Mag je met de motor door de file?

Dan snap ik ook niet waarom de examinator zei dat het niet mocht Haha. Je zou er maar op zakken
 
Op die onderste mag je ook met de motor hoor ;) :]

Het gaat om het verschil en niet of je er wel of niet overheen mag rijden, want ja dat mag.
Een suggestiestrook heeft geen meer waarde dan gewoon de weg, terwijl een fietsstrook dat wel heeft.

Wegenwiki zegt het volgende over fietsstroken, -paden en suggestiestoken:


Een fietsstrook is een gemarkeerd gedeelte van de rijbaan specifiek bedoeld voor fietsers, en is daarmee wat anders dan een fietspad dat buiten de rijbaan ligt.

Een fietsstrook is herkenbaar aan een doorgetrokken of onderbroken markering, de toepassing van fietssymbolen op de strook en veelal een rode kleur verharding. Gemotoriseerd verkeer en bromfietsers zijn niet toegestaan op fietsstroken, met uitzondering van kortstondig gebruik bij onderbroken markering als de verkeerssituatie dat vereist. Volgens de Ontwerpwijzer fietsverkeer (CROW-publicatie 230) dienen fietsstroken een rode kleur te hebben om ze zo veel mogelijk te onderscheiden van fietssuggestiestroken (zie hieronder). Fietsstroken kunnen enkel worden toegepast wanneer de resterende breedte op de rijloper voldoende is om een file met de ontwerpsnelheid rijdende motorvoertuigen in beide rijrichtingen kan worden afgewikkeld zonder dat deze file noodzakelijkerwijs van de fietsstrook gebruik hoeft te maken. Mede door het beschermde statuut van de fietsstrook draagt deze bij aan de verkeersveiligheid van het langzaam verkeer.

Veelal wordt een fietssuggestiestrook ten onrechte aangeduid als een fietsstrook. Echter de fietssuggestiestrook heeft geen fietssymbool en daarmee geen juridische status. De fietssuggestiestrook mag dus ten alle tijde worden bereden door gemotoriseerd verkeer en er mag ook geparkeerd op stilgestaan worden (laden en lossen) op de suggestiestrook.


Over fietssuggestiestroken bestaat wat onduidelijkheid in het DV-concept. Vaak wordt verondersteld dat de fietssuggestiestrook een mogelijke maatregel is op de erftoegangsweg (ETW), met name buiten de bebouwde kom. Evenzo worden de twee typen bubeko-ETW's soms ten onrechte aangeduid als het type met en het type zonder fietsstrook. Echter, de ETW type I is de uitvoering met markering en type II zonder[1]. Daarbij kan de markering van type I uitgevoerd worden als fietsstrook of als uitwijkstrook. En die uitwijkstrook wordt dan onjuist beschouwd als fietssuggestiestrook. Het is echter de bedoeling dat ook fietsers links van die markering rijden en zich naar rechts verplaatsen (uitwijken) als dat noodzakelijk is voor het laten passeren van een voertuigen. Ook voertuigen kunnen indien nodig van de uitwijkstrook gebruik maken. Afhankelijk van de beschikbare ruimte in het dwarsprofiel en de intensiteiten van het (fiets)verkeer wordt een keuze gemaakt tussen uitwijkstroken of fietsstroken. De ETW type II wordt alleen bij zeer lage intensiteiten toegepast en is dus niet voorzien van markering.
 
Laatst bewerkt:
Dat het meteen zo'n auw doet als een automobilist een fout maakt, en jou omkegelt waardoor je met 120 km/u gekatapulteerd wordt.

Je hebt gelijk, zolang niemand een fout maakt, is het superveilig (als iedereen foutloos rijdt, dan kun je zelfs door een file die 200 rijdt). Maar vertrouw jij de automobilisten om je heen? Dan heb je een groot hart.
Is het niet zo dat er een grotere kans is dat je gekatapulteerd wordt als je met een groot (50 - 70 km/u) snelheidsverschil tussen een "stilstaande" file rijdt dan dat je met een klein (10 - 20 km/u) tussen een rij voertuigen rijdt aan 120 - 140 km/u? Het plots wisselen van baanvak gebeurt éérder in een trage file dan in druk verkeer.
Ook is de weg vlugger geblokkeerd (in afstand en tijd) als er traag gereden wordt dan als er aan hogere snelheid gereden wordt.
 
Laatst bewerkt:
Maar dat grijze gebied heeft niet te maken met de vraag of je door de file mag rijden, maar met de vraag of iedere rij stilstaande auto's een file is ;)

Dat is op zich nog het minste probleem. Een groter probleem is het potentieel veroorzaken van gevaar/hinder (het bekende artikel 5). In geval van een aanrijding buiten de snelweg waarbij je als motorrijder tussen de file door bent gereden zul jij moeten bewijzen dat je dat op een veilige manier deed en de tegenpartij een fout heeft gemaakt. Dat is een heel moeilijk verhaal.
Op de snelweg ligt het heel anders, dan ligt de bewijslast bij de tegenpartij dat jij je niet aan de gedragscode zou hebben gehouden EN dat dat gevaar veroorzaakte. Waarbij de jurisprudentie inmiddels is dat een motorrijder die zich aan de gedragscode houdt zeker geen gevaar of hinder veroorzaakt. Wat omgekeerd niet betekent dat je automatisch de regels overtreedt als je je niet aan de gedragscode houdt.

Het grijze gebied zit hem dus niet zozeer in de verkeersregels (zo grijs zijn die niet) maar in de aansprakelijkheid bij een aanrijding als dat buiten de snelweg gebeurt.
 
Is het niet zo dat er een grotere kans is dat je gekatapulteerd wordt als je met een groot (50 - 70 km/u) snelheidsverschil tussen een "stilstaande" file rijdt dan dat je met een klein (10 - 20 km/u) tussen een rij voertuigen rijdt aan 120 - 140 km/u? Het plots wisselen van baanvak gebeurt éérder in een trage file dan in druk verkeer.

Ja, maar risico = kans * effect.

De kans mag dan wel wat afnemen, maar het effect is bij 120 des te groter. Ook bij 120 zijn er idioten die elk gaatje in willen duiken zonder over hun schouder te kijken, of hun spiegels te gebruiken. Bovendien is je motor bij 120 minder wendbaar, waardoor je zulke idioten moeilijker kunt ontwijken.
Het grijze gebied zit hem dus niet zozeer in de verkeersregels (zo grijs zijn die niet) maar in de aansprakelijkheid bij een aanrijding als dat buiten de snelweg gebeurt.

Duidelijk, dank.
 
Laatst bewerkt:
Wat vind je niet veilig aan tussen de auto's doorrijden als ze snelheden van hoger dan 100 km /u hebben? (met een snelheidsverschil tot 20 km/u)

Wat ik me afvraag is of het is toegestaan....

Als het verkeer al met 100+ km/h rijdt om dat alsnog over de middenstreep te rijden met een nog hogere snelheid :)

Volgens mij is een rij auto's die meer dan 100 km/h rijdt namelijk geen file meer.

Daarbij komt inderdaad nog het feit dat je bij langzaam rijdend verkeer wel rekening houdt met motoren die ertussen door rijden, maar met 100+ km/h toch echt wel een heel stuk minder.

En persoonlijk denk ik, dat je als motorrijder, gewoon minimaal 50/50 schuld gaat krijgen bij de verzekeringsvraag mocht er iets gebeuren.

1. De automobilist had inderdaad voorrang moeten verlenen op het moment dat hij/zij van rijstrook wisselt, maar......

2. De motorrijder heeft art. 5 overtreden door tussen de rij auto's door te rijden, terwijl deze rij auto's een snelheid had van meer dan 100 km/h.

Immers hoeft een automobilist er niet van uit te gaan dat er bij dergelijke snelheden nog een motorrijder tussen de rijen auto's door rijdt.

Tenminste is dat mijn uitleg.

Maar misschien dat ze daar in België een beetje anders over denken :)
 
Daarbij komt inderdaad nog het feit dat je bij langzaam rijdend verkeer wel rekening houdt met motoren die ertussen door rijden, maar met 100+ km/h toch echt wel een heel stuk minder.

En persoonlijk denk ik, dat je als motorrijder, gewoon minimaal 50/50 schuld gaat krijgen bij de verzekeringsvraag mocht er iets gebeuren.

Die laatste vraag is hooguit interessant voor de nabestaanden wanneer je met 120 op het asfalt belandt tussen twee rijen auto's die zelf 100 rijden.
 
Die laatste vraag is hooguit interessant voor de nabestaanden wanneer je met 120 op het asfalt belandt tussen twee rijen auto's die zelf 100 rijden.

Waarschijnlijk wel ja :Y

Maar volgens onze vriend Neander is het waarschijnlijk 100% schuld van de automobilist :')
 
Het was geen door getrokken streep naast dat fietspad. Ik weet alleen niet meer of er nou een fiets teken op de weg gemarkeerd was ofniet. Hoe dan ook het mocht NIET van de examinator! Zelf denk ik dat de suggestie strook wel mag.
Precies, als de examinator van mening is dat het niet verantwoord, veilig of netjes is, wordt het fout gerekend. Wat dat betreft zijn het net politieagenten (no offence). Het enige verschil is, dat je bijvoorbeld een verkeersboete aan kan vechten. Als je dat bij een examinator probeert kan je het herexamen meteen aan de andere kant van het land boeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan