Maat oordoppen of universele oordoppen voor betere geluidsdemping?

southice

MF'er
21 apr 2015
107
94
Gelderland
Ik rij momenteel zo'n anderhalf jaar met de universele Alpine Race oordoppen (geluidsdemping tot 20db), echter heb ik sinds de aanschaf van mijn tweede motor steeds meer last van het geluid. Hoogstwaarschijnlijk omdat ik nu veel hogere snelheden rijd dan met mijn vorige motor.

Omdat het voor mijn gevoel gedeeltelijk aan mijn systeem helm lag heb ik een nieuwe HJC integraal helm aangeschaft die wat beter bekend staat op het gebied van geluidsdemping. Echter stoor ik me nog steeds aan het geluid op hogere snelheden en heb ik niet het idee dat deze helm echt wat verbetert :P

Ik heb al vaker de maat oordoppen van Alpine voorbij zien komen die geluid dempen tot max 26 db en ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn (of met eventuele andere merken oordoppen). Ik weet dat ze comfortabeler zitten, echter vroeg ik me af of het echt verschil gaat maken in de geluidsdemping. Ik hoor graag jullie meningen :)
 
https://oordopjes-kopen.nl/3m-1100-...vpBMBqBzhrjUewERQkCTjlnXeTm9kbT0aAkTUEALw_wcB
37 dB demping 👌🏻

Voordeel van op gemaakte doppen of die universele die je nu hebt vindt ik wel het gemak. Het in doen duurt net iets langer met die foam doppen.
Mijn laatste paar op maat gemaakte doppen is versleten en lekt, dus rij nu al een tijdje met schuimdoppen. Bevalt niet slecht. Maar er komen wel weer op maat gemaakte doppen in de toekomst denk ik.
 
Gebruik je een intercom? Wil je nog wel omgevingsgeluid horen?

Nee en nee, dan die dingen van hierboven. Anders op maat met filters
 
Gebruik je een intercom? Wil je nog wel omgevingsgeluid horen?

Nee en nee, dan die dingen van hierboven. Anders op maat met filters

Ik wil wel een intercom gaan gebruiken en wat omgevingsgeluid is idd fijn :P Ik vroeg me meer af of de maat oordoppen veel beter dempen dan de universele of dat ze vooral voor het betere comfort bedoeld zijn.
 
Ik heb op maat gemaakte oordoppen van Noizezz. Na 4 jaar gebruik begint er eentje langzaam te lekken. Hier ben ik erg tevreden over.
 
Alpine sleepsofts, die dempten niet genoeg, toen de filtergaatjes dichtgestopt.
Om ze te laten werken moet ik ze in mijn vreemde oren zeer diep aanbrengen, dus heb ik er touwtjes aangemaakt, zodat ze er ook weer uitkunnen.

Op maat gemaakte dingen nooit gehad, geen ervaring. Maar met bovengenoemde oplossing is het redelijk stil, en kan ik op de snelweg rustig naar podcasts luisteren (Via helm speakers, ook met korte sportruit, en nog beter met een aangepaste tourruit)

Ik hoor het verkeer voldoende goed. Ik geloof niet zo in die "filters", max demping!
 
ik gebruik deze
of ze goed zijn weet ik niet
maar ze zijn voor mij gratis
als moet elke dag frisse
 

Bijlagen

  • 1596197280291.jpeg
    1596197280291.jpeg
    35 KB · Weergaven: 19
Alpine sleepsofts, die dempten niet genoeg, toen de filtergaatjes dichtgestopt.
Om ze te laten werken moet ik ze in mijn vreemde oren zeer diep aanbrengen, dus heb ik er touwtjes aangemaakt, zodat ze er ook weer uitkunnen.

Op maat gemaakte dingen nooit gehad, geen ervaring. Maar met bovengenoemde oplossing is het redelijk stil, en kan ik op de snelweg rustig naar podcasts luisteren (Via helm speakers, ook met korte sportruit, en nog beter met een aangepaste tourruit)

Ik hoor het verkeer voldoende goed. Ik geloof niet zo in die "filters", max demping!
Ik heb wel ervaring met op maat gemaakte en voor mij is het niks, gehoorgang is ongeschikt. De dop word er als een keutel uitgedrukt en dan ligt hij los in de helm..
Ben nu voor mijzelf uitgekomen bij plugfones.
 
Hou er wel rekening mee dat schuimpjes slijten.
Ze gaan dan snel uitzetten, en de demping gaat ook achteruit.

bedoel er mee te zeggen dat je ze regelmatig moet vervangen, ook als ze nog goed lijken.
 
Meer demping is niet perse beter. Ik vind het vooral comfortabeler op wat langere ritten.
 
Ik ben van de standaarddoppen van Pinlock overgestapt op maatdoppen van Alpine. De demping voelt voor mij als een wereld van verschil, aangezien de op maat gemaakte doppen je gehele gehoorgang goed afsluiten en geluid dus alleen nog door het filter komt. De universele doppen lieten ook langs de randen (in mijn geval) nog genoeg ruis door om niet optimaal te dempen. Zoals Willem hierboven aangeeft wel even kijken of je gehoorgang er geschikt voor is, maar ik wil in ieder geval geen universele meer.
 
Ik gebruik al jaren op maat gemaakte doppen van alpine. Zeer groot comfort. En afhankelijk van je filter voldoende omgeving geluid en/of intercom
Blijven ook verbazingwekkend lang goed. Mijn eerste set zo'n 5 jaar. (rijdt zo'n 20k per jaar) Heb ze gekocht op motor beurs in Utrecht. Daar kun je dan gratis laten testen. Bij de laatste test lekkage gevonden en nog maar 70%afsluiting. Toen nieuwe laten aanmeten. Het is een investering maar als je (in mijn geval) 5 jaar doet met een setje vindt ik het die 90euro wel waard.
 
Ik ben van de standaarddoppen van Pinlock overgestapt op maatdoppen van Alpine. De demping voelt voor mij als een wereld van verschil, aangezien de op maat gemaakte doppen je gehele gehoorgang goed afsluiten en geluid dus alleen nog door het filter komt. De universele doppen lieten ook langs de randen (in mijn geval) nog genoeg ruis door om niet optimaal te dempen. Zoals Willem hierboven aangeeft wel even kijken of je gehoorgang er geschikt voor is, maar ik wil in ieder geval geen universele meer.
Ik gebruik al jaren op maat gemaakte doppen van alpine. Zeer groot comfort. En afhankelijk van je filter voldoende omgeving geluid en/of intercom
Blijven ook verbazingwekkend lang goed. Mijn eerste set zo'n 5 jaar. (rijdt zo'n 20k per jaar) Heb ze gekocht op motor beurs in Utrecht. Daar kun je dan gratis laten testen. Bij de laatste test lekkage gevonden en nog maar 70%afsluiting. Toen nieuwe laten aanmeten. Het is een investering maar als je (in mijn geval) 5 jaar doet met een setje vindt ik het die 90euro wel waard.

Ik ga dan toch even kijken naar de Alpine maat oordoppen denk ik. Ze zijn nu wel 119 euro maar voordat de motorbeurs weer begint duurt nog wel even :p
 
Ik gebruik ook de 37db schuimpjes. Niet te vergelijken met die universele Alpine dingen.

Daarnaast kan ik mij slecht voorstellen dat de HJC helm " stil " is. Ik heb een RPHA 11 en die gebruik ik niet omdat het ding zo'n pleuris herrie maakt. Ik heb zelfs uit wanhoop geprobeerd alle ventilatie gaten dicht te plakken met gaffer tape, maar het maakt geen verschil.

Dat was destijds de tophelm van HJC.
 
Jaren met universele van Alpine gereden. Vorig jaar op de motorbeurs maar eens voor op maat gegaan bij Alpine.
Persoonlijk vind ik de prijs kwaliteit van de universele beter.
Universeel is rond dus zitten altijd hetzelfde. Op maat is harder en als ze net iets scheef zitten moet je stoppen, helm en handschoenen uit om ze goed te doen.
 
Jaren met universele van Alpine gereden. Vorig jaar op de motorbeurs maar eens voor op maat gegaan bij Alpine.
Persoonlijk vind ik de prijs kwaliteit van de universele beter.
Universeel is rond dus zitten altijd hetzelfde. Op maat is harder en als ze net iets scheef zitten moet je stoppen, helm en handschoenen uit om ze goed te doen.

Laat je dan eerst goed voorlichten bij Alpine. Ik kon kiezen uit 2 soorten. Een harde en een zachte. Ik heb een zachte silicone set.
Mijn ervaring met ronde universele doppen is dat ze na verloop van tijd uit het oor glijden. Een gehoorgang is nu eenmaal niet perfect rond.
Iets waar ik nu geen last van heb.
 
Ik heb de Alpine met zwaarste filter voor mijn werk in de machinekamer. Prima doppen op maat.
Heb ze alleen nog niet op de motor gebruikt omdat ik daar Bluetooth doppies gebruik. Dempt eerder te veel dan te weinig.
 
Ik heb deze: Crescendo Moto - oordopjes-kopen.nl

Tijdje geleden bij Hans Anders gekocht, best wel heel prima voor de prijs die je ervoor betaald. Gaan makkelijk in, en zowel omgeving als intercom zijn nog goed te horen.

Op maat gemaakte zullen ongetwijfeld beter dempen, maar daar is de prijs dan ook naar. Voor nu bevalt dit goed.
 
Heel toevallig mijn gehele setje Alpine Race oordoppen vandaag verloren :+ Is me nog nooit overkomen en dan gebeurt het net als ik over nieuwe oordoppen nadenk..
 
Ik heb het al zo vaak gehad. Daarom neem ik al enige tijd een extra paar mee.

Vreselijk als je opeens zonder oordop(pen) naar huis moet rijden over de snelweg.

Helemaal als je dat niet gewend bent.
 
Jaren lang met universele doppen van Alpine gereden maar sinds begin dit jaar met op maat gemaakte zachte otoplastieken van Alpine. Wat een verschil! De demping is wat meer dan de universele maar ze zitten echt heerlijk, ik voel ze niet tijdens het rijden.

Je kan verschillende kleuren kiezen, ik heb blauw genomen... handig voor als je ze op de grond laat vallen dan kan je ze makkelijker vinden ;)
 

Bijlagen

  • 55CC80C9-67A5-422D-BBE5-C1B032CBA20F.jpeg
    55CC80C9-67A5-422D-BBE5-C1B032CBA20F.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 77
Terug
Bovenaan Onderaan