Mag dat allemaal gewoon??

En Erik: sterkte natuurlijk, hopelijk red je maat het..
 
Laatst bewerkt:
Iedere 10 dB meer hoort aan als een verdubbeling van het geluidsniveau. 90 dB t.o.v. 80 dB is dus iets meer dan "iets teveel".
Die 80 dB geldt niet voor alle motoren, verschilt per type en bouwjaar. Op de site van de MAG (jaja, daar zijn ze weer) staat een redelijk uitgebreide lijst met motortypes en bijbehorende specificaties.

De 80 db grens geldt voor elke motor, geleverd vanaf '96 meen ik, dit is de dynamische meting.
Oudere motoren mogen meer maken, omdat wordt uitgegaan van de wetgeving op datum uitgifte kentekenbewijs.
Zelfs als je nu een oude motor opnieuw laat keuren voor nieuw kenteken moet hij aan de 80 db eis voldoen.
Echter bij geluidscontrole's langs de weg gelden de eisen van een statische meting, hierbij gelden verschillende db waarden, welke echter overeen komen met 80 db dynamische meting. Dit omdat elke type motor zo zijn eigen karakteristiek heeft.

Verder geldt dat de statische meting wordt uitgevoerd op een zo open mogelijk terrein, om weerkaatsing te voorkomen, dus als je eens wordt aangehouden, er staan mensen omheen te kijken, of er is een stoeprand of muur in de buurt, vertel dan maar lekker dat meting niet geldig is.

Verder geldt ook nog, dat het geluid wordt gemeten op de helft van het toerental waar max. vermogen wordt geleverd. dat is dus vrij laag, ong. 4000 rpm. Dat is fijn, want dan staat bij een R1 de Exup nog bijna dicht, en dempt een hoop.
Zelfs uitlaatfabrikanten (Laser iig) houden hier tegenwoordig rekening mee, uitlaat is stil tot dat toerental, om daarna pas muziek te gaan. produceren.
 
Laatst bewerkt:
idd, zoals die griet op een Ducati bij Blik op de weg ooit vertelde, nadat ze staande was gehouden:
"kleine kinderen hebben misschien hun vingers in hun oren, maar ze steken in ieder geval niet over" :+

Had ik ook toen ik met een TLR met Laser uitlaten reed, alle kinderen werder spontaan bang... Maar idd, ze steken niet over.

Maar dacht dat het iedere 4 dB een verdubbeling was? Maar moet toegeven zo klinkt het niet.

En Erik, sterkte met je maat!!!
 
Sterkte Erik, dat je maat er maar snel weer boven op komt.

Zoiets zet je wel aan het denken. Toch maar wat meer van het rijden genieten zonder te raggen.
 
bij mijn TLs stond een keer een kerel met zijn kleine naar mijn motor te kijken. toen ik mijn motor startte begon die kleine te janken, en die kerel te lachen. })
 
Ik heb eigenlijk al weer een beetje spijt dat ik er hierover begon; dit soort verhalen zijn voor niemand leuk en ik hoop dat jullie begrijpen dat ik geen details kan/wil geven over het hoe, wat en waar ivm het openbare karakter van dit Forum. Het gaat iig beter met hem dan ik op grond van wat ik gisteren wist verwachtte; toen ik om 00.15 een telefoontje kreeg dacht ik het ergste maar m'n maat, die erbij was, klonk opgewekt: er is nog hoop! Hij ligt alleen wel helemaal in de puin en niemand van het vaste clubje wil nog rijden. Ik was er toevallig niet bij omdat ik mijn achterremklauw uit elkaar gesloopt had, ik weet niet of ik hier blij mee moet zijn of niet.....
 
Een vriend van mij hangt sinds vanmiddag aan een hoop apparaten en vecht voor zijn leven na een mislukte wheelie bij 200 km/h. Ja zelfbeheersing is érg belangrijk.

Shit happens every day. And sometimes it come's close. Sterkte en wens hem beterschap van me.

Misschien een leuk idee om iedereen van het forum een beterschaps mail te laten sturen??
 
De stijging in db's is een curve. Boven de 100db moet het geluid ongeveer verdubbelen voor 3 db meer. daaronder wordt het al rap minder. Er is nog steeds wel een aardige stijging in geluids niveau nodig om van 80 naar 95db te gaan, maar toch.
 
De stijging in db's is een curve. Boven de 100db moet het geluid ongeveer verdubbelen voor 3 db meer. daaronder wordt het al rap minder. Er is nog steeds wel een aardige stijging in geluids niveau nodig om van 80 naar 95db te gaan, maar toch.

Yep, in een (logaritmische) curve, maar altijd geldt: verdubbeling van het geluid is 3 dB erbij:

80 naar 89 dB is 2^3 = 8 keer zoveel geluid
89 naar 98 dB is 2^3 = 8 keer zoveel geluid
98 naar 107 dB is ook 2^3 = 8 x zoveel geluid.

Maar van 80 naar 107 dB is 2^9 = 8 x 8 x 8 = 512 x zoveel geluid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan