Majesty 250 voorvering

Fokker

MF'er
16 sep 2009
202
6
Als ik van mijn Majesty 250 het voorwiel blokker (voorrem dus) en de
vering zo diep mogelijk indruk, hoor ik aan het eind (ingedrukte en laagste stand)
een "tok" geluid.
Dit geluid ook als ik over b.v. kinderhoofdjes rijd of op een weg met vele kleine kuilen
achter elkaar.
Ben bij dealers geweest en andere garages en allemaal zeggen ze "ja meneer, dan moeten we toch eerst de zaak helemaal uitbouwen en kijken of we het kunnen vinden ".
Maar denk ik dan, als ze het niet vinden wat dan ? Wie betaalt de demontage en montage enz. ?
Dus probeer ik eerst maar eens uit te vinden wat het zou kunnen zijn via dit forum enz.
De balhoofdlagers zijn ca. 7 mnd geleden vervangen, geen speling in remschijf en/of klauw,
rem prima, stuurt prima.
Wie oh wie heeft hier ervaring mee ?
gr. Fokker
 
Als ik van mijn Majesty 250 het voorwiel blokker (voorrem dus) en de
vering zo diep mogelijk indruk, hoor ik aan het eind (ingedrukte en laagste stand)
een "tok" geluid.Dit geluid ook als ik over b.v. kinderhoofdjes rijd of op een weg met vele kleine kuilen
achter elkaar.

Ben bij dealers geweest en andere garages en allemaal zeggen ze "ja meneer, dan moeten we toch eerst de zaak helemaal uitbouwen en kijken of we het kunnen vinden ".
Maar denk ik dan, als ze het niet vinden wat dan ? Wie betaalt de demontage en montage enz. ?
Dus probeer ik eerst maar eens uit te vinden wat het zou kunnen zijn via dit forum enz.
De balhoofdlagers zijn ca. 7 mnd geleden vervangen, geen speling in remschijf en/of klauw,
rem prima, stuurt prima.
Wie oh wie heeft hier ervaring mee ?
gr. Fokker
Wat is het bouwjaar en evt. km-stand?

Mogelijk voorvorkveren en/of (iets dikkere) voorvorkolie aan vervanging toe.
 
Laatst bewerkt:
Majesty 250 is van 2004, km stand 30.000
Fokker

Mocht je niet (meer) in het bezit zijn van de gebruikershandleiding, dan kan je dit hier downloaden. (is voor het 2003 model, maar veel zal dit niet verschillen met het 2004 model)

In het periodieke onderhoudsschema wordt aangegeven dat de voorvork na iedere 10.000 km gecontroleerd behoort te worden op o.a. olie lekkage(s) en het in-/uit veren. Het laatste heb al gedaan, staat in je start-bericht.

Je bevindingen doet sterk vermoeden dat het gezocht wordt in de voorvork poten.
Mogelijk dat andere hier - met kennis van zaken - je (extra) tips kunnen geven.

Hier alvast wat specificaties:
  • Lengte van de veer 316,7 mm (minimaal 310,4 mm)
  • Standaard vork olie dikte 10W
  • Olie inhoud per poot 0,298 L
  • Standaard Luchtkamer (bij 10W olie) 88mm
 
Hij veert gewoon in tot het maximale en de tok die je hoort is de aanslag, verder kan ie niet inderdaad...
 
Als ik van mijn Majesty 250 het voorwiel blokker (voorrem dus) en de
vering zo diep mogelijk indruk, hoor ik aan het eind (ingedrukte en laagste stand)
een "tok" geluid.
Dit geluid ook als ik over b.v. kinderhoofdjes rijd
of op een weg met vele kleine kuilen
achter elkaar.
Wie oh wie heeft hier ervaring mee ?
gr. Fokker


Hij veert gewoon in tot het maximale en de tok die je hoort is de aanslag, verder kan ie niet inderdaad...
Dit lijkt mij niet 'gewoon' :N












Beste mensen,

Ik rij sinds kort op een Suzuki GSX 600 F en ik heb op dit moment een aantal technische problemen.

Ik heb pas zelf de voorvorkkeeringen vervangen en gelijk de voorvork schoon gemaakt en de olie vervangen. Nu dacht ik dat ik op internet ergens had gevonden dat er per vork 460ml olie in moest, maar nu hoor ik iedere keer als ik over een drempel rij de binnenkant van mijn voorvork tegen de afsluitdoppen knallen. Het lijkt me dus dat er te weinig olie in zit. Ik heb geprobeerd om de website weer te vinden waar ik had gevonden hoeveel ml er in moest, maar dat is niet meer gelukt en verder heb ik ook niks kunnen vinden, dus:
....................................
Bron:
Benenickus - voorvork issue
 
Laatst bewerkt:
OK, allen bedankt voor afvies en raad.
Het "tok" geluid als de vering helemaal in (omlaag) is lijkt me inderdaad
niet normaal. De samenperste olie (of welke vloeistof dan ook) zou toch dermate samengeperst moeten worden dat je nooit die "tok" kan horen.
Bewijs is dan eveneens het "tok" geluid op heel slechte wegen, juist dan zou de vering
die (korte heftige) schokken moeten opvangen.
Ik ben weer wat wijzer, nogmaals bedankt !
Gr. Fokker
 
OK, allen bedankt voor afvies en raad.
Het "tok" geluid als de vering helemaal in (omlaag) is lijkt me inderdaad
niet normaal
. De samenperste olie (of welke vloeistof dan ook) zou toch dermate samengeperst moeten worden dat je nooit die "tok" kan horen.
Bewijs is dan eveneens het "tok" geluid op heel slechte wegen, juist dan zou de vering
die (korte heftige) schokken moeten opvangen.
Ik ben weer wat wijzer, nogmaals bedankt !
Gr. Fokker
Dat is nu juist wel normaal - dit heeft Paul1 ook aangegeven -, denk bijv. bij heel hard remmen. Niet normaal is dat dit ook bij iedere 'kleine' kuiltje gebeurt. Of Yamaha heeft behoorlijke slappe veren gemonteerd en/of ben je een zwarelijvig persoon.

Informeer bij een van de http://www.hyperpro.com/index.asp?page=contact&lang=nederlands (servicepunten van Hypro), hopelijk eentje bij je in de buurt.
 
Laatst bewerkt:
Knap als je al rijdende je voorvork helemaal tot de aanslag kan tokkelen.
Tenzij je 150 kilo weegt en op topsnelheid overal doorsuist. ;)

Probleem moet er toch al langere tijd zijn lijkt me, want slijtage (lengte) van je veren en de kwaliteit van de olie neemt maar zeer langzaam af. Tenzij er een veer breekt of de binnendemper los gaat. :) (of de olie weggelopen is door lekkage)

Hyperpro weet er wel alles van, en vragen niet snel de hoofdprijs. :}
 
Laatst bewerkt:
Niet met de huidige scoot maar ik heb de voorvork ook wel eens zijn max in gekregen zonder dat er iets was met de vork...

Als je dit steeds weer hebt dan wel even na laten zien inderdaad...
 
Niet met de huidige scoot maar ik heb de voorvork ook wel eens zijn max in gekregen zonder dat er iets was met de vork...
Ik ook, wel eens met de motor gehad, en als je dan hard remt+hobbeltje krijg je een tankslapper. Levensgevaarlijk dus. :) (versleten veren, verkeerde luchtkamer)
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor nieuwe voorvorkolie als ik het zo hoor. Bij mijn Leonardo 250cc ook laten doen (incl nieuwe keerringen, dus noodgedwongen ;) ). Kostte bij een BOVAG erkende bromscooterzaak 129 euro. Als je zelf je poten uitbouwt en los aanlevert moet dat ook haalbaar zijn voor 70 euro.

Overigens heb ik expres voor een goede bromscooterzaak gekozen vanwege de wat lagere uurtarieven. En naar volle tevredenheid.

@TS: geen idee waar je vandaan komt (je naam doet Fries aan) maar mocht je toch uit de regio Den Haag / Westland komen kan ik je Sunder bromfietsen in Den Hoorn aanraden.
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn ZX-10R was het bij Hyperpro 60 euro zonder nieuwe keerringen.
En die voorvork is wat ingewikkelder.. (right side up heb ik dit jaar zelf gedaan..)
Moet voor de scooter toch niet veel duurder zijn. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan