Mag je hier wel of niet parkeren?

Mirakel

Die hard MF'er
26 apr 2009
299
0
Naarden
Zie onderstaande foto's. Kenners zullen al snel door hebben dat dit het einde van de Zeeweg bij Castricum is. Parkeren schijnt hier niet te mogen, er zijn MF-ers die een bekeuring hebben gehad. Ik kan echter niet beredeneren waarom je hier niet zou mogen parkeren.

Foto 1 zie je ongeveer als je de rotonde aan het einde van de Zeeweg op rijdt. Er staat een blauw bord dat verwijst naar een parkeerplaats voor motorrijders. Volgens mij is dit puur informatie en kan dit niet opgevat worden als 'motor mogen alleen op deze parkeerplaats parkeren'.

Foto 2 is iets verder op de rotonde, eigenlijk net de rotonde af richting grote parkeerplaats. De foto kijkt op het 'plateau', een ideale plek om je motor te stallen. Er staat een duidelijk bord dat scooters, brommers en fietsen hier niet geparkeerd mogen worden. Die hebben ook aan de overkant een eigen parkeerplaats. Verder wordt er aangegeven dat het een voetgangerszone is. Officieel zou ik dus niet met de motor rustig rijdend mij door dit gebied mogen begeven op weg naar een mooi hoekje voor mijn motor.

Echter... als ik met de motor aan de hand loop ben ik volgens mij een voetganger. Dan mag ik dus dat gebied in. Er staat nergens dat je je motor daar niet mag parkeren, dus ook dat zou niet verboden mogen zijn.

Ik kan dus niet anders concluderen dat je daar je motor mag parkeren.

Wie is het met mij eens of heeft een goed tegen-argument?

full


full
 
Je zegt het zelf al, het is een voetgangersgebied, dus officieel mag je daar niet parkeren. Dat in de praktijk motoren vrijwel altijd op stoepen e.d. worden geparkeerd is omdat dat gedoogd wordt (en het niet praktisch is om het anders te doen), maar als je daar een boete krijgt is hij terecht B| .

Als je met de motor aan de hand loopt ben je officieel een voetganger idd, en heb je qua voorrang dezelfde rechten als bestuurders (maar da's weer een ander verhaal)

Edit: volgens mij geldt dit allemaal binnen de bebouwde kom, weet eerlijk gezegd niet hoe het buiten de bebouwde kom met parkeren in voetgangersgebieden zit. :o
 
Laatst bewerkt:
Als je er geen fietsen en bromfietsen mag neerzetten zal het ook niet "gedoogd" worden dat jij je motor daar parkeert.
Een parkeerverbodsbord voor motoren is op die plek dus overbodig, evenals een bord "verboden afval op straat te gooien".
 
Laatst bewerkt:
Motorvoertuigen dienen gebruik te maken van de rijbaan (zie artikel 10 Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
Het is dus (formeel) niet toegestaan om een motorfiets te parkeren op het trottoir.
Er is geen artikel dat het parkeren van een motorfiets langs de weg verbied (of het zou buiten de bebouwde kom op een voorrangsweg moeten zijn). Ook is het toegestaan om een motorfiets in een parkeervak te parkeren.
Sommige gemeenten die parkeergelden heffen hebben in de plaatselijke verordening staan dat op betaald parkeerplaatsen (dat kunnen parkeervakken zijn) alleen motorvoertuigen met meer dan twee wielen mogen staan.

Feitelijk wordt er niet fanatiek opgetreden tegen op het trottoir geparkeerde motorfietsen, behoudens uiteraard in die gevallen dat het aldaar parkeren overlast veroorzaakt.
Op bekende toeristische plaatsen die een hoge aantrekkingskracht hebben voor motorrijders (zoals de boulevard in Scheveningen) en massaal parkeren wel overlast veroorzaakt, wordt dan wel repressief opgetreden.


even van een site van de politie gepikt. :+
 
RVV artikel 24 lid 4 volgens mij:

Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E 4 tot en met E 13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.
En als ik dan kijk naar bord E8:

27642


Parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie of groep voertuigen die op het bord is aangegeven
 
E8. Parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigencategorie die op het bord is aangegeven; tevens parkeerverbod voor andere voertuigen.

Op deze parkeerplaatsen mogen alleen de voertuigen parkeren die op het bord zijn afgebeeld. Voor de overige voertuigcategorieën geldt een parkeerverbod.

De afbeelding van de auto op het bord is een voorbeeld. Ook symbolen van autobussen, vrachtauto's, motorfietsen en dergelijke kunnen op het bord worden afgebeeld.
 
Meestal ga ik op de fiets, wanneer ik met de motor ga zet ik hem neer op de
betaalde auto parkeerplaats in de berm.[plankje mee] nooit wat van gehoord.
Op de stoep in het voetgangersgebied wordt parkeren niet geaccepteerd, omdat dat dit het toegangs gedeelte naar het strand is en zeker op zomerse dagen erg druk.
 
...

Volgens mij is dit puur informatie en kan dit niet opgevat worden als 'motor mogen alleen op deze parkeerplaats parkeren'.

...

Echter... als ik met de motor aan de hand loop ben ik volgens mij een voetganger.

...

1: nee, de regel is dat als er een dergelijk bord staat, er ook een parkeerverbod geldt. Dit bord regelt de uitzondering hierop. Dit was dus al eerder opgemerkt...

2: Je bent en blijft, ook met de motor aan de hand, een bestuurder van een motorrijtuig (WVV 1994, art. 1 lid n). Dus geen voetganger.

Maar waarom niet gewoon in de daartoe aangewezen vakken parkeren? Dat is toch logisch, en eigenlijk ook gewoon 'goed fatsoen'?
 
Laatst bewerkt:
1: nee, de regel is dat als er een dergelijk bord staat, er ook een parkeerverbod geldt. Dit bord regelt de uitzondering hierop. Dit was dus al eerder opgemerkt...

2: Je bent en blijft, ook met de motor aan de hand, een bestuurder van een motorrijtuig (WVV 1994, art. 1 lid n). Dus geen voetganger.

Maar waarom niet gewoon in de daartoe aangewezen vakken parkeren? Dat is toch logisch, en eigenlijk ook gewoon 'goed fatsoen'?

Oh ja? RVV artikel 2 lid 2:

De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.
 
1: nee, de regel is dat als er een dergelijk bord staat, er ook een parkeerverbod geldt. Dit bord regelt de uitzondering hierop. Dit was dus al eerder opgemerkt...

2: Je bent en blijft, ook met de motor aan de hand, een bestuurder van een motorrijtuig (WVV 1994, art. 1 lid n). Dus geen voetganger.

Maar waarom niet gewoon in de daartoe aangewezen vakken parkeren? Dat is toch logisch, en eigenlijk ook gewoon 'goed fatsoen'?

€6.50 per dag veel te duur, en ik dacht dat een motor niet op een betaalde plek mag
parkeren. Of is dat inmiddels aangepast.
 
Oh ja? RVV artikel 2 lid 2:

Geldt alleen voor dat specifieke besluit, WVV (= wet, geen besluit) artikel 1 geeft algemene bepalingen en geldt dus altijd. Maar oké, zonder verder gelezen te hebben kan ik je geen ongelijk geven. I stand corrected.
 
1: nee, de regel is dat als er een dergelijk bord staat, er ook een parkeerverbod geldt. Dit bord regelt de uitzondering hierop. Dit was dus al eerder opgemerkt...

2: Je bent en blijft, ook met de motor aan de hand, een bestuurder van een motorrijtuig (WVV 1994, art. 1 lid n). Dus geen voetganger.

Maar waarom niet gewoon in de daartoe aangewezen vakken parkeren? Dat is toch logisch, en eigenlijk ook gewoon 'goed fatsoen'?


1: Volgens mij is een bord dat aanduidt dat ergens een parkeerplaats is voor een bepaald type voertuig enkel een parkeerverbod voor voertuigen van een ander type dan het genoemde type op het bord. Dus een bord met een motor er op betekend dat alleen motoren daar mogen parkeren en geen andere voertuigen.

2: Beetje jammer, maar art. 1 lid n WvW:

n. bestuurder van een motorrijtuig: degene die het motorrijtuig bestuurt of degene die, overeenkomstig de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarde, wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen;

Daarnaast bestaat nog het RVV en dat is heel duidelijk over lopen met de motor:

RVV art 2 lid 2:

Artikel 22.De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn voorts mede van toepassing op personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren, alsmede op personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen.

Dus...iemand die met een motorfiets aan de hand loopt, wordt als voetganger beschouwd en niet als bestuurder en mag zich dus aan de regels van de voetganger houden.

Zoals jij het stelt, zou het namelijk ook betekenen dat je een helm op moet als je je motor duwd en dat is dus niet het geval.

Waar geen parkeerverbod heerst, mag je dus parkeren. Dat parkeren op de stoep niet is toegestaan is een tweede. Zet je de motor aan de kant van de straat, zou dat geen probleem mogen zijn tenzij het natuurlijk gevaar of hinder veroorzaakt :')
 
M'n zijspan past niet tussen die paaltjes door -O- :/

Aanloopje, stuur een klein beetje naar links en dan omgooien naar rechts, en al balancerend op 2 wielen tussen de paaltjes door.
Als ik het kan ( als vooral 2 wiel rijder ) moet een spanner het zeker kunnen toch?

Vroeger deed ik het al op m'n bakbrommer ( apollo ) als ik ergens net niet tussendoor paste, gewoon op 2 wielen er door!
Maarja, ik was ook maar een gekke kraker, die doen gekke dingen :P
 
Laatst bewerkt:
Mag je dan wel of niet een voetgangergebied in?

Artikel 2.2 RVV bepaalt dat personen die een motorfiets aan de hand meevoeren de regels van het RVV voor voetgangers volgen. Dat houdt in dat men met een kapotte motorfiets over de stoep mag lopen, maar vooral ook, de helm mag af!

(bron: Verkeersdomein.nl)

Je mag met een motor (of fiets of brommer) aan de hand door een voetgangersgbied lopen. Voor het parkeren van een motor in een vg gelden weer andere regels.
Verder zijn er ook veel plaatselijke verorderingen die het betreden van een vg met een motorvoertuig regelen, denk aan laad- en los-tijden.
 
Volgens de foto's is er een parkeerplaats voor motoren aanwezig. Alleen als dit niet het geval is, dan wordt parkeren op de stoep vaak gedoogd. Maar parkeren op de stoep kan worden beboet indien er sprake is van hinder.

In dit geval moet je dus je motor parkeren op de motorparkeerplaats. Deze parkeerplaats hoef je niet voor te betalen, de autoparkeerplaats die daaronder staat aangegeven is wel betaald.

De parkeerplaats op de foto is voor gehandicapten. Tenzij je op een motor rijdt die aangepast is voor gehandicapten en je dit kunt aantonen door een gehandicaptensticker op de motor en een aantekening op het kentekenbewijs, mag je op die gehandicapten parkeerplaats niet parkeren.

Wat betreft het aan de hand meevoeren, dacht ik dat:
Een motorfiets met draaiende motor aan de hand meevoeren = bestuurder.
Een motorfiets met stilstaande motor aan de hand meevoeren = voetganger.
In beide gevallen mag je niet op de motorfiets zitten, dus zittend op een motorfiets met stilstaande motor in vrije versnelling van een heuvel naar beneden rijden is 'bestuurder van een motorvoertuig'.
 
Als ik 'm in het betaald parkeren vak zet, moet ik dan het bonnetje op mijn tank plakken of onder mijn kuipruitje leggen....
 
Als ik 'm in het betaald parkeren vak zet, moet ik dan het bonnetje op mijn tank plakken of onder mijn kuipruitje leggen....
in je portefeulle om later als bewijs te laten gelden dat je toch betaald had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan