Mag dat?

Het zal niet zo'n vaart lopen met problemen in Duitsland als jouw motor technisch aangepast is zonder herkeuring...... totdat je bij een ongeval betrokken raakt.

Dan zullen ze alles uit de kast trekken om jou aansprakelijk te stellen.
Haha ja man dat sowieso.
 
Oh nee? Wat precies niet dan? Het stuk over de Duitsers kan ik inderdaad niet zeker claimen, elke agent is immers anders.
Het stuk van het RDW klopt 100%. Iedere wijziging waarbij gegevens wijzigen die bij het RDW in het systeem staat moet je melden. Nogmaals niemand doet dat maar dat wil niet zeggen dat het niet hoeft.
Het maakt niet uit. Je hebt ongelijk. Het ligt genuanceerder.
 
Het maakt niet uit. Je hebt ongelijk. Het ligt genuanceerder.
Je lult maar een eind heen. Onderbouw iets van je uitspraken..


Zoals ik zei. Bij elke wijziging aan een voertuig waarbij gegevens wijzigen welke IN de RDW systemen staan moet je officieel melden.
 
Je lult maar een eind heen. Onderbouw iets van je uitspraken..


Zoals ik zei. Bij elke wijziging aan een voertuig waarbij gegevens wijzigen welke IN de RDW systemen staan moet je officieel melden.
Lees eens wat je zelf post,..
 
Hmmm moet ik me zorgen maken? Ik rij op een bijna originele Yamaha XV 750, die na de restyle gelijk in elkaar liep. Toen een 920 blokje eronder gehangen. Nooit bij de rdw geweest. Heb ook een blauwe plaat terwijl er een gele op hoort. Inmiddels wel dubbeleschijfjes voor. En de uitlaten zijn nog origineel, alleen een stuk afgezaagd.
20210826_154715.jpg
20211010_134937.jpg
20211024_135420.jpg
 
Als er een wijziging plaatsvind aan gegevens die bij het RDW bekend zijn moet je die doorgeven. Danwel herkeuren.
Bijvoorbeeld: Een andere voorvork is geen probleem, als de wielbasis maar hetzelfde blijft.

Zo gaat het ook voor vermogen enz enz.

Vanuit de OTR/Enduro wereld ken ik eigenlijk alleen maar mensen waarvan de motor niet 100% meer voldoet aan de RDW gegevens. Bij ongelukken is altijd nog uitgekeerd.

Edit: Ik zou me er niet te druk over maken, zolang er geen scherpe delen gaan uitsteken en je motor geen overtollig lawaai maakt kom je Duitsland prima door.
Het zal je ook verbazen hoe weinig van een motor is vastgelegd bij het RDW.
 
Het is volgens mij wel verplicht om spatborden te hebben en een spiegel moet een minimum afmeting hebben,dat is in heel EU zo.
Dat kan nog bouwjaar afhankelijk zijn.
In D wordt er wel eens op gecontroleerd,zeker als je de aandacht trekt door hoge snelheid of veel lawaai.
Dikwijls zijn controles in D speciaal op motorrijders gericht,en dan zoeken ze naar details om je toch maar te kunnen beboeten.
Bij een gewone controle moet je gewoon wat geluk hebben als ze je tegen houden.
 
Een spiegel is verplicht vanaf 1996 uit mijn hoofd.
Bij mij uit het hoofd wat eerder. Mijn Honda XL125 uit 1977 is er verplicht 1 nodig, al gok ik er op dat een agent ter plekke grote vraagtekens heeft en de boel maar de boel laat als je je verder een beetje gedraagt. Dat lukt op die motor dan ook wel weer. 0 naar 100 tijd is ''uiteindelijk, soms...''

Bij motoren die harder kunnen dan 100 zijn 2 spiegels verplicht. Enkel een linkerspiegel daaronder. Vanaf welk bouwjaar dat was weet ik niet zeker.
Bij brommers een linkerspiegel vanaf 2006, daar ben ik 100% zeker van.
 
Bij mij uit het hoofd wat eerder. Mijn Honda XL125 uit 1977 is er verplicht 1 nodig, al gok ik er op dat een agent ter plekke grote vraagtekens heeft en de boel maar de boel laat als je je verder een beetje gedraagt. Dat lukt op die motor dan ook wel weer. 0 naar 100 tijd is ''uiteindelijk, soms...''

Bij motoren die harder kunnen dan 100 zijn 2 spiegels verplicht. Enkel een linkerspiegel daaronder. Vanaf welk bouwjaar dat was weet ik niet zeker.
Bij brommers een linkerspiegel vanaf 2006, daar ben ik 100% zeker van.
Vanaf 1 januari 2007,..dat weet ik weer zeker,...
 
Hij is wel verplicht op een motor uit het jaar des heere kruik als ie er vanaf fabriek al op zat.

Zat ie er toen niet op, niet verplicht .


Zeg maar, op een cb'tje zat ie toen al.. dus moet ie er nu nog opziten.
Die XL op kenteken, hoeft hem niet te hebben.

Alleen hoe ze dat ter plaatsen konden controleren was meer een kwestie van gokken, magie en goede hoop.


Zo werd het me uitgelegd bij m'n laatste korte doch vriendelijke aanvaring met de handhaving.
 
Je lult maar een eind heen. Onderbouw iets van je uitspraken..


Zoals ik zei. Bij elke wijziging aan een voertuig waarbij gegevens wijzigen welke IN de RDW systemen staan moet je officieel melden.

Bij mij uit het hoofd wat eerder. Mijn Honda XL125 uit 1977 is er verplicht 1 nodig, al gok ik er op dat een agent ter plekke grote vraagtekens heeft en de boel maar de boel laat als je je verder een beetje gedraagt. Dat lukt op die motor dan ook wel weer. 0 naar 100 tijd is ''uiteindelijk, soms...''

Bij motoren die harder kunnen dan 100 zijn 2 spiegels verplicht. Enkel een linkerspiegel daaronder. Vanaf welk bouwjaar dat was weet ik niet zeker.
Bij brommers een linkerspiegel vanaf 2006, daar ben ik 100% zeker van.
Oei, ben mn rechter spiegel verloren
 
Dan ga je tegen de muur


Grappenmaker.. Als jij in Duitsland rijdt moet jouw motor in principe aan de Duitse wetgeving voldoen, daar voldoet hij aan als hij aan de Europese typegoedkeuring voldoet.

Op het moment dat jij een verandering aanbrengt voldoet hij niet meer aan de Europese typegoedkeuring.

Als jij als Duitser deze veranderingen aanbrengt moet je hem opnieuw bij de tüv aanbieden ter controle en goedkeuring. In ons land bestaat er niet zoiets, dus controleren ze op die e-keur op je aangepaste onderdelen zodat het wel is toegelaten.

Je kan je motor laten staan om een remhendeltje of een spiegel als je de verkeerde agent treft.

In principe als jij een niet gekeurde uitlaat of andere ongein op je motor aanbrengt voldoe jij niet aan de typegoedkeuring, ook in NL niet. Dat ze hier beslissen daar niet naar te kijken cq. op te handhaven betekend niet dat het mag.

Om ons Rob nog even te quoten; we zitten echt goed hier in NL
wat een onzin toch weer.. ALGEMEEN, niet zozeer jouw reactie
Even wat dingen..
In NL b.v. mag je zonder problemen elke band op je auto gooien zolang de banden de delen van de auto maar niet raken, krijg je gewoon APK voor, ook al wijken ze af van je typegoedkeuring
Ook mag je 2 verschillende banden op een as hebben, zelfs 4 verschillenden, wordt hij ook mee goedgekeurd ( behalve radiaal en diagonaal)
In Dld mag je alleen DIE banden gebruiken die je op je kenteken vermeld staan of die achteraf goedgekeurd zijn, moet ook in je kenteken staan dan of een aparte bijlage..ook daar wijk je dus af van type goedkeuring.. maar nooit 2 verschillende banden op een as
In nl wordt een aanhanger NIET gekeurd ook geen caravan en hoeven ook geen E-keur hebben, in Dld moet elke aanhanger of caravan ook TUV hebben.. enige regel in NL ... verlichting en hulpkoppeling
Dus volgen jullie mag je dan niet met de aanhanger rijden daar..

ER IS MAAR EEN REGEL
Als jouw veranderingen invloed hebben op een ongeval, wat niet direct jouw schuld is, worden die veranderingen meegenomen in de vraag of het anders voorkomen zou kunnen worden... en kun je gedeeltelijk of zelfs geheel verantwoordelijk worden gehouden..

dus stop nu eens met al die onzin..Wat hier MAG rijden ( apk goedkeur) mag in heel europa rijden, en voor motoren hebben we geen eis, ook geen E-keur eis, we hebben alleen de algemene regels van de WVW
Ik heb motoren ingevoerd met frogeyes als koplamp, werd nog niet naar een e-keur gevraagd, alleen een lichtbeeld test
 
Het enige probleem wat je gewoonweg hebt, ALS je dan in het buitenland aan de kant word gezet
en je kijkt niet lief genoeg volgens de lokale wout , of hij heeft niet geneukt die nacht.

Dat je DAN moet zien te voorkomen dat je een aanhanger kan gaan regelen, omdat ie het jou zuur gaat maken.
Of je nou gelijk hebt of niet, je hebt gewoonweg een probleem.

En , geheel uit ervaring.
Zoete broodjes bakken, en wir hebben das niet geworst met je puppyoogjes, helpt dan een stuk beter om
hem met de EU regels om de oren te slaan.

Je hebt wel gelijk, maar net zoals in Nederland, kunnen ze je het gewoon heel vervelend maken / je weekend verneuken.

Om vervolgens "sorry, t mocht toch wel" te horen.. of dat niet eens.. maar de mededeling krijgen dat je weer kan opbokken
met je meuk.

Maar je bent wel een paar uur, of paar dagen verder.
 
E-keur is niks anders dan een universele verklaring dat hij voldoet aan de functie eis, dit om discussies en testen te voorkomen.

In NL hebben we de mazzel dat men naar de functionaliteit kijkt, wat in de praktijk erg lastig werkt. In DE hebben ze de TUV daarvoor om discussies helemaal uit de weg te gaan.
De mazzel is wat hier mag automatisch ook in de rest van de EU mag rijden. Dat maakt het voor een agent heel complex, die zal ook 0,0 zin hebben in een APK langs de weg met een buitenlander waar moeilijk mee te communiceren is.

Als je maar geen onnozel kabaal maakt vinden ze t allang prima (en je aan de rest van de verkeersregels houdt).
 
Nou, ik heb al wel zoveel kilometers gemaakt in Duitsland. Mn uitlaten zijn ongeveer het enige originele deel aan de TRX. Voorwielophanging: zelf gemaakt. Achterbrug: YZF vork en wiel met een autoband erop. Motorblok---> TDM900

Ik heb nog nooit problemen gehad met de Polizei in Duitsland of Oostenrijk. Dat zal ook aan je rijgedrag liggen, en je 'aaibaarheid'. _O-
 
Als we 't er dan toch over hebben: en wat als je met je zwaar gecustomizede caferacerbobberchopper Duitsland binnenrijdt?

Ja mwah als je geen Duitser bent zeggen ze echt niet je gaat maar lopen terug naar Nederland.
Verder is het ook bullshit dat je hier in Nederland voor aanpassingen niet naar de RDW zou hoeven. Dat niemand het doet en dat er niet actief op gehandhaafd wordt wil nog niet zeggen dat het daarom dus ook niet hoeft. Bij iedere wijziging aan een voertuig waarbij gegevens in het kentekenregister wijzigen moet je dit melden. Dit kan soms zonder keuring en soms niet.
Afgelopen jaar, belande ik ook in een controle in Duitsland, en een afkortzaagracer van een Nederlander kon gewoon op de aanhanger naar huis.
Ik hoorde de agent nog zeggen, dat hij wel zou kunnen beginnen over het ontbreken van de E-nummers, in diverse onderdelen, maar dat het feit, dat er in het frame was gezaagd, voldoende reden was, om het voertuig voor Duitsland een rijverbod op te leggen.
 
Afgelopen jaar, belande ik ook in een controle in Duitsland, en een afkortzaagracer van een Nederlander kon gewoon op de aanhanger naar huis.
Ik hoorde de agent nog zeggen, dat hij wel zou kunnen beginnen over het ontbreken van de E-nummers, in diverse onderdelen, maar dat het feit, dat er in het frame was gezaagd, voldoende reden was, om het voertuig voor Duitsland een rijverbod op te leggen.
Dat verbaast me niks. Dit is ook wel een iets extremer voorbeeld.
 
Zagen in het (dragende!) deel van het frame is ALTIJD reden voor herkeur RDW.
De losse 'oortjes' achter het hoofdframe aanpassen naar een halfrond frame, zoals je dat bij Caferacers ziet, geeft (mits goed gelast) geen problemen.... óók niet in den Pruis.
E-nummers zijn er pas vanaf 1985, dus alles ouder dan dat heeft ze niet en is ook gewoon toegestaan.

Ik ben meerdere malen aangehouden in Duitsland, en mocht na papierencontrole etc, gewoon mijn weg vervolgen.
Ook al zijn mijn uitlaten zelfbouw, ze produceren een geluid wat acceptabel is, ook voor Herr Polizist.
En ja: bij elke controle had ik met andere agenten te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan