Luitjes weer zo'n noob die een eerste motor gaat kopen.

5 okt 2020
33
53
Haarlem
Beste luitjes,
Komt een hele lap tekst aan. Wees gewaarschuwd! Puntje bij paaltje heb ik advies nodig voor de aanschaf voor een eerste motor.

Volgende week (half oktober 2020) ga ik m'n rijexamen doen voor m'n volledige A rijbewijs.

Ben een gozer van 30 jaar oud en 1.84 lang. Was voorheen verpleegkundige en werk nu als monteur/operator en keurmeester in de staalindustrie.
Heb voorheen nooit motor gereden en gaat nu m'n grote jongens motorrijbewijs (hopelijk in een keer) halen.
En daarbij hoort dus ook een motor. Nou zit ik me helemaal suf te kijken op alle mogelijke 2e hands sites op zoek naar een goede motor.
De pest is alleen dat er zoveel moois staat!

Ben begonnen met lessen op een honda cb650r, leuk spul kan je alle kanten op gooien en is vergevingsgezind. Inmiddels is m'n rijschool overgestapt naar hagel-nieuwe suzuki's sv650's, ook leuk al merk ik dat die wat enthousiaster is op de koppeling en het gas. Vind het lang niet verkeerd, maar betwijfel of ik er zo blij van word op langere ritten.

Duuuus lang verhaal nog langer wat wil ik:
Lekker sportief/krachtig, maar niet suicidaal snel (turbo-busa mag ik pas als ik echt levensmoe ben :) ). Maar wel dat ik enigzinds rechtop kan zitten.
Een motor waar ik langere tochten op kan maken zonder problemen. Liefst ook leuk op vakantie kan kamperen etc. Heb veel vrienden in duitsland dus af toe kunnen scheuren over de autobahn zou tof zijn.
De motor gaat buiten wonen (woon in een flatje) omdat ik geen stalling heb (uiteraard gaat er een hoes omheen en tijdens strooi seizoen gaat ie de opslag in), maat enigzinds onderhoudsvrij zal fijn zijn (riem of cardan zou fijn zijn).

Maar bovenal de motor moet vergevingsgezind zijn! Ik kom net kijken in de wereld van het motorrijden. En zal in de toekomst de nodige holy-s#@t momentjes hebben, en een motor die dat toe laat zou fijn zijn.
Ik koop graag iets waar ik op kan groeien, mezelf kan ontwikkelen en de komende jaren mee voorruit kan. En niet iets waar ik over 2 jaar snak naar iets nieuws.

Budget ligt tussen de 5000 -8500€.
Ik kom zelf uit bij een bmw f800gt en voor de rest de grote zware all road beesten (1200gs, tiger explorer xc etc.)
Of de (super) sport tourers (k1200s k1300s. Kom er terecht vanwege cardan-as. Maar lijkt me geen goed plan).

Ben ontzettend benieuwd wat jullie ervan vinden en mij aan te raden hebben!
Is de 800gt een goede keus? Of is zo'n zware all road ook best? Of hebben jullie andere suggesties? Ik hoor het graag.
Dank voor jullie aandacht bij dit veel te lange manuscript. Maar zit er echt mee

Groetjes! En alvast bedankt

P.s. heb je vragen? Stel gerust!
 
Laatst bewerkt:
Je vindt vergevingsgezind erg belangrijk. Ik heb geen idee wat dat is. Te laat remmen, toch op tijd stilstaan? Te snel de bocht in en toch overeind blijven? En waarom is een grotere motor geen goed idee? Of moet een eerste auto ook altijd een Panda zijn en is een Volvo Station iets voor later?

Weet je wat ik zou doen? Ik zou straks op verschillende motoren een proefrit maken. Dan krijg je een beetje idee waar het over gaat. Maar inderdaad, een cardan is wel OK. Daarom moet je ook eens naar een Moto Guzzi kijken.

Deauville lijkt me echt de beste tip.
 
Maar inderdaad, een cardan is wel OK.
Deauville lijkt me echt de beste tip.
De waarde die aan een cardan wordt gegeven wordt onnodig hoog gewaardeerd.
Een kettingset voor mijn FZ kost €115 en is dan weer goed voor 45K km. (de gemiddelde motorrijder doet er dan 11 jaar mee!)
Als je een keer iets krijgt met je cardan, dan is de reparatie al snel vele malen duurder.

Deauville is prima als beginnersmotor.
Geen racemonster, maar wel betrouwbaar!
Een prima gemiddelde motor om het goede gevoel te krijgen. Kan je over een paar jaar altijd nog zien wat je werkelijk wil.
 
Ga wat verschillende type motoren huren, dan kom je er snel genoeg achter wat bij je past. Lezen is leuk maar helpt je slechts tot een bepaald punt. Motoshare vond ik zelf wel prima werken.
Meer specifiek een aantal motoren om te proberen: triumph street triple (naked, drie cilinder) en iets van een 800cc bmw GS (f650gs of f800gs).
 
De waarde die aan een cardan wordt gegeven wordt onnodig hoog gewaardeerd.
Een kettingset voor mijn FZ kost €115 en is dan weer goed voor 45K km. (de gemiddelde motorrijder doet er dan 11 jaar mee!)
En met een handig en simpel te plaatsen kettingsmeersysteem is het lange tijd onnodig om vieze handen te krijgen. Er zijn diverse uitvoeringen van kettingsmeersystemen in de handel en zelfs zelf fabriceren van een dergelijk kettingsmeersysteem is eenvoudig te doen.
 
Ga wat verschillende type motoren huren, dan kom je er snel genoeg achter wat bij je past. Lezen is leuk maar helpt je slechts tot een bepaald punt. Motoshare vond ik zelf wel prima werken.
Meer specifiek een aantal motoren om te proberen: triumph street triple (naked, drie cilinder) en iets van een 800cc bmw GS (f650gs of f800gs).
Was ook zeker de insteek om het een en ander te huren. Maar kan nooit kwaad de horizon te verbreden. Dank voor de suggesties!
 
Je vindt vergevingsgezind erg belangrijk. Ik heb geen idee wat dat is. Te laat remmen, toch op tijd stilstaan? Te snel de bocht in en toch overeind blijven? En waarom is een grotere motor geen goed idee? Of moet een eerste auto ook altijd een Panda zijn en is een Volvo Station iets voor later?

Weet je wat ik zou doen? Ik zou straks op verschillende motoren een proefrit maken. Dan krijg je een beetje idee waar het over gaat. Maar inderdaad, een cardan is wel OK. Daarom moet je ook eens naar een Moto Guzzi kijken.

Deauville lijkt me echt de beste tip.
Met vergevingsgezondheid bedoel ik dat ik iets zoek dat niet gelijk onder m'n kont weg schiet als ik wat te enthousiast ben met gas geven. Of met remmen je er niet gelijk vanaf gooit als je je holy-shit momentje hebt. Maat van heeft een of andere mv agusta fiets. Pracht ding! Maar voor een beginner als ik veels en veels te fel. Dat idee een beetje.

Qua zware motoren hoor ik eigenlijk alleen maar dat het een slecht plan is (op verschillende foea etc.). Maarja blijkbaar valt dat wel mee. Gaan we gewoon proberen!

Moto Guzzi had ik nog niet echt naar gekeken wel brute dingen :)

Dank voor je tips!
 
Met vergevingsgezondheid bedoel ik dat ik iets zoek dat niet gelijk onder m'n kont weg schiet als ik wat te enthousiast ben met gas geven. Of met remmen je er niet gelijk vanaf gooit als je je holy-shit momentje hebt. Maat van heeft een of andere mv agusta fiets. Pracht ding! Maar voor een beginner als ik veels en veels te fel. Dat idee een beetje.

Qua zware motoren hoor ik eigenlijk alleen maar dat het een slecht plan is (op verschillende foea etc.). Maarja blijkbaar valt dat wel mee. Gaan we gewoon proberen!

Moto Guzzi had ik nog niet echt naar gekeken wel brute dingen :)

Dank voor je tips!


4 cilinders geven vaak een egaler vermogen af zonder holy-foek moment. Wanneer je niet in het juiste/hoge toeren bereik zit, zal hij je niet zo snel verassen.
 
Een Kwaak Z900 van 2020
Heeft zelfs een rij Modus 'NogSaaierKanHaastNiet' in het menu staan.
Geen cardan, maar ketting.
Ligt net boven je budget, dat dan weer wel.
maar krijg je wel mooi rackje met koffertje bij
Intresse 😇

*On Topic*
Als je in een grote stad woont, stel dan je budget bij naar beneden en ga kijken voor een DL650 rond bj '07/09

leuke fietsen en je houdt wat knaken over.
Zijn vriendelijk tegen je als is een WTF momentje mee maakt.

of wil je erg jong rijden?
 
Een Kwaak Z900 van 2020
Heeft zelfs een rij Modus 'NogSaaierKanHaastNiet' in het menu staan.
Geen cardan, maar ketting.
Ligt net boven je budget, dat dan weer wel.
maar krijg je wel mooi rackje met koffertje bij
Intresse 😇

*On Topic*
Als je in een grote stad woont, stel dan je budget bij naar beneden en ga kijken voor een DL650 rond bj '07/09

leuke fietsen en je houdt wat knaken over.
Zijn vriendelijk tegen je als is een WTF momentje mee maakt.

of wil je erg jong rijden?
Woon aan de rand van de randstad. Dus kan mooi ontsnappen voor de mooiere tochten.

Hoef niet per se erg jong te rijden. Maarja heb na nodig spaarwerk een mooi budget zonder krom te liggen. Kan altijd hoger maar dan ga ik meer in m'n spaarcenten zitten dan ik verantwoord vind.
Zit inderdaad wel te koekenloeren naar dl650 of een dl1000.

Z900 ziet er tof uit, maar niet echt mijn ding.
Dank voor je suggestie!
 
Begonnen met een CBR600F.
Makkelijk rijden, geeft je kansen om fouten te maken.
Na ruim 6 maanden verkocht en een Pan European ST1300 gekocht.
Geweldige machine, comfortabel maar vliegt door de bochten.
 
Zit inderdaad wel te koekenloeren naar dl650 of een dl1000.

Mijn Pa heeft zo'n ding (DL650) recent aangeschaft en heeft zich kostelijk vermaakt op een 3-daags tochtje in de Eifel. Ondanks dat hij hem pas een week had deed het geen moment onder voor mijn 750cc supersport (Autobahn uitgezonderd), al ligt dat dan mss meer aan mijn stuurmanskunsten. Bagage e.d. is geen enkel probleem met top-/zijkoffers, dus als je vaak naar vrienden wilt in Duitsland kun je meteen comfortabel wat spul meenemen achterop. Tip als je inderdaad koffers erbij zou willen: kijk of je ze er tweedehands bij de motor bij kan krijgen. 2e hands motor incl. koffers is vaak stukken goedkoper dan een goedkopere 2e-hands waar je zelf nieuwe koffers bij moet aanschaffen. Kortom, als je iets zoekt wat praktisch is, meteen vertrouwen geeft, en prima meekomt als je wat sportiever bochtenwerk wil doen is dat geen slechte keus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan