Maatje groter gezocht

sjengske

Die hard MF'er
30 dec 2009
305
1
Zuid limburg
Beste mede MF members,

FF een vraagje? Op het moment heb ik een Honda Transalp 600. Opzich een top bike. Ben er erg tevreden over. Alleen..... de kids worden groter, en merk nu dat ik om met 2 personen te rijden toch wat power mis.

Dus opzoek naar een (in de lagere prijsklassen) zwaardere motorfiets.
Mijn eerste ideeen zijn -

-African Twin, echter deze zijn gebruikt ook nog behoorlijk aan de prijs, en meestal met toch al een behoorlijke km stand.

-Honda Varadero 1000. Ook nog wel betaalbaar te vinden.Maar schijnen volgens iemand die ik laatst sprak behoorlijk benzine te verbruiken en volgens mijn garagist behoorlijk zwaar te zijn.

-Bmw GS1100 hebben meestal ook al een behoorlijke km stand, maar dit (schijn) meestal geen probleem. Maar kom toch regelmatig op internet reacties tegen mb kwaliteit.

-Yamaha Tenere 750. Weet ik eigenlijk niets over. Gebreken enz enz?

-Yamaha TDM 850/900. weet ik ook niets over.

Nu mijn vraag?? Weet nog iemand motoren die eventueel in aanmerking komen. Wat is wijsheid??

Graag jullie reaktie. :}
 
gezien de omschrijving van wat hij zoekt gok ik: €4500,-

hahah, zat € 1000,- te hoog.

Heb ooit twee weken een varadero gehad. Heb er 10 km mee gereden en dat was voor mij totaal niets. Het was een inruiler op mijn husaberg 650 supermotard..... dus ik kwam van een 100 kg sm af en belande op een leopard tank voor mij gevoel.

BMW gs1100 heb ik ook gereden. Een heerlijke motorfiets. Alleen erg gewoontjes. geen mega power (en mist een 6de versnelling). Stuurt wel als een dolle.

xrv heb niet gereden (wel een flink opgepept xrv blok onder mijn honda hawk gehad. De blokken zijn erg goed! kunnen 100.000 km aan met normaal onderhoud. Wel goed opletten dat het uitgaande as niet versleten is (dus waar het voortandwiel op zit. Dit is een dure reparatie en bekende kwaal.

Supertenere is ook goed. Staan bekend olie verbruik bij hogere km standen. Daarnaast zijn er enkele modificaties met de spanningsregelaars als ik me niet vergis.

Andere opties:
Suzuki dl650
bmw f650
triumph tiger 900 (erg leuk blok. Heb nu een speed triple en een drie cilinder is echt leuk om te rijden)
 
Alvast bedankt voor de info.
Suzuki bmw 650 lijken mij ook te licht. Kan ik net zo goed mijn alp houden.
Triumph heb ik ook naar gekeken, maar worden regelmatig met blokproblemen aangeboden, dus voorspeld ook niet veel goeds.
 
Alvast bedankt voor de info.
Suzuki bmw 650 lijken mij ook te licht. Kan ik net zo goed mijn alp houden.
Triumph heb ik ook naar gekeken, maar worden regelmatig met blokproblemen aangeboden, dus voorspeld ook niet veel goeds.

waarom niet:
setje hotcams race nokkenassen plaatsen, open uitlaat en goede open luchtfilter op je transalp. levert je zo'n 8 pk en 8 nm winst op. Verschil maakt hem sneller dan een originele xrv 750.
 
Tdm900. Groot genoeg en power genoeg, betrouwbaar genoeg!

Mijn kids en vrouw gaan graag mee. (bij mij in elk geval)

Zoals gewoonlijk: Testrijden!
 
Mijn gelegenheidsduo was het meest blij achterop een Pan European 1100.

Nee het is geen allroad. En een pak zwaarder dan een Transalp. Maar als het eenmaal rolt rijdt het prima en comfort is top.

Met jouw budget komt je altijd op een oudere motor. Hogere km stand is vaak geen probleem, de jaren '50 zijn al heel lang voorbij. Staat van onderhoud wel. Dus elke motor als individu bekijken. Je kunt beter een goed exemplaar hebben van een model-met-mindere-reputatie dan een afgetrapt hok van een het-rijdt-probleemloos-drie-ton model. En hou wat budget over om achterstalling onderhoud weg te werken, de vering wat te upgraden enz. Kun je voor relatief weinig geld toch heel leuk rijden.
 
Mijn gelegenheidsduo was het meest blij achterop een Pan European 1100.
.

Ik ga idd in het weekend op een pan 1100 (proefrijden) eigennaar zoekt een transalp. Of het iets gaat worden?? Als je een pan european gewend bent? Op een Alp? Zullen het zien.Weet ik tenminste wel hoe een Pan rijdt. :)
 
Hang er een zijspan aan, power genoeg en nog leuker voor je kinderen
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zuipen Honda Varadero's met injectie aanzienlijk minder dan de oudere carburateur versies. Vanaf 2004 is injectie als ik me niet vergis.
Yamaha TDM 900 is ook best goed, heb er 4 gehad en met geen enkele problemen gehad bij jaar rond woon-werkverkeer en de rest. Ook in tegenstelling tot eerdere reageerder geen klachten of problemen met remmen. Past ook nog binnen je budget.
 
Even een toelichting, dan :

Mijn TDM 900 had nog het oude ABS-systeem van Yamaha.

Tweemaal heb ik me bijna onder een auto gereden op DROGE klinkertjes, omdat-ie gewoon in de ABS ging en niét remde.

Volgens YAMAHA moest ik niet te veel verwachten van het antieke ABS-systeem, waarmee de TDM als laatste model was uitgerust...

Na twee bijna-dood ervaringen was voor mij de maat echter vol...

De koper ervan had ook al 4 TDMs gehad (zonder ABS) en lachte mijn verwittiging weg... hij verkocht ' m echter zelf ook weer... na 14 dagen...

Vandaar : leuke motorfiets, maar niet met ABS, voor mij.
 
Laatst bewerkt:
Even een toelichting, dan :

Mijn TDM 900 had nog het oude ABS-systeem van Yamaha.

Tweemaal heb ik me bijna onder een auto gereden op DROGE klinkertjes, omdat-ie gewoon in de ABS ging en niét remde.

Volgens YAMAHA moest ik niet te veel verwachten van het antieke ABS-systeem, waarmee de TDM als laatste model was uitgerust...

Na twee bijna-dood ervaringen was voor mij de maat echter vol...

De koper ervan had ook al 4 TDMs gehad (zonder ABS) en lachte mijn verwittiging weg... hij verkocht ' m echter zelf ook weer... na 14 dagen...

Vandaar : leuke motorfiets, maar niet met ABS, voor mij.

Ik trek je verhaal ook niet in twijfel hoor. Het lijkt erop dat jouwe een probleem had, na 2 900's met en 2 zonder ABS zijn mijn ervaringen anders, en voor zover ik weet heeft de 900 ook geen reputatie van ABS problemen.
TS vraagt of een 900 geschikt zou zijn, en dan denk ik toch van wel gezien zn weinige slechte punten.
 
Laten we wel zijn, een goed werkend ABS is absoluut van meerwaarde op een motor (ik heb 'm ook wel eens op moeten rapen omdat het nog gladder was dan ik had ingeschat). Maar de rem moet wel betrouwbaar en voorspelbaar zijn, dus beter geen abs dan een slecht werkende.
 
De mijne was slechts 4 maanden oud met 3.000 km op de teller... dan overweeg je geen grote sloopwerkzaamheden ;) .

Voor de rest reed de TDM perfect, met een aardig koppel en een leuk geluid.

Ofschoon ik zelf een absolute ABS-fan ben, zou een ABSloze TDM dus aan de behoefte van TS kunnen voldoen.

In Frankrijk heeft men lang de twee versies (met en zonder) naast elkaar verkocht.... wellicht kan je daar nog een redelijk vers exemplaar vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik hecht toch wel veel waarde aan remmen. 😜 Wel/geen abs, maakt mij niet uit. Zolang het maar werkt.
Hoewel ik een sterke drang blijf hebben naar een bmw gs. (Jeugddroom) Begin ik een TDM steeds meer te waarderen als een serieuze optie. 🤔
 
Ow ja, tdm 900 zijn betaalbaar te vinden. Maar hoe is de 850 versie. Houd ik nog wat budget over voor verbouwingswerkzaamheden (bandjes, koffers enz)
 
Terug
Bovenaan Onderaan