Mag dit? Geintergeerde knipperlichten???

2FastForYou

MF'er
11 aug 2004
138
0
Ter Idzard
Ik kwam een advertentie ergens tegen met iemand die een achterlicht aanbied waarbij de knipperlichten geintergeerd zijn. Maar mag dit wel? Is dit niet strafbaar?

CTL-0062.gif
 
Ze moeten in principe 15cm uitsteken dacht ik, dus 't mag niet
Zoiets staat mij ook bij. Ze moeten minimaal een bepaalde tussenafstand hebben en zoveel uit het centrum staan. Precies weet ik dat ook niet uit mijn hoofd.
 
Als ik eerlijk ben (en dat ben ik) vind ik dit persoonlijk niet eens mooi.

Ik heb mijn theorie-boek hier bij me, maar ik kan nergens vinden dat het niet zou mogen, wel dat
ze geel moeten zijn... nouja... als ze branden zijn ze volgens mij geel genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Echt super vind ik het ook niet, maar ik heb echt van die uitstekende knipperlichten aan de zijkant. En ik wil het spatbord iets ophogen, zodat de achterband beter zichtbaar is, dus moet ik ook met de knipperlichten gaan kloten!
 
idd, ze moeten een bepalde afstand uit elkaar staan, en moeten ook gescheiden zijn van elkaar.
daarbij vallen dit soort kniperlichten echt totaal niet op, of je moet bijv weten wat de bedoeling is, maar dat kan je wel vergeten met automobilisten.
 
Ik weet niet of het mag, maar 11 jaar terug had ik ze ook al (niet met leds dan) in m'n Suzuki RF600 gemaakt (die heeft van die hele lelijke achterlichten over de hele breedte van de achterkant) en er nooit wat van gehoord van de "vrienden"
 
Bij de CBR club hebben we momenteel een inkoop actie van die dingen. Ik was eerst ook niet overtuigd of het wel mocht. Ik heb wat onderzoek gedaan en in de voertuig regelementen staat niets! of die 15cm afstand. Alleen iets over de kleuren. Nog niet overtuigd van mijn eigen zoekactie heb ik ook onze grote vriend baksteen gevraagd. Hij heeft het aan een verkeersfreak gevraagd op zijn werk en die konden ook niets vinden.

Dus ik ben er van overtuigd dat het wel mag. Heb dat ding inmiddelds nu zelf ook besteld

groeten

Martijn
 
Ik dacht nog zo, zo'n dubbel post gebeurd mij nooit... maar helaas

DUBBEL!
 
Laatst bewerkt:
Zoiets staat mij ook bij. Ze moeten minimaal een bepaalde tussenafstand hebben en zoveel uit het centrum staan. Precies weet ik dat ook niet uit mijn hoofd.


Panrider die het niet zeker weet.... :? nou breekt m'n klomp :+

Ben wel benieuwd wat de exacte eisen zijn mbt plaats / kleur en zichtbaarheid... heb een leuke oplossing gezien waarbij de richtingaanwijzers achter de luchtroosters in de achterkant van een Duc 996 geplaatst waren, maar ik heb geen zin in gelazer en't moet ook gewoon een beetje zichtbaar zijn..
 
Veiligheid gaat idd voor alles.

Ik stuur zodadelijk wel een mail naar de politie Friesland. Even kijken wat die antwoorden.

Zodra ik een mail terugkrijg zal ik het even vertellen. Houd dus in de gaten als je het wil weten *D
 
Dat is snel. Binnen vijf minuten een mailtje terug van de Politie.

=================================================
Geachte heer ......

De knipperlichten met geïntegreerde knipperlichten zijn in Nederland niet toegestaan.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

...............
Politie Fryslân

=================================================

Ik heb teruggemaild of ik hierover een uitleg kan krijgen waarom het niet is toegestaan!
 
neem aan dat íe achterlichten met geintegreerde knipperlichten bedoeld?
5 minuten... klinkt niet echt alsof 'ie er een hele studie van gemaakt heeft :+
 
knipperlichten met geintegreerde knipperlichten
:?

anyway, ik vind ze net iets minder iritant dat die gasten die met "Amerikaanse" wagens rijden waarbij de remlichten knipperen.. VRESELIJK iritant is dat.
Wat ik ook vreemd vind is dat andersom de verlichting aangepast MOET worden maar als zo'n benzinepompvriendje hier in hollandistan komt mogen ze gewoon rijden.

een auto met knipperlichten en alles werkend maar zonder E-keur (bijvoorbeeld een japanse auto, desnoods NIEUW!) mag ik niet hier invoeren...

altijd dat geouwehoer met die achterlijke regeltjes...

(al vind ik het wel handig om SNEL en eenduidig te kunnen zien OF en zoja welke kant iemand op wil).
 
Ach, er wordt toch pas richting aangegeven als men afslaat! :( (..ipv vantevoren..)Dus geintregeerd of niet..er op rekenen kun je toch al niet..dan maar doen wat je mooi vindt staan ;)
 
Lees dit document maar door. Komt bij RDW weg.

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/118303/34ecd982537550502e75f63c1545c975 (verlichting_motorfietsen_toelating_)​
 
Panrider die het niet zeker weet.... :? nou breekt m'n klomp :+
Die uitdaging ga ik natuurlijk aan.

Alleen andere technische voorschriften, als knipperfrequentie, helderheid, lichtdoorlating van het glas, kleur, enz. laat ik even achterwege, dat kost 5 pagina's.

RAW: symetrisch geplaatst; 35-120cm boven het wegdek; mogen wel gegroepeerd, maar niet gecombineerd of samengebouwd zijn met een ander licht.

Voor raw: min 240mm onderlinge afstand gemeten vanaf de binnenrand van het glas, 20-750mm van het dimlicht geplaatst afhankelijk van de lichtsterkte van de raw.

Achter raw min 180mm onderlinge afstand gemeten vanaf de binnenrand van het glas.

Die lichten mogen dus niet, goed voor €65.
 
Snap er nix van!! Iedereen zegt weer iets anders. 1 ding weet ik wel dat de minimaale afstand tussen de 2 achterlichten 18cm moet zijn. Ik kan nergens wat vinden dat ze niet in 1 unit mogen. Bij koekblikken zitten ze toch ook in 1 unit!?!?
 
Auw... ik heb de licht unit al besteld.... nou dan maar 65 euri lappen als ze me perse ergens op willen pakken.. |(
 
Ik kreeg ook dit bericht snel terug van de politie:

=======================================

Er is geen type goedkeuring of toelatingsnummer voor dit onderdeel verleend door de RDW. Waarschijnlijk omdat de richting aanwijzers te dicht bij elkaar zitten en er zo onduidelijkheden kunnen ontstaan.

Als u dit zeker wilt weten dan kunt u eventueel contact opnemen met de RDW.

=======================================

Ik heb dus nu al een mailtje gestuurd naar de RDW! Ben benieuwd waar dit op uit komt.

Overigens, dat van PanRider komt wel geloofwaardig over, dus denk dat ik ze maar niet bestel...
 
als ik me niet vergis is het zelfs zo dat alle veranderingen die je doet aan je motor in principe een wijziging is tov type goedkeuring, dat je met de meeste wel wegkomt is mooi meegenomen maar bijv een brulpijp mag officieel ook niet maar hele volksstammen hebben er een en daar hoor je niemand over(inclusief politie).
Je ziet genoeg motoren met een mooie undertail incl geint. knippers, kom je de verkeerde agent tegen dan kan je een prent verwachten, iedereen weet dat toch?
Meeste motorrijders gaan voor de optische verbeteringen met een risico op een prent. Vraag is dan, is het je dat waard? Als je nooit gezeur wil dan moet je standaard blijven rijden.

gr van kc
 
Achter raw min 180mm onderlinge afstand gemeten vanaf de binnenrand van het glas.

ik kan dat bevestigen. toen ik mijn eigen achterknipperlichthouder/kentekenplaathouder ging maken was ik ook benieuwd naar de afstand. aangezien ik de knippers boven de kentekenplaat heb en ze niet aan de zijkant van de plaat wilde laten uitsteken.

bij mij zit er 120mm tussen. fuck it. ik moet de eerste agent nog tegenkomen die er een duimstok tussen steekt.
 
Kijk even op deze link daar staan de keuringseisen op van de RDW.

http://members.chello.nl/n.berendsen/RDW.jpg (Keuringseisen Motorfietsen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan