Luitjes weer zo'n noob die een eerste motor gaat kopen.

verplicht starten op een lichte motor is juist om te voorkomen dat een beginner denkt dat een R6 of een R1 bijvoorbeeld een goed idee is.

Een R1150RT is dan heel wat anders.
De beste tip daarbij vind ik eigenlijk, kijk waar je zelf relaxed mee rijdt, wat "makkelijk" aan voelt.

Ben het daar nog steeds niet mee eens, je rijdt vaak op een lesmotor ook op een 500-650 cc (zoals de TS ook schreef).
Dus waarom zou je niet op een snelle motor kunnen rijden als een R6 of Honda CBR600F.
De stap naar een 800 is dan niet zo heel groot.

En ik denk dat de RT sneller wegtrekt als een R6, zeker door zijn veel hogere koppel.
Maar deel je tip, kijken waar je gelukkig van word en waar je vriendjes mee kunt worden.
 
Het wordt wel kouder komende tijd dus een oudje met wat bescherming is wel fijn , die laat je een paar keer vallen van de winter en dan in het voorjaar koop je je droommotor

Een ouwe K (4 of 3 in lijn ) of een ouwe RT (boxert)of een TDM 3vd kan je je nooit een buil aan vallen deze winter
 
Ben het daar nog steeds niet mee eens, je rijdt vaak op een lesmotor ook op een 500-650 cc (zoals de TS ook schreef).
Dus waarom zou je niet op een snelle motor kunnen rijden als een R6 of Honda CBR600F.
De stap naar een 800 is dan niet zo heel groot.

En ik denk dat de RT sneller wegtrekt als een R6, zeker door zijn veel hogere koppel.
Maar deel je tip, kijken waar je gelukkig van word en waar je vriendjes mee kunt worden.
Het gaat ook niet zozeer om hoe snel dat spul is. Mijn K100 kan met vele 600cc sportmotortjes nog wel meekomen op een rechte lijn. Maar waar het voor mij om gaat is hoe makkelijk het rijdt. Een sportmotor is over het algemeen wat zenuwachtiger, reageert wat feller en ook qua sturen is het heel wat anders. Daar moet je net wat meer mee bezig zijn en vooral als beginner is het gewoon fijn om een motor te hebben waarmee je gewoon meteen relaxed kunt rijden zonder het "karakter" van de motor te moeten ontdekken (vind ik). Zo'n oude K stuurt super makkelijk, is qua motorblok super voorspelbaar en daarom in mijn mening een beter idee dan bijvoorbeeld een R6.
Het gaat dan gewoon puur om hoeveel zelfvertrouwen je hebt met zo'n ding.

De lesmotoren zijn vaak ook in hetzelfde caliber "eenvoudig" te rijden. Vaak rechtop naked bikes met een "makkelijk" blok eronder. Dat is heel anders dan een opgefokte kleine 4cilinder.
 
Het gaat ook niet zozeer om hoe snel dat spul is. Mijn K100 kan met vele 600cc sportmotortjes nog wel meekomen op een rechte lijn. Maar waar het voor mij om gaat is hoe makkelijk het rijdt. Een sportmotor is over het algemeen wat zenuwachtiger, reageert wat feller en ook qua sturen is het heel wat anders. Daar moet je net wat meer mee bezig zijn en vooral als beginner is het gewoon fijn om een motor te hebben waarmee je gewoon meteen relaxed kunt rijden zonder het "karakter" van de motor te moeten ontdekken (vind ik). Zo'n oude K stuurt super makkelijk, is qua motorblok super voorspelbaar en daarom in mijn mening een beter idee dan bijvoorbeeld een R6.
Het gaat dan gewoon puur om hoeveel zelfvertrouwen je hebt met zo'n ding.

De lesmotoren zijn vaak ook in hetzelfde caliber "eenvoudig" te rijden. Vaak rechtop naked bikes met een "makkelijk" blok eronder. Dat is heel anders dan een opgefokte kleine 4cilinder.

Dat ben ik wel eens, voor de snelheid. Maar een RT rijdt ook erg makkelijk, heeft zijn eigen karakter en is een allemansvriend (bijna alle politie-korpsen rijden/reden er wel op) en ook vlot (ruim 200km al is dat prettiger op een racer als een frontaal groot formaat).
Maar wat je ook schrijft, gaat om je eigen zelfvertrouwen (en dan kom je op het punt, kies wat je zelf wil en laat het niet beperken omdat de anderen dat zeggen).
 
dat was toch de reden dat je deze post plaatste: je weet niet wat je wil, maar je bent bereid geld uit te geven?
Om en nabij. Heb (had) een idee welke kant ik op wil (nu of in de toekomst). En ben er inderdaad bereid geld er voor uit te trekken.
Maar heb teveel forum posts gezien van mensen die met een veel te klein budget een veel te dure motor kopen of willen kopen.
Ergo minder dan 2k willen betalen voor een bmw r1200gs van na 2010 en dat soort onzin :?. Om het dan raar te vinden dat het blok rot is, de abs het niet doet en als je remt hij claxoneert. . . .
Wie moois wilt moet moois kunnen betalen. Ik wil(-de , zit toch echt wel te kwijlel bij een thundercat) een dikke fiets, dan moet je ook zo reeel zijn dat dat een bak centen kost.
Maar tegelijk, werk verdomde hard voor m'n centen. En advies vragen kost niks!
Als voorbeeld; kleine anecdote over mijn auto (op een motorforum :+ )Wilde toen ik in de markt zat voor een andere auto een tweedehands bmw aanschaffen. Maat van me is garagahouder en heeft me in geen onduidelijke taal vertelt dat dat echt ontzettend dom idee was. Heb nu (op zijn aanraden) een ontzettend dikke oude skoda waar alles op zit voor de helft van de prijs waar ik al jaren ontzettend blij mee ben.

Het advies van ga eerst gewoon "iets" rijden voor niet teveel geld en kijk dan waar je naartoe wilt is zeker aangekomen O-)
 
Dat ben ik wel eens, voor de snelheid. Maar een RT rijdt ook erg makkelijk, heeft zijn eigen karakter en is een allemansvriend (bijna alle politie-korpsen rijden/reden er wel op) en ook vlot (ruim 200km al is dat prettiger op een racer als een frontaal groot formaat).
Maar wat je ook schrijft, gaat om je eigen zelfvertrouwen (en dan kom je op het punt, kies wat je zelf wil en laat het niet beperken omdat de anderen dat zeggen).
Dat is idd waar ik ook doelde met dat "vergevingsgezind" in mijn originele post. Misschien niet de beste term. Maar doel dus idd op dat "nerveuze" gedrag of de moeite die je moet doen om de fiets te sturen.
Zodoende ben ik zoekende naar een motor die me uitdaagd, maar niet zover boven m'n kunnen ligt dat ik het vertrouwen kwijt raak :)
 
Wie moois wilt moet moois kunnen betalen. Ik wil(-de , zit toch echt wel te kwijlel bij een thundercat) een dikke fiets, dan moet je ook zo reeel zijn dat dat een bak centen kost.
Als je overigens naar de thundercat kijkt, kijk ook even naar de ZZR600. Die vind ik persoonlijk eigenlijk kwa rijden (en dan vooral het toeren gedeelte) een stuk beter.
Eventueel voor de meer rechtop motoren kun je ook eens kijken bij de yamaha fazer. Zelfde blok als de thundercat volgens mij.
 
Als je overigens naar de thundercat kijkt, kijk ook even naar de ZZR600. Die vind ik persoonlijk eigenlijk kwa rijden (en dan vooral het toeren gedeelte) een stuk beter.
Eventueel voor de meer rechtop motoren kun je ook eens kijken bij de yamaha fazer. Zelfde blok als de thundercat volgens mij.
Ooh zal zeker even kijken! Dank voor de tip.
 
Tegenwoordig heb je ook zoiets als motorshare waar je goedkoop allerlei motoren kunt huren. Ik wou dat dat er was toen ik net m'n rijbewijs had gehaald! Voordat je je eerste motor loopt, kun je (minimaal) 5 verschillende motoren huren op motorshare om wat ervaring op te doen. Daarna zou ik inderdaad voor veel minder geld een eerste motor kopen die je bewust koopt als tijdelijke motor die je weer doorverkoopt wanneer de tijd is aangebroken.

Uiteindelijk zul je als gepassioneerde rijder veel motoren kopen en verkopen in de loop der jaren en kom je erachter dat een motor altijd een compromis is.

Ik had het zelf ook niet gedacht toen ik begon met lessen (lijkt nog als de dag van gisteren), maar een paar weken geleden had ik nota bene drie motoren tegelijk in bezit en in de tuin staan, waarvan 1 te koop, maar toch.
 
Hier al vaker langsgekomen, maar ik zou een TDM 850 / 900 zeker overwegen. Heb zelf iets van 5 jaar een 850 gereden, fijne tourder en komt qua zitpositie redelijk in de buurt van de moderne allroads. Daarnaast kan je hem ook redelijk goed aantrappen, stuurt heerlijk.

Een goeie kopen voor 3-4k, daar een paar jaar mee rijden en ervaring opdoen. Daarna met de rest van je budget een upgrade doen ;).

Is overigens natuurlijk geen garantie, ik heb na 8 jaar schadevrij op budgetfietsen mijn eerste Tiger 800 binnen 6 maanden total loss gereden... en de 2e Tiger binnen 3 maanden op zn kant gelegd omdat ik het schijfremslot was vergeten... dat soort risico loop je altijd!
 
Hier al vaker langsgekomen, maar ik zou een TDM 850 / 900 zeker overwegen. Heb zelf iets van 5 jaar een 850 gereden, fijne tourder en komt qua zitpositie redelijk in de buurt van de moderne allroads. Daarnaast kan je hem ook redelijk goed aantrappen, stuurt heerlijk.

Een goeie kopen voor 3-4k, daar een paar jaar mee rijden en ervaring opdoen. Daarna met de rest van je budget een upgrade doen ;).

Is overigens natuurlijk geen garantie, ik heb na 8 jaar schadevrij op budgetfietsen mijn eerste Tiger 800 binnen 6 maanden total loss gereden... en de 2e Tiger binnen 3 maanden op zn kant gelegd omdat ik het schijfremslot was vergeten... dat soort risico loop je altijd!
Dank voor je tip.
Zuur van je tiger 800. . . Zijn mooie dingen.
Maar inderdaad. Ben nu in een wat budget vriendelijk segment aan het kijken. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan