Mag dit? Geintergeerde knipperlichten???

Kijk even op deze link daar staan de keuringseisen op van de RDW.

Hmmm... toegestaan, maar niet verplicht die richting aanwijzers.
Maar als ze er zitten , moeten ze achter minimaal 24cm uit elkaar zitten.

Ik ga zometeen eens meten aan de achterkant van mijn standaard FJR1300.
Daar zitten de richting aanwijzers in het kontje verwerkt samen met de achterlichten.

[me]Deur1967 zit thuis en heeft even gemeten en zag dat de knipper lichten inderdaad +/- 24 cm uit mekaar zitten op de FJR1300.[/me]
 
Laatst bewerkt:
Hmmz, laten we even logisch gaan nadenken...als knipperlichtjes zo dicht bij elkaar zouden mogen staan, zou dan niet op zijn minst 1 fabrikant een motor hebben gemaakt waarbij dat het geval zou zijn?..........maw, het lijkt mij verboden :p
 
In een lichtunit samen met het achterlicht mogen ze in ieder geval wel zitten:
vfr_23_2002_l.jpg
 
Kreeg de volgende mail terug van de RDW.

===========================================
Geachte heer *******,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Uw vraag is dusdanig technisch van aard, dat wij uw e-mail voor verdere
beantwoording door hebben gestuurd naar onze technische afdeling. De
afhandelingstermijn is ongeveer 5 werkdagen.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


============================================

Ik houd jullie op de hoogte.
 
Kreeg de volgende mail terug van de RDW.

===========================================
Geachte heer *******,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Uw vraag is dusdanig technisch van aard, dat wij uw e-mail voor verdere
beantwoording door hebben gestuurd naar onze technische afdeling. De
afhandelingstermijn is ongeveer 5 werkdagen.

Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


============================================

Ik houd jullie op de hoogte.
Dat moet je daar ook niet vragen. Ambtenaren. :(

Veel leesplezier:

6.3. Richtingaanwijzers
6.3.1. Aantal: twee aan elke kant.
6.3.2. Installatieschema: twee voorrichtingaanwijzers en twee achterrichtingaanwijzers.
6.3.3. Plaats
6.3.3.1. In de breedterichting:
6.3.3.1.1. voorrichtingaanwijzers moeten:
6.3.3.1.1.1. een onderlinge minimumafstand van 240 mm tussen de lichtdoorlatende gedeelten hebben;
6.3.3.1.1.2. zich aan de buitenzijde van de verticale langsvlakken bevinden die raken aan de buitenranden van het lichtdoorlatende gedeelte van het (de) koplicht(en);
6.3.3.1.1.3. een onderlinge minimumafstand tussen de lichtdoorlatende gedeelten van de richtingaanwijzers en van de dichtst bijgelegen dimlichten hebben van:
- 75 mm bij een richtingaanwijzer met een minimale lichtsterkte van 90 cd;
- 40 mm bij een richtingaanwijzer met een minimale lichtsterkte van 175 cd;
- 20 mm bij een richtingaanwijzer met een minimale lichtsterkte van 250 cd;
- & le; 20 mm bij een richtingaanwijzer met een minimale lichtsterkte van 400 cd;
6.3.3.1.2. bij achterrichtingaanwijzers moet de afstand tussen de binnenranden van de twee lichtdoorlatende gedeelten ten minste 180 mm bedragen.
6.3.3.2. In de hoogterichting: minimaal 350 mm, maximaal 1 200 mm boven het wegdek.
6.3.3.3. In de lengterichting: de afstand naar voren tussen het dwarsvlak dat de achterste begrenzing van de lengte van het voertuig vormt en het referentiepunt van de achterrichtingaanwijzers mag niet meer dan 300 mm bedragen.
6.3.4. Geometrische zichtbaarheid
Horizontale hoeken: zie aanhangsel 2.
Verticale hoeken: 15° boven en onder het horizontale vlak.
De verticale hoek onder het horizontale vlak mag echter tot 5° zijn verkleind, indien de hoogte van de lichten minder dan 750 mm bedraagt.
6.3.5. Richting
De voorrichtingaanwijzers mogen draaien naar gelang van de draaiing van de stuurinrichting.
6.3.6. Mogen gegroepeerd zijn met een of meer lichten.
6.3.7. Mogen niet gecombineerd zijn met een ander licht.
6.3.8. Mogen niet samengebouwd zijn met een ander licht.
6.3.9. Elektrische schakeling
Het inschakelen van de richtingaanwijzers moet onafhankelijk van de ontsteking van de andere lichten gebeuren. Alle richtingaanwijzers die zich aan dezelfde zijde van het voertuig bevinden worden met dezelfde schakelaar bediend.
6.3.10. Verklikkersignaal voor de werking: facultatief.
Dit kan optisch of akoestisch zijn of beide. Een optisch signaal moet groen zijn en knipperen; het moet onder alle normale rijomstandigheden zichtbaar zijn; het moet uitgaan of aanblijven zonder te knipperen, dan wel een duidelijk waarneembare frequentiewijziging vertonen indien een van de richtingaanwijzers niet goed functioneert. Een akoestisch signaal moet duidelijk hoorbaar zijn en in dezelfde omstandigheden functioneren als het optische signaal.
6.3.11. Overige voorschriften
De hieronder aangegeven kenmerken moeten worden gemeten, terwijl de stroomgenerator alleen belast is met de voeding van de circuits die nodig zijn voor de werking van de motor en de verlichtingsinrichtingen.
6.3.11.1. Na inschakeling van het lichtsignaal moet het licht binnen één seconde aangaan en binnen anderhalve seconde voor de eerste maal uitgaan.
6.3.11.2. Bij voertuigen waarvan de richtingaanwijzers werken op gelijkstroom moet:
6.3.11.2.1. de knipperfrequentie van het licht 90 ± 30 perioden per minuut bedragen;
6.3.11.2.2. het knipperen van de richtingaanwijzers die zich aan dezelfde zijde van het voertuig bevinden met dezelfde frequentie en in fase gebeuren.
6.3.11.3. Wanneer, bij voertuigen waarvan de richtingaanwijzers op wisselstroom werken het motortoerental tussen de 50 en 100 % van het toerental bij maximumsnelheid van het voertuig ligt:
6.3.11.3.1. moet de knipperfrequentie van het licht 90 ± 30 perioden per minuut bedragen;
6.3.11.3.2. mag het knipperen van de richtingaanwijzers die zich aan dezelfde zijde van het voertuig bevinden gelijktijdig of afwisselend gebeuren. De voorlichten mogen niet zichtbaar zijn vanaf de achterzijde en de achterlichten mogen niet vanaf de voorzijde zichtbaar zijn binnen de in aanhangsel 1 gedefinieerde zones.
6.3.11.4. Wanneer, bij voertuigen waarvan de richtingaanwijzers op wisselstroom werken, het motortoerental ligt tussen het door de constructeur opgegeven stationaire toerental en 50 % van het toerental bij maximumsnelheid van het voertuig:
6.3.11.4.1. moet de knipperfrequentie van het licht liggen tussen 90 + 30 en 90 - 45 perioden per minuut;
6.3.11.4.2. mag het knipperen van de richtingaanwijzers die zich aan dezelfde zijde van het voertuig bevinden gelijktijdig of afwisselend gebeuren. De voorlichten mogen niet vanaf de achterzijde zichtbaar zijn en de achterlichten mogen niet vanaf de voorzijde zichtbaar zijn binnen de in aanhangsel 1 gedefinieerde zones.
6.3.11.5. Wanneer een richtingaanwijzer door een andere oorzaak dan kortsluiting defect is, moet het andere knipperlicht blijven knipperen of ontstoken blijven, maar in dat geval mag de frequentie afwijken van de voorgeschreven frequentie.

En dit is nog lang niet alles. :)
Zoals voorschriften over toegelaten materialen, lampjes, geometrische verhouding, lichtopbrengst, stootvastheid, afmetingen, enz. enz. enz.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat moet je daar ook niet vragen. Ambtenaren. :(
:^

U heeft bij deze het punt bereikt dat wij niet meer kunnen beantwoorden in een verwoording en met logica die geen directe gevolgen heeft voor ons of waaraan wij later op een negatieve wijze aan gebonden zullen zijn, en/of een vraag die niet in onze standaard formulieren danwel vragenlijsten aanwezig is.

Uw vraag gaat nu het ambtelijk apparaat in, u krijgt tijdelijk(1) antwoord.


(1) Sint Juttemis
 
Dat moet je daar ook niet vragen. Ambtenaren. :(

Veel leesplezier:


Bla bla bla


6.3.4. Geometrische zichtbaarheid
Horizontale hoeken: zie aanhangsel 2.
Verticale hoeken: 15° boven en onder het horizontale vlak.
De verticale hoek onder het horizontale vlak mag echter tot 5° zijn verkleind, indien de hoogte van de lichten minder dan 750 mm bedraagt.


enz. enz. enz.

Hmm.... denk dat die horizontale hoek een probleem wortdt als ik de richtingaanwijzers achter de roosters plaats... ik durf het bijna niet vragen...
aanhangsel 2, hebbudattoevallig? :)
 
Werd toevallig vorige week staande gehouden omdat ik geen knipperlicht had volgens meneer agent. Hij vertelde mij dat ik consequent mijn arm uit moet steken als ik geen knipperlicht heb. Nu heb ik wel twee kleine knipperlichtjes die blijkbaar niet goed zichtbaar zijn en kreeg dus geen bekeuring. Toch vond ik dat van dat armen uitsteken wel interessant. Volgens meneer agent hoef je dus geen knipperlicht te hebben, maar moet je dan wel consequent je hand uitsteken.


Dus hoewel de door topicstarter bedoelde knipperlichten conform de technische eisen die eraan worden gesteld niet zijn toegestaan kun je wanneer meneer agent achter je rijdt gewoon je hand uitsteken zonder risico op €65. Lekker bestellen dus!!
 
Hij vertelde mij dat ik consequent mijn arm uit moet steken als ik geen knipperlicht heb.

Klopt.. staat een paar berichten terug.

knipperlichten zijn toegestaan, maar staan niet onder het kopje verplicht in het gegeven RDW document dat als bijlage aan het bericht hangt. Blader even terug als je het wilt lezen.
 
Hmm.... denk dat die horizontale hoek een probleem wortdt als ik de richtingaanwijzers achter de roosters plaats... ik durf het bijna niet vragen...
aanhangsel 2, hebbudattoevallig? :)

Nee, die heb ik niet want die bestaat uit tekeningen, en die worden in de tekst van de europese richtlijn niet gegeven. Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat ze onder een hoek van 80º van de zijkant in het horizontale vlak vanaf de voor- of achterzijde zichtbaar moeten zijn.

Klopt.. staat een paar berichten terug.

knipperlichten zijn toegestaan, maar staan niet onder het kopje verplicht in het gegeven RDW document dat als bijlage aan het bericht hangt. Blader even terug als je het wilt lezen.
Durf ik het te zeggen...

Of niet....

Zal ik...

Ja, toch maar....

Klinkklare onzin

Richtingaanwijzers zijn verplicht op de motorfiets (vanaf 1975) en als je ze hebt dan ben je verplicht ze te gebruiken. Pas als ze kapot zijn dan mag je richting aangeven met je arm. Als je ze niet gebruikt en met je arm richting aangeeft dan kun je formeel zelfs een bon krijgen voor geen richting aangeven (zal niemand doen, behalve als het prestatiecontract nog verder wordt opgeschroefd).

Bromfietsers hebben wel de keuze tussen het gebruik van richtingaanwijzers of hun arm.

Die agent mag wel weer eens op cursus.
 
:?

anyway, ik vind ze net iets minder iritant dat die gasten die met "Amerikaanse" wagens rijden waarbij de remlichten knipperen.. VRESELIJK iritant is dat.
Wat ik ook vreemd vind is dat andersom de verlichting aangepast MOET worden maar als zo'n benzinepompvriendje hier in hollandistan komt mogen ze gewoon rijden.

een auto met knipperlichten en alles werkend maar zonder E-keur (bijvoorbeeld een japanse auto, desnoods NIEUW!) mag ik niet hier invoeren...

altijd dat geouwehoer met die achterlijke regeltjes...

(al vind ik het wel handig om SNEL en eenduidig te kunnen zien OF en zoja welke kant iemand op wil).

Americaanse achterlichten of zon brede voorlichtbalk mag niet zomaar, moet je appart vergunning voor hebben.

Mijn motor is een USA import, dus met brandende knipperlichten. Dit is ook verboden, en dat moest ik dus (laten) veranderen.
 
Amerikaanse richtingaanwijzers zijn toch rood, net als de normale achterverlichting en de remverlichting. Hier gaat het volgens mij over een licht-unit met rood dimlicht en rood remlicht. Als je rechts richting aangeeft en remt tegelijk dan is rechts oranje en links gewoon rood, toch??
 
Durf ik het te zeggen...

Of niet....

Zal ik...

Ja, toch maar....

Klinkklare onzin

Richtingaanwijzers zijn verplicht op de motorfiets (vanaf 1975) en als je ze hebt dan ben je verplicht ze te gebruiken. Pas als ze kapot zijn dan mag je richting aangeven met je arm. Als je ze niet gebruikt en met je arm richting aangeeft dan kun je formeel zelfs een bon krijgen voor geen richting aangeven (zal niemand doen, behalve als het prestatiecontract nog verder wordt opgeschroefd).

Bromfietsers hebben wel de keuze tussen het gebruik van richtingaanwijzers of hun arm.

Die agent mag wel weer eens op cursus.



Durf ik het te zeggen...

Of niet....

Zal ik...

Ja, toch maar....

Klinkklare onzin ;)


Echt, het spijt me, heb je hoog zitten, maar nu maak je een foutje.

Knipperlichten op motorfietsen zijn verplicht vanaf 1 januari 1997.

en op je bak van je zijspan vanaf 1 oktober 1997 ( pssst: Ik denk omdat ze 1 januari iets vergeten waren :X )

Ik denk dat jij je vergist dat vanaf 1975 je verplicht bent je richtingaanwijzers te gebruiken als ze op je fiets aanwezig zijn.
Of '75 is ivm met auto's. Is '75 ook niet het jaar van de verplichte autogordel??
 
OK, het mag niet

Dus ook niet die kleine micro richtingaanwijzers.
Dus ook geen open uitlaat.
Dus ook niet die vervangkontjes met knipperlichten
Dus ook niet .......
Zouden we dan onze Z niet beter origineel laten.
Daarom heeft hij bij aankoop ook die verschrikkelijk lelijke kont.

Ik neem het risico en hou de originele delen wel bij de hand.
Het zal zo een vaart niet lopen denk ik.
In Belgie is trouwens die dubbele koplamp ook niet toegelaten, maar zolang er nog geen keuring bestaat !
 
Durf ik het te zeggen...

Of niet....

Zal ik...

Ja, toch maar....

Klinkklare onzin ;)


Echt, het spijt me, heb je hoog zitten, maar nu maak je een foutje.

Knipperlichten op motorfietsen zijn verplicht vanaf 1 januari 1997.

en op je bak van je zijspan vanaf 1 oktober 1997 ( pssst: Ik denk omdat ze 1 januari iets vergeten waren :X )

Ik denk dat jij je vergist dat vanaf 1975 je verplicht bent je richtingaanwijzers te gebruiken als ze op je fiets aanwezig zijn.
Of '75 is ivm met auto's. Is '75 ook niet het jaar van de verplichte autogordel??
Ok, ik liet me even gaan. Het jaartal wat je noemt is correct.

Motorfietsen moeten voorzien zijn van twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;

Vanaf 1975 geldt de verplichting tot het hebben van een remlicht.
 
In Belgie is trouwens die dubbele koplamp ook niet toegelaten, maar zolang er nog geen keuring bestaat !
De periodieke keuring in België die is er binnenkort, zal in Nederland ook wel niet zo lang meer duren. ;(

Expliceer u nader over die dubbele koplamp :?
 
Doet het er ueberhaupt toe of het mag of niet?

It is not how you feel. It's how you look!

stelletje zemelaars.
 
Doet het er ueberhaupt toe of het mag of niet?

It is not how you feel. It's how you look!

stelletje zemelaars.


Niks mis met m'n looks hoor... (als ik m'n helm op hou... :) ) en of het uiteindelijk wel of niet mag is ook niet het allerbelangrijkst... m'n 45 mm. Termi's mogen ook niet.. maar gewoon ff uit interesse of het mogelijk is binnen de (mazen van de) wet m'n knippers te verbouwen...
dus niet zo zwaar aan tillen...
 
Niks mis met m'n looks hoor... (als ik m'n helm op hou... :) ) en of het uiteindelijk wel of niet mag is ook niet het allerbelangrijkst... m'n 45 mm. Termi's mogen ook niet.. maar gewoon ff uit interesse of het mogelijk is binnen de (mazen van de) wet m'n knippers te verbouwen...
dus niet zo zwaar aan tillen...


Ja , niet te zwaar aan tillen.... Maar stel je rijdt toevallig over het klaverblad en je wordt puur toevallig aan gezien voor "klaverblad-racer" (ik bedoel dat doen wij toch nooit zoiets O-) ) Dan gaat meneer agent zoeken naar iets waarvoor hij jou een mooie prent kan geven omdat ie je niet kan bekeuren voor je snelheid... ff zoek en ja hoor: "Meneer, u heeft geen knipperlichten. Dat is dan 65 euri. Kan ik ff vangen?!"

Des al niet te min heb ik ze zelf ook besteld :X
 
Ik heb bericht gehad van de Technische dienst van de RDW:

=======================
Geachte heer Van Hes,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als alle verlichting (achterlicht, remlicht, richtingaanwijzers) gewoon werken en ook een rode reflector aanwezig is, is dit toegestaan.


Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

=================================
 
Ik heb bericht gehad van de Technische dienst van de RDW:

=======================
Geachte heer Van Hes,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als alle verlichting (achterlicht, remlicht, richtingaanwijzers) gewoon werken en ook een rode reflector aanwezig is, is dit toegestaan.


Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

=================================


Hallo!!!! dat meen je niet. Het wordt wel steeds duidelijker.... Nou blijkbaar mag het dus wel denk ik... euhm... toch...? :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan