Magna

Mooi verhaal man! :)

Ik ben dan 19 en mag over een paar maanden op mijn Magna V65 rijden ben dus een redelijke beginner al rij ik ECHT IEDERE dag sinds ik mijn rijbewijs heb, dus wat dat betreft heb ik iets ervaring en vertrouw erop dat het goed gaat op de magna.

Maar ik wil het oliesysteem ook aan (laten) passen.
Iemand wil het wil doen? of een adresje?
 
Mooi verhaal man! :)

Ik ben dan 19 en mag over een paar maanden op mijn Magna V65 rijden ben dus een redelijke beginner al rij ik ECHT IEDERE dag sinds ik mijn rijbewijs heb, dus wat dat betreft heb ik iets ervaring en vertrouw erop dat het goed gaat op de magna.

Maar ik wil het oliesysteem ook aan (laten) passen.
Iemand wil het wil doen? of een adresje?


'K ga er even vanuit dat je op mij reageert, dus hierbij nog wat meer uitleg/info/tips voor een V65 ;)
Alhoewel de V65 Magna/Sabre bekend staat om nokkenassen te slijten is het gedeeltelijk fud zoals ik al eerder vermelde.
Hoe kun je het voorkomen? simpel, minimaal 3000 toeren gebruiken, de oliepomp schijnt vanaf zo'n 3000 rpm pas echt effectief te zijn (gelezen op het magna/sabre forum geloof ik), verder is het ook echt niet zo dat ELKE V65 er last van heeft, alhoewel het percentage hoger licht dan andere storingen.
Tip twee, gebruik GOEDE olie, bijv Shell Advance synthetische olie, EN houd je aan de intervals, liefst nog eerder daar olie tov reparatie niets kost, vervang ook altijd oliefilter.
Tip drie, laat het ding NIET te warm worden, zorg dat je snelheid houd ofdat je zeker weet dat je koelsysteem goed werkt, doe je dat niet dan heb je meer kans op motorschade/defecte koppakingen ed.
Maar dat is allemaal doom-scenario werk, het HOEFT niet te gebeuren.

Genieten op redelijk rechte 80-wegen waar een V65 vrijwel alles bij kan houden of verslaan is het motto van de dag ;)
Gooi er GOEDE banden onder en rijden maar ;)
Wen eerst aan het gewicht (285kg) en de remmen/weggedrag en have fun.

Overigens, alle doomscenario's/slechte naam ten spijt, mijn V65 deed het gewoon altijd (liet me nooit in de steek) en had zelfs geen koppakking probleem na een kokende motor op een superhete zomerdag in duitsland, dus alle verhalen ten spijt, zit mischien een kern van waarheid in maar hoeft niet altijd op te gaan.

Oftewel, alweer, rijden maar, snelheid houden en andere rustige rijdende motoren laten schrikken met je vermogen ;)

Edit: Mijn V65 kon probleemloos een even oude VFR1000R (big-bang SUPERSPORT blok van HONDA in de TT anyone??) bijhouden tijdens straatraces op een 80 weg, ging op tot zo'n 235 km/h.
Een VFR1000R is de RACE versie van hetzelfde V4 blok, 100 cc minder, getuned op top-end vermogen (126 pk) en uitgerust met tandwiel aandrijving voor de nokkenassen ipc ketting wat de V65 heeft, weet je gelijk een alternatief voor een donor hart indien er een doomscenario werkelijkheid wordt ;)
En eerlijk is eerlijk, diezelfde VFR1000R begaf het EERDER dan mijn V65, ondanks het feit dat de VFR1000R de nokkenas problemen van de V65 NIET zou moeten kennen, zie dus ook mijn perspectief verhaal ;)

Edit2: Mijn EX-V65 zou nu nog steeds probleemloos in de buurt van helmond moeten lopen/racen, liep perfect toen ik hem verkocht.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan het HELEMAL met bicilindri's enthousiasme en verhaal eens zijn. De remmen zijn overigens enorm te verbeteren door rvs leidingen te monteren. De onderdelen van een VF1000F/R passen overigens geen van allen (helaas) door de totaal andere techniek van binnen.

Voor de oliekits moet je helaas in amerika of canada terecht. enkele firma's hiervoor zijn www.holeshot.com en www.v4honda.com of www.drp123.com (deze site werkt nog niet veel,maar een mailtje naar info@drp123.com doet wonderen)
 
Ik kan het HELEMAL met bicilindri's enthousiasme en verhaal eens zijn. De remmen zijn overigens enorm te verbeteren door rvs leidingen te monteren. De onderdelen van een VF1000F/R passen overigens geen van allen (helaas) door de totaal andere techniek van binnen.

Voor de oliekits moet je helaas in amerika of canada terecht. enkele firma's hiervoor zijn www.holeshot.com en www.v4honda.com of www.drp123.com (deze site werkt nog niet veel,maar een mailtje naar info@drp123.com doet wonderen)

Ik bedoelde dan ook een VFR1000R blok als COMPLETE vervangings unit in te bouwen (weet het niet zeker dus vul aan/corrigeer als ik het fout heb) ipv nokkenassen over te bouwen ;) ik gok erop daar het blok vanaf basis hetzelfde is het ook wel in de ophangingspunten van een Magna past ;)

Ik weet niet wat die "oliekits" inhouden maar van wat ik me herinner van de internationale Magna/Sabre forums is dat de olieleiding naar de cilinderkoppen wat nauw bemeten is en dat de olieopbrengst onder de 3000 rpm wat aan de lage kant is.
Er werd ook bij vermeld dat door tolerantie's de ene V65 VEEL eerder zulke problemen met de nokkenassen door smering tekort zou hebben dan de andere die een veel (verhoudingsgewijs) grotere leiding (boring in het blok) zouden hebben.
En uiteraard hoor je de personen die nokkenassen slijten veel harder schreeuwen dan die anderen die geen problemen met de Magna hebben.

Edit: Schiet me net te binnen dat die VFR1000R volgens mij KETTING aandrijving naar het achterwiel had geloof ik, dus idd inbouwen kan je wel vergeten :(
 
Laatst bewerkt:
Op woensdag 25 juni 2003 22:57 schreef bicilindri het volgende:Edit: Schiet me net te binnen dat die VFR1000R volgens mij KETTING aandrijving naar het achterwiel had geloof ik, dus idd inbouwen kan je wel vergeten :(

Dit had ik ook als reden willen noemen dat het nooit van z'n leven zal passen, buiten het bezwaar nog dat de cilinders bij het F en R model meer voorovergekanteld aan het carter bevestigd zijn. Het eerste is ook meteen de reden waarom de losse onderdelen ook niet passen (en waarom onderdelen van de "oude" magna's niet op de nieuwe magna's van na'94 passen) door de kettingaandrijving draait de krukas precies andersom als bij de cardanaangedreven modellen.
 
Dit had ik ook als reden willen noemen dat het nooit van z'n leven zal passen, buiten het bezwaar nog dat de cilinders bij het F en R model meer voorovergekanteld aan het carter bevestigd zijn. Het eerste is ook meteen de reden waarom de losse onderdelen ook niet passen (en waarom onderdelen van de "oude" magna's niet op de nieuwe magna's van na'94 passen) door de kettingaandrijving draait de krukas precies andersom als bij de cardanaangedreven modellen.


Maar ik had het dan ook over een V65/VFR1000R transplantie (die niet kan) ipv grotere/kleinere blokken, 750cc vs 1100cc blokken.

En jammer maar zie het te laat, ik moet mijn Sportster 1200 aankomende zaterdag wegbrengen voor een beurt anders was ik graag naar de "chopper peel tour inclusief BBQ gegaan" :(
 
Laatst bewerkt:
Magnamaniac, waarschuw me de volgende keer als je een chopper tour houd :+
Ik kom uit dezelde buurt als jij (ongeveer), Uden zoals je uit mijn profile kunt zien, dus mischien komen we elkaar nog eens tegen?

En "the GIMP" is doorgaans alleen gebruikt door Linux fans alhoewel er ook een windows "port" is ;)
 
Laatst bewerkt:
O ik heb dit toppic ff een weekje gemist, maar interessante posts hiero.
Ik rij nog niet op mijn magna omdat het niet mag, staat gewoon onder een zeiltje in de tuin. Dus kan moeilijk met jullie mee praten, maar als ik wat erop rij en net zo enthousiast ben als jullie ben ik hier niet meer weg te slaan :+
 
Magnamaniac, waarschuw me de volgende keer als je een chopper tour houd :+
Ik kom uit dezelde buurt als jij (ongeveer), Uden zoals je uit mijn profile kunt zien, dus mischien komen we elkaar nog eens tegen?

Ik heb deze choppertour zaterdag niet georganiseerd, ik regel alleen de BBQ. maar wij gaan bijna elke zondag rijden met een paar mensen uit de omgeving. Mail je telefoonnr. ff, dan zal ik e op m'n lijstje "mensen om te bellen als we gaan rijden" zetten.

En "the GIMP" is doorgaans alleen gebruikt door Linux fans alhoewel er ook een windows "port" is ;)

Huh :? verkeerde forum :?
 
O ik heb dit toppic ff een weekje gemist, maar interessante posts hiero.
Ik rij nog niet op mijn magna omdat het niet mag, staat gewoon onder een zeiltje in de tuin. Dus kan moeilijk met jullie mee praten, maar als ik wat erop rij en net zo enthousiast ben als jullie ben ik hier niet meer weg te slaan :+


He mark weer terug van weggeweest (met een nieuwe avater) Hoe staat het met de verbouwing van de magna?
Ik heb het motorblok al steeds meer leeggeroofd van div. onderdelen. Het ziet er steeds minder als een blok uit :+
 
He mark weer terug van weggeweest (met een nieuwe avater) Hoe staat het met de verbouwing van de magna?
Ik heb het motorblok al steeds meer leeggeroofd van div. onderdelen. Het ziet er steeds minder als een blok uit :+
Ik heb alleen een andere tank en kappen op de magna gedaan, die zijn zwart.
Over een poosje gaan de kappen er weer af en de gedeukte tank er weer op. Verder staat dat ding maar te staan in de tuin :Z
 
Hier mijn nieuwste aanwinst
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan