Makkelijke manier om pakking eraf te krijgen?????

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.802
491
Wie weet een gemakkelijke manier om een pakking eraf te krijgen.

Had van de week me kleppen gecontroleerd, hierbij de rechterzijdeksel losgehad, nieuwe pakking besteld, wil ik hem nu vervangen. zit dat ding muurvast vastgeplakt aan deksel, zelfs met mesje haast niet eraf te krijgen, Wie weet een goede manier??????
 
Officieel hebben ze hier een pakkingsteker voor, kost bijna nix, maar als je nog een oude brede vijl heb en de voorkant puntig afslijpt werkt het ook perfect... Badje met wasbenzine werkt wel om het een beetje soepel te maken maar de pakking scheurt dan eerder... :-)

[edit]
Schuurpapier wil trouwens ook wel, met grof beginnen P60 of P40 ofzoow..., niet te lang doorschuren he \')
[/edit]

[edit 2]
Nav onderstaand bericht: Ik ging er zomaar vanuit dat Gizzmo z\'n pakking op het deksel zat vastgeplakt en niet op het blok...
Schuren met de kans dat er iets in het blok komt is idd niet zoow handig... :)
[/edit 2]
 
Laatst bewerkt:
Dacht ik ook aan na posten, ligt nu dus te weken in een bak benzine, leek me beter dan wasbenzine.
Morgenochtend maar eens kijken.
Gizz... weken in (was)benzine zal waarschijnlijk
niet veel helpen, dit omdat de meeste pakkingen
van een motorfiets benzinebestendig zijn, en reageren hier dus niet mee....
Er zijn talloze gemene goedjes in de handel die hier speciaal voor ontwikkeld zijn, doch deze tasten ook je lak van het motorblok aan.
(en dat willen we immers toch niet?)
Er zijn ook houders te krijgen, waar een speciaal soort scheermesje in past (vlijmscherp!) en hiermee kun je voorzichtig alle pakkingresten mee wegsnijden.
Op het laatst indien nodig met fijn schuurpapier naschuren, gebruik liefst op open blokdelen geen grof schuurpapier, dit omdat deze de korrel graag loslaat wat in je motorblok kan komen.
Onder schuurpapier bedoel ik uiteraard waterproof schuurpapier, en voor een mooi resultaat adviseer ik je om dit vochtig te maken met wat koudontvetter.

Suuk-6 ;)

Vr. groet, Paul.
 
Vuurtje? ;) Ik weet hoe vervelend pakkingen kunnen zijn die er bijna niet vanaf te halen zijn. Maargoed, met een mesjes of normale schroevendraaier werkt het meestal wel. Pokkewerk! Dat wel :)
 
De pakking is vervangen, idd wat je zegt, Ritzen, weken in benzine doet niet veel met de pakking, toen ik het las dacht ik meteen van Natuurlijk.

Maar weken helpt net even genoeg om de pakking er nu vrij snel af te peuteren ipv een uur of wat.

Nu de andere kant ook nog even, want die lekt een heel klein beetje.

See You
 
Lekker zeg, iedereen antwoord maar dat je met wat scherps maar eens flink om je heen moet steken.

Denk hierbij wel aan het feit dat als je iets verkeerd doet, dat je makkelijk een stuk aluminium wegsteekt....los dat maar eens op.

Het beste werkt een pakkingschraper, koop je gewoon bij een goede automaterialenzaak. Klem het betreffende onderdeel in doeken verpakt, of met houten balkjes in de bankschroef, en schraap met de schraper over de hele oppervlakte heen. Hierdoor schraap je dus altijd recht, en niet te diep! Verander ook enkele malen van richting om te zorgen dat je overal evenveel materiaal weghaalt. Mocht het betreffende onderdeel net niet helemaal schoon worden, kan je altijd nog een heel fijn schuurpapier op je werkbank plakken ( of op een plank, die je weer vasttimmert ) en schuur daar enkele malen overheen. Dan heb je de oppervlakte weer vlak.

Tijdens montage als het effe niet hoeft géén vloeibare pakking gebruiken, moderne pakkingen zijn al geimpregneerd met dat spul. Alleen als het echt niet anders kan gebruik je vloeibare pakking.


Succes
 
Lekker zeg, iedereen antwoord maar dat je met wat scherps maar eens flink om je heen moet steken.

Denk hierbij wel aan het feit dat als je iets verkeerd doet, dat je makkelijk een stuk aluminium wegsteekt....los dat maar eens op.

Het beste werkt een pakkingschraper, koop je gewoon bij een goede automaterialenzaak. Klem het betreffende onderdeel in doeken verpakt, of met houten balkjes in de bankschroef, en schraap met de schraper over de hele oppervlakte heen. Hierdoor schraap je dus altijd recht, en niet te diep! Verander ook enkele malen van richting om te zorgen dat je overal evenveel materiaal weghaalt. Mocht het betreffende onderdeel net niet helemaal schoon worden, kan je altijd nog een heel fijn schuurpapier op je werkbank plakken ( of op een plank, die je weer vasttimmert ) en schuur daar enkele malen overheen. Dan heb je de oppervlakte weer vlak.

Tijdens montage als het effe niet hoeft géén vloeibare pakking gebruiken, moderne pakkingen zijn al geimpregneerd met dat spul. Alleen als het echt niet anders kan gebruik je vloeibare pakking.


Succes

:^
 
er zitten hier op dit forum wel wat slagers ja...
met grof geweld kom je een heel eind :9

maar zeer weinig lekken gehad door krassen met pakkingen weghalen
zelfs een 65CC puch ( ja brommer ) zonder koppakking de kop erop gezet en niet lekken
kosste wat werk om dat zo mooi te krijgen maar werkt wel ( na uren op een spiegelplaat geschuurd te hebben met slijppasta )
 
Terug
Bovenaan Onderaan