mag / kan dit met de koppeling?

HansiePansie

MF'er
6 apr 2004
122
0
Rotterdam
Als je koppeling systeem bijna aan zijn einde is en begint met slippen kan je dan de levensduur wat verlengen door de veertjes strakker aan te draaien (met xtra ringetje of hoger aandraaikoppel) of stijvere veertjes?
Aangezien je de drukgroep aanspant als je je koopeling inknijpt zorgt de spanning in de veertjes voor het aandrukken van de platen dus zou toch moeten kunnen?
Zo bespaar je weer ietsjes want als ik zie hoe versleten platen uit een motorbok komen denk ik weleens: nou....die hadden opzich nog nog wel even mee gekund.
wat denken jullie?
 
Het kan wel gewoon, reden dat ie slipt is dat de veerdruk te laag wordt doordat het hele pakket dunner is geworden.

En meestal zit er dan nog wel wat voering op de platen, je moet er alleen niet te lang mee doorrijden, want op begeven moment zal die voering wel op zijn.

Maar om nog een tijdje (durf niet te zeggen hoe lang) door te rijden (bij gebrek aan geld/tijd voor nieuwe platen) lijkt het me wel te doen :) .
 
als je die pakking sloopt a 8+ euro, je nieuwe veertjes koopt a 15+ euro, je olie ververst a 10+ euro, oliefiltertje a 15+ euro, wat zijn dan een paar (*&#$(*#&$#(* koppelingslamellen dan nog vanaf 45 pleuro ? hij ligt toch al open.
 
als je die pakking sloopt a 8+ euro, je nieuwe veertjes koopt a 15+ euro, je olie ververst a 10+ euro, oliefiltertje a 15+ euro, wat zijn dan een paar (*&#$(*#&$#(* koppelingslamellen dan nog vanaf 45 pleuro ? hij ligt toch al open.


Je hoeft die pakking meestal niet te vervangen. En je doet gewoon ringetjes tussen het boutje en de veer. Dus geen nieuwe veer, en als je de motor op de standaard zet kun je bij de koppeling zonder olie te morsen. Dus ben je voor zon 5 euro klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan