Maat oordoppen of universele oordoppen voor betere geluidsdemping?

Indoen gaat idd zonder moeite.(Zowel harde als zachte doppen) Ik vindt het ook een stuk makkelijker dan universele. Ik heb nog nooit geprobeerd ze eerst nat te maken, maar omdat het zo makkelijk gaat vind ik het niet nodig dit te gaan proberen. ;)

Ik ben met de Alpine doppen voor 23db gegaan, maar nog geen ervaring op de motor, dus kan daarover nog geen ervaringen delen. Bij Alpine kan je trouwens gratis de filters wisselen voor een andere demping als het toch niet is wat je wil.
 
Lang verhaal kort: Welke filters (demping) kiezen jullie voor je custom oordoppen? Ik zit zelf te denken aan de max dus 26db demping. Gezien de Apline motosafe race (20db) te weinig dempen en de schuimpjes (35db) teveel.
Vaak kun je standaard kiezen 23 of 26db bij custom doppen. Sowieso zouden custom doppen met 20db filters al een wereld van verschil zijn ten opzichte van standaard dopjes. De custom sluiten veel beter af.
Volgens mijn audicien zouden harde doppen beter dempen dan zachte... harde gaan vaak ook wat langer mee... de één zweert bij hard... de ander bij zacht.
Zelf rij ik met harde doppen.

Mijn EARmo doppen zijn met het 23db filter veel stiller dan de race alpine universele dopjes.
Ik heb altijd wel van die 35db schuimpjes bij me voor het geval ik een dopje zou verliezen, of soms irritatie in mn oor heb ( heb ik zelf wel last van met gewone muziek dopjes etc). Vind de schuimpjes ruk om in te doen, past gewoon niet bij m'n gehoorgang. Maar ze werken wel ;)
 
Het vervelende aan schuimpjes vind ik dat ze continu druk uitoefenen op je gehoorgang. Otoplastieken niet.
 
Ik zal binnenkort maar eens gaan kijken dan naar custom doppen. Heeft ook niet haast gezien ik bijna niet rij. Werk al een jaar thuis en met deze temperaturen hou ik het ook niet langer dan 1,5 uur vol 🥶. Zal binnenkort eens een afspraak maken.Ben er alleen nog niet helemaal over uit hoeveel demping ik wil.
 
Ben er alleen nog niet helemaal over uit hoeveel demping ik wil.
De meeste aanbieders, geven de mogelijkheid om gratis een filter wissel te doen. Informeer daar desnoods vooraf even naar. Persoonlijk zou ik eerst voor de standaard demping gaan. Als dat te weinig blijkt te zijn, kun je nog een stap omhoog.

Je kunt alleen de standaard universele race dopjes van Alpine niet vergelijken met custom. Totaal andre demping, mede die meer massa. Otoplastieken zijn massief. Daarnaast sluiten ze naadloos aan in je gehoorgang. Gaat je met universale doppen nooit zo goed lukken.

Vergelijken met schuimpjes zou ik ook niet doen. Ook die lekken nog wel... die 35bd of wat ze ook maar zouden moeten geven, haal je alleen bij naadloze aansluiting en volledig ingebracht. Ook heb die dingen nog nooit een eind m'n oren info kunnen krijgen.
 
Ik lees een heleboel dat er oordopjes zijn die 35 dB dempwaarde zouden hebben.

Nu heb ik mij laten vertellen dat je niet meer dan 30 dB kán dempen al zou je willen, omdat je schedel dan de trillingen op je oor doorgeeft. Toevallig hier iemand die dat beter kan uitleggen?
 
Hoop dat er binnenkort nog een aanbieding van komt (alweer te veel motorspul aangeschaft) maar aangezien de motorbeurs niet door gaat zal dit wel niet.
Om even mijzelf te quoten. Ik had hier al een beetje op gehoopt en ze zijn nu dus in de aanbieding voor 99,- met schoonmaak spul.



Doe er je voordeel mee 😊
 
Ik zat ook te kijken naar deze doppen en kwam toevallig daarom op deze thread terecht. Zie dat de Pluggerz nu in de aanbieding zijn voor slechts €89 tot eind maart. Heb de mijne net besteld:

 
De meeste aanbieders, geven de mogelijkheid om gratis een filter wissel te doen. Informeer daar desnoods vooraf even naar. Persoonlijk zou ik eerst voor de standaard demping gaan. Als dat te weinig blijkt te zijn, kun je nog een stap omhoog.

Je kunt alleen de standaard universele race dopjes van Alpine niet vergelijken met custom. Totaal andre demping, mede die meer massa. Otoplastieken zijn massief. Daarnaast sluiten ze naadloos aan in je gehoorgang. Gaat je met universale doppen nooit zo goed lukken.

Vergelijken met schuimpjes zou ik ook niet doen. Ook die lekken nog wel... die 35bd of wat ze ook maar zouden moeten geven, haal je alleen bij naadloze aansluiting en volledig ingebracht. Ook heb die dingen nog nooit een eind m'n oren info kunnen krijgen.
Mijn op maat gemaakte oordoppen,
beiden met sterkst dempend filter,
niet zo veel bescherming als de schuimpjes.
Deze gebruik ik nu met grote voorkeur:

47C975C9-9938-4986-BD20-32FC220F140C.jpeg


Let op: deze heb je in normaal en smal.
Mijn gehoorgang is blijkbaar tamelijk smal.
Want deze blijven wél een paar uur lekker zitten.
Nog steeds zitten de op maat gemaakte doppen nog fijner. Maar ik geef de voorkeur aan betere demping boven ultiem comfort.
 
Mijn op maat gemaakte oordoppen,
beiden met sterkst dempend filter,
niet zo veel bescherming als de schuimpjes.
Op zich is dat logisch... de schuimpjes hebben geen open verbinding met je oor, wat je in je otoplastieken nog wel hebt in het filter.... daar naast filteren de otoplastieken op verschillende frequenties met verschillende dempingen... waardoor spraak etc bijvoorbeeld prima verstaanbaar blijft.

ik heb ook een smalle gehoorgang, maar blijf bijna alle soorten schuimpjes een drama vinden... al is het soms qua volledige demping wel fijn.
 
Op zich is dat logisch... de schuimpjes hebben geen open verbinding met je oor, wat je in je otoplastieken nog wel hebt in het filter.... daar naast filteren de otoplastieken op verschillende frequenties met verschillende dempingen... waardoor spraak etc bijvoorbeeld prima verstaanbaar blijft.

ik heb ook een smalle gehoorgang, maar blijf bijna alle soorten schuimpjes een drama vinden... al is het soms qua volledige demping wel fijn.
Zeker logisch.
Bij m’n laatst gegoten oordopjes heb ik zelfs de filters eruit getrokken en het kanaaltje gevuld met kit.
Maar zelfs dan dempten ze niet zo sterk als schuimpjes.
Hetgeen ook logisch is, omdat het stuggere plast meer contactgeluid doorgeeft dan het zachtere schuim.

Als je nog niet de juiste dopjes zou hebben gevonden, en schuimpjes toch nog eens zou willen proberen:
je hebt ze ook voor kinderen met nóg kleinere gehoorgang.
Die waren voor mij dan net weer té klein.
Voor die paar centen dat die kosten missch de moeite waard om te proberen.
🙂
 
Als je nog niet de juiste dopjes zou hebben gevonden, en schuimpjes toch nog eens zou willen proberen:
je hebt ze ook voor kinderen met nóg kleinere gehoorgang.
Die waren voor mij dan net weer té klein.
Voor die paar centen dat die kosten missch de moeite waard om te proberen.
Op zich ben ik tevreden met de otoplastieken... heb altijd wel schuimpjes bij me in geval van verlies... of soms als de gehoorgang geïrriteerd is, dan zijn de otoplastieken niet fijn.
Ik ga daar zeker eens naar kijken... inderdaad nooit bij stilgestaan dat ze er ook voor kinderen zijn.
 
Snap de voordelen van gehoorbescherming, egaal welke oplossing je kiest.
Vraag me wel af of het ook geen potentieel gevaarlijk nadeel heeft, aangezien je 1 van je zintuigen gedeeltelijk uitschakelt.
Horen lijkt me toch wel vrij essentieel op een motor.
 
Snap de voordelen van gehoorbescherming, egaal welke oplossing je kiest.
Vraag me wel af of het ook geen potentieel gevaarlijk nadeel heeft, aangezien je 1 van je zintuigen gedeeltelijk uitschakelt.
Horen lijkt me toch wel vrij essentieel op een motor.
De S/N blijft gelijk, maar het gehele geluidspakket gaat omlaag. Omdat je oren minder "in verzadiging" gaan, hoor je feitelijk *meer*.

Voorbeeld: met mijn gehoorbescherming kan ik op de snelweg probleemloos podcasts beluisteren (speakers in helm). Zonder gehoorbescherming is het een totale daverende geluidsbrei, en versta ik niets.
En ik moet op mijn tinnitus letten :-/
 
De S/N blijft gelijk, maar het gehele geluidspakket gaat omlaag. Omdat je oren minder "in verzadiging" gaan, hoor je feitelijk *meer*.

Voorbeeld: met mijn gehoorbescherming kan ik op de snelweg probleemloos podcasts beluisteren (speakers in helm). Zonder gehoorbescherming is het een totale daverende geluidsbrei, en versta ik niets.
En ik moet op mijn tinnitus letten :-/
Heel erg goed en compact samengevat en uitgelegd!
🙂👍
 
Ik heb na jaren gekloot te hebben met universele oordoppen, vorig jaar op de beurs oordoppen op maat laten aanmeten van Alpine. Vorig jaar intensief gebruikt en het is wel de best bestede 100 euro van 2020. Ze zitten goed: meerdere dagen de hele dag in gehad zonder last te krijgen. En dempen goed!
Enige nadeel is dat je helm opzetten met die doppen in wat oncomfortabeler is (althans: bij mij).
 
Snap de voordelen van gehoorbescherming, egaal welke oplossing je kiest.
Vraag me wel af of het ook geen potentieel gevaarlijk nadeel heeft, aangezien je 1 van je zintuigen gedeeltelijk uitschakelt.
Horen lijkt me toch wel vrij essentieel op een motor.
Een piep in je oren zit je niet op te wachten, dus als je dat nog niet hebt snel oordoppen in!
 
Laatst bewerkt:
Een piep in je oren zit je niet op te wachten, dus als je dat nog niet hebt snel oordoppen in!
En als je het wel hebt ( ik dus ) dan ook, om nog erger te voorkomen want je hebt het sneller dan je denkt. Nu inmiddels ook al voorzien van 2 hoorapparaten omdat je daardoor ook nog eens behoorlijk gehoor verlies oploopt.
Piep links en piep en lage bromtoon rechts en dat 24u pd. wordt je niet vrolijk van. Woensdag naar de KNO arts voor die bromtoon want die is er sinds kort pas bij gekomen uit het niets. ( maar ben bang dat ook daar niets meer aan te doen is :N ) Dus u bent gewaarschuwd ;) bescherm je oren en bespaar niet op de kosten daarvoor. Voor mij is het te laat.
Al ken ik ook iemand die een piep gratis en voor niets na een flinke griep heeft gekregen. Maar herrie is toch wel oorzaak nr 1.
 
De S/N blijft gelijk, maar het gehele geluidspakket gaat omlaag. Omdat je oren minder "in verzadiging" gaan, hoor je feitelijk *meer*.

Voorbeeld: met mijn gehoorbescherming kan ik op de snelweg probleemloos podcasts beluisteren (speakers in helm). Zonder gehoorbescherming is het een totale daverende geluidsbrei, en versta ik niets.
En ik moet op mijn tinnitus letten :-/

Vergelijkbaar ja. Je hoort nog best veel geluiden, maar als iemand iets tegen je zegt en je kunt niet liplezen, snap je er helemaal niets van. De uitlaat, bandengeluid en rijwind hoor je nog echt wel. Net als muziek of podcasts. Ik heb trouwens ook 24/7 een piep in beide oren, maar om een of andere reden slaap ik veel beter met slaapdoppen in. En dan is de piep dus het enige dat ik continu hoor. Misschien daarom ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pek
Vergelijkbaar ja. Je hoort nog best veel geluiden, maar als iemand iets tegen je zegt en je kunt niet liplezen, snap je er helemaal niets van. De uitlaat, bandengeluid en rijwind hoor je nog echt wel. Net als muziek of podcasts. Ik heb trouwens ook 24/7 een piep in beide oren, maar om een of andere reden slaap ik veel beter met slaapdoppen in. En dan is de piep dus het enige dat ik continu hoor. Misschien daarom ook.
Met diverse schuimpjes in versta ik mensen nog steeds. :?
 
En als je het wel hebt ( ik dus ) dan ook, om nog erger te voorkomen want je hebt het sneller dan je denkt. Nu inmiddels ook al voorzien van 2 hoorapparaten omdat je daardoor ook nog eens behoorlijk gehoor verlies oploopt.
Piep links en piep en lage bromtoon rechts en dat 24u pd. wordt je niet vrolijk van. Woensdag naar de KNO arts voor die bromtoon want die is er sinds kort pas bij gekomen uit het niets. ( maar ben bang dat ook daar niets meer aan te doen is :N ) Dus u bent gewaarschuwd ;) bescherm je oren en bespaar niet op de kosten daarvoor. Voor mij is het te laat.
Al ken ik ook iemand die een piep gratis en voor niets na een flinke griep heeft gekregen. Maar herrie is toch wel oorzaak nr 1.

Ik ook, piep en brom.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Pek
Een piep in je oren zit je niet op te wachten, dus als je dat nog niet hebt snel oordoppen in!
Wel een beetje afhankelijk van je motor. Bij mijn vorige moest ik ze écht wel indoen. Bij mijn huidige motor niet noodzakelijk (ben wel voorstander), maar met een hele stille helm en een verbeterde stroomlijn van de motor (windtunnel) merk je dat wel.
Enkel bij hele harde wind en dan meer turbulentie is het wel lekkerder.
Met mijn otoplastieken in niet als ik ze niet kan zien
Klopt, als ik mensen niet zie of ze staan verder dan 1,5 meter (coronaproof) dan hoor je ze niet.
 
Wel een beetje afhankelijk van je motor. Bij mijn vorige moest ik ze écht wel indoen. Bij mijn huidige motor niet noodzakelijk (ben wel voorstander), maar met een hele stille helm en een verbeterde stroomlijn van de motor (windtunnel) merk je dat wel.
Enkel bij hele harde wind en dan meer turbulentie is het wel lekkerder.

Klopt, als ik mensen niet zie of ze staan verder dan 1,5 meter (coronaproof) dan hoor je ze niet.

Ik vond trouwens dat de doppen wel erg dempten toen ik ze gebruikte bij mijn kameraad toen hij met de tafelzaag laminaat ging zagen. Dacht dat hij klaar was, maar hij was nog volop bezig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan