luid tikkend geluid bij volgas accelereren

pottevijn

MF'er
13 apr 2005
36
0
gistel
als ik met mijn Yamaha DT 125 mx ( luchtgekoeld ) hard optrek , begint hij ferm te tikken ( ik denk uit het gebied van zijn cilinderkop ) . zou het de cilinderkoppakking kunnen zijn? het is in een korte tijd redelijk verergerd , nu rijd ik er niet meer mee. ook hoe meer gas je geeft hoe harder hij begint te tikken.

grtz :W

EDIT: er is wel een paar honderd km geleden een nieuwe zuiger+segmenten gestoken, omdat de vorige was vastgelopen in de cilinder. Er waren geen grote krassen in de cilinder te zien dus heb ik deze er zo in gestoken. zou het kunnen een gebroken segment zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook het pistonpenlager vernieuwd toen?
Een nieuwe zuiger monteren zonder de cylinder te honen is erg dom trouwens. (en weggegooid geld ook)

nee die is niet vernieuwd , ik heb de motor ook maar gekregen ,hij is trouwens nogal oud en de piston+ segmenten waren erbij omdat de persoon in kwestie geen tijd had om deze te monteren. daarom heb ik er ook niet teveel geld aangehangen. maar het zou toch jammer zijn moest hij nu kapotvliegen :9

zal binnenkort de motor is opendoen

Dat zijn de zuigers die tegen je bougies slaan O-)










pfff warm hé :W

het is een 1-cilinder :z

grtz
 
Ik denk dat het een 2-takt is en dat òf de krukas(lagers) en/of pistonpennetje kapot is/zijn.

Chsck eens of de originele maat carburateur er op zit; als die vervangen is door een grotere dan geschikt voor het aanzuigend vermogen van het cilindertje dan gaan de genoemde onderdelen snel wijlen (en echt lekker loopt het niet, dood punt bij ongeveer driekwart gas en daarboven aanvangende doodsstrijd).
 
alvast allemaal bedankt , heb juist de cilinderkop er eens afgenomen. wat al direct opviel was dat er 1 bout ( van de 4 ) van de cilinderkop erg losjes zat :?
ik denk dat het probleem van daar dus zal komen? maar hoe vermijd je bouten die los komen? loctite? ik heb de bouten een maand geleden nog maar eens extra aangespannen.

nja, kzal alvast al een nieuwe koppakking bestellen B|
 
En een extra voetpakking monteren. Het geluid dat je hoort is waarschijnlijk de bovenste zuigerveer die tegen de stootrand tikt.
 
alvast allemaal bedankt , heb juist de cilinderkop er eens afgenomen. wat al direct opviel was dat er 1 bout ( van de 4 ) van de cilinderkop erg losjes zat :?
ik denk dat het probleem van daar dus zal komen? maar hoe vermijd je bouten die los komen? loctite? ik heb de bouten een maand geleden nog maar eens extra aangespannen.

nja, kzal alvast al een nieuwe koppakking bestellen B|

Die bouten moet je KRUISELINGS aanspannen, met minder dan een kwartslag per bout en allemaal tot precies gelijke spanning. Dit moet ook nog eens heel LANGZAAM gebeuren anders grote kans op scheurende koppakking.
Voel voordat je begint wel goed na of alle tapeinden (nog) even diep in het blok steken.

Dit ken ik van brommertjes en zelfs metalen pakkingen vette ik in voor het monteren; daar waren maar weinigen het mee eens, vooral mijn zoons, todat ze elk na eerste proefrit-poging opnieuw konden beginnen en voortaan zo geduldig sleutelden als ik had bedoeld.

VOETpakking is ook erg belangrijk bij 2-takt, moet heel & aanwezig zijn, loopt anders beroerd. Maar die kocht ik nooit, zette de cilinder alleen stevig op een vel tekenpapier en knipte dan de afdruk uit, vet maken en plaatsen.

Er bestaan ook mensen die met vloeibare pakking weten om te springen. Ik bewonder die, maar heb er zelf alleen maar ellende van gezien.
 
dus even op een rijtje als ik hem monteer;

- bouten kruiselinks aanspannen op gelijke kracht
- metalen pakking invetten ( met wat ? )
- voetpakking heb ik op een vel pakkingpapier uitgesneden en dicht mooi

alvast bedankt allemaal !

( btw, de uitlaat begint een beetje te barsten |( , is dit gemakkelijk te lassen ?)

grtz :W
 
dat tikken klink ook erg als detoneren als je mij vraagt.
maar kan ook zuiger zijn die je kop raakt, of zuigerveer die langs stootrand botst.

koppaking boeit niet veel, je zet je zuiger erop, en kijkt hoe hoog die komt. heb je een te dunne koppakking is heel mischien de kans dat ie de kop raakt maar denk het niet. en als je dunnere koppaking hebt heb je natuurlijk iets meer compressie
 
dus even op een rijtje als ik hem monteer;

- bouten kruiselinks aanspannen op gelijke kracht
- metalen pakking invetten ( met wat ? )
- voetpakking heb ik op een vel pakkingpapier uitgesneden en dicht mooi

alvast bedankt allemaal !

( btw, de uitlaat begint een beetje te barsten |( , is dit gemakkelijk te lassen ?)

grtz :W


EERST voelen / meten / bekijken dat die bouten alle 4 even ver in het blok steken want ik denk dat (minstens) die éne losgewerkt kan zijn, want de boel heeft staan te dansen en dat is niet best.

Pakkingen van onverschillig welk materiaal, ik vet ze allemaal in met wat ik maar toevallig heb; kogellagervet, vaseline, smeerolie, slaolie, alles o.k. en OOK die papieren voetpakking. Dat vet heeft maar 1x nut en dat is tijdens het aanspannen om scheuren/stuktrekken op veranderende bouten-spanning tegen te gaan. Vandaar ook extra: met héél kleine duwtjes en steeds KRUISELINGS de bouten op bijna hetzelfde moment op spanning brengen.

Na 1e proefritje aan de niet meer hete motor net zo voorzichtig weer kruiselings na-voelen of ze nog vast genoeg zitten; flink stevig is goed, maar niet overdrijven want je draait òf de schroefdraad in het lichtmetalen blok te barsten òf die van de moer.
Na de volgende echt flink langere rit, nog 1x navoelen en indien bijstellen nodig (niet waarschijnlijk), ook nog eens na de 3e rit.

Er bestaan sleutels met een soort klokje waarop je de druk kunt instellen die je dan moet overnemen uit de gebruiksaanwijzing van de motor (maar zulke luxe dingen had ik nooit); wel erg mooi, goed spul als je geen al te verschrikkelijk goedkoop merk pakt.

Dat kunstje van KRUISELINGS aanspannen telt niet alleen voor motorblokken maar eigenlijk voor alles waar er de mogelijkheid toe bestaat; wielen en wieldoppen hebben wel eens 5 bouten, dan ga je een aantal malen de kring rond met telkens 1 overslaan. Bij bouten/schroeven/spijkers/popnagels in rechte lijn (leerde ik van een hout- & metaal-vakman) de buitenste eerst, dan elk-1 binnenwaarts verder en eindigen bij de 1 of 2 middelste, vervolgens weer na-voelen vanuit de 2 buitenste, enzovoort.

Barstende knalpijp? Indien dicht bij het blok zou ik de hele pijp òf het eventueel losse bochtstuk vervangen; zit het verder weg dan zal lassen wel goed gaan. Maar als de boel te ver is doorgeroest, sowieso op zoek naar een nieuwe(re).
 
Klonk dat tikken als metaal tegen metaal of meer als een soort geknetter? Een lekkende koppakking (vast wel stuk sinds 1 bout te los heeft gezeten) op een open luchtgekoeld cilindertje geeft een geluidje ongeveer daartussenin.

Je hebt de boel nu los dus dan moet je aan de zuiger kunnen zien of-ie iets heeft geraakt en misschien zie je dan ook wel iets geks aan de bougie en aan de kop zelf.

Is dat tikken pas gekomen NADAT die ene bout was gaan moeilijk doen, ofwel NADAT je de bouten een keer had na-gespannen?

Hoeveel mm zit de bovenste zuigerveer beneden de rand van de zuiger-bovenkant?

Probeer iemand vlakbij te bereiken met wat ervaring, die ziet/merkt zoiets meteen.
 
Laatst bewerkt:
Klonk dat tikken als metaal tegen metaal of meer als een soort geknetter? Een lekkende koppakking (vast wel stuk sinds 1 bout te los heeft gezeten) op een open luchtgekoeld cilindertje geeft een geluidje ongeveer daartussenin.

Je hebt de boel nu los dus dan moet je aan de zuiger kunnen zien of-ie iets heeft geraakt en misschien zie je dan ook wel iets geks aan de bougie en aan de kop zelf.

Is dat tikken pas gekomen NADAT die ene bout was gaan moeilijk doen, ofwel NADAT je de bouten een keer had na-gespannen?

Hoeveel mm zit de bovenste zuigerveer beneden de rand van de zuiger-bovenkant?

Probeer iemand vlakbij te bereiken met wat ervaring, die ziet/merkt zoiets meteen.

ik heb dus een eind geleden die bouten aangespannen , maar dat "knetteren" is maar vandaag begonnen , zo opeens...
Aan de bougie is niets te zien ( mooi bruine kleur ) , aan de cilinderkop en zuiger valt ook niets te zien. Alleen vond ik het al raar dat er een dikke olie-substantie vantussen de kop en de cilinder kwam.

ik denk dat het geluid meer een geknetter was doordat de bout los stond. voor de rest draaide de motor erg goed dus ik denk niet dat het met de voetpakking te maken heeft. Ik zal nu een nieuwe koppakking bestellen en kijken welk geluid hij geeft.

btw; hoe zie je of een koppakking kapot is?

grtz en bedankt Willem1940 :W

edit: bouten aanspannen met momentsleutel ? zoja op welke kracht dan?
 
Zware olie in de cilinder? Krukas-keerring(en) kapot en/of beschadigde krukas/lagers.

Het wordt nu echt moeilijker om "op afstand" uit te leggen en bovendien ben ik geen motor-expert, weet hoofdzakelijk de dingen die ik zelf al eens fout heb gedaan ...

Dit gaat een tamelijk diepe operatie worden en ik denk dat je minstens een keer zult moeten zien hoe iemand zoiets aanpakt.

Heb je niemand met ruime sleutel-ervaring dichtbij, familie of goede vrienden? Een tweetakt is in feite een zwaar uitgevoerde brommer.

Ik ga wat zoeken op Net of er iets verduidelijkends en makkelijk leesbaars te vinden is en zal posten wat ik tegenkom.

Edit: helaas, ik kom op Net niets tegen waar ik zelf maar iets echt uit kan begrijpen.

Dit probleem blijft maar groeien en laat zich in ieder geval door mij niet op afstand besturen. Ik denk echt dat je hiermee naar de vakman zult moeten.
 
Laatst bewerkt:
niet meteen weer aan het ergste denken willem, bougietje ziet er goed uit dus die zwarte drap is gewoon onverbrande benzine met een beetje 2takt olie...

even kijken of de pasvlakken mooi schoon en recht zijn, nieuwe koppakking ertussen en gaan.
(en om willem gerust te stellen bakolie en bougietje in de gaten houden)

aanhaalmoment weet ik niet, snor is een werkplaatshandboek op van dat ding.
bij mijn watergekoelde rd is het 28 nM maar 40 nM gaat ook prima, belangrijker is dat ze allemaal met hetzelfde moment aangedraaid worden.
 
wat moet er dan van olie in zo'n bakje? gewone versnellingsbakolie ?
ik heb verder nog eens gehoord dat het goed is de vlakken van je kop en cilinder een beetje met schuurpapier op te wrijven.

nouja we zien wel

grtz

btw: moest dit versnellingsbak olie zijn doordat de keerringen versleten zijn, dan zou die olie toch drastisch verminderen? en er is nog altijd genoeg in hoor.

vroeger had ik dit ook bij brommertjes dat er zo'n zware olie drak uit de uitlaat kwam enzo
 
Ik weet voor de versnellingsbak van 2T brommers van vroeger dat het oude type SAE30 algemeen gebruikt werd en voor sommige typen alleen 's-zomer vervangen door SAE40. Die nummers kom je nog zelden tegen en ik denk dat er extra veel geld voor zal worden gevraagd.

Bij de meeste typen draaien ook je koppelingsplaten in de olie en dat betekent dan dat je er nooit "auto-olie" in mag gooien want die heeft toevoegingen die maken dat je koppelingsplaten gaan slippen, schade.

Ik vermoed dat een voor MOTORFIETS bestemde olie 20W40 goed zal zijn; MOTORFIETS moet dus liefst wel op het etiket staan om geen gedonder met de koppelingsplaten te riskeren.
====

Koppakking bekijken:
- indien vervuild, schoonspoelen met een beetje benzine ofzo
- tegen het licht houden om te zien of er een scheurtje in zit (of dat er een heel stuk is weggeslagen maar dat zie je meteen al wel, zelfs indien vuil).
 
Laatst bewerkt:
wat moet er dan van olie in zo'n bakje? gewone versnellingsbakolie ?
ik heb verder nog eens gehoord dat het goed is de vlakken van je kop en cilinder een beetje met schuurpapier op te wrijven ....

Zo haal je metaal weg en als dat gezond zou zijn dan had de fabrikant het er niet aan laten zitten.
Niet schuren en als er alleen maar verkleuring zit, rustig zo laten. Zitten er harde brokken kool-aanslag, dan voorzichtig met een stukje hout er af peuteren.
Glad is glad en veel kilometers maken met de juiste mix zorgt ervoor dat een motor èn de uitlaat zichzelf schoonhouden.

...... btw: moest dit versnellingsbak olie zijn doordat de keerringen versleten zijn, dan zou die olie toch drastisch verminderen? en er is nog altijd genoeg in hoor.

vroeger had ik dit ook bij brommertjes dat er zo'n zware olie drak uit de uitlaat kwam enzo

ALS er wat mis is met een keerring dan zal er meestal olie worden ingezogen maar ook benzine afvloeien in de olie, die dan dunner wordt. Dit merk je niet altijd direct aan het oliepeil maar het is niet goed. Meestal echter zal de motor onder zulke omstandigeheden meteen een stuk slechter lopen dus je voelt dat er iets fout is en vrij snel erger wordt.
===

Olie uit de uitlaat is/was restant van 2tMeng-olie, samengeklonterd met wat roet. De moderne 2T-olie is een stuk beter, geeft bij voldoende doorwarmen en lange ritten hoegenaamd niet meer zulke vuiligheid; wel: als je lang stationair draait maar dat is voor iedere machine gewoon SLECHT en al helemaal voor een tweetakt.
 
Laatst bewerkt:
niet meteen weer aan het ergste denken willem, bougietje ziet er goed uit dus die zwarte drap is gewoon onverbrande benzine met een beetje 2takt olie...

even kijken of de pasvlakken mooi schoon en recht zijn, nieuwe koppakking ertussen en gaan.
(en om willem gerust te stellen bakolie en bougietje in de gaten houden)

aanhaalmoment weet ik niet, snor is een werkplaatshandboek op van dat ding.
bij mijn watergekoelde rd is het 28 nM maar 40 nM gaat ook prima, belangrijker is dat ze allemaal met hetzelfde moment aangedraaid worden.

Ik hoop dat je gelijk hebt maar bij ieder berichtje lijkt er weer méér fout te kunnen zitten ...

Is er voor dat aanhaalmoment niet een algemeen richtgetal, als je de diameter van het tapeind weet dat in lichtmetaal steekt?
 
je had warschijnlijk je kop lek
is te zijn aan de koppaking en de kopen en de cilinder (je ziet een spoor waar de gassen langs gegaan zijn)

oplossing...........de kop en de cilinder ff vlakken (een stuk vlak glas en een schuurpapiertje, niet al te grof, en met rond draaiende beweging schuren totdat het 100% vlak is)

ook ff een nieuwe voetpakking monteren, de cilinderkop kruislinks aantrekken met het juiste koppel (werkplaatshandboek/ff zoeken op internet)

je lekke uitlaad is moeilijk te lassen (door gerot, mat is weg en roest wil nit lassen)
gewoon vervangen dus


aanhaalmoment kun je voor verschillend afm. schroefdraad ook wel in een tabel vinden (google.nl)
 
wel , alvast zeer bedankt
ik zal jullie op de hoogte houden van wat er met mijn motortje gebeurt :P

groetjes

edit: ik zie juist dat de aanhaalmomenten ongeveer tussen de 25-28 Nm zullen liggen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan