Maat oordoppen of universele oordoppen voor betere geluidsdemping?

Precies!
De schuimpjes werken prima en zijn hygienisch. Velen brengen ze gewoon niet goed (diep genoeg) in.

Je moet ze echt tussen je vingers rollen tot een klein sliertje en dat je gehoorgang induwen. Dan voel je ze langzaam uitzetten en even later hoor je merkbaar het geluidsniveau om je wegzakken.

Ik heb op maat gemaakte oordoppen omdat ik het gebruiksgemak een stuk hoger vind. Maar ik heb ook altijd wat schuimpjes in mijn tanktas zitte. Soms gaan die otoplastieken irriteren na een paar dagen lang dragen en zijn de schuimpjes een prima alternatief.
 
Mijn eerste set oordoppen werden mij van Rijkswege verstrekt, die bruin /beige exemplaren die iedere dienstplichtige kreeg voor gebruik op o.a. de schietbaan, in het rode ronde doosje. jaren later, voor het motorrijden Alpine otoplastieken laten aanmeten op een beurs. Na enkele jaren een nieuw setje laten aanmeten. Alpine beviel op zich goed. Beter dan universele, die nog al eens uit het oor vielen (heb ik ook last van met audio-oordopjes trouwens, dus dat zal wel aan mij liggen).
Toevallig een week geleden weer otoplastieken laten aanmeten, dit keer van "Beter Horen" (beetje contradictisch, ik wil er juist wat minder mee horen) omdat de demping net wat hoger is dan bij Alpine (28dB vs 25dB). Tot ik ze binnenheb, rij ik met met universele, en die werken zich wederom nog al eens los....
 
Ik heb Variphone, krijg ze van mijn werkgever en die heeft een contract daar. Prima tevreden mee hoor
Ik gebruik harde van variphone dagelijks op m'n werk, prima tevreden. Maar die gaan niet lekker onder de helm ivm uitstulpingen. Ook een setje zachte laten maken met korting via de werkgever voor de motor, maar ook die blijven bij mij niet lekker zitten als ik de helm op doe. Gerbuik ik nu thuis tijdens boren, grasmaaien, heg snoeien, etc. Misschien een beetje zonde om otoplastieken voor te hebben, maar heb ze nu toch...

Daarom nog steeds schuimdopjes, die na goed rollen perfect dempen. Alleen soms na een paar uur gaan ze een beetje pijn doen...
 
Hoe ze zitten hangt ook erg van de helm af, hiervoor had ik een helm daar gingen de harde op maat gemaakte doppen pijn doen na een tijdje.
Nu met een andere helm, AGV K3 SV totaal geen last meer van.
 
Ik denk ook dat het komt door m'n helm dat ik na een langere tijd last krijg van zelfs de schuimdopjes. Die drukt er denk ik toch net tegenaan. Maar dat weet ik niet helemaal zeker tot ik aan een andere helm toe ben :p
 
Bij mij was het puur geluk met de helm maar als je een nieuwe gaat kopen zou ik met oordopjes in gaan passen.
 
Gezien de huidige COVID-19 situatie, zit ik me af te vragen of ik wel wachten tot een beurs aanbieding zoals tot op heden iedere keer heb gedaan. Het is maar de vraag of de beurs doorgaat en of er dan überhaupt aangemeten kan worden.

Ik mis het draagcomfort van otoplastieken best wel, en de standaard dopjes dempen toch iets minder.

Nu heb ik wat prijzen opgevraagd en zitten de meeste aanbieders rondom de 120,- behalve EARmo, deze kwam met de prijs van 87,50, met koordje 90,- en optie voor multi-opklik filtervariant een meerprijs van 16,50.

Multi-klik filter lijkt me ideaal, denk aan zwaardere demping voor lange snelweg ritten, maar denk niet dat dat past onder de helm.

EARmo is dus stukken goedkoper dan de rest. Ik zal de tussenpersoon deze week even bellen om navraag te doen of het wellicht ex btw prijzen zijn, maar dan nog altijd een stuk goedkoper dan de concurrentie.

Mijn eerste setje ooit waren ook van EARmo en bevielen prima.

Iemand van hier ervaring met EARmo de laatste jaren?

PS: had hier gisteren ook een los topic voor gemaakt, maar denk dat deze vraag hier sneller en meer response krijgt.
https://www.motor-forum.nl/threads/ervaringen-earmo-earfoon-gehoorbescherming.455793/
 
Multi-klik filter lijkt me ideaal, denk aan zwaardere demping voor lange snelweg ritten, maar denk niet dat dat past onder de helm.

Ik denk ook dat dat niet onder de helm past. Ik speel drums en heb daarvoor ook op maat gemaakte doppen. Daar heb ik een aanpasbaar filter in laten zetten omdat ik eigenlijk niet wist hoe zwaar ik de demping wilde hebben. Ik heb ze wel eens geprobeerd onder mijn helm, maar ze zitten dan echt klem en dat gaat op den duur zeker irriteren.

Voor otoplastieken voor op de motor is het niet echt nodig om zwaardere demping voor de snelweg te hebben. De filters voor motordoppen dempen niet lineair maar dempen juist de hogere frequenties die door windruis worden veroorzaakt en die zijn schadelijk. De lagere frequenties worden veel minder gedempt, dus ander verkeer en pratende mensen hoor je gewoon goed. Vroeger droeg ik mijn motordoppen ook wel eens naar een concert of een bandrepetitie. Dan krijg je het rare effect dat je bij een snoeiharde metalband gewoon op normale toon kunt praten met iemand die zelf ook motordoppen draagt.
 
Gezien de huidige COVID-19 situatie, zit ik me af te vragen of ik wel wachten tot een beurs aanbieding zoals tot op heden iedere keer heb gedaan. Het is maar de vraag of de beurs doorgaat en of er dan überhaupt aangemeten kan worden.

Ik mis het draagcomfort van otoplastieken best wel, en de standaard dopjes dempen toch iets minder.

Nu heb ik wat prijzen opgevraagd en zitten de meeste aanbieders rondom de 120,- behalve EARmo, deze kwam met de prijs van 87,50, met koordje 90,- en optie voor multi-opklik filtervariant een meerprijs van 16,50.

Multi-klik filter lijkt me ideaal, denk aan zwaardere demping voor lange snelweg ritten, maar denk niet dat dat past onder de helm.

EARmo is dus stukken goedkoper dan de rest. Ik zal de tussenpersoon deze week even bellen om navraag te doen of het wellicht ex btw prijzen zijn, maar dan nog altijd een stuk goedkoper dan de concurrentie.

Mijn eerste setje ooit waren ook van EARmo en bevielen prima.

Iemand van hier ervaring met EARmo de laatste jaren?

PS: had hier gisteren ook een los topic voor gemaakt, maar denk dat deze vraag hier sneller en meer response krijgt.
https://www.motor-forum.nl/threads/ervaringen-earmo-earfoon-gehoorbescherming.455793/

Als je altijd Alpine gebruikte kan je kijken of er een van Boxtel hoorwinkel bij je in de buurt zit. Die meten aan voor Alpine.
De dame waar ik afgelopen maart bij terechtkwam zei dat zij voor een lager bedrag dezelfde doppen konden aanbieden. Daar kan je dan ook ieder jaar terecht voor je gratis lektest.

M.b.t. EARmo geen ervaringen.
 
was ooit aan t werk bij Tata steel, daar hebben of hadden ze prettige schuimdopjes..
ooit naar gezocht maar nooit kunnen vinden.

was een schuimen tonnetje die als je erin kneep vrij lang de "geknepen" vorm vast hield..
en dus ook makkelijk on je oor te proppen was...

zou daar nog wel een doos van willen...

😇
 
was ooit aan t werk bij Tata steel, daar hebben of hadden ze prettige schuimdopjes..
ooit naar gezocht maar nooit kunnen vinden.

was een schuimen tonnetje die als je erin kneep vrij lang de "geknepen" vorm vast hield..
en dus ook makkelijk on je oor te proppen was...

zou daar nog wel een doos van willen...

😇
Groene?
 
dat lijkt er idd wel heel veel op....
gebruik ze niet op de motor, maar met nachtdienst.. al slaap ik nu best wel goed zonder doppies...
 
Vandaag weer EARmo aan laten meten.

Laat maar zo snel mogelijk komen... de Alpine standaard dopjes zat vandaag ééntje van vast in mn oor... kennelijk iets te diep gepropt... wat een gekloot om die krengen eruit te krijgen... rij de komende dagen wel weer even met schuimpjes...
 
Vandaag weer EARmo aan laten meten.

Laat maar zo snel mogelijk komen... de Alpine standaard dopjes zat vandaag ééntje van vast in mn oor... kennelijk iets te diep gepropt... wat een gekloot om die krengen eruit te krijgen... rij de komende dagen wel weer even met schuimpjes...
Draadjes er aan. Doe het al jaren zo. Ze werken alleen goed als ze diep zitten
 
Zou er idd een dun draadje om het filtertje kunnen knopen... aan die dopjes zit standaard een rubberen uitstekende draadje... maar die zijn inmiddels al wel afgebroken...

Motosafe-race-motor-oordop-alpine-hearing-protection.jpg
 
Alpine heeft momenteel een black friday aanbieding waardoor de maat oordoppen deze week slechts 89 euro zijn i.p.v. 119 euro!
Dus mocht iemand nog maat oordoppen nodig hebben, grijp je kans.

Ik heb ze besteld en zal ze in december op maat laten maken :)
Even benieuwd..heb je ook gekozen voor de optie Nanolak(€10,-) om ze makkelijker te kunnen reinigen? Of is er iemand anders die wat kan vertellen over de ervaringen m.b.t. de oordoppen zonder deze coating?

Ik ben in het bezig van een setje harde EARMO's (met muziekfilter), en deze zijn prima te reinigen. Kan me voorstellen dat dit bij zachte, zoals de Alpina's, anders is. Omdat de EARMO's ondertussen al wat jaartjes oud zijn en het filter niet ideaal is voor op de motor, wil ik een nieuw setje voor de motor aanschaffen..
 
Even benieuwd..heb je ook gekozen voor de optie Nanolak(€10,-) om ze makkelijker te kunnen reinigen? Of is er iemand anders die wat kan vertellen over de ervaringen m.b.t. de oordoppen zonder deze coating?

Ik ben in het bezig van een setje harde EARMO's (met muziekfilter), en deze zijn prima te reinigen. Kan me voorstellen dat dit bij zachte, zoals de Alpina's, anders is. Omdat de EARMO's ondertussen al wat jaartjes oud zijn en het filter niet ideaal is voor op de motor, wil ik een nieuw setje voor de motor aanschaffen..

Even benieuwd..heb je ook gekozen voor de optie Nanolak(€10,-) om ze makkelijker te kunnen reinigen? Of is er iemand anders die wat kan vertellen over de ervaringen m.b.t. de oordoppen zonder deze coating?

Ik ben in het bezig van een setje harde EARMO's (met muziekfilter), en deze zijn prima te reinigen. Kan me voorstellen dat dit bij zachte, zoals de Alpina's, anders is. Omdat de EARMO's ondertussen al wat jaartjes oud zijn en het filter niet ideaal is voor op de motor, wil ik een nieuw setje voor de motor aanschaffen..
Ik heb die optie niet gekozen, eerst hadden ze de keuze niet en ik dacht dat het vooral voor mensen met allergieën was. Ik verwacht niet dat ze al te moeilijk te reinigen zijn.
 
Ik heb 2 weken terug mijn nieuwe otoplastieken aan laten meten nadat ik mijn oude was kwijtgeraakt.
Ik kreeg ze deze week binnen maar ze blijven niet zitten dus sluiten na 20 sec niet meer af.-O-
Volgende week komt er iemand langs om een lektest te doen en dan worden er waarschijnlijk nieuwe gemaakt.
 
Klinkt als goede service. Ik had een jaar of 10 terug ook doppen laten maken bij Schoonenberg waarbij de rechter ook niet bleef zitten. De dop bleek net iets te kort te zijn waardoor hij niet vast bleef zitten in mijn gehoorgang. Als je goed keek kon je dat ook zien. Nieuwe afdruk gemaakt en een aantekening erbij dat de dop 2mm langer moest worden dan standaard en daarna zat die prima. Tegenwoordig zeg ik dat er meteen bij als ik nieuwe doppen laat aanmeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan