Weet iemand of het mogelijk is om de luchtverplaatsing (in hoeveelheid lucht per tijdseenheid) te berekenen aan de hand van voortstuwingskracht?
Ik heb een electromotor welke in combinatie met een propeller een voorstuwingskracht heeft van 1000 gram (thrust). Nu was ik benieuwd of ik aan de hand van enkel dit gegeven kan berekenen wat de hoeveelheid lucht is die ik daarmee per minuut verplaats.
Heb al wat rond zitten neuzen op het internet, maar tot zover niks kunnen vinden.
Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft?
Zal even uitleggen waarom ik dit wil berekenen:
Zat me te verdiepen in het gebruik van turbo's en supercharger's bij brandstofmotoren.
Zowel een turbo als een supercharger leveren vermogenswinst op. Beiden werken als een soort pomp welke de lucht onder druk de motor in pompt. Het verschil tussen een turbo en een supercharger is dat een turbo zijn energie haalt uit de uitlaatgassen (turbine wordt aangedreven door de uitlaatgassen, en de turbine drijft vervolgens weer een compressor aan). Een supercharger staat niet in verbinding met de uitlaat, maar met de krukas. De compressor wordt doormiddel van een snaar aangedreven door de krukas van de motor. Dit betekend dat een supercharger de motor belast op de krukas wat ten kostte gaat van het motorvermogen. Bij een turbo is er geen sprake van vermogensverlies op de motor.
Echter is het nadeel van een turbo dat deze pas goed gaat werken bij een hoog toerental. Een supercharger werkt bij lage toerentallen daarintegen wel goed!
Kortom, een ideale oplossing zou een supercharger zijn waarbij de aandrijving hiervan niet ten kostte gaat van het motorvermogen. Nu las ik op internet iets over elektrische superchargers. Dit zijn superchargers waarvan de aandrijving door een externe electromotor wordt geregeld. Uiteraard heb je voor het aandrijven van de electromotor ook energie nodig. Nu gaan we er even vanuit dat we gebruik maken van een externe accu, zodat de brandstofmotor niet alsnog een dynamo moet aandrijven om de energie op te wekken.
Echter wordt door velen beweerd dat een elektrische supercharger vaak niet in staat is om even hard te pompen als een echte supercharger of turbo.
Nu zat ik eens te berekenen. En ik heb echt geen idee of het allemaal klopt wat ik denk...
Ik heb dus een motor van 1000cc (1 liter). Het maximale toerental van de motor ligt zo rond de 8000rpm. Zou dit dan betekenen dat de motor 8000rpm x 1liter = 8000 liter mengsel lucht/benzine aanzuigt bij een toerental van 8000rpm?
Aangezien een brandstofmotor goed functioneert bij een verhouding van 1:14 (brandstof/lucht) heb ik volgens mijn berekening 571 liter brandstof(damp) en 7429 liter lucht nodig voor een goede verbranding bij 8000rpm.
Even terug naar de elektrische supercharger...
Ik laat de druk even achterwegen.. Dat is een probleem voor later...
Stel ik zou een elektrische supercharger voor mijn motor willen. Dan moet die in staat zijn om minimaal 7429 liter lucht per minuut te pompen (omgerekend +/- 124 liter per seconde).
Als die minder dan 7429 liter lucht per minuuut zou pompen, zou hij namelijk averechts werken. Dan gaat de motor de supercharger aanzuigen in plaats van dat de supercharger blaast.
Nu heb ik dus een electromotor en een propeller waarvan ik weet dat de voortstuwingskracht/thrust ruim 1000 gram (9.8 Newton) is.
Is het mogelijk om met enkel dit gegeven te berekenen hoeveel liter lucht ik daarmee per minuut verplaats?
Even voor de duidelijkheid..
Ben geen expert op dit gebied, dus wellicht zie ik een hele boel dingen over het hoofd of heb ik dingen verkeerd berekend. Ik heb er ook geen verwachtingen bij. Heb zo'n supercharger helemaal niet nodig, en heb waarschijnlijk niet eens genoeg tijd om er eentje te bouwen omdat ik het al druk genoeg heb met andere projecten. Vond het gewoon reuze interessant en ben alleen benieuwd 'of het kan'! Hoop dat jullie het net zo interessant vinden als ik!
Ik heb een electromotor welke in combinatie met een propeller een voorstuwingskracht heeft van 1000 gram (thrust). Nu was ik benieuwd of ik aan de hand van enkel dit gegeven kan berekenen wat de hoeveelheid lucht is die ik daarmee per minuut verplaats.
Heb al wat rond zitten neuzen op het internet, maar tot zover niks kunnen vinden.
Wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft?
Zal even uitleggen waarom ik dit wil berekenen:
Zat me te verdiepen in het gebruik van turbo's en supercharger's bij brandstofmotoren.
Zowel een turbo als een supercharger leveren vermogenswinst op. Beiden werken als een soort pomp welke de lucht onder druk de motor in pompt. Het verschil tussen een turbo en een supercharger is dat een turbo zijn energie haalt uit de uitlaatgassen (turbine wordt aangedreven door de uitlaatgassen, en de turbine drijft vervolgens weer een compressor aan). Een supercharger staat niet in verbinding met de uitlaat, maar met de krukas. De compressor wordt doormiddel van een snaar aangedreven door de krukas van de motor. Dit betekend dat een supercharger de motor belast op de krukas wat ten kostte gaat van het motorvermogen. Bij een turbo is er geen sprake van vermogensverlies op de motor.
Echter is het nadeel van een turbo dat deze pas goed gaat werken bij een hoog toerental. Een supercharger werkt bij lage toerentallen daarintegen wel goed!
Kortom, een ideale oplossing zou een supercharger zijn waarbij de aandrijving hiervan niet ten kostte gaat van het motorvermogen. Nu las ik op internet iets over elektrische superchargers. Dit zijn superchargers waarvan de aandrijving door een externe electromotor wordt geregeld. Uiteraard heb je voor het aandrijven van de electromotor ook energie nodig. Nu gaan we er even vanuit dat we gebruik maken van een externe accu, zodat de brandstofmotor niet alsnog een dynamo moet aandrijven om de energie op te wekken.
Echter wordt door velen beweerd dat een elektrische supercharger vaak niet in staat is om even hard te pompen als een echte supercharger of turbo.
Nu zat ik eens te berekenen. En ik heb echt geen idee of het allemaal klopt wat ik denk...
Ik heb dus een motor van 1000cc (1 liter). Het maximale toerental van de motor ligt zo rond de 8000rpm. Zou dit dan betekenen dat de motor 8000rpm x 1liter = 8000 liter mengsel lucht/benzine aanzuigt bij een toerental van 8000rpm?
Aangezien een brandstofmotor goed functioneert bij een verhouding van 1:14 (brandstof/lucht) heb ik volgens mijn berekening 571 liter brandstof(damp) en 7429 liter lucht nodig voor een goede verbranding bij 8000rpm.
Even terug naar de elektrische supercharger...
Ik laat de druk even achterwegen.. Dat is een probleem voor later...
Stel ik zou een elektrische supercharger voor mijn motor willen. Dan moet die in staat zijn om minimaal 7429 liter lucht per minuut te pompen (omgerekend +/- 124 liter per seconde).
Als die minder dan 7429 liter lucht per minuuut zou pompen, zou hij namelijk averechts werken. Dan gaat de motor de supercharger aanzuigen in plaats van dat de supercharger blaast.
Nu heb ik dus een electromotor en een propeller waarvan ik weet dat de voortstuwingskracht/thrust ruim 1000 gram (9.8 Newton) is.
Is het mogelijk om met enkel dit gegeven te berekenen hoeveel liter lucht ik daarmee per minuut verplaats?
Even voor de duidelijkheid..
Ben geen expert op dit gebied, dus wellicht zie ik een hele boel dingen over het hoofd of heb ik dingen verkeerd berekend. Ik heb er ook geen verwachtingen bij. Heb zo'n supercharger helemaal niet nodig, en heb waarschijnlijk niet eens genoeg tijd om er eentje te bouwen omdat ik het al druk genoeg heb met andere projecten. Vond het gewoon reuze interessant en ben alleen benieuwd 'of het kan'! Hoop dat jullie het net zo interessant vinden als ik!
Laatst bewerkt: