Maat oordoppen of universele oordoppen voor betere geluidsdemping?

Gebruik zelf de EARsoft FX met 39dB demping. Bevallen prima en dempen goed. Op de motor hoor ik nu zelfs de piep van mijn tinnitus :') . Was idd een beetje te laat met gebruik van doppen...
 
Vandaag heb ik de otoplastieken van Alpine opgehaald (bij hans anders), toch weer een verschil met de oude. De oude heb ik 7 jaar gebruikt, bijna dagelijks. Ik heb voor de harde (acrylaat ipv siliconen) gekozen zoals altijd.
 
Ik kon in 2019 alleen kiezen tussen de verschillende filters.
Ik denk dat je daar een herinnering foutje gemaakt hebt ;)
Nee hoor, in 2005/2006 heb ik mijn eerste op maat plugs laten maken. Was destijds op de motorbeurs in Groningen. Dacht toen van Earmo oid. Kon toen al kiezen uit hard / soft en verschillende filters.
Destijds voor hard gekozen omdat die langer meegingen.
Harde heb ik 6 a 7 jaar gebruikt... lekten toen echt te veel. Soft doe ik 4 a 5 jaar mee.
Ben inmiddels weer aan nieuwe toe... blijf dit topic volgen qua merken. M'n laatste setjes waren Alpine. Ik rij nu met standaard universele dopjes van Alpine / rode filters.
Wacht weer even op een leuke beursaanbieding.
 
Voor mijn gebruik (vakanties) gaan schuim dopjes irriteren na een paar dagen. Ik moet ze ook diep zetten, en dat geeft druk verschil problemen als je in de bergen rijdt. Optoplastieken was ook geen success, het binnenoor vervormd met kaakpositie. Bose QC20 is wat werkt voor mij, en zo comfortabel dat ik de plops geen probleem vond. Rechterkant stopte na 3 jaar. Gelukkig had ik extra garantie en kreeg probleemloos een nieuwe set. Nieuwe set (zelfde versie met blauw/zwarte kabels) is een stuk beter, heb tot nu toe nog geen 'plop' gehad. Maar blijft verre van gebruiksvriendelijk op de motor.

Wacht nu op de Mplus (kickstarter) van Motikom, een soort van heavy duty Bose QC30 voor motorrijders met grote regelaars voor volume en percentage geluidsreductie.

1597247453298.png
 
Nee hoor, in 2005/2006 heb ik mijn eerste op maat plugs laten maken. Was destijds op de motorbeurs in Groningen. Dacht toen van Earmo oid. Kon toen al kiezen uit hard / soft en verschillende filters.
Destijds voor hard gekozen omdat die langer meegingen.
Harde heb ik 6 a 7 jaar gebruikt... lekten toen echt te veel. Soft doe ik 4 a 5 jaar mee.
Ben inmiddels weer aan nieuwe toe... blijf dit topic volgen qua merken. M'n laatste setjes waren Alpine. Ik rij nu met standaard universele dopjes van Alpine / rode filters.
Wacht weer even op een leuke beursaanbieding.
En je kon toen zeker ook kiezen voor een lime groene, desmo Honda...

Ik heb doppen van Alpine. Die hadden geen keuze in hardheid, alleen in filter.
 
Wel dus, als je maar doorvraagt.
Ik begon toch aan mijzelf te twijfelen en heb het aan Alpine gevraagd;



Beste Alpine,
Kan ik bij de op maat gemaakte motor oorbescherming kiezen tussen verschillende hardheden van het materiaal waarvan ze gemaakt worden?

Dank je voor je bericht.

Het zijn allemaal siliconen oordoppen dus qua hardheid is er geen keuze. Met uitzondering van de slaapdoppen deze zijn van siliconen alleen zachter materiaal i.v.m. slapen.


Fijne dag toegewenst en blijf gezond.

International Customer Service & Maatwerk
 
Ik begon toch aan mijzelf te twijfelen en heb het aan Alpine gevraagd;



Beste Alpine,
Kan ik bij de op maat gemaakte motor oorbescherming kiezen tussen verschillende hardheden van het materiaal waarvan ze gemaakt worden?

Dank je voor je bericht.

Het zijn allemaal siliconen oordoppen dus qua hardheid is er geen keuze. Met uitzondering van de slaapdoppen deze zijn van siliconen alleen zachter materiaal i.v.m. slapen.


Fijne dag toegewenst en blijf gezond.

International Customer Service & Maatwerk
IMG_20200812_162051.jpg

Mijn otoplastieken, motorhelm model, van acrylaat. Van Alpine. Gisteren opgehaald.

Het antwoord wat ze geven was het antwoord wat ik ook kreeg. Totdat ik door ging vragen waarom ze wél otoplastieken kunnen maken van acrylaat voor op het werk (heb ik ook van Alpine) maar niet voor op de motor. En toen kon het wel...
Op de orderbevestiging staat bij deze otoplastieken "custom". En verder "voor op de motor, dus vlak en zonder koord".
Dus ja het kan wél, maar niet zonder zeuren.})
 
Ik gebruik deze al jaren. Ze dempen prima. Voor iedere rit pak ik twee nieuwe, dus hygiënisch. Altijd een stuk of wat in een kleine zip bag als reserve bij me in mijn binnenzak. Voor het in het oor inbrengen wel krachtig tussen duim en wijsvinger in de vorm van een dun rolletje knijpen En dan direct in je gehoorgang steken. Dan zetten ze uit en is de passing altijd perfect.
65C5100D-A91B-445B-A345-0EA18C2C3F48.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1533045
Mijn otoplastieken, motorhelm model, van acrylaat. Van Alpine. Gisteren opgehaald.

Het antwoord wat ze geven was het antwoord wat ik ook kreeg. Totdat ik door ging vragen waarom ze wél otoplastieken kunnen maken van acrylaat voor op het werk (heb ik ook van Alpine) maar niet voor op de motor. En toen kon het wel...
Op de orderbevestiging staat bij deze otoplastieken "custom". En verder "voor op de motor, dus vlak en zonder koord".
Dus ja het kan wél, maar niet zonder zeuren.})
Dus als ik het goed begrijp heb je dus Worksafe doppen met een filter erin dat voor de motorrijden is.
Waarom zou dit een optie zijn waarvoor je moet zeuren en niet gewoon als optie beschikbaar zijn?

Maar wat is nou het voordeel van acrylaat doppen boven silicone, buiten dat je ze kan overschilderen?
 
Dus als ik het goed begrijp heb je dus Worksafe doppen met een filter erin dat voor de motorrijden is.
Waarom zou dit een optie zijn waarvoor je moet zeuren en niet gewoon als optie beschikbaar zijn?

Maar wat is nou het voordeel van acrylaat doppen boven silicone, buiten dat je ze kan overschilderen?
Gaan langer mee... minder of bijna nihil slijtage... zachte doppen slijten sneller bij gebruik...

Waarom harde dan niet levenslang gebruiken? Je gehoorgang veranderd ook door de jaren.

Overigens, een aantal jaar terug werd de optie hard of soft gewoon aan je gevraagd op de motorbeurs. Het verschilt hierin heel erg wie ze je aanmeet denk ik. Op de motorbeurs zullen het meer tussenpersonen zijn die veel ervaring met motorrijders hebben, of zelf ervaring hebben etc. Bij een Audicien is het een dienst de ze aanbieden met de standaard opties van het merk. Maar op de beurs tot nu toe altijd de keuze gehad. Ook bij Alpine.

Zou het zelf ook logischer vinden dat ze het gewoon als standaard optie aanbieden.

Tegenwoordig rij ik met siliconen. Vindt ik zelf qua zitcomfort fijner, al heb ik het gevoel dat ik de harde makkelijker in en uit vond doen.
 
Nou, ik zal ook nog een duitje in het oor doen. Op mijn werk heb harde aangemeten optoplastic (demping 26db). Op de motor gebruik ik vaak de sliconendopjes met een demping van ca 20db van verschillende merken. Ik heb er ook met een touwtje dus verliezen haast niet mogelijk. Op advies van de arbodeskundige gebruik ik deze voor nood. Touwtje geeft contactgeluid door dus minder demping. Ik ben nog op zoek naar rubber/sliconen ringetjes om dit probleem te tackelen. De harde optoplastieken werken het best maar door de uitstulping niet geschikt voor lange ritten. De soft plugjes die je moet draaien tussen je vingers en dan in je oor moet stoppen zijn bij mij minder geschikt. Meestal na een tijdje komen ze toch naar buiten. Blijven wel in m'n oor zitten doordat ik een goede strakke helm op heb. Bij het afdoen v/d helm ploppen ze er dan ook gelijk uit.
Wat je ook doet, zorg dat je altijd je oren beschermd. Ook voor kleine stukjes. Als je afstapt en je hoort dan nog geruis ben je hard op weg naar gehoorbeschadiging. En trilharen die beschadigd zijn genezen NOOIT meer.
 
Dus als ik het goed begrijp heb je dus Worksafe doppen met een filter erin dat voor de motorrijden is.
Waarom zou dit een optie zijn waarvoor je moet zeuren en niet gewoon als optie beschikbaar zijn?

Maar wat is nou het voordeel van acrylaat doppen boven silicone, buiten dat je ze kan overschilderen?
Bijna goed, het zijn inderdaad in principe worksafe doppen, maar die aangepast zijn qua model om in de helm te kunnen. :tMaar ook met de filters met industriële demping.8-)
Wat inderdaad al gezegd is, ze gaan langer mee. Maar ook omdat de siliconen doppen niet bij mij blijven zitten door de vorm van mijn gehoorgang.
 
Ik gebruik altijd zachte otoplastieken, paar jaar geleden aan laten meten bij de Motorbeurs.
Van die kneedbare en harde otoplastieken gaan na een tijdje pijn doen/irriteren.

Van mijn werk uit heb ik een half jaar geleden ook zachte otoplastieken aangemeten gekregen, maar die zitten voor mijn gevoel te strak in mijn oor.
Voelt gewoon niet fijn en inbrengen, maar vooral eruit halen is pijnlijk.
Heb nog geen contact opgenomen met de leverancier, ga ik volgende week maar eens doen.
 
De soft plugjes die je moet draaien tussen je vingers en dan in je oor moet stoppen zijn bij mij minder geschikt. Meestal na een tijdje komen ze toch naar buiten. Blijven wel in m'n oor zitten doordat ik een goede strakke helm op heb. Bij het afdoen v/d helm ploppen ze er dan ook gelijk uit.
De schuimdopjes moeten echt heel krachtig samengeknepen worden en daarna direct en niet te ondiep ingebracht worden.
Maar of ze goed blijven zitten, zal natuurlijk ook van de vorm en lengte van ieders gehoorgang afhankelijk zijn.
 
Zoals velen heb ik ook een paar centen om in het zakje te doen. Meest succesvolle collecte van 2020.

Op de eerste motorbeurs die ik bezocht, direct na het behalen van motorrijbewijs zo'n 6 jaar geleden heb ik oordoppen laten aanmeten. Daarvoor reed ik afwisselend met foam dopjes of een setje Shure SE215 in ear monitors. Die laatste dempen eigenlijk minstens net zo als de std. foam dopjes, maar geven je ook de mogelijkheid om naar zeer fatsoenlijk geluid te luisteren tijdens het rijden. Maar een pijn dat het opzetten van de helm kon doen... omdat de kabeltjes over de oren lopen, wilde dat nogal eens samengaan met wat gevloek.

Dus toen over naar de otoplastieken. Werkten goed... voor even. Vaak gingen ze bij het opzetten van de helm toch net een halve mm uit de gehoorgang waardoor er geen goede afdichting meer was. Veel geprobeerd, o.a. een geïmproviseerde schuimkraag die ik nog even bij de nek in propte nadat ik de helm had opgezet. Dat werkte, soms.

Uiteindelijk was ik het zat en was ik tot de conclusie gekomen dat de oordoppen niet goed waren. Daarna nieuwe Pluggerz laten aanmeten. Niet geheel soepel, 2x moeten terugkomen omdat de fitting niet 100% lekdicht was.

Met de nieuwe oordoppen was het een stuk beter, maar helaas niet genoeg. Aan de laatste ritten eind vorig jaar heb ik blijvende oorschade overgehouden, een continue ruis/piep met name in het rechteroor. Ik snapte niet hoe het kon, geen bizarre snelheden gereden (140-150 voor een paar minuutjes), goed 'beschermd', en een van de stillere helmen die op de markt waren, de Schuberth S1 Pro. Daarnaast is bovenstaande voorgevallen op een R1200RT, niet een motor die je midden in de wind plaatst dus.

Nadat ik in diezelfde periode een andere helm (HJC IS-17) had aangeschaft snap ik eindelijk wat het probleem was: de vorm van de helm en de vorm van mijn hoofd. Die twee dingen sloten samen simpelweg niet goed af, wat waarschijnlijk resulteerde in het loskomen van de oordoppen en veel windgeluid.

Samen met die nieuwe helm en ook een groter scherm heb ik nu een veel fijnere rit qua geluid, maar ook de zeer duurbetaalde ervaring: de gebruikte helm is minstens zo belangrijk als de oordoppen. En dan kun je denken het goed te doen door duur en weloverwogen te kopen, maar enkel de passing telt!
 
Òm even terug te komen op het topic ben ik ook benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met de maat oordoppen van Variphone. Onder andere Motorkledingcenter werkt hiermee samen. Deze leveren alleen een siliconen versie.
 
ik gebruik deze
of ze goed zijn weet ik niet
maar ze zijn voor mij gratis
als moet elke dag frisse
Deze gebruik ik ook, zijn prima en redelijk comfortabel omdat ze van schuim zijn. Je moet ze wel goed klein rollen en diep inbrengen voor 29dB demping. Voordeel is dat ze van schuim zijn en dus enigzins ventileren wat fijn is in de bergen met drukverschillen. Ik heb ook Alpine MotoSafePro in 2 uitvoeringen (+ en ++) maar die doen zeer na een uurtje.
 
Deze gebruik ik ook, zijn prima en redelijk comfortabel omdat ze van schuim zijn. Je moet ze wel goed klein rollen en diep inbrengen voor 29dB demping. Voordeel is dat ze van schuim zijn en dus enigzins ventileren wat fijn is in de bergen met drukverschillen. Ik heb ook Alpine MotoSafePro in 2 uitvoeringen (+ en ++) maar die doen zeer na een uurtje.
Precies!
De schuimpjes werken prima en zijn hygienisch. Velen brengen ze gewoon niet goed (diep genoeg) in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan