Mag je tussen een file door rijden op de snelweg

Maistro-G

MF'er
16 nov 2005
232
0
Ik heb zo theorie examen

in me theorie boek staat dat het wel mag maar zodanig met gepaste snelheid

en op me cdrom staat dat het niet mag

O-)
 
nee jongens gewoon een nieuwe maar mag het of niet

Even heel kort, sinds de aanpassing van de wegenverkeerswet in 1991 is het toegestaan om met twee voertuigen naast elkaar op één rijstrook te rijden. Op grond daarvan mag je dus met een motor naast een auto rijden op een rijstrook en dus ook door de file heenrijden.

Doe je dat op een manier die als gevaarlijk wordt geacht, dan is er nog altijd artikel 5, en kan een agent je op grond daarvan bekeuren. Om willekeur uit te sluiten is daarom in overleg met diverse partijen het de filegedragscode opgesteld. Hou je je daaraan, dan zal nooit een agent je voor artikel 5 op de bon slingeren.

Die gedragscode wordt vaak (ook door de overheid en met name vriend Spee) aangehaald alsof het om een gedoogbeleid zou gaan, maar dat is dus pertinent niet het geval.

Wel blijven alle andere verkeersregels gelden. Dat betekent dat je niet over doorgestroken strepen mag rijden, geen stroken mag gebruiken die voor jouw voertuig gesloten zijn (busbanen, voorsorteerstroken voor een andere richting, stroken met een rood kruis erboven, etc. etc.).
 
ja en er zijn zefls regels voor de snelheid van de autos in de file en dan mag je niet meer dan 15kmpu harder rijden dan de autos.

maar dat wordt allemaal niet zo nauw genomen
 
Geslaagt vanmorgen voor de theorie en in de midag geslaagt voor de avb *O* *O*
 
CBR vragen zijn vaak instinkers, ik zou zelf denken dat als het CBR deze vraagt stelt, dat deze met 'Nee' moet worden beantwoord. Het wordt immers gedoogd.

Ben ook wel benieuwd of je er vragen over hebt gehad?
 
CBR vragen zijn vaak instinkers, ik zou zelf denken dat als het CBR deze vraagt stelt, dat deze met 'Nee' moet worden beantwoord. Het wordt immers gedoogd.
|( Ik wil het woord "gedoogd" NIET MEER HOREN in combinatie met "tussen de file door rijden"! Het is TOEGESTAAN!

Als zelfs motorrijders het niet weten zeg, djieeeeezzz B|
 
:N Lees de reactie van Mike Schenk nog even, het mag al jaren en er zijn ondertussen toch ook al een aantal campagnes voor/over geweest.

-ik type te traag :o -
 
|( Ik wil het woord "gedoogd" NIET MEER HOREN in combinatie met "tussen de file door rijden"! Het is TOEGESTAAN!

Als zelfs motorrijders het niet weten zeg, djieeeeezzz B|

Hoe zit het dan als een auto jou raakt en je onderuit gaat?
Ik hoorde over 50/50 schuld? In geval van dat het wel toegestaan is, is dus de automobilist altijd schuldig omdat hij niet uit kijkt...

Ach het is ook alweer 6 jaar geleden dat ik mn theorie heb gedaan, er veranderen genoeg dingen, net zoals de Nederlandse spelling van bepaalde woorden regelmatig veranderd.

Lekker boeie of alle motorrijders het wel of niet weten, ik rijd er gewoon tussendoor. Alsof jij ALLES weet van bijv. computers..

Ik heb het in elk geval geleerd dat het gedoogd wordt sinds 1991 met bepaalde 'regeltjes' zoals max 10km/u verschil, welke baan je moet gebruiken en dat je niet over vluchstrook of busbaan of wat dan ook mag rijden zoals je normaal ook niet mag. Dat het nu ineens volledig is toegestaan sinds 1991 is mij nooit geleerd in het jaar 2000 door het CBR. Excuse me!
 
Hoe zit het dan als een auto jou raakt en je onderuit gaat?
Ik hoorde over 50/50 schuld? In geval van dat het wel toegestaan is, is dus de automobilist altijd schuldig omdat hij niet uit kijkt...
Lees dit verhaal er eens op na, zou ik zeggen... "Ik hoorde" is overigens meestal geen erg betrouwbare bron.
Lekker boeie of alle motorrijders het wel of niet weten, ik rijd er gewoon tussendoor. Alsof jij ALLES weet van bijv. computers..
Niet alles, maar wel veel O-)
Ik heb het in elk geval geleerd dat het gedoogd wordt sinds 1991 met bepaalde 'regeltjes' zoals max 10km/u verschil, welke baan je moet gebruiken en dat je niet over vluchstrook of busbaan of wat dan ook mag rijden zoals je normaal ook niet mag. Dat het nu ineens volledig is toegestaan sinds 1991 is mij nooit geleerd in het jaar 2000 door het CBR. Excuse me!
Dat geeft ook niks en ik neem het jou ook niet persoonlijk kwalijk of zo, maar ik word er zo moe van dat, ondanks alle topics die hier al over zijn geweest en alle mensen die het al zó uitgebreid hebben uitgelegd, er altijd tóch weer iemand komt roepen dat het alleen wordt gedoogd... En dan kunnen we weer van voor af aan beginnen |(
 
Hoe zit het dan als een auto jou raakt en je onderuit gaat?
Ik hoorde over 50/50 schuld? In geval van dat het wel toegestaan is, is dus de automobilist altijd schuldig omdat hij niet uit kijkt...

Ach het is ook alweer 6 jaar geleden dat ik mn theorie heb gedaan, er veranderen genoeg dingen, net zoals de Nederlandse spelling van bepaalde woorden regelmatig veranderd.

Lekker boeie of alle motorrijders het wel of niet weten, ik rijd er gewoon tussendoor. Alsof jij ALLES weet van bijv. computers..

Ik heb het in elk geval geleerd dat het gedoogd wordt sinds 1991 met bepaalde 'regeltjes' zoals max 10km/u verschil, welke baan je moet gebruiken en dat je niet over vluchstrook of busbaan of wat dan ook mag rijden zoals je normaal ook niet mag. Dat het nu ineens volledig is toegestaan sinds 1991 is mij nooit geleerd in het jaar 2000 door het CBR. Excuse me!
alles wat je wilt weten:
klik
 
Hoe zit het met gewoon een rij auto's ? Dus niet echt een file, maar gewoon een rood stoplicht met aan beide rijbanen 5-10 auto's.
Je weet dat het nog wel even rood blijft, dus je rijdt rustig naar het voorste plekje....mag dat ?
 
tja, op de website van Verkeer en Waterstaat staat dit over de gedragscode filerijden:

Op zich heeft u als motorrijder geen recht op de ruimte tussen de rijen auto’s, maar het expliciete verbod hier te rijden is in 1991 opgeheven. U wordt als motorrijder gedoogd. Daarbij is het van belang uw gedrag aan te passen aan de verkeerssituatie.

bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/motor/achtergrond2/gedragscode_filerijden/ (www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/vervoermiddelen/motor/achtergrond2/gedragscode_filerijden/)
 
tja, op de website van Verkeer en Waterstaat staat dit over de gedragscode filerijden:
"maar het expliciete verbod hier te rijden is in 1991 opgeheven". Dus het is toegestaan. Maar dat is voor het MinV&W waarschijnlijk te simpel om te kunnen snappen :X
 
Lees dit verhaal er eens op na, zou ik zeggen... "Ik hoorde" is overigens meestal geen erg betrouwbare bron.Niet alles, maar wel veel O-)Dat geeft ook niks en ik neem het jou ook niet persoonlijk kwalijk of zo, maar ik word er zo moe van dat, ondanks alle topics die hier al over zijn geweest en alle mensen die het al zó uitgebreid hebben uitgelegd, er altijd tóch weer iemand komt roepen dat het alleen wordt gedoogd... En dan kunnen we weer van voor af aan beginnen |(

Tja in de media hoor je ook veel 'gedoogd' wat betreft artikelen over motoren en files en zoals iemand hier boven al zei hoor je Koos Spee ook vaak genoeg 'gedoogd' zeggen.
Wel raar dat het CBR in 2000 toen ik theorie en in de boekjes het toch echt over 'gedoogd' ging.

Maargoed, we zijn nu 6 jaar verder en dat woord wat met een 'g' begint zal je mij dan niet meer horen zeggen, goed? :]

Met dat bindend advies kan je best een eind komen als er een keer wat mis gaat tussen de file door. Enige is wel dat bijna geen enkele motorrijder met 10km/u verschil er tussen door rijd. Wel moet ik altijd lachen als motorrijders echt in de file gaan staan van een paar km lang _O-
 
Maargoed, we zijn nu 6 jaar verder en dat woord wat met een 'g' begint zal je mij dan niet meer horen zeggen, goed? :]
Deal *D En ja, waar hebben we het verder over... Toegestaan, gedoogd of verboden: je bent wel goed suf als je met je motor op de snelweg achteraan de file aan gaat sluiten :P

[me]mover is ook goed suf en gaat maar eens proberen te slapen :W [/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan