M\'n belevenissen in motorenland

Mario

Die hard MF'er
22 aug 2001
361
0
Turnhout
Vanmorgen was het dan zover: m\'n eerste rijles met de motor :) .

Enigszins nerveus kom ik bij het oefenterrein aan, waar de instructrice al op me zit te wachten. Had het me allemaal wat blitser voorgesteld dan het was: schuur met wat motorfietsen in en een terreintje achterin een industrieterrein. Maar dat geeft niet.

De moto\'s waren BMW\'s 650 GS\'en, klassiek waarschijnlijk. Sommige oefeningen gingen vrij vlot na enkele malen proberen (slalom en 8\'en rijden en motor achteruit duwen), andere gingen soms goed, soms fout (plank en noodstop na versnellen tot in tweede) en een heb ik een of geen enkele keer goed gedaan: 10 meter afleggen in 12 seconden of meer. Oefenen maar.

Vanmiddag dan m\'n laatste grote aankopen gaan doen (motor zelf uitgezonderd): leren broek (Richa) en Schubert-helm.

Volgende week word ik losgelaten op de openbare weg... Zal ik nog nerveuzer zijn.

Wordt vervolgd.
 
Aan de bijzondere verrichtingen te zien, ben je begonnen aan het belgische papiertje wat je toestemming geeft om over de wegen te rijden met een motor. })

iig veel succes met de lessen... :P
 
schuur achteraan terein achterin een industriepark klinkt bekend.. maar enkel BMW\'s?
Niet bij Fury dan? Daar hadden ze namelijk ook er-5\'jes.
Eneuuhh.. die >12 sec/10m.. H A T E L I J K maar eens je effe niet zo aan\'t focussen bent op het ganse gedoe en gewoon goed ver voor je kijkt is\'t eigenlijk een eitje.
 
Laatst bewerkt:
Misschien klinkt het eigenwijs maar die 12sec/10meter test lijkt mij niet zo moeilijk. :)
 
Misschien klinkt het eigenwijs maar die 12sec/10meter test lijkt mij niet zo moeilijk. :)

Als je eenmaal wat ervaring hebt niet nee, maar als je newbie bent in combinatie met wat zenuwen is het een erg irritante test.
Vergeet ook niet dat je in België ALLE speciale verrichtingen zonder puaze of voet aan de grond in 1 keer moet afleggen en dat 11,99s/10m je geen rijbewijs oplevert :)
 
Misschien klinkt het eigenwijs maar die 12sec/10meter test lijkt mij niet zo moeilijk. :)

Tja, kan goed zijn, maar ik heb de oefening maar een handvol keren kunnen doen en, vooral, het was gisteren de allereerste keer dat ik met een motorfiets reed.
 
Heb daar eens over na zitten denken, maar 12 meter in 10 seconden 10 meter in 12 seconden lijkt me toch best wel pittig als je voor eerste keer op zo\'n ding klimt. Krijgt altijd een beetje het gevoel dat ik binnen no-time omval als ik zo supertraag moet rijden.
 
Als je eenmaal wat ervaring hebt niet nee, maar als je newbie bent in combinatie met wat zenuwen is het een erg irritante test.
Vergeet ook niet dat je in België ALLE speciale verrichtingen zonder puaze of voet aan de grond in 1 keer moet afleggen en dat 11,99s/10m je geen rijbewijs oplevert :)

Ik wil verder niet zeuren maar dat mag ik ook niet als ik een 8je of een sla-om rij. Ik heb trouwens vorig week gezien wat er gebeurd als je probeerd te remmen met je voorrem als je een 8je maak..... })
 
Heb daar eens over na zitten denken, maar 12 meter in 10 seconden 10 meter in 12 seconden lijkt me toch best wel pittig als je voor eerste keer op zo\'n ding klimt.
Het is \">12 seconden in 10 meter\"! 10 meter in 12 seconden is voor elke idioot een eitje :)
 
Op zondag 25 november 2001 23:18 schreef poohbeer het volgende:Het is \"<12 seconden in 10 meter\"! 10 meter in 12 seconden is voor elke idioot een eitje :)
Minder dan 12 secs doen over 10 meter? Is voor een beetje motor toch geen probleem... })

De eerste keer langzaam rijden is trouwens niet lollig... Te veel concentreren op het recht houden van het ding en daardoor niet ver genoeg van je af kijken... Als je een les of wat verder gaat en je beter voelt op je fiets, is het een eitje, ook al oefen je het tussendoor niet... :)
Als je je zelfverzekerder voelt, wordt het vanzelf makkelijker...

[me]Muis heeft stapvoets maar 3 keer geoefend & deed het 2 keer perfect, de tweede keer zelfs met een érg langzaam lopende instructeur... Totaal dus al 4 keer langzaam gegaan }) [/me] 8-)
 
Vandaag m\'n tweede les gehad: eerst een half uurtje m\'n maneuvers en alles ging redelijk goed, behalve die 10 meter. Maar dat komt later wel in orde.

Daarna de openbare weg op. Dit viel beter mee dan ik vreesde. Het ging redelijk vlot en ik was achteraf toch wel in de wolken.

Wel enige incidentjes: 2 maal stil gevallen, waarvan 1 keer midden op een (niet druk) kruispunt en stond daar maar in versnelling, zodat duwen ook niet ging. Het duurde enige seconden voor ik dat doorhad. Nog een keer stilgevallen en ook een keer gewoon omgevallen door te traag, of een slechte coördinatie koppeling-gas geven |( . Dat was helemaal niet erg zei de instructeur, want het zou bij praktisch iedereen wel eens gebeuren...

In ieder geval, het was heel leuk en nu maar uitkijken naar een motorfiets om te :] .
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, zeker in het begin was bij mij de gas/koppeling controle ook zeker nog niet best, dat komt vanzelf goed. Op het laatst doe je het zonder erbij na te denken.
 
Wel vroeg zeg, die bijzondere verrichtingen, voor een 8tje te maken moet je toch echt wel de motor goed onder controle hebben. De eerste rijles van mij was gewoon wat rondjes rijden, klein remproefje, wat slalom geloof ik. De bijzondere verrichtingen kwam iets later.
 
hehe, ik ben/was geen briljante leerling, maar stilvallen heeft de mijne nooit gedaan hoor.
Trouwens, voor die >12 secs op 10m scheet ik tijdens m\'n examenS nog in me broek.
Laatste examen ging ie trouwens wel prachtig.. vlot meer dan 12 seconden.. is écht gewoon relax op die fiets zitten en genieten ipv gestresseerd en té geconcentreerd op dat ding zitten waardoor je de fout in gaat.

Ik heb 3 instreucteurs gehad ofzo en de eerste leerde me die 8\'jes doen gewoon met wat verhoogd stationair toerental en dan gewoon zonder gas of koppeling laten bollen.
Doe dit niet zo, gewoon met gas spelen in zo\'n 8\'je heb je erg snel geleerd.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, zeker in het begin was bij mij de gas/koppeling controle ook zeker nog niet best, dat komt vanzelf goed. Op het laatst doe je het zonder erbij na te denken.

Ik laat die koppeling altijd gewoon los en geef dan wat gas erbij, gaat met die brommer van mij altijd goed (en met de CB van de rijschool ook wel), maar op de ER-5 waar ik fgelopen dinsdag gelesd heb viel dat wel tegen (en zo moet je natuurlijk ook helemaal niet motorrijden |( .

1e les (op cb250); 2 keer af laten slaan
2e les (op ER-5); veel vaker af laten slaan.

Als ik door moet rijden (vlot weg rijden) gaat het wel, en zonder denkn met een rij auto\'s mee gaat het redelijk automatiswch maar rustig wegrijden.....toch wel lastig.

Maar rijles heb je toch om te leren rijden.

Dinsdag weer les *D
 
wat is er in belgie nog meer anders aan het rijbewijs ?????
toch vreemd dat er verschillen in zitten... je zou een standaard verwachten
 
wat is er in belgie nog meer anders aan het rijbewijs ?????
toch vreemd dat er verschillen in zitten... je zou een standaard verwachten

België is gewoon wat strakker geregeld.. zal in NL vast nog wel komen.
Persoonlijk vind ik de Belgische methode beter, geen discussie met al die elektronische dingetjes.
Daarentegen les je in NL weer veel meer hetgeen weer een pluspunt is (veiligheidshalve dan toch)
 
Ik laat die koppeling altijd gewoon los en geef dan wat gas erbij, gaat met die brommer van mij altijd goed (en met de CB van de rijschool ook wel), maar op de ER-5 waar ik fgelopen dinsdag gelesd heb viel dat wel tegen (en zo moet je natuurlijk ook helemaal niet motorrijden |( .

1e les (op cb250); 2 keer af laten slaan
2e les (op ER-5); veel vaker af laten slaan.

Als ik door moet rijden (vlot weg rijden) gaat het wel, en zonder denkn met een rij auto\'s mee gaat het redelijk automatiswch maar rustig wegrijden.....toch wel lastig.

Maar rijles heb je toch om te leren rijden.

Dinsdag weer les *D

Dat je hem af laat slaan boeit niets. Gebeurde me zelfs tijdens het examen. Ding gewoon weer gestart en gaan. Kon de A die dag gewoon op m\'n rijbewijs laten zetten. Zelfs geen opmerking over gehad.
 
Dat je hem af laat slaan boeit niets. Gebeurde me zelfs tijdens het examen. Ding gewoon weer gestart en gaan. Kon de A die dag gewoon op m\'n rijbewijs laten zetten. Zelfs geen opmerking over gehad.

Een van m\'n eerste lessen op de weg op een druk kruispunt \'m vlak voor het kruispunt uit laten vallen, zat te hoog in de versnellingen, maar had het vroegrtijdig door, dus zonder voet aan de grond ofzo, snel terugschakelen, starten endoorrijden, daarna nooit meer uitgevallen.
 
Dat je hem af laat slaan boeit niets. Gebeurde me zelfs tijdens het examen. Ding gewoon weer gestart en gaan. Kon de A die dag gewoon op m\'n rijbewijs laten zetten. Zelfs geen opmerking over gehad.

Als belg mag je je rijbewijs vergeten bij ELK voetje dat je zet bij de speciale verrichtingen.
Uit laten slaan op de baan zal in België ook vast geen roze papiertje opleveren.
 
Als belg mag je je rijbewijs vergeten bij ELK voetje dat je zet bij de speciale verrichtingen.
Uit laten slaan op de baan zal in België ook vast geen roze papiertje opleveren.

Maar na 6 lessen mocht je toch gewoon zelf gaan rijden, als je maar poging tot halen van rijbewijs deed? Of is dit een fabeltje/belgenmop.
 
Na 6 lessen kreeg ik een voorlopig rijbewijs (groenblauwig) waarmee ik zelfstandig de baan op mocht van maandagochtend 06 uur tot vrijdagavond 22 uur. Ben je ouder dan 24 dan geld dit weekend-verbod niet trouwens.
Daarna moet je als Belg binnen het jaar je roze papiertje behalen of je kan nog eens 6 uur les volgen.

(en ik heb nog steeds een voorlopig rijbewijs om\'t te bewijzen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan