Luchtpompje tbv voorvork gezocht

KwaSuz

MF veteraan
Donateur
20 aug 2006
10.048
10.026
Het mooiste stukje Friesland
Iemand ervaring met kleine handpomp om je voorvork op druk te brengen? En dan het liefst met een goede drukmeter.

Ik heb verschillende oude motoren met lucht ondersteuning en loop te tobben met een fietspomp met verloopje en losse drukmeter.

ATB’s en mountain bikes hebben ook geregeld luchtvering dus daar kan ik het ook zoeken. Mits er een standaard autoventiel op zit.

Tips & tricks welkom.
 
Zo’n mtb pompje kan ideaal zijn. Losse slang voor bereikbaarheid. En een goeie kun je los schroeven met nagenoeg geen drukverlies. Het ventiel kan namelijk dicht voordat de slang van het ventiel gaat. De mijne heeft ook een knopje waarmee gecontroleerd de druk afgelaten kan worden.

En mechanisch, dus onafhankelijk van stroom of betrouwbaarheid elektrische componenten. Kortom werkt ideaal, doet het altijd.
 
Je kan de meeste compressors toch instellen middels een reduceerventiel. Zet die op max. 0.7 bar ofzo, en dan met kleine stootjes de voorvork vullen.
Het vullen is op zich het probleem niet maar het gecontroleerd vullen ervan.
Compressor zo nauwkeurig instellen kan de mijne niet, wederom te grove schaalverdeling op de meter.
 
Heb je gezien hoe ik het tegenwoordig doe? Werkt echt perfect voor mij, en ik doe precies hetzelfde wat jij wil doen. :P
Plus ik neem dat ding tegenwoordig mee naar het circuit want daar is die ook superhandig.
 
Heb je gezien hoe ik het tegenwoordig doe? Werkt echt perfect voor mij, en ik doe precies hetzelfde wat jij wil doen. :P
Plus ik neem dat ding tegenwoordig mee naar het circuit want daar is die ook superhandig.
Jup, gelezen. Maar heb ‘m nog niet gevonden op Amazon.
Tenminste niet vooraf instelbaar.
En zo’n topic is toch ook ter leering en vermaeck :P
 
Jup, gelezen. Maar heb ‘m nog niet gevonden op Amazon.
Tenminste niet vooraf instelbaar.
En zo’n topic is toch ook ter leering en vermaeck :P
Deze op Ali lijkt heel erg op de mijne, alleen goedkoper.


Met batterij, die laadt je op met een USB stekkertje, en de druk stel je vtv in.
 
Compressor erop(instellen op wat er ongeveer in mot) , en een losse bandenspanning meter lucht eruit laten totdat het weer picobello is ? Wellicht lul ik weer uit mijn nek, want ben bier ah drinken 👍
 
Compressor erop(instellen op wat er ongeveer in mot) , en een losse bandenspanning meter lucht eruit laten totdat het weer picobello is ? Wellicht lul ik weer uit mijn nek, want ben bier ah drinken 👍
zo deed ik het eerst, maar wat de meter op mijn compressor aangeeeft helemaal onderaan de schaal van 12 Bar lijkt totaal niet op de druk die ik daarna meet met mijn bandenspanningmeter, en het volume in de vork of schokbreker is zoveel kleiner als een band dat een klein beetje lucht er uit laten of zelfs al dat je de pomp of bandenspanningmeter er af haalt al een flink verschil in druk oplevert

Daarom ding er op wat langzaam lucht er in laat tot de juiste spanning bereikt is en klaar, eventueel eenmalig checken hoeveel druk er nog verdwijnt bij het afkoppelen en daarop compenseren voortaan, dus op 1.1 zetten als je 1.0 wilt bijvoorbeeld.
 
Dank voor alle hulp, zoals mij al eerder is medegedeeld; zo’n pompje voor een fiets voorvork is veel te grof.
Die schaal verdeling gaat tot 300 psi/20 bar.
Mijn voorvork vraagt ca. 8,5 psi dat is 0,58 bar….
B0885939-5F2A-4C67-A4A4-51CE7B28EECB.jpeg



Zo’n ktm met digitale uitlezing is wel tof maar ook weer €75

Maar waarschijnlijk heeft een mede forummer wat moois voor mij klaarliggen *O*
 
Vroeger toen de smartphone nog niet bestond was er een merk S&W die zo beetje de eerste waren met lucht als vering .
Die hadden een pompje in de vorm van een grote injectie spuit met een manometer er aan vast.
In principe is het pompje niet belangrijk wel dat er geen lucht/druk kan ontsnappen als het pompje van het ventiel afhaalt
Natuurlijk is dat allang niet meer te vinden iets uit de oertijd van het motorrijden
Bedoel dus deze
1652775500584.png
 
Laatst bewerkt:
Vroeger toen de smartphone nog niet bestond was er een merk S&W die zo beetje de eerste waren met lucht als vering .
Die hadden een pompje in de vorm van een grote injectie spuit met een manometer er aan vast.
In principe is het pompje niet belangrijk wel dat er geen lucht/druk kan ontsnappen als het pompje van het ventiel afhaalt
Natuurlijk is dat allang niet meer te vinden iets uit de oertijd van het motorrijden
Bedoel dus deze
Bekijk bijlage 1761689
Fox gebruikt dat ook. Een naald die je door een rubber prop moet duwen. Ik bouw de mijne altijd om naar Schrader (autoventiel)
 
Terug
Bovenaan Onderaan