Mag dat?

Gloer

Rookie
25 feb 2021
27
28
Je ziet vaak dat mensen hun motor 'customizen', waardoor de motor een heel ander uitterlijk krijgt. Voorvork, onder andere is dan een essentieel deel dat verandert wordt. Mag dat zomaar, of moet de motor opnieuw gekeurd worden? En wat vindt het originele merk er eigenlijk van. Mag er dan zomaar Harley (bijvoorbeeld) op staan?
 
Het hangt denk ik van de extensie van verandering af. Als het gaat om het vervangen van stock veren voor bijvoorbeeld hyper pro oid lijkt me dat niet direct een probleem. Anders wordt het denk ik als je ergens een stuk afzaagt of vervangt door een compleet ander onderdeel.
Ik denk dat je hem dan opnieuw aan moet bieden bij de RWD voor goedkeuring, maar er zijn vast mensen hier die hier meer van weten dan ik.

Ten aanzien van de merken, die hebben er niet echt wat tegen in te brengen denk ik zo... Hoe wil je het immers controleren en als je het al kan controleren, wat wil je er dan tegen doen? Merkenrecht gaat volgens mij niet zover dat je hier iets tegen kan doen. Wel als iemand bijvoorbeeld helemaal zelf een motor bouwt en er dan een merknaam van een ander opzet, maar dat is hier niet het geval.
 
Als we 't er dan toch over hebben: en wat als je met je zwaar gecustomizede caferacerbobberchopper Duitsland binnenrijdt?
 
Nee hoor niets aan de hand. Zolang het voertuig hier in Nederland een geldig kenteken heeft en verzekerd is kan je gewoon overal rijden.
 
Nee hoor niets aan de hand. Zolang het voertuig hier in Nederland een geldig kenteken heeft en verzekerd is kan je gewoon overal rijden.
Jahoor, zo dacht ik het ook. Vormen alleen uitlaten daar een uitzondering op ?? :?
 
Uitlaat en lampen zit e keur op, rest niet, dus niet controleerbaar.( banden uitgezonderd)
 
Jahoor, zo dacht ik het ook. Vormen alleen uitlaten daar een uitzondering op ?? :?
Nee, hoor.
Eigenlijk is het simpel: In Nederland OK, dan is het ook in Duitsland ok.
De motor moet voldoen aan de wettelijke eisen in het land van herkomst.

Uitlaat te veel lawaai is wettelijke overtreding, dus fout in Duitsland. Maar; dat is het ook in Nederland ondanks dat er niet tegen op getreden wordt ;)
Een andere uitlaat die aan de geluidseisen voldoet zal je ook in Duitsland geen bekeuring opleveren ondanks geen tuv enz, omdat hij in NL wel mag.
 
Nee, hoor.
Eigenlijk is het simpel: In Nederland OK, dan is het ook in Duitsland ok.
De motor moet voldoen aan de wettelijke eisen in het land van herkomst.

Uitlaat te veel lawaai is wettelijke overtreding, dus fout in Duitsland. Maar; dat is het ook in Nederland ondanks dat er niet tegen op getreden wordt ;)
Een andere uitlaat die aan de geluidseisen voldoet zal je ook in Duitsland geen bekeuring opleveren ondanks geen tuv enz, omdat hij in NL wel mag.
Voor de hele helderheid: Geen TÜV oke, maar E-keur is wel een verplichting toch?
 
Nee, hoor.
Eigenlijk is het simpel: In Nederland OK, dan is het ook in Duitsland ok.
De motor moet voldoen aan de wettelijke eisen in het land van herkomst.

Uitlaat te veel lawaai is wettelijke overtreding, dus fout in Duitsland. Maar; dat is het ook in Nederland ondanks dat er niet tegen op getreden wordt ;)
Een andere uitlaat die aan de geluidseisen voldoet zal je ook in Duitsland geen bekeuring opleveren ondanks geen tuv enz, omdat hij in NL wel mag.
Bijna,.. ;)
 
Als we 't er dan toch over hebben: en wat als je met je zwaar gecustomizede caferacerbobberchopper Duitsland binnenrijdt?
Dan ga je tegen de muur

Nee hoor niets aan de hand. Zolang het voertuig hier in Nederland een geldig kenteken heeft en verzekerd is kan je gewoon overal rijden.
Grappenmaker.. Als jij in Duitsland rijdt moet jouw motor in principe aan de Duitse wetgeving voldoen, daar voldoet hij aan als hij aan de Europese typegoedkeuring voldoet.

Op het moment dat jij een verandering aanbrengt voldoet hij niet meer aan de Europese typegoedkeuring.

Als jij als Duitser deze veranderingen aanbrengt moet je hem opnieuw bij de tüv aanbieden ter controle en goedkeuring. In ons land bestaat er niet zoiets, dus controleren ze op die e-keur op je aangepaste onderdelen zodat het wel is toegelaten.

Je kan je motor laten staan om een remhendeltje of een spiegel als je de verkeerde agent treft.

In principe als jij een niet gekeurde uitlaat of andere ongein op je motor aanbrengt voldoe jij niet aan de typegoedkeuring, ook in NL niet. Dat ze hier beslissen daar niet naar te kijken cq. op te handhaven betekend niet dat het mag.

Om ons Rob nog even te quoten; we zitten echt goed hier in NL
 
Customizen?

Valt wel mee toch?
 

Bijlagen

  • 34B48D62-9F1F-420D-AA89-44FCADD7DD9F.png
    34B48D62-9F1F-420D-AA89-44FCADD7DD9F.png
    365,2 KB · Weergaven: 63
  • 75E7F4E8-520E-4AB2-9628-8467DBAAC7DB.png
    75E7F4E8-520E-4AB2-9628-8467DBAAC7DB.png
    262,7 KB · Weergaven: 60
Dan ga je tegen de muur


Grappenmaker.. Als jij in Duitsland rijdt moet jouw motor in principe aan de Duitse wetgeving voldoen, daar voldoet hij aan als hij aan de Europese typegoedkeuring voldoet.

Op het moment dat jij een verandering aanbrengt voldoet hij niet meer aan de Europese typegoedkeuring.

Als jij als Duitser deze veranderingen aanbrengt moet je hem opnieuw bij de tüv aanbieden ter controle en goedkeuring. In ons land bestaat er niet zoiets, dus controleren ze op die e-keur op je aangepaste onderdelen zodat het wel is toegelaten.

Je kan je motor laten staan om een remhendeltje of een spiegel als je de verkeerde agent treft.

In principe als jij een niet gekeurde uitlaat of andere ongein op je motor aanbrengt voldoe jij niet aan de typegoedkeuring, ook in NL niet. Dat ze hier beslissen daar niet naar te kijken cq. op te handhaven betekend niet dat het mag.

Om ons Rob nog even te quoten; we zitten echt goed hier in NL
Ja mwah als je geen Duitser bent zeggen ze echt niet je gaat maar lopen terug naar Nederland.
Verder is het ook bullshit dat je hier in Nederland voor aanpassingen niet naar de RDW zou hoeven. Dat niemand het doet en dat er niet actief op gehandhaafd wordt wil nog niet zeggen dat het daarom dus ook niet hoeft. Bij iedere wijziging aan een voertuig waarbij gegevens in het kentekenregister wijzigen moet je dit melden. Dit kan soms zonder keuring en soms niet.
 
Ja mwah als je geen Duitser bent zeggen ze echt niet je gaat maar lopen terug naar Nederland.
Zou ff de zoekfunctie gebruiken op dit forum. Zijn sinds de oprichting al genoeg mensen geweest die een busje/aanhangertje hebben mogen regelen in der heimat omdat de polizei precies tegen hun zei dat ze verder mochten lopen :')
 
Ja mwah als je geen Duitser bent zeggen ze echt niet je gaat maar lopen terug naar Nederland.
Verder is het ook bullshit dat je hier in Nederland voor aanpassingen niet naar de RDW zou hoeven. Dat niemand het doet en dat er niet actief op gehandhaafd wordt wil nog niet zeggen dat het daarom dus ook niet hoeft. Bij iedere wijziging aan een voertuig waarbij gegevens in het kentekenregister wijzigen moet je dit melden. Dit kan soms zonder keuring en soms niet.
Klopt beide niet (helemaal)
 
Klopt beide niet (helemaal)
Oh nee? Wat precies niet dan? Het stuk over de Duitsers kan ik inderdaad niet zeker claimen, elke agent is immers anders.
Het stuk van het RDW klopt 100%. Iedere wijziging waarbij gegevens wijzigen die bij het RDW in het systeem staat moet je melden. Nogmaals niemand doet dat maar dat wil niet zeggen dat het niet hoeft.
 
Het zal niet zo'n vaart lopen met problemen in Duitsland als jouw motor technisch aangepast is zonder herkeuring...... totdat je bij een ongeval betrokken raakt.

Dan zullen ze alles uit de kast trekken om jou aansprakelijk te stellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan