Luide aftermarket toeter, eigen relais nodig?

PatrickSoler

MF veteraan
16 apr 2015
2.390
9
Leiden
Hallo allemaal,

Ik heb de Denali Soundbomb Comptact horn besteld om de OEM-toeter te vervangen. Deze schijnt meer stroom te trekken en daarom wordt aangeraden om een relais te monteren, want de standaard draden die naar de OEM-toeter gaan zouden anders kunnen verbranden. Klinkt vrij logisch allemaal, maar nu mijn vraag.
Laatst heb ik een Fuse Block gemonteerd op mijn motor. Hier heb ik twee usb-laders op aangesloten en mijn handvatverwarming. Het zekeringenblok is middels een relais aan mijn contact geschakeld. Gezien ik dus al een relais heb en het zekeringenblok juist heb gemonteerd om accessoires te kunnen monteren op de motor, vraag ik me af of ik deze nieuwe toeter ook aan het zekeringenblok kan monteren, of moet hij toch echt z'n eigen relais hebben?

Op de website staat het volgende:
Power Draw: 20 amps
Mijn zekeringenblok kan 30 ampere hebben per circuit.
Ik zou dus haast denken van wel, maar wil het graag zeker weten :9

Sound%20Bomb%20Compact%20800x600.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als je fuseblock echt 30A per circuit kan schakelen dan is er geen probleem. (M.a.w. als je relais kan meer dan 30A schakelen)

Ik snap het nut niet echt van een aftermarket toeter niet.
De enkele keren dat ik ooit mijn originele claxon gebruikt heb was meestal nadat er iets gevaarlijks gebeurd was, wat dus eigenlijk betekent dat ik uit frustratie getoeterd heb i.p.v. om een gevaar te mijden.
Ik heb dan ook nooit aangeleerd geweest om eerst de claxon te gebruiken, eerst ontwijken/remmen waardoor de claxon nutteloos wordt.
 
Je moet je extra relais aansturen met de schakelaar op het stuur. Moet dus inderdaad zijn eigen relais hebben.

Ik snap het nut niet echt van een aftermarket toeter niet.
De enkele keren dat ik ooit mijn originele claxon gebruikt heb was meestal nadat er iets gevaarlijks gebeurd was, wat dus eigenlijk betekent dat ik uit frustratie getoeterd heb i.p.v. om een gevaar te mijden.
Ik heb dan ook nooit aangeleerd geweest om eerst de claxon te gebruiken, eerst ontwijken/remmen waardoor de claxon nutteloos wordt.

Mijn claxon heeft mijn leven al een aantal keer gered met van die eikels die menen direct twee banen op te moeten schuiven / in te voegen zonder te kijken. Viel weinig uit te wijken daar op de snelweg.
 
Als je relais dat er standaard in zit geschikt is voor +20A en de bedrading minimaal 1.5mm² is het een kwestie van de claxon gewoon vervangen en de rest zo te laten.
 
Als je relais dat er standaard in zit geschikt is voor +20A en de bedrading minimaal 1.5mm² is het een kwestie van de claxon gewoon vervangen en de rest zo te laten.

Hoe ik het lees heeft hij een relais dat het fuseblock op spanning zet zodra de motor op contact wordt gezet.

Dan zou er mijninziens toch nog een extra relais bij moeten om de claxon te sturen. Dat relais (en dus claxon) kun je prima voeden vanuit het fuseblock, moet je alleen nog de stuurdraad van de stuurschakelaar naar het relais brengen.
 
Hoe ik het lees heeft hij een relais dat het fuseblock op spanning zet zodra de motor op contact wordt gezet.

Dan zou er mijninziens toch nog een extra relais bij moeten om de claxon te sturen. Dat relais (en dus claxon) kun je prima voeden vanuit het fuseblock, moet je alleen nog de stuurdraad van de stuurschakelaar naar het relais brengen.
Die motor heeft al een claxon en als die d.m.v. een relais geschakeld wordt heb je geen ander relais nodig en gaat de stroom ook niet door die fusebox.
 
Bedankt voor de reacties! Zal binnenkort even uitzoeken welke draad en relais er standaard op de motor zit. En over wat betreft het nut van de toeter, ik gebruik hem zelden omdat er een waardeloos geluid uit komt. Heb al meerdere situaties gehad dat ik hem had willen gebruiken, en ik vind een revbomb niet altijd even praktisch. Een keer kwam een auto mijn strook op in een bocht. Hij zat zo dichtbij dat mijn vriendin die achterop zat op de auto sloeg, en dat samen met een revbomb. Een luide toeter in dat soort situaties lijkt me een stuk fijner. Als die 50 euro mij ook maar een keer red van een ongeluk dan vind ik dat geld goed besteed, veiligheid voorop :)
 
Nevermind, ik was nog niet helemaal wakker of de leesbaarheid van de openingspost is wat twijfelachtig, in elk geval... wat ik hier schreef initieel was stieren poep.


Voor wat betreft de ervaringen van mede MT rijder kirill007: Ik ben trots op je.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan