luchtmengselschroef cb 550

550fourpat

Rookie
31 aug 2004
12
0
Malle
Ik heb een vraag over het correct instellen van de luchtstelschroef onderaan de carburateur van een cb550 van 1978. Moet men deze indraaien om een rijker mengsel te bekomen (dus minder lucht) of uitdraaien. En heeft dit invloed op het toerental.

op voorhand dank
 
De carburateurs die ik kende met luchtschroef geven rijkste mengsel met luchtschroef "vast"gedraaid.

Bij zowat allemaal lag het "ideale" punt ongeveer op 3 halve uren losser dan vast, behalve wanneer er met on-eigenlijke sproeiermaten en/of extreme gasnaald-stand was geknutseld.

Ja, iedere draai aan dat schroefje heeft tevens enige invloed op het stationair-toerental, die "andere schroef" dus.

Let op met die "andere schroef" want bij 9 van de 10 carburateurs kun je daarmee beschadiging veroorzaken, als je "vaster" draait zonder daarbij het gas open te zetten.
Ik stelde de stationair-schroef altijd als volgt (na):

- warme motor
- in VRIJ en AF
- gas OPEN en terwijl de schroef geheel VAST draaien
- gas loslaten en motor starten, die nu veel te hard stationair zal lopen
- beetje bij beetje de stationair-schroef losser draaien, tot een aanvaardbare stationairloop bereikt is en vooral niet verkeerd-ziekelijk-zuinig

===
Bij vaster draaien van de stationairschroef zonder optrekken van de gasschuif vreet heel vaak de schroefbaan in het lichtmetaal zich kapot en dan heb je technisch geen stationairschroef meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan