Lullig onhandigheidje

Paisley

MF veteraan
28 jul 2008
2.253
0
Ik heb sinds een paar dagen pas mn rijbewijs en kom tegen een klein maar hardnekkig onhandigheidje aan. Als ik uit mn straat wegrijd, moet ik een stukje omhoog rijden en daar vaak stoppen om het overige verkeer voor te laten gaan.

Dan sta ik daar in de eerste versnelling met mn koppeling in en mn hand of voetrem om te voorkomen dat ik achteruit rol. De helling is zo sterk, dat ik niet mijn rem los kan laten om de koppeling op te laten komen om weg te rijden.

Als ik rustig aan kom rollen, dan hoef ik mn rem niet te gebruiken en sta ik, spelend met mn koppeling, stil zonder remmen te gebruiken.

Heeft iemand tips hoe ik op een helling wegkom als ik met remmen in erop stil sta?
 
Je voorrem met 2 vingers inknijpen, zodat je met de rest van je hand kan gasgeven.
En koppeling oplaten komen terwijl je gasgeeft en je rem loslaat ;)

Oefening baart kunst!
 
Laatst bewerkt:
Voetrem gebruiken zodra je stilstaat. Dan heb je je handen vrij om weer weg te rijden.
 
Linkervoet aan de grond, rechtervoet op de rem, iets gas geven, koppeling op laten komen en rem loslaten op het moment dat je 'm voelt trekken. Zo heb ik het tijdens het lessen geleerd :]
 
Gewoon je voetrem gebruiken om stil e blijven staan waar je staat. Zodra je weg kan rijden je koppeling oplatenkomen, beetje gas erbij tot dat je motor weg wil rijden en vervolgens je voet van de rem halen.

Ja ik weet het dat je geleerd hebt om met je voet op je versnellingspook te houden om te voorkomen dat hij uit zijn versnelling schiet. Maar als het goed is heb je ook geleerd om zowel links als rechts uit een parkeervak te rijden. aar rechts moet je officieel ook je linkervoet aan de grond houden.

Later kun je altijd nog gaan klooien met slippende koppeling of met je voorrem.

Succes

Chrissizeur

Edit: eerst maar eens refreshen voordat je reageerd Chrissizeur |(
 
Laatst bewerkt:
Voetrem gebruiken zodra je stilstaat. Dan heb je je handen vrij om weer weg te rijden.

Maar hij slaat steeds af, omdat ik niet aanvoel wanneer de motor gaat trekken zodat ik de rem kan loslaten. Mn motor is sowieso met wegrijden een trage judokus. Misschien moet ik er gewoon nog wat aan wennen.

Het zorgde gisteren iig wel voor mooie taferelen |( Er stonden auto's achter me en ik kwam niet weg. Ik ben maar afgestapt en met de motor aan de hand stuntelig iets opzij gegaan zodat de rest langs kon gaan.
Om de schijn op te wekken dat in pannen had en niet direct een groot gebrek aan rijvaardigheid, heb ik wat aan mn motor geprutst voor ik verder reed. Tjonge '(
 
Maar hij slaat steeds af, omdat ik niet aanvoel wanneer de motor gaat trekken zodat ik de rem kan loslaten. Mn motor is sowieso met wegrijden een trage judokus. Misschien moet ik er gewoon nog wat aan wennen.

Het zorgde gisteren iig wel voor mooie taferelen |( Er stonden auto's achter me en ik kwam niet weg. Ik ben maar afgestapt en met de motor aan de hand stuntelig iets opzij gegaan zodat de rest langs kon gaan.
Om de schijn op te wekken dat in pannen had en niet direct een groot gebrek aan rijvaardigheid, heb ik wat aan mn motor geprutst voor ik verder reed. Tjonge '(



haha je was inventief genoeg dat zo ff te verdoezelen :}
ik zou zeggen ,geef iets meer gas bij het wegrijden op de helling,
zo,n 15/2000 rpm ,dan voel je je motor veel beter komen.
 
Maar hij slaat steeds af, omdat ik niet aanvoel wanneer de motor gaat trekken zodat ik de rem kan loslaten. Mn motor is sowieso met wegrijden een trage judokus. Misschien moet ik er gewoon nog wat aan wennen.
Oefening baart kunst :)

Om de schijn op te wekken dat in pannen had en niet direct een groot gebrek aan rijvaardigheid, heb ik wat aan mn motor geprutst voor ik verder reed. Tjonge '(
:+
 
Maar hij slaat steeds af, omdat ik niet aanvoel wanneer de motor gaat trekken zodat ik de rem kan loslaten. Mn motor is sowieso met wegrijden een trage judokus. Misschien moet ik er gewoon nog wat aan wennen.

Het zorgde gisteren iig wel voor mooie taferelen |( Er stonden auto's achter me en ik kwam niet weg. Ik ben maar afgestapt en met de motor aan de hand stuntelig iets opzij gegaan zodat de rest langs kon gaan.
Om de schijn op te wekken dat in pannen had en niet direct een groot gebrek aan rijvaardigheid, heb ik wat aan mn motor geprutst voor ik verder reed. Tjonge '(
:+

Meer gas geven, en op je toerenteller kijken als je 't (nog) niet op gevoel kunt. Dus zeg maar gas tot 3000 toeren, koppeling op laten komen tot hij op 2000 zit, en dan je rem lossen. (Waardes kunnen verschillen per motor).
En meer oefenen. Gewoon een keer een parkeerplaats opzoeken, paar petflessen mee als pilonnen, en als je avb-oefeningen proberen. Dan leer je je motor veel sneller aanvoelen.
 
Maar hij slaat steeds af, omdat ik niet aanvoel wanneer de motor gaat trekken zodat ik de rem kan loslaten. Mn motor is sowieso met wegrijden een trage judokus. Misschien moet ik er gewoon nog wat aan wennen.

Het zorgde gisteren iig wel voor mooie taferelen |( Er stonden auto's achter me en ik kwam niet weg. Ik ben maar afgestapt en met de motor aan de hand stuntelig iets opzij gegaan zodat de rest langs kon gaan.
Om de schijn op te wekken dat in pannen had en niet direct een groot gebrek aan rijvaardigheid, heb ik wat aan mn motor geprutst voor ik verder reed. Tjonge '(
lol, dan wordt het vervelend ja ;)



Maar toch, achterrem vast en gewoon vlot gasgeven en wegrijden.
Die achterrem langzaam loslaten zodra je je koppeling laat opkomen.

Oefen het even een aantal keer op een rustig tijdstip :)
 
VRO-tje gaan doen
Beetje overkill he :X
Maar hij slaat steeds af, omdat ik niet aanvoel wanneer de motor gaat trekken zodat ik de rem kan loslaten. Mn motor is sowieso met wegrijden een trage judokus. Misschien moet ik er gewoon nog wat aan wennen.
Gewoon wennen, flink oefenen met optrekken, over 2 weken lach je erom.
En inderdaad, bij een echt steile helling gebruik je de voetrem.
 
Gewoon wennen, flink oefenen met optrekken, over 2 weken lach je erom.
Nu ook al, das de elende ;)
Maar iedereen bedankt voor de tips.
 
Laatst bewerkt:
Pff, als je dit al niet lukt :(... Sorry dat ik het zeg, maar ga dan niet motorrijden.. Het is belangrijk dat jij je motor onder controle hebt
 
Pff, als je dit al niet lukt :(... Sorry dat ik het zeg, maar ga dan niet motorrijden.. Het is belangrijk dat jij je motor onder controle hebt

Oh, dus dat is de reden dat jij je motor te koop hebt staan! _O-


Nix van aantrekken Paisley, gewoon blijven rijden en ervaring opdoen, dan komt het vanzelf.
 
Pff, als je dit al niet lukt :(... Sorry dat ik het zeg, maar ga dan niet motorrijden.. Het is belangrijk dat jij je motor onder controle hebt

Binnen een uur, ik wist het :Z :W

Niet iedereen is een natuurtalent en goed rijden leer je pas door het te doen.

De goede tips zijn al gegeven, lekker gaan proberen en vooral genieten.

Toen ik 18 was, was ik natuurlijk ook een natuurtalent en kon met 100 door een haakse bocht 8-) :+

na 28 jaar motorrijden weet ik wel beter :$
(100 meter horizontaal mais ploegen helpt ook in het leerproces toen ik 18 was :') )
 
Laatst bewerkt:
Dit is net zoals een hellingproef, niets bijzonders aan! Voor zoiets hoef te toch geen topic aan te maken voor tips, lijkt me dat je zoiets zelf wel kunt bedenken
 
Laatst bewerkt:
Dit is net zoals een hellingproef, niets bijzonders aan! Voor zoiets hoef te toch geen topic aan te maken voor tips, lijkt me dat je zoiets zelf wel kunt bedenken


Tijdens mn lessen ben ik dit nooit tegengekomen, anders had ik daar gisteren niet zo staan klooien.
 
Maar...basisdingen leer je toch tijdens het lessen? :)

Klopt, maar een Honda 450 Nighthawk barst natuurlijk niet van het vermogen en koppel ;)

Je moet het jezelf dus ook even aanleren op je eigen motor, ik ben er ook van overtuigd dat Paisley er over twee weken ook om kan lachen.
 
Pff, als je dit al niet lukt :(... Sorry dat ik het zeg, maar ga dan niet motorrijden.. Het is belangrijk dat jij je motor onder controle hebt

Jij zeveraar!!!!


@TS:

Iedereen is ooit begonnen en heeft gegarandeerd net hetzelfde meegemaakt.
De eerste paar keer een helling oprijden vanuit stilstand is wennen. En al zeker as je direct moet afdraaien, het op een druk kruispunt is, laat staan op een nat wegdek.
Zelfs doorwinterde rijders kunnen daarbij es een steekje laten vallen. Geen schande.

Het is een combinatie van rem met 1-2 vingers genoeg inknijpen, gas geven met de rest van je hand, en koppeling traag laten opkomen. naarmate de koppeling pakt kun je de rem lossen. In zo'n situatie met maar een voet op de grond kan intimiderend zijn; met beide voeten op de grond heb je betere stabiliteitscontrole, end as hier belangrijker.
Het kan in het begin soms helpen om je choke een klein beetje uit te trekken, om toch maar niet stil te vallen, tot je de kneep doorhebt.

Als je in zo'n situatie "vast" komt te staan. Niet panikeren. Steek effe je armen in de lucht in het gebaar "help kweet het ook nie meer", dan weten diegenen achter je dat je eventjes vast staat en gaan ze minder snel geneigd zijn om je op te jagen. iet panikeren, en rustig je ding doen.... en je niet laten overdonderen door een paar wijsneuzen
 
Nix van aantrekken en gewoon een paar keer oefenen :Y



Via een toetsenbord kunnen sommigen alles :P
 
Dit is net zoals een hellingproef, niets bijzonders aan! Voor zoiets hoef te toch geen topic aan te maken voor tips, lijkt me dat je zoiets zelf wel kunt bedenken

Gedraag je je niet eens als een gigantische kloothommel, maar probeer hem te helpen met tips. Niet iedereen is zo goed als jij en aan negatieve reacties heeft niemand wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan