Makkelijke vraag [accu]

gs450l

MF'er
9 sep 2004
144
0
Leiden
Ik ben bezig met het opknappen van mijn motor, nu staat mijn accu al een kleine drie maanden niks te doen (staat wel lekker warm binnen). Hoe lang kan ik 'm nog zo laten staan? En wat is anders het beste? Druppellader????
 
Mijn accu is een half jaar oud.... dan zal ik toch ff een druppel geval moeten aanschaffen. Iemand nog tips voor merk/ type.........
Optimate is geloof ik wel goed. Zit ook een handig stekkersetje bij zodat je de accu simpel aan de lader kan zetten terwijl-ie in de motor blijft zitten.

Elke maand aan de druppellader tot het lampje op groen gaat.
 
Je kunt de accu de gehele winter aangesloten houden.
Wat het geval is; ik heb een half jaar geleden een motor gehad, deze had enkele jaren stilgestaan. Dus ik heb 'm eerst rijdende gemaakt om te kijken of ie de eerste paar honderd km volhield. Dit laatste was het geval dus ik ben nu bezig met de complete renovatie van mijn motor. Hij ligt echt helemaal uitelkaar, frame, tank onderdeeltjes alles wordt gespoten, aluminium wordt geadoniseerd etc etc etc.....
De accu ligt nu al zo'n drie maanden stil en hier kunnen zo nog maar eens drie maanden bij komen, aangezien ik wel had gehoord dat zo'n accu na een half jaar het mss niet meer zou doen leek het mij toch verstandig om de mede MF'ers raad te plegen hoe dit op te lossen.
 
http://www.hansvanwijk.nl/onderdelen.main.asp (HansvanWijk.nl)
Ietsje naar beneden scrollen...
Staat een: 12v Druppellader met teststand "OPTIMATE". van €62.- nu €45.-
Is dit wat?? Wel optimate....
 
Ik heb een 1 jaar oude accu 9 maanden uit de motor gehad, pas weer gemonteerd, starten & lopen. :] Ik heb de accu wel goed opgeladen nadat ik hem eruit haalde en hij was daarvoor vrijwel iedere dag gebruikt.
 
Eerst ff eruit halen
Dan destilleerwater erin op niveau brengen
Opladen met bv optimate III

Laatst ook gedaan met een accu die al 2 maanden buitenstond.
Eerlijk gezegd heeft die accu daar wel schade van ondervonden..dat vond die niet fijn 2 maanden ongeladen buiten...Naderhand echt wel iets minder vermogen.
 
O ja nog iets...


Nadat je hem op niveau heb gebracht (als het geen onderhoudsvrije accu is)
Dopjes eraf laten
De klemmen vd oplader erop,
In emmer zetten
Stekker vd druppellader erop
14/16 uur wachten

vol. (zie je aan het lampie)


Hierna stekker eruit
Voorzichtig de klemmen eraf

Maak je nu vonken dan heb je grote kans dat die accu uit elkaar knalt...

dat is mij oooit ook eens overkomen ..maar dan met die van een auto in de huiskamer...Een dreun man..was gelijk katerloos. Overal verdund zwavelzuur over me heen ...scheelde een cm van mijn ogen..Maar ja wat heb ik niet meegemaakt in 42 jaar keet en rotzooi je wat af...

de rest laad zich raden
 
Ik gebruik al jaren sparcon. Zit ook een handig stekkertje bij, maar optimate is ook een goed merk. Het is trouwens niet nodig om de druppellader los te halen. Je kunt de accu de gehele winter aangesloten houden.
En zo is dat! De Sparcon ken ik niet, maar een Optimate (III) houdt je accu in electrisch opzicht automatisch "in beweging" (laden -> beetje ontladen als capaciteitstest -> weer laden -> enz) en da's belangrijker als 't lijkt. Met "stilstand" maak je geen enkele accu blij! Dus de hele winter aan de Optimate (of andere intelligente druppelgenoot) hangen.

Mijn (originele Yuasa) accu is er tien jaar mee geworden (en is sinds 'n maandje met pensioen, omdat ie nu toch wel merkbaar minder werd. Maar wat wil je ook na 10 jaar / 9 seizoenen?).
 
Terug
Bovenaan Onderaan