Lullig onhandigheidje

Ik geloof dat de guzzi super alce voor het leger een haakdinges had bij het achterwiel die in een(het?) tandwiel greep voor als je in de bergen in een netelige situatie kwam.
Normaal rijden ging met geratel van het systeem gepaard. het bracht zulke slijtage met zich mee dat het systeem veelal werd verwijdert..
 
Laatst bewerkt:
Ik had het niet met lessen maar met iemand achterop, was lachen _O-

Een soort versnelde VRO :+
 
Heel knap dat je dit allemaal hebt gevonden.. :} , heb veel respect voor je! Welke van deze topics heeft iets te maken met mijn reply?

Btw, geef eens antwoord op mijn 'choke-topic'.. Ik weet het nml nog niet!

Lees je eerdere post nog eens na, dan snap je hem wel ;)
 
Dat is toevallig. Mijn meissie heeft sinds enkele weken haar rijbewijs en afgelopen weekend samen naar de ardennen geweest. Staan daar op een helling stil en zij loopt te kutten om weg te komen, zelfde probleem als TS. Ook zij heeft niet tijdens haar lessen geleerd hoe dit op te lossen. Heb haar uitgelegd hoe dit op te lossen en geen probleem meer. Dus sommige reacties zijn wel erg lomp op een gewone vraag van iemand die net motor rijdt.
 
Ik heb het gelukkig met lessen gehad......
Kwam ook niet weg, had mijn vizier volgehijgd en kreeg het behoorlijk benauwd. Mijn rijinstrukteur lag dubbel over zijn motor van het lachen :+

Nadat hij was bijgekomen heeft hij de truc van 2 vingers op de rem en gasgeven uitgelegd en kwam ik weg. Ik moest eerst even aan de kant gaan staan, en mijn vizier openzetten voordat ik mijn weg heb vervolgd.

Na die ene keer heb ik geen problemen met de hellingproef meer gehad..... oefening baart kunst.

Succes en geniet van het rijden :)
 
Ja idd, voetrem gebruiken.
Op deze manier train je jezelf al voor ritten in de bergen.

JE moest is weten hoeveel motorrijders het met hun voorrem doen en ook nog eens hun rechtervoet op de grond willen zetten ipv op de achterrem
 
Voetrem gebruiken zodra je stilstaat. Dan heb je je handen vrij om weer weg te rijden.

Idd, op een helling werkt je achterrem als je voorrem, iig, als je dreigt achteruit te rollen, dan is juist de voorband die gesleept word en de achterrem remt dan beter(iig, vanuit eigen ervaring)
 
Ja idd, voetrem gebruiken.
Op deze manier train je jezelf al voor ritten in de bergen.

JE moest is weten hoeveel motorrijders het met hun voorrem doen en ook nog eens hun rechtervoet op de grond willen zetten ipv op de achterrem
Maar met lessen word juist geleerd de rechtervoet op de grond te zetten?
 
Het moeilijke in dit verhaal is denk ik als beginner te zorgen dat je voor je stilstaat al in z'n 1 staat. dan jun je nml je voetrem hanteren.

Verder koppeling en remmen in goede staat ?

Zo'n oudje om te oefenen is niet altijd optimaal
 
Simuleer eerst de hellingproef eens op een vlak stuk weg.
Rem erop , koppeling lossen en proberen weg te rijden;je voelt/hoort dan meteen wat de motor doet. Motor duikt wat in de vering en toerental zakt.
Kun je ook nog kiezen welke rem je gaat gebruiken.
Voor een flauwe helling kan de voorrem voldoende zijn, voor een steile is de achterrem een must.

Kop op , we hebben het allemaal moetn leren. :]


(Ik heb tijdens mijn offroad ritten op hellingen van meer dan 45graden stil gestaan en , voorrem is dan geen rem. Zeker niet als het ook nog glad is.)
 
Wegrijden met de linker voet op het pedaal is om te voorkomen dat de motor in zn neutraal staat. Maar dat gebeurt me alleen wanneer ik slordig heb geschakeld.


Wegrijden op een helling lukt me inmiddels in 90% van de gevallen heel netjes. Ik heb geoefend met de rijwielkelder op school :Y daar moet ik flink stijl omhoog, met een bocht erin, en vaak moet je stoppen voor tegemoet komende fietsers die de kelder in rijden.
Ik heb het in het begin met de choke aan gedaan (was een goede tip) zo slaat hij minder snel af, al helemaal met een koude motor kan hij zonder choke niet zoveel hebben.
Beetje extra gas, koppeling op het aangrijpingspunt en achterrem laten vieren.

Verder schakelt en remt mn fiets heel prima hoor. Alleen met een koude motor duurt het even voor hij op gang komt, en wanneer ik hem dan direct tegen een helling en tegen mn remmen laat opboksen, slaat hij makkelijk af. Even met choke wegrijden dus.
 
Laatst bewerkt:
Ik ook niet met lessen of examens iig.














Wegrijden met de linker voet op het pedaal is om te voorkomen dat de motor in zn neutraal staat. Maar dat gebeurt me alleen wanneer ik slordig heb geschakeld.


Wegrijden op een helling lukt me inmiddels in 90% van de gevallen heel netjes. Ik heb geoefend met de rijwielkelder op school :Y daar moet ik flink stijl omhoog, met een bocht erin, en vaak moet je stoppen voor tegemoet komende fietsers die de kelder in rijden.
Ik heb het in het begin met de choke aan gedaan (was een goede tip) zo slaat hij minder snel af, al helemaal met een koude motor kan hij zonder choke niet zoveel hebben.
Beetje extra gas, koppeling op het aangrijpingspunt en achterrem laten vieren.

Verder schakelt en remt mn fiets heel prima hoor. Alleen met een koude motor duurt het even voor hij op gang komt, en wanneer ik hem dan direct tegen een helling en tegen mn remmen laat opboksen, slaat hij makkelijk af. Even met choke wegrijden dus.
Oefening baart kunst ;)
 
ik laat de koppeling los terwijl de achterrem ingedrukt is... als ik de motor in de voorvork voel duiken, dan laat ik de rem los. geen probleem hier :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan