mag een smalle autoband nu wel of juist niet??

ghiske

MF'er
6 mrt 2011
199
0
katarakt streek belgie
hoi,
wanneer je motor niet is aangepast mag er dan een smalle autoband op de originele motor velg?
of past er geen smalle autoband op een motor velg?
of moet de motor aangepast zijn voor dat er een autoband op mag??
of of .......?
ben ik verkeerd wanneer ik zeg dat onder een motor van pakweg 380kg eender welke autoband mag?
en een smalle autoband onder het span?
verandert dat veel aan het rijden?
ik wil trouwens de originele velg van de velorex vervangen door de zelfde als die van mijn bmw. kan dit problemen geven?
ik lees wel op het forum over spoorvorming enz, maar zijn er nog nadelen?
veel vragen, ik weet het.
maar ik ken er dan ook niets van he, van de technische/theoretische kant van het spanrijden.
betreft hier die BMWK1200LT met Velorex563 span.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn ook originele velgen.

voor 175/55 x 17

achter 205/45 X 17

Maar 195 of 185 is beter denk ik omdat de achtervelg van de LT 5.0 "breed is.
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn ook originele velgen.

voor 175/55 x 17

achter 205/45 X 17

Maar 195 of 185 is beter denk ik omdat de achtervelg van de LT 5.0 "breed is.

[afbeelding]


Wat voor een merk band heb je voor zitten m@kke?
Ik ben aan het kijken voor zo smal mogelijke 17 inch banden maar had ze zo smal nog niet gevonden.
 
Bridgestone Potenza deze is er alleen maar in die maat is voor een opel speedster en lotus elise
175/55 x 17 en die zit op een 3.5" voorvelg hier.
 
Laatst bewerkt:
hoi,
wanneer je motor niet is aangepast mag er dan een smalle autoband op de originele motor velg?
of past er geen smalle autoband op een motor velg?
of moet de motor aangepast zijn voor dat er een autoband op mag??
of of .......?
ben ik verkeerd wanneer ik zeg dat onder een motor van pakweg 380kg eender welke autoband mag?
en een smalle autoband onder het span?
verandert dat veel aan het rijden?
ik wil trouwens de originele velg van de velorex vervangen door de zelfde als die van mijn bmw. kan dit problemen geven?
ik lees wel op het forum over spoorvorming enz, maar zijn er nog nadelen?
veel vragen, ik weet het.
maar ik ken er dan ook niets van he, van de technische/theoretische kant van het spanrijden.
betreft hier die BMWK1200LT met Velorex563 span.


ik dacht dat hier iemand nog snel en simpel ook nog solo wilde kunnen rijden.....
hahahaha

die is snel om :)
 
Bridgestone Potenza deze is er alleen maar in die maat is voor een opel speedster en lotus elise
175/55 x 17 en die zit op een 3.5" voorvelg hier.

Ik heb de Potenza rond mijn standaard motor-achtervelg *O*



(Mede mogelijk gemaakt door JFJ :} )
 
ik heb ook zo'n potenza band liggen. Ik dacht alleen dat die veeeeeel breder was.
Dit is wel een mooi maatje voor onder de gs. :Y :Y
 
ik dacht dat hier iemand nog snel en simpel ook nog solo wilde kunnen rijden.....
hahahaha

die is snel om :)

euh, ik geniet veel meer met span dan zonder span!
dus solo???? neet,
met span???? yesssss
euh, ben ik dan nu besmet met dat beruchte spanvirus?
 
Laatst bewerkt:
De autoband op je voorwiel in standaard vork moet je snel vergeten. Dat kan alleen met schommelvork en om spoorzoeken te voorkomen kan je dan beter je motorband laten zitten. Die slijten niet heel hard.

Op je achterwiel kan de speedsterband prima, maar een 195/45R17 GoodYear Eagle F1 is veel goedkoper. Ik neem aan dat de Beemer een 5,5 of 6 inch brede achtervelg heeft dus past dat heel mooi. Bovendien zijn er nog een aantal fabrikanten die die maat maken.

K1200 wiel voor zijspan zou ik ook zeker niet doen. Er kan geen autoband op en een 17" autowiel is te groot in verhouding met de bak. Ga dan voor een mooie 15" autovelg die je goedkoop nieuw kan kopen in de handel. Daar is een keur aan banden voor, maar een 195/40R15 is goedkoop en oogt sportief. Wel zal je daarvoor je naaf moeten aanpassen. Denk ik tenminste. Heb niet veel kennis van Velorex bakken.

Maar en zijn meerdere meningen dus maak daar uit zelf je keus.
 
Laatst bewerkt:
vandaag bij twee bandenboeren geweest.
ik wil namelijk zoals eerder aangegeven een autoband op de achtervelg van mijn LT.
volgens de eerste bandenboer is dit niet mogelijk en volgens de tweede kan het wel maar is het levensgevaarlijk.
bochten nemen zou onmogelijk worden wanneer je dit met wat hoge snelheid zou doen,
het zou vooral schuiven worden?!
ook wanneer er een ongeval gebeurt is een autoband op mijn LT genoeg reden voor de verzekering om zich terug te trekken.
de bandenboer wilt er geen autoband opleggen.
deze uitleg heb ik vandaag gekregen.
op de LT ligt achteraan een originele 5.00x17 velg,
met een 160/70/17 band.
wie kan mij zeggen wat er op mag/kan,
of het inderdaad levensgevaarlijk sturen is,
maw, doen wanneer mogelijk of handen af?
hoe zit het trouwens met het liften van het span wanneer er een autoband op de achtervelg van de moto ligt.
kan je dan nog met de bak in de lucht rijden?
 
Laatst bewerkt:
vandaag bij twee bandenboeren geweest.
ik wil namelijk zoals eerder aangegeven een autoband op de achtervelg van mijn LT.
volgens de eerste bandenboer is dit niet mogelijk en volgens de tweede kan het wel maar is het levensgevaarlijk.

Er zijn er wel meer die het hebben gedaan, nooit gehoord dat er iets fout ging.

bochten nemen zou onmogelijk worden wanneer je dit met wat hoge snelheid zou doen,
het zou vooral schuiven worden?!

Tja, wat is een hoge snelheid? Met een zijspan ga je toch ook vanzelf al niet met 180 een bocht door (uitzonderingen daargelaten)

ook wanneer er een ongeval gebeurt is een autoband op mijn LT genoeg reden voor de verzekering om zich terug te trekken.

Waarom dat dan?

de bandenboer wilt er geen autoband opleggen.
deze uitleg heb ik vandaag gekregen.


op de LT ligt achteraan een originele 5.00x17 velg,
met een 160/70/17 band.

precies hetzelfde als bij mijn Fazer

en tádááá
full


wie kan mij zeggen wat er op mag/kan,
of het inderdaad levensgevaarlijk sturen is,
maw, doen wanneer mogelijk of handen af?

Tja, jou fiets is natuurlijk van een andere categorie als mijn Fazer 600.

Ik denk niet dat je echt veel wint aan grip, je moet het echt voor de slijtvastheid van de autoband doen.
Had er hiervoor sportbanden op zitten, die sleten echt enorm hard :X

Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat de boel afgelopen winter wel 1x is gaan glijden bij het optrekken vanaf een stoplicht. Dat had ik met de motor-achterband nog nooit gehad. (was wel effe schrikken). Maar het zou ook kunnen dat er olie of diesel lag, ben niet terug geweest om te kijken.

hoe zit het trouwens met het liften van het span wanneer er een autoband op de achtervelg van de moto ligt.
kan je dan nog met de bak in de lucht rijden?

Dat kan nog gewoon hoor.
Komt je bak makkelijk los?
 
Laatst bewerkt:
De bandenboeren zijn kennelijk bang voor aansprakelijkheid.
De Potenza is bedoeld voor sportauto's met minstens dezelfde topsnelheid als jouw motor, en een veel hoger gewicht. Heb je daar ook verteld dat er een zijspan aan zit?

In de USA heb je een groep motorrijders die zich verenigd heeft als The dark side. die rijden solo met autobanden achter. op utube zijn onder dat motto ook filmpjes te vinden van mensen doe rondjes op een parkeerterrein rijden met een autoband.

Je voorband zou ik zo laten. Maar ik zou wel kijken naar een manier om je voorvork onderuit te zetten, zodat de naloop korter wordt. EZS heeft daar een hele nette, maar ook dure oplossing voor.
 
Gewoon een 175/55R17 monteren. Deze kan je zonder risico op je achtervelg monteren.
Een 195/45R17 is net te breed voor een 5.00 velg. Het kan echter wel, maar ligt aan de ruimte in je achterbrug. De 175 is op een 5.00 velg 170mm breed.

Ik rij met de VFR ook met een autoband op de originele 5.50 velg.
Maar als jij met dure motorbanden wilt rijden en om de 4000 km wilt wisselen, be my guest ;)

JFJ
 
Laatst bewerkt:
Heb je daar ook verteld dat er een zijspan aan zit?

ik was met de BMW/span bij de bandenboer

Dat kan nog gewoon hoor.
Komt je bak makkelijk los?

t'is een Velorex aan een K1200LT,
dus ja,....op twee wielen rijden is een simpel iets waar ik een beetje verslaafd aan ben.

Gewoon een 175/55R17 monteren. Deze kan je zonder risico op je achtervelg monteren.

is net besteld ;-)

Je voorband zou ik zo laten. Maar ik zou wel kijken naar een manier om je voorvork onderuit te zetten, zodat de naloop korter wordt. EZS heeft daar een hele nette, maar ook dure oplossing voor.

de voorband blijft inderdaad een motoband en wat betreft de naloop,
ik weet niet of dit nodig is want ik merk tijdens het rijden niet echt dat er een span aan de BMW hangt,
het voordeel van een lichte bak aan een zwaaaare moto denk ik.
maar zeg nooit nooit he,



heren,
thanks voor de info.
wanneer de combinatie AF is post ik zeker een foto.
merciekes.
:')

ghis
 
Laatst bewerkt:
Er is maar een merk die die maat maakt dus altijd een potenza.
Voorbanden slijten niet buitensporig. Ik heb een Metzeler Lasertec. Die gaan lang mee.
 
Voordeel van een autoband is dat deze(als de combi glijdt) weer erg snel grip terugpakt, bij een motorband duurt het langer voordat je glijdt maar als je dan glijdt ben je al zo ver gegaan dat je ook doorglijdt(bv op een rotonde) en dan is het te laat..................
 
jaja Hevu, er lopen precies nog van die zotten rond zoals ikke??!!
haha
wat betreft de Bridgestone Potenza 175/55R17 ,
deze heb ik momenteel langs de moto liggen,
volgende week ligt hij er onder.
toen ik hem ging halen bij de bandenboer dacht ik WAT IS DAT VOOR EEN MASTADDONT
zo een groot ding maw.
maar eens thuis die potenza achter de LT geplaatst viel dat best mee.
nooit op gelet dat er zo een groot ding onder mijn LT steekt.
wel mooi dat je voor weiniger geld veel meer km's kan rijden dank zij een forum.
thankssssss.
 
Terug
Bovenaan Onderaan