Maat achterband

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
3.755
58
Ik heb een nieuwe achterband voor op mijn TDM gekocht, net als de vorige is het een Bridgestone Battlax BT 020. De vorige die erop zat was echter een maat 160-60 ZR 17 maar bij de bandenzaak zeiden ze dat dat eigenlijk te groot was voor de velg. Nu zit er een 150-70 ZR 17 op. Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is (150 tegenover die 160 en de 70 tegenover die 60). Volgens die gasten daar was het beter voor het rijgedrag omdat de band nu ronder is. Maar in de GP's zie je toch ook dat ze op die hele brede sloffen rijden? Is dat dus niet gewoon beter? Of werkt het zo niet..........
 
Laatst bewerkt:

aprilia2000

MF veteraan
13 apr 2002
6.366
0
35
Grijpskerke
Je vorige band was een 160, dat geeft de breedte aan. Nu heb je dus een smallere achterband. De 60 van je vorige band geeft de hoogte aan. De 60 staat voor 60% van de breedte (dacht ik). In de GP's hebben ze zulke brede sloffen omdat het contactvlak groot moet zijn om de vele PK's te kunnen benutten. Breder is zeker niet altijd beter :)
 

Kanarie

MF veteraan
4 sep 2003
36.686
1
39
Over het algemeen is het zo, hoe breder de band, hoe minder wendbaar.
Het sturen gaat dus zwaarder. Wel ligt er meer rubber op straat, dus meer grip.
Maar ook in de GP rijden ze allemaal met 180, terwijl ik 190 heb.
Daar ligt dus ook een beetje de grens. Ik moet rustig rechtdoor kunnen rijden, zij moeten alleen maar bochten nemen.

Zoiets is het dus...
 

Nightbat®

MF veteraan
29 feb 2004
6.479
392
42
Delft
ook heel leuk: hoe breder de band hoe meer contact met het wegdek - maar minder
druk per vierkante centimeter
 

Kanarie

MF veteraan
4 sep 2003
36.686
1
39
ook heel leuk: hoe breder de band hoe meer contact met het wegdek - maar minder
druk per vierkante centimeter
Dat is bij auto's vooral een gevaar bij regen, omdat hij meer water te verwerken krijgt met minder druk erop en het dus niet het profiel in geperst wordt.

Bij motoren maakt die niet echt veel uit, aangezien de voorband al het water opzij duwt en je gelijk met de achterband door hetzelfde spoor gaat.