Luitjes weer zo'n noob die een eerste motor gaat kopen.

Zo te zien heb je je huiswerk als beginnend bestuurder al goed gedaan, dat scheelt in de selectie :). Als ik het zo mag beoordelen valt type racer, naked (je wil immers snelweg/vakantie comfortabel kunnen doen), en chopper af. Denk dat je goed zit in de allroad hoek als ik je wensen zo zie. Zou persoonlijk niet meteen voor een grote tourbuffel gaan, maar eerder voor een vstrom of versys 650. Bedenk je ook goed of je een fiets van 5-8,5K op de stoep weg wil laten kwijnen. Zou ik persoonlijk zonde vinden, maar blijf een keuze om stalling te regelen in de buurt.
 
Zo te zien heb je je huiswerk als beginnend bestuurder al goed gedaan, dat scheelt in de selectie :). Als ik het zo mag beoordelen valt type racer, naked (je wil immers snelweg/vakantie comfortabel kunnen doen), en chopper af. Denk dat je goed zit in de allroad hoek als ik je wensen zo zie. Zou persoonlijk niet meteen voor een grote tourbuffel gaan, maar eerder voor een vstrom of versys 650. Bedenk je ook goed of je een fiets van 5-8,5K op de stoep weg wil laten kwijnen. Zou ik persoonlijk zonde vinden, maar blijf een keuze om stalling te regelen in de buurt.
Dank! Na ruim 5 maanden pauze met lessen i.v.m corona en wat gedonder omtrent m'n medische verklaring ben ik zeer uitgebreid bezig met "huiswerk" 😋
Zit inderdaad de hoek van de all-roads te snuffelen.
Wat je zegt over weg kwijnen heb je gelijk in. Maar stalling in mijn omgeving is echt obsceen duur. Heb wel een gehuurde obslagbox waar ik een motor mag stallen (die enigzinds in de buurt is). Maar als ik eerst kwartier moet rijden om bij m'n motor te komen gaat ie wegkwijnen in m'n opslagbox 😑. Waarscheinlijk gaat ie tijdens pekel seizoen daar wonen. Maar zodra er redelijkerwijs gereden kan worden wil ik de fiets wel in de buurt hebben. En als dat me restwaarde of meer in onderhoud gaat kosten is dat jammer. Zolang ik er maar van geniet!
Hoor meer enthousiaste reacties over de vstrom en de versys. Ga ze zeker proberen.
Dank 🤟
 
Mijn Pa heeft zo'n ding (DL650) recent aangeschaft en heeft zich kostelijk vermaakt op een 3-daags tochtje in de Eifel. Ondanks dat hij hem pas een week had deed het geen moment onder voor mijn 750cc supersport (Autobahn uitgezonderd), al ligt dat dan mss meer aan mijn stuurmanskunsten. Bagage e.d. is geen enkel probleem met top-/zijkoffers, dus als je vaak naar vrienden wilt in Duitsland kun je meteen comfortabel wat spul meenemen achterop. Tip als je inderdaad koffers erbij zou willen: kijk of je ze er tweedehands bij de motor bij kan krijgen. 2e hands motor incl. koffers is vaak stukken goedkoper dan een goedkopere 2e-hands waar je zelf nieuwe koffers bij moet aanschaffen. Kortom, als je iets zoekt wat praktisch is, meteen vertrouwen geeft, en prima meekomt als je wat sportiever bochtenwerk wil doen is dat geen slechte keus.
Ah tof!
Zit inderdaad naar motoren met bijpassende koffers te kijken. Los zijn die dingen echt obsceen. M'n eerste auto was goedkoper dan de gemmidelde kofferset 🙄.
Dank voor je reactie!
 
Begonnen met een CBR600F.
Makkelijk rijden, geeft je kansen om fouten te maken.
Na ruim 6 maanden verkocht en een Pan European ST1300 gekocht.
Geweldige machine, comfortabel maar vliegt door de bochten.
Collega van me heeft er een. Klein rondje op getuft (iets met eigen terein van het bedrijf, muhahahahaha). Erg leuk ding!
 
<knip>Bedenk je ook goed of je een fiets van 5-8,5K op de stoep weg wil laten kwijnen. </knip>

Beste tip die er bij zit wat mij betreft. Los van dat je bij je eerste motor nog niet weet wat voor rijder je gaat worden, en de kans dat je hem snel zat bent, is het ding buiten zetten echt zonde. Je kunt nog zo vol goede voornemens zitten; een motor die één of twee winters buiten heeft gestaan ken je niet meer terug.

Je kunt voor 2 tot 3 K ook prima betrouwbare, lekker rijdende fietsen kopen die nog jaaaaaaren meegaan. Ook in het type dat jij graag wil, wat dat dan ook zal blijken te zijn. (behalve als je een harlie trapson type blijkt te zijn dan ;))
 
Als je het type allroad fijn vind, dan kun je ook kijken naar de triumph tiger 800 series.
Deze kan je zowel heerlijk relaxed rijden, heeft genoeg "beenruimte" en kan je als je wil ook vlot rijden door het type motor (driecilinder).
 
CBF1000?
Kan alles. Sportief meegaan dmv detuned Fireblade blok, 1000cc dus stabiel bij alle toeren en genoeg koppel, 400km achtereen rijden geen probleem wegens de lekkere zit, haalt 230 km/h zonder enige problemen, Honda betrouwbaarheid, standaard ABS, veel aftermarket en tweedehands spul. Heb hem specifiek gekozen op die punten en bevalt me uitstekend, verbaas me nog steeds elke keer over de power van zo een sport tour fiets.

Ja het heeft een ketting maarja ketting smeren is een klus van max 3 minuten, elke 500 a 1000 km. Nieuwe ketting is zelf makkelijk te monteren (mits goed gereedschap) en kost 120-150 euro.

Heb eind februari een cbf1000 uit 2007 gekocht met iets van 43k op de teller voor 3500 euro. Heeft me tot nu toe een nieuwe kettingset gekost (130eu) nieuwe oliefilter (10eu) en verse olie (40eu), nieuwe remblokken achter (35eu) en nieuwe banden (Michelin Road 5 set 330eu). Die laatste 2 had niet gehoeven, maar vond ik zelf fijn. Totaal aan uitgaven is dus rond de 550 euro. Kan dus nu rustig 10.000 km verder rijden mits er niets geks kapot gaat.
 
Wat heeft iedereen altijd met een Deauville.....

honda cb650r, suzuki's sv650's,Vind het lang niet verkeerd, maar betwijfel of ik er zo blij van

Lekker sportief/krachtig, Maar wel dat ik enigszins rechtop kan zitten.
Een motor waar ik langere tochten op kan maken zonder problemen.
Liefst ook leuk op vakantie kan kamperen etc.
Heb veel vrienden in Duitsland dus af toe kunnen scheuren over de autobahn zou tof zijn.
De motor gaat buiten wonen (woon in een flatje) omdat ik geen stalling heb (uiteraard gaat er een hoes omheen en tijdens strooi seizoen gaat ie de opslag in), onderhoudsvrij zal fijn zijn (riem of cardan zou fijn zijn).
Ik koop graag iets waar ik op kan groeien, mezelf kan ontwikkelen en de komende jaren mee voorruit kan. En niet iets waar ik over 2 jaar snak naar iets nieuws.
Ik kom zelf uit bij een bmw f800gt en voor de rest de grote zware all-road beesten (1200gs, tiger explorer xc etc.)
Of de (super) sport tourers (k1200s k1300s. Kom er terecht vanwege cardan-as.
Maar lijkt me geen goed plan). - waarom niet?

Je wilt een sportieve toermotor, met genoeg power voor de Autobahn (geen losgeslagen raket).
Moet buiten staan (of een box of Shurguard een optie?
Zou in de winter dan voor een Tiger of oudere GS of RT kijken, meer dan genoeg power en koffers om te kamperen.
Denk dat voor de Autobahn een F800 net wat te kort komt (persoonlijk geen ervaring mee maar gevoelsmatig).
Een K12/1300 kan ook zeker, gezien de cardan. Maar vraag voor specifieke punten het forum hier!

Zou gewoon eens een aantal motoren proberen, enkel dan kom je er achter hoe dit voor je voelt en uitpakt.
Probeer een wat langere testrit, 2 uurtjes. Voel je ook snel of het zadel goed genoeg voor je is.
Maar buiten stallen en bij een duurdere motor als een Tiger, GS of RT toch wel diefstalgevoelig! Weet niet of je daar al aan gedacht hebt?
Maar adviseer je dan zeker een grondanker en goede ketting (houdt een dief niet tegen maar vertraagt ze wel).
 
Laatst bewerkt:
t
k1300s. Kom er terecht vanwege cardan-as.
Maar lijkt me geen goed plan). - waarom niet?

Hoor je overal, op zoveel plekken wordt beweert dat het slecht plan is als beginnend motorrijder. Maar krijg steeds meer de indruk dat dat wel meevalt :)

Maar dank voor het meedenken.
Inmiddels ben ik foor de verschillende wijsheden binnen het forum stuk meer gegrond in m'n wensen. Neig nu stuk meer naar wat oudere en bovenal budget vriendelijkere motors. Dat ik toch meer kan voelen/leren voordat ik voor de "droomfiets" ga.
Qua stalling heb ik inderdaad een opslagbox waar ie in gaat tijdens pekelseizoen. En voor de deur staat een verankerd fietsenrek of lataarnpaal (take you pick) waar ie aan de ketting kan. Zo'n gillend remslot eromheen en dan moet het wel goed gaan. Maar je hebt zeker een punt!
Zit ook idd te kijken naar de tiger 800. Mooi ding.
Zoveel moois te vinden.
 
Beste tip die er bij zit wat mij betreft. Los van dat je bij je eerste motor nog niet weet wat voor rijder je gaat worden, en de kans dat je hem snel zat bent, is het ding buiten zetten echt zonde. Je kunt nog zo vol goede voornemens zitten; een motor die één of twee winters buiten heeft gestaan ken je niet meer terug.

Je kunt voor 2 tot 3 K ook prima betrouwbare, lekker rijdende fietsen kopen die nog jaaaaaaren meegaan. Ook in het type dat jij graag wil, wat dat dan ook zal blijken te zijn. (behalve als je een harlie trapson type blijkt te zijn dan ;))
Heb je helemaal gelijk in. Een oplettende medemens op het forum heeft me geattendeerd op een yamaha thundercat uit 2001 in die prijscatagorie. Stuk meer sport dan tour. Maar lang niet verkeerd. Dat bied wel perspectief.
 
Heb je helemaal gelijk in. Een oplettende medemens op het forum heeft me geattendeerd op een yamaha thundercat uit 2001 in die prijscatagorie. Stuk meer sport dan tour. Maar lang niet verkeerd. Dat bied wel perspectief.
Thundercat is goed mee te toeren, maar wel compleet anders dan hetgeen je zelf mee kwam aanzetten. Ik heb een tijd eentje gereden, maar als ik heel eerlijk ben vond ik een motor die rechtop zit fijner. Vooral omdat ik veel saai rechtdoor rij zegmaar.

Neemt niet weg dat het in het buitenland op bochtige weggetjes een fantastische motor was waar ik gewoon met het moderne spul mee reed.
 
Thundercat is goed mee te toeren, maar wel compleet anders dan hetgeen je zelf mee kwam aanzetten
Dat is het moeilijke. Voel me net een kind dat word losgelaten in de snoepwinkel. . . Kind mey adhd. . . . "!!!!ALLES GLIMT!!!":+


En wat (ben even kwijt wie :?) me terecht wees was dat ik als noob echt totaal niet zeker kan zeggen "dit wil ik!"
En voor een derde van het budget dat ik in m'n hoofd heb wil ik best de gok nemen. In het ergste geval wissel ik en loop ik paar honder euro mis;)
 
Dat is het moeilijke. Voel me net een kind dat word losgelaten in de snoepwinkel. . . :9

En wat (ben even kwijt wie :?) me terecht wees was dat ik als noob echt totaal niet zeker kan zeggen "dit wil ik!"
En voor een derde van het budget dat ik in m'n hoofd heb wil ik best de gok nemen. In het ergste geval wissel ik en loop ik paar honder euro mis;)
Dat is precies waarom iedereen zegt; ga proefrijden.
Mijn 2e motor was een ZZR600. Daar was ik eigenlijk alleen bij gaan kijken omdat ik hem mooi vond, zonder intentie hem te kopen. Zo'n sportmotor was niks voor mij.
Bleek het spul enorm comfortabel te zijn.

Daarom juist ook; ga rijden en koop iets wat niet te duur is. Je zult hem waarschijnlijk een keer lullig neerleggen of snel wat anders willen.
 
Dat is precies waarom iedereen zegt; ga proefrijden.
Mijn 2e motor was een ZZR600. Daar was ik eigenlijk alleen bij gaan kijken omdat ik hem mooi vond, zonder intentie hem te kopen. Zo'n sportmotor was niks voor mij.
Bleek het spul enorm comfortabel te zijn.

Daarom juist ook; ga rijden en koop iets wat niet te duur is. Je zult hem waarschijnlijk een keer lullig neerleggen of snel wat anders willen.
Amen :}
 
Hoor je overal, op zoveel plekken wordt beweert dat het slecht plan is als beginnend motorrijder. Maar krijg steeds meer de indruk dat dat wel meevalt :)

Maar dank voor het meedenken.
Inmiddels ben ik foor de verschillende wijsheden binnen het forum stuk meer gegrond in m'n wensen. Neig nu stuk meer naar wat oudere en bovenal budget vriendelijkere motors. Dat ik toch meer kan voelen/leren voordat ik voor de "droomfiets" ga.
Qua stalling heb ik inderdaad een opslagbox waar ie in gaat tijdens pekelseizoen. En voor de deur staat een verankerd fietsenrek of lataarnpaal (take you pick) waar ie aan de ketting kan. Zo'n gillend remslot eromheen en dan moet het wel goed gaan. Maar je hebt zeker een punt!
Zit ook idd te kijken naar de tiger 800. Mooi ding.
Zoveel moois te vinden.

En laat je niet weerhouden door de bekende verhalen, verplicht starten op een lichtere motor.
Stapte na het lessen direct op een 1150 CC (weliswaar maar 95 pk en was geen Busa of B-King), en dat beviel mij meer dan prima.
Wel kon ik de lichte motor (170 kg) van mijn vrouw pakken om mee plat te gaan.

Gewoon kiezen waar jij je prettig op voelt, anders is de kans groot dat je inderdaad snel van motor wisselt.
 
En laat je niet weerhouden door de bekende verhalen, verplicht starten op een lichtere motor.
Stapte na het lessen direct op een 1150 CC (weliswaar maar 95 pk en was geen Busa of B-King), en dat beviel mij meer dan prima.
Wel kon ik de lichte motor (170 kg) van mijn vrouw pakken om mee plat te gaan.

Gewoon kiezen waar jij je prettig op voelt, anders is de kans groot dat je inderdaad snel van motor wisselt.
verplicht starten op een lichte motor is juist om te voorkomen dat een beginner denkt dat een R6 of een R1 bijvoorbeeld een goed idee is.

Een R1150RT is dan heel wat anders.
De beste tip daarbij vind ik eigenlijk, kijk waar je zelf relaxed mee rijdt, wat "makkelijk" aan voelt.
 
Stapte na het lessen direct op een 1150 CC (weliswaar maar 95 pk en was geen Busa of B-King), en dat beviel mij meer dan prima.
Haha nice. Ik zat stiekem te gluren naar een bmw k-serie. Ben niet noodzakelijk bang dat ie te zwaar is. Maar als er meer pk in dat blok zit dan iq in mijn schedel zitten is enige voorzichtigheid geboden. :Y
 
Dan ben ik bang dat 't voor jou een Vespa 50 wordt........................... :9
46-.jpg
Whoo!
 
Heb je helemaal gelijk in. Een oplettende medemens op het forum heeft me geattendeerd op een yamaha thundercat uit 2001 in die prijscatagorie. Stuk meer sport dan tour. Maar lang niet verkeerd. Dat bied wel perspectief.

:}
Donderpoes...

Niet stuk te krijgen, beetje eigenzinnig.
Heerlijk sportief en comfortabel tegelijk.
Lekker zuinig op de lange stukken
Dikke fiets in vergelijking met wat ze nu hebben.
Lekker betaalbaar.
En vooral TIJDLOOS uiterlijk

Minpunt:
Ze zijn verslavend.
Probeer nog steeds af te kicken..
 
is het ding buiten zetten echt zonde. Je kunt nog zo vol goede voornemens zitten; een motor die één of twee winters buiten heeft gestaan ken je niet meer terug.

Wat een onzin. Ik ken een hoop motorrijders die hun motor 365 dagen per jaar buiten hebben staan. Het belangrijkste is droog houden. Gewoon in de winter goed schoonmaken, evt. wat ACF-50, en een goede waterdichte ademende hoes (bijv. Verheul) erover, en hij blijft zo goed als nieuw.

Risico op diefstal...ja dat is een ander verhaal.
 
Haha nice. Ik zat stiekem te gluren naar een bmw k-serie. Ben niet noodzakelijk bang dat ie te zwaar is. Maar als er meer pk in dat blok zit dan iq in mijn schedel zitten is enige voorzichtigheid geboden. :Y
Ik rij nu een HELE oude bmw k-serie (een van de eerste) en moet heel eerlijk zeggen dat het een prima zogenaamde beginnersmotor is. Supercomfortabel en enorm voorspelbaar (betekend niet saai) weggedrag. Als ik er heel eerlijk over ben vind ik het fantastisch en snap ik wel waarom hele volksstammen dit soort motoren rijden.
 
Misschien nog een reden om eens naar een TDM900 te kijken: ik ken er diverse die altijd buiten staan, maar waar niets aan te zien is.

 
Heb je helemaal gelijk in. Een oplettende medemens op het forum heeft me geattendeerd op een yamaha thundercat uit 2001 in die prijscatagorie. Stuk meer sport dan tour. Maar lang niet verkeerd. Dat bied wel perspectief.
Een Thundercat is wat mij betreft één van de lekkerste 600-tjes die je voor heel, heel weinig pegels kunt kopen. Daar kan bijna geen andere 600 bij in de schaduw staan, dat ding levert zoveel rijplezier. Met een superbike stuur erop ben je voor rond de duizend euro klaar voor minstens een jaar onderhoudsvrij rijplezier. (ik heb er twee jaar geleden één voor €450 gekocht met een kapotte carb; carb vervangen en verder nog wat aan gesleuteld waarna ik hem voor heel weinig heb verkocht. Hij rijdt nog steeds probleemloos rond💪) Na je eerste jaar kun je eens gaan evalueren ... let wel; met nog steeds de overgebleven €7000 euro van je initiële budget in je zak. Wil je iets anders? Mooi, kopen dan, want je hebt nog geld zat in je zak! (en een jaar schik gehad, beter leren rijden, en je fiets waarschijnlijk ook een keer neergelegd... doe dat maar es met een fiets van 8K .. een stuk minder leuk)

Motorrijden is geweldig, en het mag geld kosten, maar een beetje pegels overhouden zolang je niet echt weet wat je wil is ook leuk. Want als je het hebt uitgegeven is het gewoon weg... terwijl je op dat moment nog niet eens wist wat je wilde ... dat was toch de reden dat je deze post plaatste: je weet niet wat je wil, maar je bent bereid geld uit te geven?


Wat een onzin. Ik ken een hoop motorrijders die hun motor 365 dagen per jaar buiten hebben staan. Het belangrijkste is droog houden. Gewoon in de winter goed schoonmaken, evt. wat ACF-50, en een goede waterdichte ademende hoes (bijv. Verheul) erover, en hij blijft zo goed als nieuw.

Risico op diefstal...ja dat is een ander verhaal.
Constructief. 👍
En bullshit, dat ook. Statistisch gezien in elk geval wel, maar de mensen die jij kent zijn ongetwijfeld 'anders'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Terug
Bovenaan Onderaan