Mag niet maar toch effe doen

Tuurlijk wordt er door de politie misbruik gemaakt van de snelheidsontheffing.
Ik zie dit niet als een probleem, zolang ze anderen maar niet in gevaar brengen.
Zo vind ik dit voor iedereen gelden, alleen sommigen weten de grens niet, dus moet je maar een veilige limiet stellen. De politie heeft vaak wel wat meer ervaring en training ondervonden dan de gemiddelde bestuurder.

Nog een situatie die ik afgelopen week meemaakte in de stad als voorbeeld van misbruik van rechten;

Ik reed in R'dam over de rotonde bij het hilton hotel. Daar sloeg ik van de rotonde af. Je maakt dan natuurlijk een bocht naar rechts en daar reed ineens een politiegolf. Op zich niet erg, maar hij reed tegen de rijrichting in!!!
Puur spookrijden dus! Ook al deed hij dit rustig vind ik dit weer niet verantwoord!!! Ik heb echt een noodstop moeten maken of ik lag door zijn voorruit heen. Nu reed ik rustig, maar als ik daar 60 had gereden had ik het nooit meer gehaald!
Nu mijn vraag is; Wat als ik erop geknald was?
Ben ik dan ook schuldig, omdat hij ontheffing heeft?
 
Ik reed in R'dam over de rotonde bij het hilton hotel. Daar sloeg ik van de rotonde af. Je maakt dan natuurlijk een bocht naar rechts en daar reed ineens een politiegolf. Op zich niet erg, maar hij reed tegen de rijrichting in!!!
Puur spookrijden dus! Ook al deed hij dit rustig vind ik dit weer niet verantwoord!!! Ik heb echt een noodstop moeten maken of ik lag door zijn voorruit heen. Nu reed ik rustig, maar als ik daar 60 had gereden had ik het nooit meer gehaald!
Nu mijn vraag is; Wat als ik erop geknald was?
Ben ik dan ook schuldig, omdat hij ontheffing heeft?
Nee, hij heeft ontheffing van de verkeersregels uit het RVV maar blijft verantwoordelijk voor zijn daden en eventuele gevolgen daarvan.
Tenzij natuurlijk hij door rood rijdt, jij door groen, hem wel ziet maar besluit dat jij tenslotte groen had en dus gas bijgeeft en 'm zo nog net weet te rammen :+

1 van de aandachtspunten voor het gebruik maken van de ontheffing is ook dat je het overige verkeer niet in gevaar mag brengen.
Tegen de rijrichting inrijden is ook 1 van de dingen die erg omstreden zijn en die in allerlei richtlijnen omtrend het gebruik van de ontheffingen ook afgeraden worden.
 
Dus volgende keer maar zachtjes ertegenaan zetten.
Krijg ik gelijk een mooie WP vork 8-)
 
Dus volgende keer maar zachtjes ertegenaan zetten.
Krijg ik gelijk een mooie WP vork 8-)
Tenzij ze onderweg zijn naar het hartinfarct van jouw moeder/vader/weetikwat, dan misschien maar niet ze beroven van die tijd die het dan extra kost ;) :P
lekkere dooddoender, niet ??


Tuurlijk gebeurt t dat politiemensen soms oneigenlijk gebruik maken van hun ontheffing, daar dit is echt steeds minder vaak.

Mocht t misgaan zijn tegenwoordig de consequentie's juist voor degene van wie men verwacht verantwoord om te kunnen gaan met de ontheffing nl veel en veel groter dan wanneer een gewone burger eenzelfde fout maakt met dezelfde gevolgen.

Nadat de rechter met je klaar is krijg je vervolgens nl ook nog je werkgever die onafhankelijk van de rechter ook nog een straf zal opleggen....
Ik ken zelfs gevallen waarin de strafrechter de verdachte collega zonder straf laat gaan en waar dan de werkgever alsnog een strafmaatregel neemt omdat je je niet aan korpsrichtlijnen hebt gehouden.

Ontheffing is leuk, maar daar hangen toch onverwacht zware verantwoordingen aan!!
Meestal beseft men zich dat pas als het te laat is en men op die verantwoording word aangeproken.
Vooral jongere collega's zijn net menselijk en net als jonge bestuurders voelen die zich soms bijna onkwetsbaar en "beschermt" door vrijstellingen...
 
Wat trouwens niet wegneemt dat ik mijn rijbewijs ook wel eens op het spel zet O-)
Zoals vandeweek bij de demo dag van TT-Motoren.......... (zo'n SV1000 kan best hard op een 70 KM weg O-) )
 
Tuurlijk zijn er ook momenten dat politiemensen te hard rijden terwijl t op dat moment wat minder had gekunt.

Maar als juist diegene die normaal gesproken ernstig van mening zijn dat zij voor belachelijke snelheidsoverschreidingen bekeurt zijn vervolgens zeggen dat zij heel goed zelf in staat zijn in te schatten waar en wanneer zij (voor hun lol) best wel te hard kunnen rijden...en juist die dan commentaar hebben op politiemensen die te hard rijden zonder dat ze de mogelijke reden weten van dat te hard rijden.....Dan overstijg je alle vormen van moraalridderschap ;)

Dat ben ik helemaal met je eens.
 
gelukkig ik ben niet de enige die af en toe (zodra ik op mijn 2 wieler stap) zijn rijbewijs op het spel zet *D *D *D ..........



ps.........laten we niet gaan zeuren over wat wel kan en wat niet, en wie het wel mag en wie niet...........verantwoord hard rijden, wordt je helaas alleen op de plietsie school geleerd, de rest moet gewoon praktijk ervaring opdoen, al doende leert men *D *D *D (met vallen en opstaan.....uhhmmm in dit geval niet he! :X :X :X )
 
Zag vandaag tussen A'foort en Bunschoten een verdacht aanhangwagentje staan, en inderdaad: camera B| , gelukkig op tijd van het gas gegaan dus niet geflitst *D

waarom mogen "zij" van alles aanwenden om ons te pakken en wij niet? Tis oneerlijk


Waarro :? en hoe laat :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan