Magna 83 hydraulische koppeling

Bloop

MF'er
24 sep 2019
180
50
Goedemorgen,

Ben met mijn magna 83’ bezig maar loop een beetje vast op m’n koppeling.

Ik kon mijn koppelingshendel volledig inkrijgen tot tegen mijn handvat en ook zat er weinig tot geen druk op.

Ik heb de vloeistof vervangen en ontlucht. Dit is zoals ik het werkplaatshandboek lees hetzelfde principe als een rem ontluchten.

Er komt momenteel echt alleen maar vloeistof uit mijn slangetje bij de bleeder en geen luchtbelletjes meer. Dat lijkt dus goed te zitten.

Maar toch…. Niet echt.
De koppelingshendel heeft nog steeds weinig druk en kan ik nog steeds volledig inknijpen.

Ik dacht eerst, nou oké als ie maar goed schakelt. Maar daar gaat t niet goed.
Als de fiets in de 1e versnelling staat en mijn koppelingshendel volledig ingeknepen dan pakt ie toch de versnelling op. M.a.w. als de fiets met 2 wielen op de grond staan en ik schakel naar de 1e versnelling dan schiet ie dus meteen weg. Dus kan ik niet met de Motor in de versnelling stil staan. Hij ontkoppeld dus niet goed.

Als ie op de bok staat met de motor uit en ik knijp de koppelingshendel in dan schakelt ie wel makkelijk door alle versnellingen heen.

Wie kan mij vertellen wat ik niet goed doe?

Alvast bedankt!!
 
Master of Slave cylinder versleten?
Versleten en daardoor lek.
Mijn inschatting is dat de slave cilinder (op je blok) lek is.
Als je hem loshaalt van het blok kan je de achterzijde goed bekijken en dan wordt het wel duidelijk.

Je kan ze simpel reviseren. Net als bijvoorbeeld een remklauw. Uit elkaar halen, goed schoonmaken met een nieuwe rubber afdichtingen weer in elkaar zetten. Revisie setjes kan je overal kopen en kosten niet heel veel geld.

Een "How to" is te vinden op youtube,

Hou je ons op de hoogte van je bevindingen ?

1699176350826.png
 
Laatst bewerkt:
@igg @Bor_S @Janbros
Thanks all. Jullie waren heel snel alledrie en allen hetzelfde antwoord. Ik weet wat ik moet doen ;)
Heb niet zoveel ervaring met hydraulische koppelingen namelijk. Meestel met kabel.
Ik ga m demonteren en revisiesetje bestellen!

Dank voor de supersnelle reacties!
 
@igg @Bor_S @Janbros
Thanks all. Jullie waren heel snel alledrie en allen hetzelfde antwoord. Ik weet wat ik moet doen ;)
Heb niet zoveel ervaring met hydraulische koppelingen namelijk. Meestel met kabel.
Ik ga m demonteren en revisiesetje bestellen!

Dank voor de supersnelle reacties!
niet allemaal hetzelfde antwoord @Janbros schreef ook over lucht bovenin. De koppeling cilinder op het stuur staat met de leiding hoger dan het potje en waar gaat lucht heen in een vloeistof? NAAR BOVEN!

en dan is iedereen aan de onderkant aan het ontluchten 🤣
 
Wil dit topic niet kapen, maar er komt bij mij een vraag op. Ik heb (volgens mij) bij mijn V65 ook een koppelingsprobleem. Ga dit topic dus volgen. Zal wel aan mijn google vaardigheden liggen, maar ik kan een revisiesetje voor de slave niet vinden?
 
Morning!

Nou ik was een blij man.
Slave schoongemaakt, nieuwe rubbers, veer en pakking en de cilinder veer weer heel soepel op en neer.

Gemonteerd en ontlucht en idd veel meer druk op de koppelingshendel. Top.

Echter mijn probleem is nog niet opgelost.
Wij wil niet in de 1e versnelling (met de motor uit, wel als ie aan staat maar dat was ook het initiële probleem).
2 tm 5e gaat prima en in z’n vrij. Maar naar de 1e niet.

tips zijn welkom!
 
Morning!

Nou ik was een blij man.
Slave schoongemaakt, nieuwe rubbers, veer en pakking en de cilinder veer weer heel soepel op en neer.

Gemonteerd en ontlucht en idd veel meer druk op de koppelingshendel. Top.

Echter mijn probleem is nog niet opgelost.
Wij wil niet in de 1e versnelling (met de motor uit, wel als ie aan staat maar dat was ook het initiële probleem).
2 tm 5e gaat prima en in z’n vrij. Maar naar de 1e niet.

tips zijn welkom!

Komt hij nu wel vrij? Kun je stil blijven staan met draaiende motor in de versnelling?

Dat hij niet goed schakeld als de motor uit staat zou ik niet direct een probleem vinden, lijkt mij vrij normaal.
 
honda-vf750c-magna-1983-d-e-15-gearshift-drum_big3IMG01162455_3954.gif


Veertje op de schakelarm wil wel eens defect zijn. Item 17

Controleer ook de speling in de overbrenging tussen schakelpook en schakelarm.. Bij versleten mechaniek loopt het schakelpedaal nog wel eens op het eind aan terwijl de schakelarm nog iets verder moet om de versnelling te bereiken.

Edit: Als de motor uit staat krijg je hem niet in zijn 1... Als je het achterwiel echter heen en weer beweegt en tijdens de beweging schakelt dient hij wel te schakelen. (Geheel normaal)
 
honda-vf750c-magna-1983-d-e-15-gearshift-drum_big3IMG01162455_3954.gif


Veertje op de schakelarm wil wel eens defect zijn. Item 17

Controleer ook de speling in de overbrenging tussen schakelpook en schakelarm.. Bij versleten mechaniek loopt het schakelpedaal nog wel eens op het eind aan terwijl de schakelarm nog iets verder moet om de versnelling te bereiken.

Edit: Als de motor uit staat krijg je hem niet in zijn 1... Als je het achterwiel echter heen en weer beweegt en tijdens de beweging schakelt dient hij wel te schakelen. (Geheel normaal)
Pffff natuurlijk. Wiel stukje draaien en hij sprong er in. Hij schakelt weer prima in alle versnelling. Ik hoop straks nog even een stuk te kunnen gaan rijden. Dan moeten we weten of alles nu goed zit. Lijkt t wel op in ieder geval.

Dank all
 
  • Leuk
Waarderingen: SP1R
Terug
Bovenaan Onderaan