Mag dit ?

Vesta

Die hard MF'er
Donateur
2 feb 2020
628
1.036
Is het hiero toegestaan zo'n soort claxon te monteren op je motor (of in je auto) ?

9200000015715215.jpg


gr. Leo
 
ik bedoel op de weg

gr. Leo
 
Hij is eentonig. Mag dus.
Tweetonig word mee bedoeld als ambulance etc.

Bij 't starten en stoppen (er zit een motortje in) maakt ie verschillende tonen, dus geen continue toon, ook al is die dan mischien een samenstel van 2 of meer tonen.

gr. Leo
 
Bij 't starten en stoppen (er zit een motortje in) maakt ie verschillende tonen, dus geen continue toon, ook al is die dan mischien een samenstel van 2 of meer tonen.

gr. Leo

Samenstel van 2 tonen (Bi Toon) is iets anders dan "2 tonig"...
Deze zou wel mogen omdat het 1 vaste toonhoogte is (samenstel van 2 tonen)
Een "melodie" claxon dat mag niet.
 
Bij 't starten en stoppen (er zit een motortje in) maakt ie verschillende tonen, dus geen continue toon, ook al is die dan mischien een samenstel van 2 of meer tonen.

gr. Leo

Heb zelf jaren lang zo'n ding op m'n bromfiets, en vervolgens op m'n eerste auto gehad.

Op de brommer moest hij idd de toon een beetje "opbouwen" omdat hij gewoon te weinig stroom kreeg.

In de auto ging hij gelijk voluit, had toen eigenlijk gewoon 1 toon.
 
Je mag een claxon alleen gebruiken als dat echt nodig is en dat gebeurt zelden. Ik gebruik de claxon van mijn auto nooit en van de motoren moet ik ff proberen of ze het nog wel doen.

Als je zonder reden claxoneert, kan je dat een aardig bedrag aan bier kosten.

De moraal: wat moet je met een claxon als je hem waarschijnlijk nooit nodig hebt.
 
motor toeter.JPG


uit de 'Voertuigtechnische Eisen Motorfietsen en driewielige motorrijtuigen van maximaal 3.500 kg" van de RDW.

Dus een simpele toeter voor de wet en een whoo-haaa voor het alarm. En het alarm met een testknopje 8-)


gr. Leo
 
Ik dacht dat het een opbouwend geluid was.. dus meerdere tonen.. maar zoals je het omschrijft @Vesta, dan mag het gewoon inderdaad.

Heb zelf ook een luidere claxon op de motor zitten.. de standaard claxon was erg zwak.
 
Is het hiero toegestaan zo'n soort claxon te monteren op je motor (of in je auto) ?

gr. Leo

Nee, dat mag niet. En dat weet ik zeker.

Ervaringsdeskundige, ik had er ooit eentje op mijn auto. Vond het een leuk geluid (oude T-Ford achtig)
Goed aangesloten op de normale claxon en de originele claxon niet meer aangesloten (dat mag sowieso niet 2 claxon's in je auto want dan kun je om en om 2 tonen maken)

Claxoneren naar maat, hoppa politie naast me, die mag niet en hij werd er ter plekke uitgehaald. (moest ik zelf doen B|)

Volledig niet eens dus voor laten komen en geprobeerd de rechter te overtuigen dat het een eentonige claxon was.
Niet gelukt, dit wordt als een claxon gezien die een soort van toonopbouw heeft en dus niet eentonig is.

Mijn mooie vocale demonstratie :+ van het geluid leverde wel lachers op in de zaal op en kon op waardering van de rechter rekenen :')
Hij begreep mijn standpunt en betoog, maar helaas. Claxon weg en verbeurd verklaard.
Geen boete omdat ik het netjes en goed verdedigde en hij wel begreep waarom ik het gedaan had.
(Hij vroeg wel of ik de originele claxon nog had aangesloten)

Dus zonder boete en claxon naar huis.

Samenvatting: Nee het mag dus niet.
 
Laatst bewerkt:
Goed aangesloten op de normale claxon en de originele claxon niet meer aangesloten (dat mag sowieso niet 2 claxon's in je auto want dan kun je om en om 2 tonen maken)

Je mag zeker wel 2 claxons in je auto hebben, je mag er wel 100 hebben. Zolang ze maar met een aparte schakelaar bedient worden, zodat er 1 tegelijk werkt.

Zelfde verhaal met bijv verstralers, je mag de voorkant helemaal volbouwen, zolang er maar max 4 tegelijk werken..

Verder wel een apart verhaal. Had jij er eentje die ook echt z'n toon "opbouwde" zoals de TS beschrijft? Dan kan ik mij voorstellen dat ze het niet als 1 tonig beschouwen.
 
Je mag zeker wel 2 claxons in je auto hebben, je mag er wel 100 hebben. Zolang ze maar met een aparte schakelaar bedient worden, zodat er 1 tegelijk werkt.

Zelfde verhaal met bijv verstralers, je mag de voorkant helemaal volbouwen, zolang er maar max 4 tegelijk werken..

Verder wel een apart verhaal. Had jij er eentje die ook echt z'n toon "opbouwde" zoals de TS beschrijft? Dan kan ik mij voorstellen dat ze het niet als 1 tonig beschouwen.

Zou kunnen, ik had het iig simpel aangesloten.
Naast de origine claxon had ik plek dus ernaast gemonteerd en de aansluitkabel aangesloten op de nieuwe claxon. Simpel makkelijk.
Stroomgebruik was volgens niet zo hoog dus extra relais niet nodig. (het is geen luchthoorn) Terug bouwen was dus ook zo klaar, met een weer werkende originel claxon.

Ik had deze erin:

Mijn imitatie in de zaal van "hmmgrrrr" vond ik wel aardig :+
De rechter kende het geluid ook wel toen ik zei dat het hetzelfde geluid was als de oude T-Fordjes


Maar blijkbaar wordt dat toch niet gezien als een eentonige claxon. Hij ging er niet in mee.

En nee, ik vond het geen hoger beroep waard, genoeg tijd verloren, maar wel leuk om eens te doen de discussie met de rechter.
Ik had in ieder geval een vrolijke rechter die het wel een leuke zaak vond, dat had hij niet vaak :)
 
Laatst bewerkt:
Je mag zeker wel 2 claxons in je auto hebben, je mag er wel 100 hebben. Zolang ze maar met een aparte schakelaar bedient worden, zodat er 1 tegelijk werkt.

Zelfde verhaal met bijv verstralers, je mag de voorkant helemaal volbouwen, zolang er maar max 4 tegelijk werken..

Verder wel een apart verhaal. Had jij er eentje die ook echt z'n toon "opbouwde" zoals de TS beschrijft? Dan kan ik mij voorstellen dat ze het niet als 1 tonig beschouwen.

Je mag juist niet extra calxons met een eigen schakelaar hebben, want dan kun je muziek (melodie) maken.
100 claxons mag wel, als ze het allemaal tegenlijk doen wanneer je de claxonschakelaar bedient.
Er zijn auto's genoeg die standaard 2 claxons hebben.
 
Je mag een claxon alleen gebruiken als dat echt nodig is en dat gebeurt zelden. Ik gebruik de claxon van mijn auto nooit en van de motoren moet ik ff proberen of ze het nog wel doen.

De moraal: wat moet je met een claxon als je hem waarschijnlijk nooit nodig hebt.

Daar denkt de gemiddelde trouwstoet in Rotterdam anders over 8-)
(kan trouwens ook in elke andere willekeurige stad of dorp :Y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan