Mag ik al rijden?

Moto-Mike

MF'er
30 sep 2019
64
50
Misschien een beetje een domme vraag maar ik zelf heb hier total geen ervaring mee. Vandaar dat ik de vraag aan jullie stel.

Het geval is nu dus dat ik gisteren geslaagd ben voor het AVD examen en heb die dag ook gelijk het rijbewijs aangevraagd
en dat ik me nu afvraag of ik nu al zou mogen rijden, of dat ik echt moet wachten tot ik het pasje zelf in bezit heb.(volgende week ergens)

Als mensen nog geen rijbewijs hebben voor bijv. de auto oid dan snap ik dat het niet mag omdat je dan zonder pasje rijd, maar in mijn
geval heb ik wel een rijbewijs(voor de auto). Hier staat alleen nog geen 'A' op. Maar als het goed is staat dit wel in het systeem. Dus zou
ik hiermee al mogen rijden? Is dit heel simpel gewoon 'nee' of...?
 
Ik weet dat je iig een bekeuring zou kunnen krijgen om dat je het juiste rbw niet BIJ je hebt.

Ik denk dat het probleem erin zit dat je niet weet wanneer de aanpassing in het systeem is gedaan en dus voor die tijd echt zonder geldig rbw rijd.

Edit: Martijn137 zijn link geeft me gelijk. Het gaat erom wanneer de gemeente het verwerkt heeft dus tot die tijd rij je zonder rbw.
Helaas, even volhouden!
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar naar mijn weten is dat een 'nee'.

Ik weet het, ik weet het, ik zou het ook graag anders zien want al die informatie is -voor zover ik weet- gewoon digitaal beschikbaar voor oom agent. Maar toch, als ze je ermee snappen heb je waarschijnlijk direct een boete van €340,- aan je broek.
 
Laatst bewerkt:
Ah oke, voor dat bedrag wacht ik dan maar even een paar dagen hahaha, ga ik liever een paar keer lekker uit eten met het vrouwtje. In ieder geval bedankt voor de snelle antwoorden! Nu al 3 keer als reactie een nee/boete dus nee.
 
Je moet er ook rekening mee houden dat je in het geval van een ongeval niet verzekerd bent want betekent dat je mogelijk zelf zult opdraaien voor de schade van andere betrokken partijen. Het is anders dan wanneer je wel een rijbewijs hebt, maar het niet bij je hebt. Als je bent geslaagd en het rijbewijs hebt aangevraagd maar nog niet ontvangen, dan is het juridisch hetzelfde als wanneer iemand zonder rijbewijs rijdt die pas voor het eerst op een motor zit. Wel een kans op coulance van de verzekeraar, maar ik denk toch dat het beter is om nog een paar dagen te wachten.
 
In onze groep zijn er -in de 80er jaren- twee staande houden, allebei op de sluisbrug in Leidschendam met een fonkelnieuw rose rijbewijs dat de volgende dag pas geldig was en netjes een bekeuring gekregen voor het rijden zonder rijbewijs...
dat was toen, maar het is alleen maar strenger geworden.
 
Als je het met spoed had aangevraagd had je hem vandaag al kunnen halen ;)

Ach joh, gaat toch regenen vanaf vandaag komende dagen.
 
Als je het met spoed had aangevraagd had je hem vandaag al kunnen halen ;)

Ach joh, gaat toch regenen vanaf vandaag komende dagen.
Aangezien ik 1400u pas thuis was en de eerstvolgende afspraak bij het gemeentehuis pas om 1720u kon plaatsvinden kon ik hem inderdaad alsnog met spoed aanvragen en kreeg ik hem Maandag binnen. Vond ik het geld niet waard dus gewoon een normale aanvraag gedaan. Nu gewoon lekker even Geduld hebben.
 
Waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar naar mijn weten is dat een 'nee'.

Ik weet het, ik weet het, ik zou het ook graag anders zien want al die informatie is -voor zover ik weet- gewoon digitaal beschikbaar voor oom agent. Maar toch, als ze je ermee snappen heb je waarschijnlijk direct een boete van €340,- aan je broek.
En je bent ook onverzekerd zolang je het pasje niet in bezit hebt.

Ik heb daarom zelf toen een spoedaanvraag gedaan. Voor die 35 euro meer had ik wel gelijk de volgende dag het pasje.
 
Zoals velen al stellen, is het antwoord nee.

Op de website van de CBR zelve had je al antwoord kunnen vinden op jouw vraag:
Als u bent geslaagd, kunt u uw rijbewijs na de examendag persoonlijk aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Hierbij heeft u nodig: een pasfoto die aan de eisen voldoet, een geldig identiteitsbewijs en een betaalmiddel voor de kosten van het rijbewijs. Pas als u in het bezit bent van uw rijbewijs mag u rijden.

Dus nee, geslaagd zijn voor het examen betekend niet dat je al direct mag rijden. Je hebt (nog) geen overtuigend bewijs dat je een geldige rijbewijs hebt.

Stel je slaagt op de vrijdagmiddag, je kan pas maandagochtend je rijbewijs aanvragen. Je besluit op zaterdagmiddag om de motor van de buurman te lenen om er een stukje op te gaan rijden. Immers, je wilt dolgraag de weg op met een motor om het geleerde in de praktijk te brengen. Je nadert een kruising en door wat voor omstandigheid ook ontstaat er een ongeluk tussen jou en een andere voertuig waarbij er schade optreedt aan beide voertuigen. De tegenpartij laat de politie erbij komen om alles op een fatsoenlijke manier af te handelen. Er wordt aan jou gevraagd of jij jouw (motor)rijbewijs kan tonen.

Wat zal er dan gebeuren denk je in zo'n situatie als jij geen geldige rijbewijs kan overleggen?
 
Ehm... Had er al iemand nee gezegd? :)

Anyway, gefeliciteerd met je A en alvast veel plezier gewenst!

Is die motor in je gebruikersafbeelding van jou? Leuk machientje; dan kan ik me voorstellen dat je niet kunt wachten.

En inderdaad, het wordt toch kutweer.
 
Gefeliciteerd met je A!
Onderdeel van je A was je theorie examen toch? Geheimpje; niet alles wat je in dat boek leest moet je met een korreltje nemen!
 
Gefeliciteerd met je A!
Onderdeel van je A was je theorie examen toch? Geheimpje; niet alles wat je in dat boek leest moet je met een korreltje nemen!
:^Inderdaad... je gaat vanzelf 80 rijden waar je 50 mag, door zéér donker-gele verkeerslichten heen blazen, fietsers snijden, voor voetgangers heenknijpen en voorkruipen waar je geen ruimte heb.

Rob RD sneed zichzelf nog in de vingers op de hoornbrug...
 
Misschien een beetje een domme vraag maar ik zelf heb hier total geen ervaring mee. Vandaar dat ik de vraag aan jullie stel.

Het geval is nu dus dat ik gisteren geslaagd ben voor het AVD examen en heb die dag ook gelijk het rijbewijs aangevraagd
en dat ik me nu afvraag of ik nu al zou mogen rijden, of dat ik echt moet wachten tot ik het pasje zelf in bezit heb.(volgende week ergens)

Als mensen nog geen rijbewijs hebben voor bijv. de auto oid dan snap ik dat het niet mag omdat je dan zonder pasje rijd, maar in mijn
geval heb ik wel een rijbewijs(voor de auto). Hier staat alleen nog geen 'A' op. Maar als het goed is staat dit wel in het systeem. Dus zou
ik hiermee al mogen rijden? Is dit heel simpel gewoon 'nee' of...?

😀.... je geeft het antwoord zelf al. Er staat op je huidige roze papiertje geen A-tje. Niet doen dus. Ik snap dat je gelijk wilt gaan rijden maar ook in dit geval geldt dat geduld een schone zaak is 👍🏻
 
Geduld is zeker een schone zaak hahaha, ik wacht gewoon nog even om geauwehoer te voorkomen, ik heb hem nog niet, donderdag middag aangevraagd, niet met spoed want dan had k hem alsnog pas maandag gekregen omdat het na 1400u was dus een normale aanvraag gedaan en verwacht hem dinsdag of woensdag, en dan lekker rijden. Het begint eerlijk gezegd wel een beetje te kietelen hahaha, maar nog een paar daagjes!
Iedereen wel bedankt voor de informatie!
 
Terug
Bovenaan Onderaan