Magna, Shadow, of misschien nog iets anders..??

profit2u

Rookie
2 feb 2003
9
0
Gouda
Hallo,

Heb al jaren mijn motorrijbewijs, maar slechts 1x een motor gehad, vele jaren geleden. Nu in mijn midlife crisis :) en heb plannen om een motor aan te schaffen.

Mijn ideeen gaan uit naar een onderhouds-arme, probleemloze motorfiets, liefst met cardan aandrijving (omdat ik me heb laten vertellen dat deze ook lekker onderhouds-arm is....)

Een Honda Shadow 750(C) of Magna spreken me aan, maar kan iemand mij vertellen wat de verschillen tussen deze 2 motoren zijn?
Zijn er naast mogelijke technische verschillen ook verschillen in weggedrag of zo?

En ik sta open voor ideeen mbt andere motorfietsen......dus....als je een leuke chopper weet die voldoet aan de bovengenoemde wensen, laat me dan aub weten welk merk/type ik zeker in mijn overwegingen moet meenemen! :]

Alvast dank.

Fred.
 
ik kan je alleen zeggen dat het beide goeie probleemlozed motoren zijn.ik rij zelf al jaren een shadow 1100 uit 1988 en nog nooit grote problemen gehad.Goed zoeken er is genoeg goed shadow en magna spul te koop en succes.
p.s. goed van je om weer te gaan motorrijden :]
 
om te beginnen is een magna een 4 cilinder een shadow heeft er maar 2

dan is het zo dat als je een magna 1100 neemt je ook aandelen shell moet kopen omdat zo'n ding echt heel erg verscrikkelijk zuipt...en dan bedoel ik dat je blij mag zijn als je 1 op 10 haalt...
 
Yamaha Virago :Y

:+

Als je echt een dergelijke motor wilt, en je twijfelt, is er maar een oplossing: proef ritjes maken.
Kwalitatief ontloopt het elkaar niet zo, maar je kan natuurlijk altijd een 'maandag ochtend' ding treffen.
De virago is lekker simpel, geen water koeling, cardan, electronische ontsteking.
persoonlijk rijdt ik al jaren met veel plezier
 
om te beginnen is een magna een 4 cilinder een shadow heeft er maar 2

dan is het zo dat als je een magna 1100 neemt je ook aandelen shell moet kopen omdat zo'n ding echt heel erg verscrikkelijk zuipt...en dan bedoel ik dat je blij mag zijn als je 1 op 10 haalt...

No offence bral, maar uit welke mouw schud je die ongelofelijke onzin.
Ik rijd al jaren VF1100's en heb er nog geen enkele gehad/gereden welke meer verbruikte als 1:13 bij goed gebruik van de ruim 100 paardjes of ca 1:16 bij rustig toeren.
Eentje welke meer als 1: verbruikt moet heeeeeel erg nodig naar de dokter :+

overigens wil ik het (zeker bij intensief gebruik) niet echt onderhoudsarme/vriendelijke motoren noemen, ze hebben wat "kwaaltjes"
 
om te beginnen is een magna een 4 cilinder een shadow heeft er maar 2

dan is het zo dat als je een magna 1100 neemt je ook aandelen shell moet kopen omdat zo'n ding echt heel erg verscrikkelijk zuipt...en dan bedoel ik dat je blij mag zijn als je 1 op 10 haalt...

:? Ik ben op een 1100 magna begonnen, en die liep bij volgassen idd tegen de 1 : 9, maar als je "normaal" rijdt, haal je de 1 : 15 ook wel hoor. Bij een gemiddeld verbruik van minder dan 1 : 10 moet je of je afstelling na (laten) kijken, of je rechterhand wat soepeler aan sturen.

of je haalt de choke eraf als je fiets warm is :+

Maar, als je wilt kiezen tussen een VF of een VT, zul je een proefrit moeten maken. Er zit een enorm verschil in het blok, de manier van vermogen afgefte, het vermogen an sich en de rijstijl van deze fietsen. Ik ben destijds voor de VF gevallen, puur om de kracht van het blok, daarnaast vond ik het geluid mooier..

Sterker nog, ik zou er zo weer eentje willen, wel de 1100, niet de 700/750
 
Laatst bewerkt:
En ik sta open voor ideeen mbt andere motorfietsen......dus....als je een leuke chopper weet die voldoet aan de bovengenoemde wensen, laat me dan aub weten welk merk/type ik zeker in mijn overwegingen moet meenemen! :]

Honda VT1100 Shadow...betrouwbaar, oerdegelijk, cardan, redelijk zuinig...en genoeg kracht om ff lekker door te kunnen trekken op de snelweg ;)
 
Shadow 750 top motortje, maar geen cardan ;(

Misschien ook maar goed, anders zit er helemaal geen gang in :Z
 
Ik heb zelf een vt1100c1. Prima ding.
Als ik jou was zou ik ook kijken naar een suzuki intruder of Marauder. Dat zijn ook erg goede fietsen. Of een yamaha Virago inderdaad. Een dragster is ook wel ok maar die zijn relatief gezien wat duurder.
 
Heb een VT500C gehad, nooit problemen mee gehad...
Nu ga jij voor de wat zwaardere fietsen, maar ik denk dat die kwalitatief toch ook prima zullen zijn van Honda...
Suzuki Intruder heb ik nu zelf (vs800) en die bevalt ook super. Weinig omkijken naar.. ook cardan, maar verbruikt wel wat meer dan de 500 (1 op 16 ongeveer).
Onderhoud van de 500 in 1,5 jaar tijd: nieuwe voorband en gewone grote beurt... Verder niets
Starten en rijden!
Weggedrag zit altijd wel verschil tussen... Dus uiteindelijk kun je 't beste gewoon wat proefritjes gaan maken!
 
No offence bral, maar uit welke mouw schud je die ongelofelijke onzin.

overigens wil ik het (zeker bij intensief gebruik) niet echt onderhoudsarme/vriendelijke motoren noemen, ze hebben wat "kwaaltjes"
een maatje van me heeft zo'n magna 1100 ooit nieuw gekocht, er een ton mee gereden (in 5 jaar dan he, 20 k per jaar..), weinig kwaaltjes gehad maar wel altijd 1 op 8 á 1 op 9 gereden...

reed wel door maar niet als een mongool ofzo, zo kom ik aan die "ongelofelijke onzin"
 
Let wel dat je geen Magna koopt uit begin jaren tachtig. Want daar wil de cilinderkop nogal eens problemen hebben (te dunne olie-kanalen). Ik heb zelf een Magna gehad. Gewoon degelijke motoren verder. Het verbruik lag inderdaad wel erg hoog.
 
je moet even opletten dat er een extra olie leidingkje van de pomp naar de kop loopt, verder zijn die magna's best mooi om te zien (mijn maat rijd er ook een) en het rijd niet verkeerd
 
Terug
Bovenaan Onderaan