Luchtige kleding, ken ik iets misschien niet?

Die handschoen zijn top trouwens. :}

Als schoen heb ik zelf een stel Stylmartin Kansas, hebben een wind en waterdichte membraan. Zitten perfect, lopen goed en zijn niet enorm duur. Daarnaast italiaans, dus ook stijlvol.
 
Die handschoen zijn top trouwens. :}

Als schoen heb ik zelf een stel Stylmartin Kansas, hebben een wind en waterdichte membraan. Zitten perfect, lopen goed en zijn niet enorm duur. Daarnaast italiaans, dus ook stijlvol.

Wil juist niet winddicht. Heb die dingen aan als ik verwacht dat water uit mij het probleem is 😝
 
Motorschoenen met een waterdicht membraan zijn een denkfout. Je trekt ze pas aan als laarzen te warm zijn.
Bovendien kan eventuele regen er van boven inlopen .
 
Ik rij regelmatig met dergelijke temperaturen in Zuid-Frankrijk of Spanje en ben juist geen fan van complete doorwaaikleding. Ik kies voor een jas zonder Goretex (of uitneembare Goretexvoering) maar wel met flinke ventilatieritsen (armen, schouders, borst en rug). Dat zorgt er tijdens rijden voor dat je een dun laagje lucht tussen jas en lichaam hebt en dat isoleert. Een volledige doorwaaijas zorgt ervoor dat die hete buitenlucht rechtstreeks op je lichaam waait en dat is verre van verkoelend.

Ik heb wel gewoon een leren broek en laarzen aan omdat die juist weer goed isoleren tegen de warmte die van het motorblok komt. Hoezeer dat een issue is, is afhankelijk van het type motor (op mijn GSA is die warmte goed merkbaar als ik in motorjeans en kistjes rijdt).

Verder een paar doorwaaihandschoenen met korte schacht, dat verkoelt wat op de polsen.

En qua helm heb ik er eentje uit de Shark Evo serie (op het moment de Evo One 2). Die kan in volledige jethelm stand. Maar voor een reis in de VS is een pure jethelm wel te overwegen (je rijdt niet heen/terug via koudere streken). Neem er dan wel eentje met een vizier dat niet lager dan je neus komt. Ik heb ook een tijd een Schuberth J1 gebruikt, maar dat vizier komt tot voorbij je kan waardoor je eigenlijk in een hele warme vissenkom zit.
 
Ik rij regelmatig met dergelijke temperaturen in Zuid-Frankrijk of Spanje en ben juist geen fan van complete doorwaaikleding. Ik kies voor een jas zonder Goretex (of uitneembare Goretexvoering) maar wel met flinke ventilatieritsen (armen, schouders, borst en rug). Dat zorgt er tijdens rijden voor dat je een dun laagje lucht tussen jas en lichaam hebt en dat isoleert. Een volledige doorwaaijas zorgt ervoor dat die hete buitenlucht rechtstreeks op je lichaam waait en dat is verre van verkoelend.

Ik heb wel gewoon een leren broek en laarzen aan omdat die juist weer goed isoleren tegen de warmte die van het motorblok komt. Hoezeer dat een issue is, is afhankelijk van het type motor (op mijn GSA is die warmte goed merkbaar als ik in motorjeans en kistjes rijdt).

Verder een paar doorwaaihandschoenen met korte schacht, dat verkoelt wat op de polsen.

En qua helm heb ik er eentje uit de Shark Evo serie (op het moment de Evo One 2). Die kan in volledige jethelm stand. Maar voor een reis in de VS is een pure jethelm wel te overwegen (je rijdt niet heen/terug via koudere streken). Neem er dan wel eentje met een vizier dat niet lager dan je neus komt. Ik heb ook een tijd een Schuberth J1 gebruikt, maar dat vizier komt tot voorbij je kan waardoor je eigenlijk in een hele warme vissenkom zit.

Kijk dat zijn posts waar je wat aan hebt.

Maar na ga ik er een koelvest onder aan trekken, ik dénk dat het dan wel weer zijn nut kan hebben?
 
Geen ervaring met een koelvest, maar ik vermoed dat ook dat beter werkt onder een jas met flinke ventilatie dan wanneer de warme wind er rechtstreeks op waait.
 
Ik hield het ook max 30 minuten uit op de motor als het boven de 27/28 graden kwam.
Nogal lastig als je een werkdag hebt waarbij je voor een begeleiding zeker 2 x 3 uur constant moet rijden......

Paar jaar geleden koelvest gekocht. Gewoon in t water leggen, even wachten, uitwringen en aandoen over Tshirt en onder doorwaaijas.
Uiteraard ook doorwaaibroek.

Tot behoorlijk hoog in de 30 graden hou ik het tegenwoordig prima uit op de motor *D

Juist het effect van het doorwaai icm koelvest werkt geweldig !!
 
Ik hield het ook max 30 minuten uit op de motor als het boven de 27/28 graden kwam.
Nogal lastig als je een werkdag hebt waarbij je voor een begeleiding zeker 2 x 3 uur constant moet rijden......

Paar jaar geleden koelvest gekocht. Gewoon in t water leggen, even wachten, uitwringen en aandoen over Tshirt en onder doorwaaijas.
Uiteraard ook doorwaaibroek.

Tot behoorlijk hoog in de 30 graden hou ik het tegenwoordig prima uit op de motor *D

Juist het effect van het doorwaai icm koelvest werkt geweldig !!

Praktijk ervaringen, de reden waarom een forum zo nuttig is 👍🏻
 
Je bent geen fan van jethelmen, kies dan een race-helm, sommigen hebben bizar veel ventilatie als je alles open zet.

Nog 1 ding: in 2017 heb ik met een cabrio een roadtrip gedaan in zuid-west Amerika en zonder dat we het in de gaten hadden, waren we op de route 66 terecht gekomen. Uit eigen ervaring kan ik je het zeggen: Route 66 is een saaie weg en vergane glorie! In dezelfde regio heb je ook fantastische bergwegen met prachtige natuur, gave bochten, mooie uitzichten en goed asfalt waar het als motorrijder veel beter toeven is dan op Route 66.
Dit verhaal, maar dan niet per ongeluk op route zeszes gekomen, vertelde de oom van mijn vrouw ook. Je bent het vlot zat.
 
Op Sicilië had ik ook 40+

Met motor-jeans, doorwaaijas en jethelm best goed te doen!
Voor handschoenen gebruik ik dan super-dunne zomer-handschoentjes. Mss ook deze week een keer?
Gewone zomerhandschoenen (NL) tot ca 28' C, maar ook een set extra dunne. Je merkt zeker verschil.
Dat werkt prima met hogere temps.............................

Ook nog een punt..................Vooral niet gaan stilstaan met die hoge temps. Bijv bij een stoplicht.
De fan staat dan lucht van 70'C over je heen te blazen. Dan heb je 't snel te kwaad.
Heb op Sicilië wel voor stoplicht gestaan met de wens: GROEN-GROEN-GROEN!!! Als je rijdt dan wordt 't snel weer beter.
 
Als handschoenen draag ik als het echt heet is cross handschoenen. Lekker luchtig :)

En ik heb een paar laarzen, vlak boven de zool wat 6 mm gaatjes geboord. Geeft een verbazend lekkere verkoeling :X :+
 
Mwah, die cross handschoenen zijn helemaal niet bestand tegen asfalt.

Nope, die houden het zeker niet zo lang vol als echte leren, maar soms werk ik ook zonder kogelwerend vest.
De veiligheid die ik op de ene manier krijg word teniet gedaan doordat het door de hitte anders onwerkbaar word.

Ook al s een collega's echt spierwit van z'n motor zien stappen. Die dus maar terug naar buro gestuurd om bij te gaan komen, je moet de kans dat je je veiligheidsmiddelen ook gaat gebruiken niet hoger maken dan nodig ;)

Gelukkig zijn er altijd maar een dag of 10 per jaar echt zo heet !
 
Nope, die houden het zeker niet zo lang vol als echte leren, maar soms werk ik ook zonder kogelwerend vest.
De veiligheid die ik op de ene manier krijg word teniet gedaan doordat het door de hitte anders onwerkbaar word.

Ook al s een collega's echt spierwit van z'n motor zien stappen. Die dus maar terug naar buro gestuurd om bij te gaan komen, je moet de kans dat je je veiligheidsmiddelen ook gaat gebruiken niet hoger maken dan nodig ;)

Gelukkig zijn er altijd maar een dag of 10 per jaar echt zo heet !

Ja eens. Maar handschoenen vind ik dan iets wat "niet heel veel" maakt en toch iets is wat je als eerste aan de grond gaat krijgen/zetten. Maar idd, die dagen vallen in NL nog wel mee al doet deze week zijn best.
 
Nope, die houden het zeker niet zo lang vol als echte leren, maar soms werk ik ook zonder kogelwerend vest.
De veiligheid die ik op de ene manier krijg word teniet gedaan doordat het door de hitte anders onwerkbaar word.

Ook al s een collega's echt spierwit van z'n motor zien stappen. Die dus maar terug naar buro gestuurd om bij te gaan komen, je moet de kans dat je je veiligheidsmiddelen ook gaat gebruiken niet hoger maken dan nodig ;)

Gelukkig zijn er altijd maar een dag of 10 per jaar echt zo heet !
Ik begrijp je punt zeer goed, afgelopen zomer regelmatig in de trainingsbroek gereden omdat het goretex pak toch echt een slecht idee was.
Maar ik heb inmiddels gemerkt dat handen erg kwetsbaar zijn en waar je met bijvoorbeeld pijn in de schouder nog wel het een en ander kan met beide handen lukt dit met een beetje auw in de hand niet. Ik draag dus enkel nog lederen of kevlar handschoenen. In de zomer een stel van Damen, in de winter de gerbings.
 
Ik heb een systeemhelm van Nishua (NFX-2). Die laat meer dan genoeg lucht door, ik denk niet dat ie onder doet voor een jethelm. Zoiets zou ik op mijn kop zetten. Een doorwaaijas is niet voldoende. Toen ik een week of 2 a 3 terug reed toen het hier 35 graden was had ik een doorwaaijas aan en dat was best te doen, maar boven het asfalt is het gewoon heet. Hoe meer stroken, hoe heter. Ik zou dan doorwaai en koelvest (inuteq achtig, die je kan vullen) gebruiken. Maar wat Mike zei, een gewone jas zonder goretex kan ook. Regenvoering eruit en die wel meenemen als het gaat regenen. Of alleen doorwaai en een apart regenoverall. Met een jas zonder goretex en zonder regenvoering ben je zo zeiknat. Van de week even mijn broer wegbrengen naar huis op de motor. Het is maar 5 minuutjes. 'Zal wel meevallen, we zijn er zo'. Nou, beide zeiknat. :+

Handschoenen... ik zou gewoon mijn zomersporthandschoenen meenemen en een extra setje voor de regen. Want die drogen niet in een uurtje.
Broek.. gewoon een broek met ritsen die je open kan doen. En dan heb ik het niet over je gulp. :+
Schoeisel. Wat je laat zien heb ik ook. Dat is niet koeler ofzo, maar loopt wel prettiger dan motorlaarzen, als je toch wat gaat bezichtigen.

Wanneer ga je eigenlijk, of zeg je dat liever niet op een openbaar forum?
Neem je nog een actioncam mee? Drift heeft onlangs de Ghost XL ontwikkeld. Beeldkwaliteit niet de beste, maar op een accu wel 9 uur filmen. Draaibare lens en een bulletformaat voor aan de zijkant van je helm. Je schiet dan precies 128 GB vol. Neem een paar van die kaartjes mee en rijden maar! Tijdens het slapen opladen, tijdens het rijden filmen. Is trouwens waterdicht, ook als de externe microfoon is aangesloten.
 
Ik had gisteren mijn doorwaaibroek en jas en thermisch ondergoed aan.
Die evap cooling van mijn zweet doet wonderen! Een klein briesje laat mijn benen koud :)
 
Heb jij met dit weer nog ondergoed aan? :N

Hebben jullie uberhaupt nog wat aan?

1563910803040.png
 
@Monomuis het word doorwaai en idd zo vulbaar koelvest. Helm kijk ik ff wat ik tegenkom.
We gaan in september, niet hoog hoog seizoen maar nog warm zat.
Ik heb meerdere gopro’s waar ik genoeg accu’s voor heb.

Heb jij met dit weer nog ondergoed aan? :N

Vind die plakkende piemel tegen mijn knie niet zo fijn... 😇
 
Gewoon alles geventileerd kopen en een motor met weinig windbescherming.

Iedereen heeft natuurlijk een andere ervaring van warmte.
Ik zat vandaag te werken in een omgevingstemperatuur van 39°C aan een motorblok van 2 ton die nog 70°C was, dat was goed warm en ik zweette veel maar het viel nog mee.
Mijn vriendin vond het vandaag echt warm op haar airco gekoelde kantoor, het werd toch wel 26°C.
Op de motor heb ik het alleen te warm als ik stilsta en de koelventilator staat te draaien omdat de motor 106°C is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan