M600 olielek bij uitlaat

xarow

Rookie
9 mrt 2015
15
0
Utrecht
Beste Forumers,

Ik heb een olielekkage bij wat lijkt de koppeling tussen de uitlaat en de cilinder -O-.

Waardoor kan dit probleem plots ontstaan? Zijn de zuigerveren versleten, of lijkt het logischer dat het bij de klepdeksel vandaan komt, maar dat het ophoopt bij de uitlaat?

Motor loopt prima, ook stationair en rookt niet hevig.
 
Zuigerveren zijn het in ieder geval niet. Dan zou hij de olie verbranden en krijg je blauwe rook als het extreem is.

Olie gaat naar beneden dus ik verdenk je kleppendekselpakking.
 
eerst beginnen met goed schoonmaken en dan gaan rijden zodat je kan zien waar het olie spoor vandaan komt. olie kan alle kanten opwaaien tijdens het rijden zelfs omhoog en naar voren. zolang je niet weet waar het punt is waar het het blok verlaat kan je over de oorzaak niks zeggen. en als het niet stroom maar gewoon een vlek is kan het ook gewoon roet uit de uitlaat zijn door een gaatje wat er in geroest is.
 
Het weekend het blok goed gewassen zodat alle olie weg was. Vanochtend ermee naar het werk gereden, en het lijkt er op dat het tussen de uitlaat en de cilinder vandaan komt. Straks dus maar een nieuwe pakking bestellen.

Het lijken op ongeveer 50km een paar druppeltjes te zijn. Hoe erg is dit?
 
Moest ff zoeken wat dat nu voor motor was een M600 maar dat is dus een duuc.

Olielekkage tussen uitlaat en cilinder is onmogelijk omdat bij een 4takt de uitlaat altijd vast zit aan de cilinderkop.

Olielekkage daar in dat gebied kan dus tussen het kleppendeksel en de kop uit komen of tussen de cilinder en cilinderkop.. Dat zijn de 2 plaatsen waar een pakking achtig iets zit waar olie uit zou kunnen lekken.

Gaat het om de voorste cilinder of de bovenste?
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om de bovenste cilinder.
Bovenste ??? :? bedoel je de achterste?
En zoals boven al gezegt, een uitlaat lekt geen olie, er komt gas uit je uitlaat, als er olie uitkomt gaat er iets heel erg mis en zoals al gezegd rookt hij dan.
Misschien ff een foto van de lekkage ? Zegt vaak zoveel meer als woorden.
 
Laatst bewerkt:
Bij een 4-takt de uitlaat vast aan de cylinderkop? Ik lees het wellicht verkeerd, want de uitlaat is (de)montabel.

Een pakking bij een uitlaat zit aan de buitenkant van het blok en staat niet in contact met olie.

Als een uitlaatpakking niet goed is merk je dat aan het geluid van een "lekke" uitlaat. Als daar olie zit moet het ergens anders vandaan komen.
 
de link doet het bij mij niet,
maar misschien kan er een rubber ring van het boutje/moertje waarmee het klepdeksel vast zit lekken.
dat zou ook kunnen verklaren waarom de onderkant van de tank onder de olie zit.
(ik ga er dan van uit dat de nattigheid olie is en hopelijk geen brandstof)
 
olie komt niet uit de tank :+
maar als het benzine is heb je een lekke tank.
olie bij de staande cilinder is bijvoorbeeld:
- lekkage via de ringetjes tussen kop en cilinder (rechts achter).
- kleppendeksel pakkingen
- keerring nokkenas
- carterontluchting (rechts achter de staande cilinder)
- o-ring in de voetpakking (rechts achter)
 
Maw, even langs de dealer is de kortste klap.
Zal niet de goedkoopste zijn, maar misschien valt het mee.
Vanaf de eerste foto kan geen mens zien waar het vandaan komt, vandaar dat ik denk dat je beter een dealer op kan zoeken.
 
kan je dat gele nog wegvegen van de lak of is de lak al verkleurd. als de lak verkleurd is kan je er van uit gaan dat het een benzine lek is. dat trekt in de lak en geeft een gele verkleuring (en als het benzine is zou ik er ook even niet mee rijden voordat hij in de brand vliegt). is wel een bekende kwaal volgens mij dat de tank van zo'n monster doorrot en een 2de hands vinden is dan ook behoorlijk lastig (onmogelijk).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan