mag de motor in jullie stad wel de parkeer garages in?

Paul_675

MF veteraan
4 apr 2009
2.476
0
Voor mij is de motor een alledaags vervoers middel, daar ik geen koekblik heb.
Dat geeft in nijmegen een klein probleem, en dit probleem is bij mij vooral onder de aandacht gebracht door een aantal recente motor diefstallen.

Je mag in nijmegen namelijk nergens de parkeer garages in. Beetje flauw zou je zeggen, zeker omdat er niemand is die me daadwerkelijk de reden kan geven, dat dat zo is. De een zegt dat het aan de sensoren ligt die de barieres omhoog laten gaan (zouden niet op alle motoren reageren, en dat valt volgens mij heel erg mee) de ander zegt dat een motor maar ruimte in neemt die voor autos bedoeld is (ook al betaal je voor die plek :S ). het was tot voor kort zo dat er 1 parkeer garage was (onbewaakt 'savonds) waar je gedoogd langs de bariere op kon rijden. Maar die is gesloopt.

Dus als ik een avondje de stad in moet om te fotograferen voor het een of ander, heb ik geen andere keuze dan mijn motor op straat te parkeren, zo beveiligd mogelijk uiteraard, en zo goed mogelijk in zicht. maar dat neemt niet weg, dat het dieven aanzienlijk makkelijk maakt om motoren mee te nemen.

nou vroeg ik me af, is nijmegen een van de weinige steden waar dat zo is? of is dat geheel normaal?

of heeft iemand enig idee wat de echte reden is dat je de motor niet in parkeer garages mag stallen?
 
Voor mij is de motor een alledaags vervoers middel, daar ik geen koekblik heb.
Dat geeft in nijmegen een klein probleem, en dit probleem is bij mij vooral onder de aandacht gebracht door een aantal recente motor diefstallen.

Je mag in nijmegen namelijk nergens de parkeer garages in. Beetje flauw zou je zeggen, zeker omdat er niemand is die me daadwerkelijk de reden kan geven, dat dat zo is. De een zegt dat het aan de sensoren ligt die de barieres omhoog laten gaan (zouden niet op alle motoren reageren, en dat valt volgens mij heel erg mee) de ander zegt dat een motor maar ruimte in neemt die voor autos bedoeld is (ook al betaal je voor die plek :S ). het was tot voor kort zo dat er 1 parkeer garage was (onbewaakt 'savonds) waar je gedoogd langs de bariere op kon rijden. Maar die is gesloopt.

Dus als ik een avondje de stad in moet om te fotograferen voor het een of ander, heb ik geen andere keuze dan mijn motor op straat te parkeren, zo beveiligd mogelijk uiteraard, en zo goed mogelijk in zicht. maar dat neemt niet weg, dat het dieven aanzienlijk makkelijk maakt om motoren mee te nemen.

nou vroeg ik me af, is nijmegen een van de weinige steden waar dat zo is? of is dat geheel normaal?

of heeft iemand enig idee wat de echte reden is dat je de motor niet in parkeer garages mag stallen?
kun je niet gewoon simpelweg naar binnen rijden, kaartje kopen en ergens parkeren? of word je daadwerkelijk tegen gehouden door een parkeerwacht?
 
Dus in Rotjeknor mag ik overal langs de slagboom rijden... en m gewoon neerzetten op een niet parkeerplaats. Echter, gister kregen we in een garage in de binnenstad te horen dat die specifieke garage (schouwburgplein) de enige was waarbij het niet mag.... Ik heb hem met mijn meest onbegripvolle gezicht aangekeken:

http://www.52shows.com/wp-content/uploads/2009/02/huh.jpeg
 
op schiphol staat een bord 'verboden in te rijden voor motoren', maar daar kun je gewoon in, links over een drempel, gewoon parkeren op het parkeerterrein, en er langs de slagboom bij de uitgang weer uit.
 
in nijmegen staat er een bord boven, verboden in te rijden, en ik ben er achter gekomen dat het niet mag, toen ik dat bord de eerste keer niet zag en er heel nerveus een parkeer wachter naar me toe kwam rennen dat ik er niet in mag.. dus da's wel jammer.

ik ging toen al redelijk in protest, maar daar kweekte ik alleen maar meer onbegrip mee.

er zijn helaas geen garages meer in nijmegen waar het mogelijk is om langs de bariere te rijden.
 
da's wel heel relax, ik heb gehoord dat in zandvoort ook speciale motor parkeer plaatsen zijn.

het is wel weer typisch nijmegen moet ik zeggen. guusje ter horst heeft hier destijds ook heeeel erg d'r best gedaan om de stad zo voertuig onvriendelijk mogelijk te maken, al weet ik niet of dat dit ook haar doen is.
 
Maastricht heeft ook speciale plekken. Vaak die hoekjes waar niet genoeg ruimte is voor een auto. Je moet wel een kaartje kopen en gewoon de normale prijs betalen. In Amsterdam heb ik nog geen parkeergarages van binnen gezien met de motor. Zal er eens op letten.
 
Iemand enig idee hoe dat in Eindhoven zit? Moet binnenkort een aantal keer in de stad zijn. Zou wel makkelijk zijn als ik daar wel zou kunnen parkeren. (heuvel bijvoorbeeld).
 
Beetje flauw zou je zeggen, zeker omdat er niemand is die me daadwerkelijk de reden kan geven, dat dat zo is.

of heeft iemand enig idee wat de echte reden is dat je de motor niet in parkeer garages mag stallen?

Schijnbaar vanwege het brandgevaar.

Al zie ik niet in waarom een spontaan ontbrandende motor nou gevaarlijker is dan een spontaan ontbrandend koekblik (met meer benzine).
 
Laatst bewerkt:
ow? waar haal je die info vandaan dan?

als het zo is dan is het wel hele vette nonsense zeg.. ik kan je in de gemiddelde parkeergarage minimaal 5 auto's aanwijzen die groter risico lopen om spontaan te ontbranden dan mijn motor!

zou me overigens niet verbazen als dat de reden is, ik heb onder het motto "brand-gevaar" wel vreemdere dingen gehoord.
 
op schiphol staat een bord 'verboden in te rijden voor motoren', maar daar kun je gewoon in, links over een drempel, gewoon parkeren op het parkeerterrein, en er langs de slagboom bij de uitgang weer uit.
OffT: Dat bord hangt/staat er niet voor niets, want als je er voorbij rijdt dan sla je op een gegeven moment rechtsaf, onder de brug/weg door en daar hebben de lieve mevrouws en meneers van Schiphol Airport een hele stalling specifiek voor motoren. ;)

OnT: Maar snap het probleem, heb ook al vaak genoeg gehad dat ik bij een cliënt of vestiging langs ging waar je dan keurig was aangemeld, je je naam meld bij het aankomen, de deuren/slagbomen worden opengedaan en je netjes kan parkeren. Maar bij het weggaan ontbrak enige intercom omdat de deuren alleen opengingen op basis van sensoren in de vloer. Die registreerde me dus niet. Fijn.
 
ik had bij een vorige baan ook van die slagbomen, maar die gingen altijd netjes open voor mijn r6, en dat is, laten we wel wezen, voor een groot deel plastic :)
 
Iemand enig idee hoe dat in Eindhoven zit? Moet binnenkort een aantal keer in de stad zijn. Zou wel makkelijk zijn als ik daar wel zou kunnen parkeren. (heuvel bijvoorbeeld).
Franko,

volgens mij kun je in de Mathildelaan (bij de MediaMarkt) met de motor parkeren. Volgens mij zijn daar direct naar de slagbomen aan de linkerkant een paar motorplaatsen.
 
Ik zou het niet weten.

Ik heb het ooit in het centrum van Hilversum meegemaakt dat de gebouwbeheerder kwam vragen of ik de motor in de parkeergarage wilde parkeren. Ik zette hem namelijk op de brede stoep voor de hoofdingang, maar zijn argument was: als iedereen op de motor komt en hem voor de deur neerzet, staat de stoep vol.
Die parkeergarage was voor mijn motor gratis, overigens.

Maar, koop een goed slot, neem een verzekering met jat-garantie en je zet hem daar neer waar je moet zijn. Desnoods aan een lantaarnpaal of boom.
 
mja... ik had een goed slot, en alarm, en in nijmegen staan geen lantaarnpalen in het centrum... straat lampjes hangen tussen de gebouwen..er is overigens maar weinig dat motor dieven tegenhoud.

en jat garantie.. is er wel eens een motor gestolen bij je? toen de van mij gestolen werd, kreeg ik aanzienlijk minder van mijn verzekering dan de motor waard was.

daarbij, het klote gevoel dat je krijgt van een lul die je motor jat, is niet weg te nemen door een motor te verzekeren.

maar los van al dat, het is niet waar de discussie over ging.
 
Ik zeg: Puntje voor de MAG!
Is natuurlijk van de zotte dat je in een parkeer garage je motor niet neer mag zetten als je er ook gewoon voor wil betalen :/
 
Hier in Zoetermeer parkeer ik hem ook altijd in de parkeergarage. De slagbomen reageren weliswaar niet op mijn motor, maar er is ruimte genoeg om er langs te rijden.
Zet hem altijd op een plekje waar geen auto's kunnen staan.
De allereerste keer toen ik weer wilde wegrijden had de betaal apparaat mijn kaartje ingeslikt. Kreeg toen een medewerker van de garage aan de lijn. Die gaf aan dat de sensoren mijn motor niet oppikken. Hij dacht ook dat het verboden was voor motoren. Heb hem verteld dat dit nergens stond.
Nu al 1,5 jaar later staat er nog nergens een bordje met verboden voor motoren en maak ik er gewoon dankbaar gebruik van. Vind uberhaupt dat het geen probleem moet zijn. Je vult de ongebruikte gaten op, je betaalt ervoor (behalve in Zoetermeer dan de eerste 3 uur). Iedereen blij.

Gr. AC
 
In de parkeergarage van het cwz(voor zover het een garage is te noemen) mag het wel, hebben ze zelfs aparte parkeerplaatsen voor motoren. En die wordt meen ik ook door de gemeente geëxploiteerd.

Die wil ik overigens wel graag gratis houden, dus breng ze niet op ideeën door te zeggen dat je er overal wel voor wil betalen. ;)
 
Heeft iemand ervaring met de parkeergarages in Den Bosch? We gaan daar zondag de hele dag heen, maar ik wil de motor liever niet buiten in de stad zetten.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de parkeergarage bij het station, de Arena of die achter het ziekenhuis?
 
op zich raar dat de sensoren een motor niet oppikken, ik heb met mijn trapfiets al regelmatig een garage slagboom geopend :P (kijken hoe duur het kaartje is als je het na een maand in de betaal automaat stopt :P)

Op zich moet je motorblok toch ook genoeg metaal zijn om de sensor te activeren, maar wellicht moet je wel in het midden staan voor het beste effect (bij mijn trapfiets wel). Dan kun je alleen niet meer bij het paaltje zonder af te stappen....

Op mijn werk hebben we ook een garage onder het gebouw, de slagboom daar reageert ook altijd op mijn fiets als ik er langs fiets, het "druk hier voor een kaartje"lampje gaat onmiddelijk knipperen en met een metalen plaat activeren we zelf de sensor om hem te testen. Lijkt me echt sterk als het met een motor niet werkt in 95% van de gevallen.

Ik heb nog geen motor maar ik gooi mijn motor gewoon binnen in een garage zodra ik er 1 heb, en betaal natuurlijk netjes het kaartje, als het niet werkt is er altijd nog de info knop.
 
ik ben van mening dat een motor een voertuig is........... en dus zeker in een parkeergarage gewoon mag parkeren.
ze zullen het alleen vaak willen weren door het lawaai die geproduceerd wordt.
tevens zijn garages vaak van particuliere instantiets, en dus hun eigen regels opstellen.
wettelijk gezien sta je in je recht en mag je gewoon in die garage parkeren.
theoretisch gezien moet je zelfs in een parkeervak parkeren.
 
Hier hebben we twee parkeer garages (van de gemeente) waar je een abbo kan nemen voor de motor.
Prijs is de helft van een koekblik en je mag overal staan zolang er maar geen/weinig plek is voor een auto, naast pilaren en dergelijke. Ook is er de mogelijkheid om een aantal motoren achter een afsluitbaar hek te plaatsen (zelfde prijs maar er komt maar zelden een plaatsje vrij -O- )
Er zijn zelfs grondankers geplaatst, zonder dat er een prijsverhoging is doorgevoerd *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan