Luide "klak" bij sluiten inlaatklep

waynus

MF veteraan
21 okt 2013
2.395
1.649
Even wat info:
Rotax 2-cilinder blok van een Husqvarna Nuda (aangepaste versie BMW GS 800)
Distrubitieketting vervangen 8.000km geleden wegens te veel speling.
Geluid begon naar schatting 4.000km later.
Huidige km stand: 23.000

Sluiten van de inlaatklep(pen) op cylinder #2 produceert een luide "klak".
Getest met gedemonteerd klepdeksel, verdraaien achterwiel (dus ook bij lage snelheid)
Klepspeling = OK, nokkenas vertoont normale slijtage, timing en ketting = OK
Visueel niets raars kunnen vaststellen aan tuimelaars, klepveren, klepstelen.

Iemand een aanwijzing waar te zoeken ?
Ik twijfel tussen demontage cilinderkop en doorrijden.
Dank voor het meedenken !
 
Laatst bewerkt:
Nokkenastiming is bij de BMW variant nogal tricky aangezien ie zonder uitzondering verspringt als je niet het boek exact volgt (met name lagerbrug er op en de moertjes handvast, dan de spanner er in en vast, en dan pas de lagerbrug vastzetten waarbij je hem dan pas recht trekt). De Husqvarna versie heeft een compleet andere ontstekingsinterval en dus timing, maar het lijkt me raadzaam om dat te checken.

Timing checken met krukas geblokkeerd via de boring linksonder.

Zitten de halve kogels er goed tussen?
 
MasterTommy, dank voor de info. Duidelijke ervaring met deze blokken.
Lagerbrug handvast gemonteerd, daarna spanner gemonteerd, in juiste sequentie de moeren op 10Nm nagetrokken, dan pas de krukas weer vrijgezet (met correcte tool, geen afgeslepen bout).
Enkele half balls werden vervangen (+0.025), gezien deze licht vastgehouden worden door de tuimelaars en de speling correct kan worden gemeten heb ik geen reden om aan te nemen dat er daar iets mis is.

Ketting / timing werd gemonteerd volgens WPHB: eerst uitlaatnokkenas, dan inlaatnokkenas erin, dan pas ketting op de kettingwielen leggen.
Spanning is prima en verschil tussen merktekens minimaal.
(Was vóór vervangen van de distributieketting anders, 1 tand verschil)
 
Laatst bewerkt:
Voordat ie klak zegt is de nok dan al gepasseerd?
Als de nok er al voorbij is gok ik toch op een ietwat kromme klepsteel, of misschien overdadig veel koolaanslag op de steel.

Een compressie test zou misschien iets kunnen verduidelijken.
 
Hmmm, ik lees nu pas dat het alleen is als je hem met de hand ronddraait. :/

Dat is een normaal geluid. Een F800 doet het elke 180º, dat de husqvarna het alleen bij cilinder twee doet zal ongetwijfeld aan de timing liggen.
 
Is dat werkelijk zo ? Bizar ontwerp dan... Heeft mogelijk dan met de veersnelheid te maken die te hoog ligt bij langzaam ronddraaien ?
Ontzettend bedankt voor deze input alleszins, heeft me vooralsnog een zinloze cilinderkoprevisie uitgespaard :)
 
Laatst bewerkt:
het kan veroorzaakt door het wisselen van belasting van de nokkenasketting.
die gaat van trekken naar duwen.
als de klep open gaat, moet de weerstand van de veer overwonnen worden.
wanneer de nok voorbij het hoogste punt is, schiet de nokkenas een stukje verder door de veerdruk en daarbij word de ketting iets ontspannen en deze word ook gelijk weer strak gezet.
dat veroorzaakt dat klik geluid.
 
Schiet me net te binnen dat ik ook is zoiets had met 1 van mijn Honda's.

Na heel wat gevogel kwam ik erachter dat de nokkenasketting (veelste) slap stond.

Dit gaf wat rare spanningen op de ketting/spanner als spanning eraf ging (bepaalde stand met 2 cilinders) .

Ik weet niet of een rotax blok ook een nokketting heeft, anders zou je dat eens kunnen checken.
 
het kan veroorzaakt door het wisselen van belasting van de nokkenasketting.
die gaat van trekken naar duwen.
als de klep open gaat, moet de weerstand van de veer overwonnen worden.
wanneer de nok voorbij het hoogste punt is, schiet de nokkenas een stukje verder door de veerdruk en daarbij word de ketting iets ontspannen en deze word ook gelijk weer strak gezet.
dat veroorzaakt dat klik geluid.

Al de zoveelste keer dat iemand me net voor is :+

Typen met een tablet is ook klote :')
 
als de motor loopt als een v twin, dan kan dat heel goed maar op 1 cilinder te horen zijn.
dat komt door de ruimte tussen de nokken.
bij een 1 cilinder is dat heel veel, en bij een 6 cilinder weinig.
 
Kan wel kloppen bananenman, ontstekingsinterval is 270°, mogelijk dat alle spanning pas weg is na sluiting van de 2de.
Topic mag dicht, iedereen bedankt voor het meedenken!
 
OK, maar slechts op 1 cylinder van een twin?

Het is een parallel twin. In BMW smaak ontsteekt ie elke krukasomwenteling. Bij de Husqvarna hebben ze de ontstekingsinterval omgegooid naar iets wat lijkt op een V-twin. Cilinder een en twee zitten dus qua klepbediening in het arbeidsdiagram heel dicht op elkaar en daarna een tijd niets.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan