Maat oordoppen of universele oordoppen voor betere geluidsdemping?

Klinkt als goede service. Ik had een jaar of 10 terug ook doppen laten maken bij Schoonenberg waarbij de rechter ook niet bleef zitten. De dop bleek net iets te kort te zijn waardoor hij niet vast bleef zitten in mijn gehoorgang. Als je goed keek kon je dat ook zien. Nieuwe afdruk gemaakt en een aantekening erbij dat de dop 2mm langer moest worden dan standaard en daarna zat die prima. Tegenwoordig zeg ik dat er meteen bij als ik nieuwe doppen laat aanmeten.
Het eerste wat ik zag was dat er amper een dop aan zat. Mijn oude liepen bij de dop nog een stukje door.
Het bedrijf die de oordoppen maakt komt eens 1 de 2 maanden bij ons op het werk om nieuwe doppen aan te meten maar nu dus een keer extra voor een lektest en ik krijg de otoplastieken ook van het werk.*O*
 
Alpine heeft momenteel een black friday aanbieding waardoor de maat oordoppen deze week slechts 89 euro zijn i.p.v. 119 euro!
Dus mocht iemand nog maat oordoppen nodig hebben, grijp je kans.

Ik heb ze besteld en zal ze in december op maat laten maken :)
Iemand ervaring met de demping van Alpine? 23, 25 of 26 dB? Ik rij veel circuit, geen tourritjes en een enkele keer naar het werk (85 km enkele reis snelweg).
 
Even benieuwd..heb je ook gekozen voor de optie Nanolak(€10,-) om ze makkelijker te kunnen reinigen? Of is er iemand anders die wat kan vertellen over de ervaringen m.b.t. de oordoppen zonder deze coating?

Ik ben in het bezig van een setje harde EARMO's (met muziekfilter), en deze zijn prima te reinigen. Kan me voorstellen dat dit bij zachte, zoals de Alpina's, anders is. Omdat de EARMO's ondertussen al wat jaartjes oud zijn en het filter niet ideaal is voor op de motor, wil ik een nieuw setje voor de motor aanschaffen..
Setje nieuwe harde EARmo's met filter voor motorrijden kosten 87,50 ... kon je overigens gewoon met water en zeepsop schoonmaken...
 
Ik heb van alles geprobeerd:
- op maat, werkte goed, maar ben er met helm afzetten 1 verloren die ik niet meer kon terugvinden. Niet voor herhaling vatbaar vanwege de hoge (vervangings)kosten;
- Alpine doppen (doosje met 2 soorten: toer en snelweg). Niet geschikt: te weinig geluidsreductie;
- schuimdopjes, een grote zak met per 2 verpakte dopjes, model raket, kleur groen. Goede reductie en pasvorm.
Die schuimdopjes zijn er in allerlei maten, kleuren en vormen. Kwestie van uitproberen. Ik gebruik 1 setje voor 3, 4, 5 ritten. Goede pasvorm en reductie, goedkoop. Voor mij het beste compromis.
 
Setje nieuwe harde EARmo's met filter voor motorrijden kosten 87,50 ... kon je overigens gewoon met water en zeepsop schoonmaken...
Bijzonder dat de prijs blijkbaar zo weinig is gestegen de laatste jaren, alleen maar mooi natuurlijk... :t Bij aermo zit er standaard een antibacteriële coating op, dus is de prijs flink lager dan Alpine.

Had je bij Eaermo ook de keuze uit meerdere filters voor motorrijden? Wil wel graag een communicatiesysteem in mijn helm goed kunnen gebruiken.. Jij daar ervaring mee met deze doppen?

Heb je trouwens bewust de keuze gemaakt voor harde doppen?
 
Bijzonder dat de prijs blijkbaar zo weinig is gestegen de laatste jaren, alleen maar mooi natuurlijk... :t Bij aermo zit er standaard een antibacteriële coating op, dus is de prijs flink lager dan Alpine.

Had je bij Eaermo ook de keuze uit meerdere filters voor motorrijden? Wil wel graag een communicatiesysteem in mijn helm goed kunnen gebruiken.. Jij daar ervaring mee met deze doppen?

Heb je trouwens bewust de keuze gemaakt voor harde doppen?
Wellicht wel goed om te weten is dat harde goedkoper zijn dan zachte. Van zachte weer ik de prijs niet.

Voor motorrijders hanteren ze twee typen filters... waarbij de standaard filters vaak meer dan genoeg zijn. Is ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld de standaard universele dopjes.

Blijken de standaard filters te licht, dan kun je kostenloos switchen naar zwaardere.

Reden voor harde:
Meer massa = meer demping.
Zachte doppen laten meer door, door het materiaal. Kan toch nog wel 3 tot 5dB schelen.
Harde doppen gaan langer mee.

Ik gebruik ze in combi met een Cardo Freecom 4+ set (JBL speakers). Geluid komt heel erg goed door, terwijl windruis goed wordt weggedrukt.

Met de EARmo hoor ik lage tonen goed, geluid van de motor ook maar weinig last van windruis. Muziek hoor ik ook met mooie bas.
Met standaard race en tour dopjes van Alpine was dat heel anders en nog steeds veel last van windruis.
 
De demping van die 2 types filters die ze hanteren zijn wel speciaal voor motorrijders? Ik bedoel dat ze zo ontworpen zijn dat windruis maximaal gedempt wordt maar communicatie goed mogelijk blijft..zoals Alpine claimt bij de doppen op maat. Als ik jouw ervaringen zo lees lijkt het er wel op overigens.. :)
Weet je zo ook hoeveel db jouw filters dempen?

Wat voor 'grepen' heb je eraan zitten om ze uit je oor te halen?
Aan mijn Earmo's met muziekfilter zitten flinke ringen om een koord aan vast te maken. Mijn helm drukt tegen die ringen waardoor het niet prettig zit.

Ik had gisteren al even contact met Earmo gehad, maar de persoon die mijn vragen kan beantwoorden is dinsdag pas weer aanwezig werd me verteld. Actie van Alpine loopt tot morgen dus heb nog een dag om te beslissen wat ik ga doen..vandaar de vele vragen:P
 
De demping van die 2 types filters die ze hanteren zijn wel speciaal voor motorrijders? Ik bedoel dat ze zo ontworpen zijn dat windruis maximaal gedempt wordt maar communicatie goed mogelijk blijft..zoals Alpine claimt bij de doppen op maat. Als ik jouw ervaringen zo lees lijkt het er wel op overigens.. :)
Weet je zo ook hoeveel db jouw filters dempen?

Wat voor 'grepen' heb je eraan zitten om ze uit je oor te halen?
Aan mijn Earmo's met muziekfilter zitten flinke ringen om een koord aan vast te maken. Mijn helm drukt tegen die ringen waardoor het niet prettig zit.

Ik had gisteren al even contact met Earmo gehad, maar de persoon die mijn vragen kan beantwoorden is dinsdag pas weer aanwezig werd me verteld. Actie van Alpine loopt tot morgen dus heb nog een dag om te beslissen wat ik ga doen..vandaar de vele vragen:P
Ze hebben een SRN waarde van 25dB ...
Voor motorrijders maken ze ze zonder aanpak... dus plat, geen oogje oid... zit aan de onderkant en gleufje waarin je je nagel van je duim plaats en eruit trekt / draait.
Het zijn met name de hoge frequenties die eruit gefiltert worden.

SmartSelect_20201128-225936_Chrome.jpg


SmartSelect_20201128-225914_Chrome.jpg
 
@Dennis! Het zijn overigens niet mijn eerste setje ... in 2006 heb ik voor het eerst EARmo's aan laten meten op de motorbeurs in Groningen. Destijds 75,- geloof ik.

Tussendoor universele gebruikt, maar kreeg de laatste tijd weer de piep in mn oren terug.... had ik voorheen alleen na concerten, festivals en als ik erg moe was... met universele doppen kwam het steeds vaker terug.

Ik wou eerst wachten tot een nieuwe beurs aanbieding, maar met corona geen idee of er een beurs komt of dat ze daar nog aanmeten.
Dus allerlei merken gemaild om info / prijzen. Ook EARmo gemaild met de vraag of de tussenpersoon van 2006 nog steeds werkzaam was, die zit in Kollum, op 15 -20 min rijden van mijn thuisadres.
Dichtstbijzijnde aanmeet punt voor Alpine was een uur rijden.
Ook nog wel andere merken antwoord gekregen, maar allemaal duurder, en aangezien de EARmo's me altijd prima voldeden. Gewoon gesprekken mee kan voeren, en rust in mn helm me ervaar hier weer voor gekozen. Zo zal iemand die altijd Alpine gebruikt dat waarschijnlijk weer snel voor kiezen.

Uiteindelijk kreeg ik van de persoon die ze mij in 2006 op de beurs had aangemeten een mail met prijsinfo.
Deze man was met pensioen en had z'n zoon nu in de zaak staan qua gehoor metingen etc. Maar zelf deed hij nog altijd otoplastieken voor motorrijders aanmeten. Heeft hij thuis een ruimte voor.
Heb hem nog gevraagd of daardoor de prijs lager was, maar zijn antwoord was, nee je betaald bij ons gewoon de EARmo prijs.
 
Vandaag ook een setje EARmo oordoppen aan laten meten. Op advies van de verkoper gekozen voor harde doppen met het witte filter. Het witte filter is het standaard filter voor op de motor en ook veel gekozen voor concerten. Goed om te weten is dat de €85 die ze voor een setje vragen, exclusief btw is. Ook is er niet gesproken over een lek test. Sterker nog, ze worden thuis bezorgd. Het zou zo'n 3 weken moeten duren voordat ik ze kan uitproberen, maar ik zou net pech kunnen hebben met kerst. Ben erg benieuwd, aangezien het mijn eerste setje op maat gemaakte oordoppen gaat worden.
 
Vorige week is mij aan de telefoon ook 87,50 inclusief btw doorgegeven..:?

Ik ben trouwens voor Alpine gegaan.. Eigenlijk omdat ik gewoon benieuwd ben hoe zachte gaan bevallen..:P

Ook is er niet gesproken over een lek test. Sterker nog, ze worden thuis bezorgd.
De Alpine's worden ook thuis gestuurd hoor:t Lektest kun je later eens voor langskomen eventueel..
 
Zojuist mijn custom oordoppen van Alpine ontvangen. Zitten erg comfortabel! Als het weer iets beter wordt zal ik ze op de motor uitproberen :)
 

Bijlagen

  • IMG_20210115_153802.jpg
    IMG_20210115_153802.jpg
    225,6 KB · Weergaven: 23
Ik heb precies dezelfde, op de (pas)vorm na :Y. Heb ze tijdens het thuiswerken geprobeerd, zitten prima, heerlijk rustig ;). Op de motor moet het nog worden getest.
 
Zojuist mijn custom oordoppen van Alpine ontvangen. Zitten erg comfortabel! Als het weer iets beter wordt zal ik ze op de motor uitproberen :)
:tIk heb de mijne ook ontvangen begin deze week. Had het zo gepland dat ik ze kort voor mijn AVD(en dus voor de aankoop van een motor) zou hebben, maar helaas kan ik dus geen examen doen deze maand en moeten ze nog even in de kast blijven liggen.. _O-

Heb ze al wel even een tijdje in gehad om te proberen. Moet zeggen dat ik blij ben dat ik een keer zachte oordoppen heb geprobeerd.
De harde Earmo's voel ik altijd wat 'drukken' als ik mijn kaak beweeg bij praten of eten/drinken. En hoewel dit niet heel storend is en de Earmo's verder prima bevallen, is het wel prettig dat ik dit gevoel bij de Alpine's niet heb. :)
 
Smak, slurp en praat jij zoveel onder je helm dan...

Ik heb ook stemmetjes in m'n hoofd, maar daarmee praat ik gewoon mee in m'n hoofd... niet hardop, straks denken ze nog dat ik schizofreen ben...
_O- Haha!! De Earmo's gebruik ik niet onder de helm.. :P Die zijn voor als ik achter het drumstel zit en dan wordt er tussendoor soms best wat afgepraat met collega muzikanten..;)
 
Ze kunnen ook uit :+

Alle gekheid op een stokje...
De EARmo voor het drummen zijn waarschijnlijk met aanzet? Ofwel ongeschikt voor onder een helm...
Was anders wel benieuwd of beide filters gelijk zijn en je ook verschil in demping ervaart met zacht vs hard.

Als je de verhalen mag geloven van m'n audicien dempen zachte minder goed dan harde.
 
@_HaV_ Klopt, is met aanzet, dus inderdaad niet heel prettig onder een helm. Heb geprobeerd de helm op te zetten toen ik ze in had, maar wanneer ik de helm over mijn oren schuif heb ik al het idee alsof de oordoppen een cm. dieper mijn gehoorgang in gedrukt worden.. _O-

Dat harde beter zouden dempen heb ik mij ook door de audicien laten vertellen inderdaad. dus dat zal vast waar zijn.;) Was wel leuk geweest als ik het verschil kon testen eigenlijk, maar in mijn EARmo doppen zitten andere filters. Lineaire, dus de opbouw van de demping over de frequenties is tegenovergesteld van hoe dit bij mijn Alpine doppen is.
 
Ze kunnen ook uit :+

Alle gekheid op een stokje...
De EARmo voor het drummen zijn waarschijnlijk met aanzet? Ofwel ongeschikt voor onder een helm...
Was anders wel benieuwd of beide filters gelijk zijn en je ook verschil in demping ervaart met zacht vs hard.

Als je de verhalen mag geloven van m'n audicien dempen zachte minder goed dan harde.
Hangt ook heel erg van de helm af, ik heb ook harde oordoppen en die voelde ik behoorlijk in mijn oude helm, met de nieuwe helm helemaal geen last meer.
Daarom is het ook erg handig een nieuwe helm met oordoppen in te passen.
 
Daarom is het ook erg handig een nieuwe helm met oordoppen in te passen.
Dat sowieso ... bij mij drukte de Cardo JBL speakers tegen m'n doppen... was ook niet fijn... uiteindelijk door de uitsparing iets dieper te maken was het weer opgelost... maar het verschilt zeer zeker heel erg per helm.

Net als de pasvorm van een systeemhelm ... die open en gesloten totaal verschillend aan kan voelen... en andere drukpunten kan veroorzaken
 
Ik ben ook aan het kijken naar custom oordoppen. Wat ik nu heb gebruikt zijn de Alpine motorsafe tour en race oordoppen (18~ en 20~ db) demping. Deze dempen mij te weinig waardoor je toch nog veel windruis hebt. Heb ook een assortiment schuim-oordoppen gekocht die rond de 35db dempen. Deze zijn heerlijk stil maar wat mij tegen staat is dat je toch steeds wel even bezig bent die dingen in je oor te krijgen en misschien wat teveel demping hebben voor navigatie en intercom. Voor langere snelweg ritten geen probleem. Voor woon werk (mocht ik ooit weer naar kantoor gaan) wel wat minder.

Lang verhaal kort: Welke filters (demping) kiezen jullie voor je custom oordoppen? Ik zit zelf te denken aan de max dus 26db demping. Gezien de Apline motosafe race (20db) te weinig dempen en de schuimpjes (35db) teveel.

Ben ook wel benieuwd hoe mensen het indoen van de custom oordoppen ervaren t.o.v. de standaard oordoppen of schuimpjes. Gaat dit veel makkelijker?

Hoop dat er binnenkort nog een aanbieding van komt (alweer te veel motorspul aangeschaft) maar aangezien de motorbeurs niet door gaat zal dit wel niet.
 
Indoen gaat 100x makkelijker. Ff in je mond nat maken, en je plopt ze er zo in. Ik heb sinds 2 weken een setje slaapdoppen van Pluggerz (via BeterHoren) en daar merkte ik bij dat ik voor maximaal slaapcomfort (lees geen pijn in mijn oorschelpen) de doppen ff iets moest aandrukken in de gehoorgang. Misschien ook iets waar anderen iets mee kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan