M16 draaien!

-yamaha yz-

MF'er
27 apr 2005
32
0
heey, ik zit met het volgende probleem, ik zou moeten weten hoe je een draaibank instelt voor een schroefdraad M16 spoed 2 te draaien. Dus ik heb het voornamelijk over de toerental en voeding. Als iemand me ook stap voor stap de bewerking zou kunnen uitleggen ben ik erg dankbaar :}

vriendelijke groeten :W
 
Als je machine het aankan kun je met een paar tiende beginnen (0.4/0.3)Omdat je dan alleen met de punt vasn de beitel snijdt zijn de krachten nog niet zo groot.
Hoe dieper je gaat hoe meer de flanken gaan snijden en de snijkrachten oplopen. Geleidelijk de snede's kleiner maken, maar dat wijst zichzelf aan de hand van het snijgedrag. Laag toerental gebruiken i.v.m. omkeermoment aan het einde van de te snijden draad.

De voeding en het toerental zijn aan elkaar gekoppeld bij een draaibank waarop je schroefdraad kunt snijden. Gewoon instellen op een spoed van 2mm en daarna een schappelijk laag toerental instellen. De slotmoer van de machine mag bij de meesten niet gelost worden (anders loop je het risico op meerdere gangen) uitzonderingen daar gelaten.

suc6 ;)
 
Als je machine het aankan kun je met een paar tiende beginnen (0.4/0.3)Omdat je dan alleen met de punt vasn de beitel snijdt zijn de krachten nog niet zo groot.
Hoe dieper je gaat hoe meer de flanken gaan snijden en de snijkrachten oplopen. Geleidelijk de snede's kleiner maken, maar dat wijst zichzelf aan de hand van het snijgedrag. Laag toerental gebruiken i.v.m. omkeermoment aan het einde van de te snijden draad.

De voeding en het toerental zijn aan elkaar gekoppeld bij een draaibank waarop je schroefdraad kunt snijden. Gewoon instellen op een spoed van 2mm en daarna een schappelijk laag toerental instellen. De slotmoer van de machine mag bij de meesten niet gelost worden (anders loop je het risico op meerdere gangen) uitzonderingen daar gelaten.

suc6 ;)

Ik zou bijna denken dat je er verstand van hebt! ;)
 
En even een beugelschroefmaat met kam en kegel voor metrische draad aanschaffen zodat je de flank hoogte juist kan bemeten voor de perfecte draad. Weinig voorzetten en diepte maken met de beitelslede. En een spoedcursus "Ik en mijn draaibank" volgen bij de LOI.
Ik denk niet dat iemand je zo even kan uitleggen hoe je draad snijd op een draaibank. Komt een hoop bij kijken, elke draaibank is wat dat aan gaat anders ua instellingen. Ook wel wijs om je beitel netjes te slijpen (spaanhoek, vrijloophoek e.d.), tenzij je gaat rossen met hardmetalen beitelplaatjes.
 
En even een beugelschroefmaat met kam en kegel voor metrische draad aanschaffen zodat je de flank hoogte juist kan bemeten voor de perfecte draad. Weinig voorzetten en diepte maken met de beitelslede. En een spoedcursus "Ik en mijn draaibank" volgen bij de LOI.
Ik denk niet dat iemand je zo even kan uitleggen hoe je draad snijd op een draaibank. Komt een hoop bij kijken, elke draaibank is wat dat aan gaat anders ua instellingen. Ook wel wijs om je beitel netjes te slijpen (spaanhoek, vrijloophoek e.d.), tenzij je gaat rossen met hardmetalen beitelplaatjes.

Gewoon wat gaan prutsen en proberen. Alle begin is moeilijk, maar als je nooit begint kun je nooit iets leren.
 
Als je die niet hebt, kost het je beitels, aangezien je draaibank tijd nodig heeft om te remmen. Zeker ongeremde banken, en dat zijn de meeste wel. Je mag immers de voeding niet ontkoppelen (slotmoer)

Je kan best ontkoppelen, heb dat regelmatig moeten doen voor bewegingsschroefdraad, 3x moeten insteken en je ontkomt er niet aan. Voor fijne draad is het theoretisch mogelijk maar valt in mijn ogen on de catagorie "Nachtmerrie".
 
M16 normale draad heeft een spoed van 2mm ,dus dat wil zeggen dat de beitel per omwenteling 2mm verplaatst!

N=3000/min x2 =6000mm verplaatsing/min. =10cm verplaatsing per seconde!!! :N

Misschien op een CNC-bank maar conventioneel :N

Pas als de bank op toeren komt dan is ie al weer op het eind. :X
 
De lessen zijn alleen zo duur. Je zal niet de eerste zijn die met 3000 toeren een stukje m8 draad probeert te snijden en verbaasd staat te kijken als de langslede zich met een noodgang begraaft in de drieklauw. :}

En dat heb ik dus een keer bij een klasgenoot op de MTS gezien _O-

Dat geeft trouwens een beste klap }) De leraar was er alleen wat minder blij mee :+
 
Ik gebruik het laagste toerental dat ik heb : 170rpm en dat is nog knap hard als je geen vakman maar amateurbent, zoals ik.
Zoals gezegd : snijolie erbij!
Doordat de draadsnijbeitel, door de vereiste tophoek van bijv. 60 graden, een vlakke bovenkant heeft ipv eentje onder een hoek (spaanhoek) zijn de snijeigenschappen verre van optimaal. Hij snijdt dan ook niet echt een mooie spaan.
Dus kies daarom voor een kleine beitelaanzet; er komen enorme krachten op dat kleine beitelpuntje.
Het duurt dan wel wat langer, maar de kans op een goed eindresultaat neemt daardoor zeker toe.

Als je klaar bent : een plaatje van het eindresultaat?

NB
Een complete stap voor stap beschrijving vergt 24 pagina's in het boek dat ik heb.
 
M16 normale draad heeft een spoed van 2mm ,dus dat wil zeggen dat de beitel per omwenteling 2mm verplaatst!

N=3000/min x2 =6000mm verplaatsing/min. =10cm verplaatsing per seconde!!! :N

Misschien op een CNC-bank maar conventioneel :N

Pas als de bank op toeren komt dan is ie al weer op het eind. :X
Machine (bank zit je op of je haalt je geld er af) was idd een CNC.
Klauwplaat draaide dus constant. Eilgang was 15m/min.

Een Gildemeister uit 1972, met de mooiste en makkelijkste besturing die ik ooit gezien heb.
 
Lijkt me stug.
Eerst verder lezen, is met CNC.

Ook wel wijs om je beitel netjes te slijpen (spaanhoek, vrijloophoek e.d.), tenzij je gaat rossen met hardmetalen beitelplaatjes.
Ook bij HM-plaatjes zal je je onderlegplaat aan moeten passen aan de spoedhoek, anders ziet je draad er nog niet uit.

En conventioneel draadsnijden met HM heeft niet zoveel nut je komt nevernooit niet aan je meters.
 
Terug
Bovenaan Onderaan