Mag dat allemaal gewoon??

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Ik lees her en der verhalen over de zwaarste opvoer kits, open uitlaten en NOS....heel gaaf allemaal, maar wat vind de politie daar van?? (en verzekering?)
 
Je mag toch op een motor rijden als je gewoon motorrijbewijs heb?

Of hij nou 5 pk heeft of 500? Vragen ze ook nooit om bij de verzekering.

Denk dat het simpel is, als hij goedgekeurd is dan vind de verzekering het ook goed. Nu dus de vraag wanneer zou een motor door de keuring komen. Open uitlaat dus niet, dus niet verzekerd?

Dus... Wie heeft de oplossing? Denk niet dat de verzekering het kan maken omdat jij een open uitlaat hebt de schade niet te dekken. Want ik denk niet dat er ooit één ongeval is geweest waarbij het vermeende extra vermogen van een open uitlaat de oorzaak is geweest en dat het zonder vermeden had kunnen worden...
 
Laatst bewerkt:
opvoerkits zijn niet verboden, geldt tenslotte geen pk limiet voor motoren, uitlaatdempers mag je wel vervangen, mogen echter niet meer dan 80 db maken (streetlegal), die willen we niet, dus kopen meesten een sportuitlaat ong. 90-95 db, iets teveel mooi geluid, maar is redelijk, dan heb je nog raceuitlaten 103 db, daar rijden er niet veel mee, want dan krijg je nogal snel ruzie met de buren en trekt wel erg de aandacht.

Nos, geen idee of daar regels over zijn??

Echter mag je eigenlijk alleen rijden met een door RDW goedgekeurd voertuig, dus is in principe elke verandering een overtreding, echter nog nooit last gehad met illegale knipperlichten,sportuitlaat,geen spatbord, geen achterreflector ed.

Ook nog niet gehoord van een verzekering die hier moeilijk over deed.

Denk dat je pas problemen krijgt met de verzekering als blijkt dat motor niet veilig is, dus bij veranderingen aan frame, verlengde achterbrug, extreem verbouwde chopper met vreemde voorvork ed.
 
Laatst bewerkt:
Ook nog niet gehoord van een verzekering die hier moeilijk over deed.

Denk dat ze er vast wel eens over nagedacht hebben. Maar volgens mij moeten ze het dan aannemelijk maken dat je door die missende reflector achterop geen voorrang hebt gegevan aan die fietser van rechts ;) , en dat lukt ze net niet, zouden ze wel graag willen.
 
:^

Je kan beter op je 18e gelijk een zware motor rijden dan dat je op je 18e je rijbewijs haalt dan 2 jaar w8 en dan pas gaat rijden omdat je dan op BV een ABUSA kan/mag rijden
 
:^

Je kan beter op je 18e gelijk een zware motor rijden dan dat je op je 18e je rijbewijs haalt dan 2 jaar w8 en dan pas gaat rijden omdat je dan op BV een ABUSA kan/mag rijden

Dat is wel zo, maar direct 70, 100 of meer pk is best veel. Dus zo'n regeling begrijp ik achteraf wel, maar niet zo lang. Zou afhankelijk moeten zijn van gereden kilometers (Ja, hoe te controleren.) en tijd (ervaring). En 25 kW is te weinig.
 
Een vriend van mij hangt sinds vanmiddag aan een hoop apparaten en vecht voor zijn leven na een mislukte wheelie bij 200 km/h. Ja zelfbeheersing is érg belangrijk.
 
Een vriend van mij hangt sinds vanmiddag aan een hoop apparaten en vecht voor zijn leven na een mislukte wheelie bij 200 km/h. Ja zelfbeheersing is érg belangrijk.
Ja dit is idd minder om te horen wens hem maar veel succes en beterschap...


ben ik ff blij dat ik de 22 vro1 ga doen help misschien weer een beetje beheersing op te doen.
 
Op zondag 17 maart 2002 23:35 schreef Gizzmo13 het volgende:
...dus kopen meesten een sportuitlaat ong. 90-95 db, iets teveel mooi geluid...

Iedere 10 dB meer hoort aan als een verdubbeling van het geluidsniveau. 90 dB t.o.v. 80 dB is dus iets meer dan "iets teveel".
Die 80 dB geldt niet voor alle motoren, verschilt per type en bouwjaar. Op de site van de MAG (jaja, daar zijn ze weer) staat een redelijk uitgebreide lijst met motortypes en bijbehorende specificaties.
 
Een vriend van mij hangt sinds vanmiddag aan een hoop apparaten en vecht voor zijn leven na een mislukte wheelie bij 200 km/h. Ja zelfbeheersing is érg belangrijk.

Da's goed klote. Hopen dat hij weer op de been komt (en het eigenlijk gewoon overleeft). Sterkte voor de betrokkenen.

:(
 
Iedere 10 dB meer hoort aan als een verdubbeling van het geluidsniveau. 90 dB t.o.v. 80 dB is dus iets meer dan "iets teveel".
Die 80 dB geldt niet voor alle motoren, verschilt per type en bouwjaar. Op de site van de MAG (jaja, daar zijn ze weer) staat een redelijk uitgebreide lijst met motortypes en bijbehorende specificaties.
maak er maar elke 3 dB van. Dus 90 t.o.v. 80 is een ver3dubbuling van het geluid.

Er zijn ook sportuitlaten te koop die ongeveer 3 dB boven de grens zitten. En dit mag van oom agent, want volgens de richtlijnen wordt er pas verbaliseerd bij >6 dB. Kosten fl.180,00 (€ 81,68)bij geluid >10dB worden de uitlaten in beslag genomen.
 
Een vriend van mij hangt sinds vanmiddag aan een hoop apparaten en vecht voor zijn leven na een mislukte wheelie bij 200 km/h. Ja zelfbeheersing is érg belangrijk.

Holy fuck.. Nu (dag later) al wat meer bekend hoe het met hem gaat?
 
Een vriend van mij hangt sinds vanmiddag aan een hoop apparaten en vecht voor zijn leven na een mislukte wheelie bij 200 km/h. Ja zelfbeheersing is érg belangrijk.
da's zwaar k.. :(
veel sterkte bij het herstel.

Om een positieve invalshoek hieraan te geven. Een kennis van mij is 2 jaar geleden op een klaverblad onderuit gegaan en tussen de vangrail geklapt. Hij lag dusdanig in de kreukels dat de specialisten het niet meer zagen zitten, en dat hij zijn leven als kasplantje zou gaan doorbrengen.
Maar revalidatie was dusdanig wonderbaarlijk dat we zelfs niet uitsluiten dat hij in de toekomst weer zal gaan motorrijden
 
maak er maar elke 3 dB van. Dus 90 t.o.v. 80 is een ver3dubbuling van het geluid.

Er zijn ook sportuitlaten te koop die ongeveer 3 dB boven de grens zitten. En dit mag van oom agent, want volgens de richtlijnen wordt er pas verbaliseerd bij >6 dB. Kosten fl.180,00 (€ 81,68)bij geluid >10dB worden de uitlaten in beslag genomen.

Je oortjes werken ook mee, dus 3 dB is inderdaad een verdubbeling van het geluidsniveau, maar hoort niet als zodanig aan. Bij 10 dB klinkt het twee keer zo hard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan