Mag je over de doorgetrokken streep bij een open spitsstrook

Mag je over de doorgetrokken streep bij een spitsstrook?

  • Ja

    Stemmen: 136 97,1%
  • Nee

    Stemmen: 3 2,1%
  • Nou, soms wel soms niet, hangt er vanaf

    Stemmen: 1 0,7%

  • Totaal aantal stemmers
    140

Gilles

MF veteraan
21 okt 2002
32.427
130
Gotham City
De spitsstrook is open. Echter, een doorgetrokken streep scheidt jou van die mooie lege strook. Mag je er overheen om die fonkelnieuwe strook te bereiken? En als je er eenmaal op bent, mag je er dan wel weer vanaf, of moet je wachten tot de strook ophoudt?

Gelijk antwoorden, niet opzoeken. Ik weet het antwoord wel, maar ik heb zeer sterk het vermoeden dat de meeste mensen het niet weten, en voor zover ik heb gezien, heeft het onze Rijksoverheid niet behaagd om het volk hierover nog even extra in te lichten. Men vond het schijnbaar belangrijker om ons eraan te herinneren dat je niet in slaap moet vallen tijdens het rijden. Ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Als je niet over die streep mag rijden, hoe kom je anders op die strook terecht?
Veel mensen blijven links van die door getrokken streep rijden ook al is de spitsstrook open, dus het brengt mensen wel aan het twijfelen. Of ze zien het gewoon niet
 
In het RVV is met de introductie van dit soort spitsstroken een wijziging gemaakt die doorgetrokken strepen langs spitstroken apart benoemt waardoor het wel is toegestaan deze te overschrijden.

Het artikelnummer en desbetreffende lid weet ik niet uit mijn hoofd, en ik mocht het van TS niet opzoeken :)
 
Je mist het antwoord wat 40% van de weggebruikers denkt:

'Van baan wisselen :? Waarom zou je...? Deze bevalt me prima...'
 
Als je niet over die streep mag rijden, hoe kom je anders op die strook terecht?
Veel mensen blijven links van die door getrokken streep rijden ook al is de spitsstrook open, dus het brengt mensen wel aan het twijfelen. Of ze zien het gewoon niet
idd, verbaas ik me ook over.
maar het zou toch wel erg stom als het niet zou mogen?
daarom denk ik dat het mag, bij wijze van uitzondering oid :)
 
Je mist het antwoord wat 40% van de weggebruikers denkt:

'Van baan wisselen :? Waarom zou je...? Deze bevalt me prima...'

Laatst in een of ander programma zei zo'n oude VVD kut die aangehouden werd voor onnodig links rijden:

Nee, ik ga echt niet naar rechts hoor, is me te veel moeite om de hele tijd van baan te wisselen... :r
 
Laatst in een of ander programma zei zo'n oude VVD kut die aangehouden werd voor onnodig links rijden:

Nee, ik ga echt niet naar rechts hoor, is me te veel moeite om de hele tijd van baan te wisselen... :r
Als zelfs VVD-kutten niet naar rechts willen, dan is echt het hek van de dam :P
 
In het RVV is met de introductie van dit soort spitsstroken een wijziging gemaakt die doorgetrokken strepen langs spitstroken apart benoemt waardoor het wel is toegestaan deze te overschrijden.

Het artikelnummer en desbetreffende lid weet ik niet uit mijn hoofd, en ik mocht het van TS niet opzoeken :)
Gehoorzaam hoor :P
 
Laatst in een of ander programma zei zo'n oude VVD kut die aangehouden werd voor onnodig links rijden:

Nee, ik ga echt niet naar rechts hoor, is me te veel moeite om de hele tijd van baan te wisselen... :r
Haha inderdaad! Dacht ik ook meteen aan "Van baan verwisselen?! Ben je gek? Dat vind ik veel te veel gedoe".
Meteen rijbewijs innemen. Ze zei het ook gewoon recht in het gezicht van die agent. Dit soort mensen moeten ze een EMG geven, niet een motorrijder waarvan het voorwiel 20cm boven de grond zweeft
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het echt handig zo een spitsstrook op de A1.. Iedereen die lekker op de twee linkerbanen blijft rijden en niemand die naar rechts gaat (durft). En ik die er dan lekker met 120 langs kan :+
 
Hmmm uit de poll blijkt dat de het percentage motorrijders dat op de hoogte is van de verkeersregels, omgekeerd evenredig is aan het percentage automobilisten dat op de hoogte is :? Merkwaardig.

Ik vraag me altijd af wat er door de hoofdjes van die gasten gaat, als ik ze gewoon rustig over de spitsstrook passeer, terwijl ze uiterst links en midden aan het dringen zijn :?
Helemaal bij de A10, daar kan je (richting Den Haag / West) vanaf de Rai over de spitsstrook gaan. Blijven ze allemaal keurig in het midden rijden, OOK de mensen die naar de Ring West willen, en dus later TOCH naar rechts moeten |( Dan denk ik: maak het makkelijk voor jezelf!! :?
 
Ik vind het echt handig zo een spitsstrook op de A1.. Iedereen die lekker op de twee linkerbanen blijft rijden en niemand die naar rechts gaat (durft). En ik die er dan lekker met 120 langs kan :+

:^ laat maar niet al te veel mensen het leren. Elke keer op de A10 als hij open is kan ik lekker door rijden, af en toe een baantje naar links om een vrachtwagen in te halen en ik kan weer lekker door rijden op een tempo die hoger ligt dan de middelste strook. En dan overschrijd ik niet eens de Vmax, dat is hoe erg het in Nederland tegenwoordig gesteld is met linksplakkers.

Maarja dat is inherent aan een beleid wat alleen focused op te snel rijden en het echte gevaarlijke gedrag, slaap gedrag, letterlijk links laat liggen.
 
Ook zo mooi, vanaf de A4 de A9 op (richting Haarlem). Zit iedereen te dringen om in te voegen, terwijl de invoegstrook overgaat in een prachtige spitsstrook :? |(
 
De eerste keer dat ik zo'n ding zag wist ik het niet zeker, maar ging er wel altijd vanuit, want dat is toch eigenlijk nogal logisch..
 
De eerste keer dat ik zo'n ding zag wist ik het niet zeker, maar ging er wel altijd vanuit, want dat is toch eigenlijk nogal logisch..
:^ Ik had het even opgezocht, het leek mij wel typisch iets dat ze waren vergeten. Maar dat viel dus wel mee.
 
Lijkt me logisch.. Hoe kan je anders op de spitsstrook komen |(

Maar inderdaad, hoe minder mensen dit weten hoe lekkerder ik rustig op de rechterbaan kan rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
Je zou dezelfde vraag zo kunnen stellen.

Mag je een doorgetrokken streep overschrijden?

Het antwoordt daarop is ja, een doorgetrokken kantstreep is ook een doorgetrokken streep namelijk.
 
Het antwoord is Ja, maar ik heb liever dat men het niet doet. Ik vind het wel lekker rustig rijden, zo'n privérijstrook.
 
Je zou dezelfde vraag zo kunnen stellen.

Mag je een doorgetrokken streep overschrijden?

Het antwoordt daarop is ja, een doorgetrokken kantstreep is ook een doorgetrokken streep namelijk.
Je mag je niet links van een doorgetrokken streep bevinden. Als de kantmarkering als doorgetrokken streep wordt uitgelegd mag niemand daar dus links van rijden. Anders gezegd, we moeten allemaal over de vluchtstrook rijden ;)
 
Je mag je niet links van een doorgetrokken streep bevinden. Als de kantmarkering als doorgetrokken streep wordt uitgelegd mag niemand daar dus links van rijden. Anders gezegd, we moeten allemaal over de vluchtstrook rijden ;)

:N het is niet verboden om een doorgetrokken kantstreep te overschrijden.
Daarnaast mag je je wel degelijk links van een doorgetrokken streep bevinden, denk maar eens aan die doorgetrokken strepen op de snelweg bij een invoegstrook. De meest linkerrijstrook mag daarop niet meer naar rechts om ruimte aan het invoegend verkeer te laten.
 
En toch... Rij ik veelvuldig over de spitsstroken op de A10-zuid, maar ik wacht altijd met een rijstrook naar links op te schuiven als de doorgetrokken streep weer overgaat in een onderbroken streep.... Dat houdt o.a. in dat ik die streep niet van rechts naar links ga overschrijden om iemand in te gaan halen.
 
Zowiezo vind ik, dat er maar weinig koekblikkers op de hoogte zijn van de dan geldende regels.
1. Rood kruis: Niet op dat weggedeelte rijden.
2. Groene pijlen op 3/4/5 baanvakken(ook al is het eigenlijk vluchtstrook): rechts rijden en doorgetrokken wegmarkering is dan bedoelt als onderbroken lijn, dus je mag/moet er over heen. Geld ook voor afrit met verdrijvingsvlakken.

Op wegen met spitstroken zijn camera`s, die de banen in de gaten houden.
Bij pech, word meteen een rood kruis op betreffende baanvak aangezet.
Dus daar zeker dan niet rijden of je rijdt iemand of je zelf te pletter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan