bewerkt:
@MeanBlueMan , rij jij alleen nog motor of ook nog auto? wat is de verhouding kwa werktijd tussen binnen en buiten?
 
Las een paar dagen geleden de tip om een natgemaakte buff om te doen, heb dat de afgelopen twee dagen uitgeprobeerd en dat werkt best.
 
Terug
Bovenaan Onderaan